Te weinig remvloeistof, DSC uitgevallen

De 2e generatie vanaf 2006
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Te weinig remvloeistof, DSC uitgevallen

19 jan 2009, 12:22

Heb ik nu al 2 keer de volgende melding gekregen.
'Te weinig remvloeistof, remkracht verminderd, zet je zo snel mogelijk aan de kant en verwittig een mini service center.' Vlak daarna de melding dat DSC is uitgevallen en dus niet meer zorgt voor stabiliteit, ga zacht door de bochten.'

rode en gele lampjes branden dan een minuut of 2, en dan is alles weer normaal (zonder dat ik aan de kant gegaan ben) ook verder in de boordcomputer via de check control meldingen niks terug te vinden. Erg vreemd.

De eerste keer was niet erg lang na een bruusk remmanoevre op gladde wegen (zonder accident gelukkig) en de tweede keer was gisteren, zonder reden, 2a3 weken later.

De dealer zegt dat dit komt doordat de remblokken in dikte verminderd zijn.

Ik veronderstel dat er enkel problemen mogen zijn (en ik dus enkel een melding zou mogen krijgen) wanneer ze zodanig versleten zijn dat het niet meer veilig is, het condition based service programma geeft nochtans geen vervanging van de remblokjes aan in de nabije toekomst.

Zou het normaal zijn dat mijn blokjes nu al versleten zijn, 23000km zonder echt zwaar remmen (op 1 keer na)?
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

19 jan 2009, 13:34

Vloeistof niveau al nagekeken? (remvloeistof) ?
Dit word met een gewoon vlottertje gemeten. Te laag niveau waarschuwing
komt waarschunlijk hiervandaan.

Als he niveau te laag staat heb je 3 opties:
1. Lekkage in het remsysteem
2. Lekkkage op je koppelings cylinder
3. Remblokken versleten.

Arjan
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

19 jan 2009, 14:58

kan ik dit zelf ergens nakijken? (ben niet zo technisch als het op wagens aankomt, toch niet met deze moderne mobielen)

zijn versleten remblokken normaal na 23000km? (heb daar geen idee van)
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

19 jan 2009, 15:18

Hoi,

Je kan het zelf nakijken. Reservoir zit onder de motorkap.
Zorg wel dat alles drrog en schoon is voordat je het reservoir opendraait. (Remvloeistof is sterk hygroscopisch = trekt water aan.
Meestal kun je van buiten al zien hoe hoog het peil staat. Dit zal de garage
ook wel voor je doen (misschien zelfs wel als service ( dus zonder vergoeding).

Over het slijten van de remblokken:
Is afhankelijk van je rijstijl eigenlijk. Beetje stevig door de bergen of op een circuit draagt niet bij aan een lange levensduur :D.

Bij een lekkende koppelings cylinder zal er wat olie aan de onderkant van je vesnellingsbak zitten. Van boven bekijken is volgens mij bij een MINI nogal een opgave. (Overigens, Dit was bij mijn MINI het geval).


Arjan
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

20 jan 2009, 09:39

Bij het uitlezen van de sleutel bij de dealer zeiden dat de remmen normaalgezien nog goed moeten zijn.

Ik denk dat ik qua slijtage aan de remmen een gemiddeld chauffeur ben..

enfin, ze bekijken het bij de dealer maar.
Nu maar hopen dat ik niet verslaafd raak aan de extra pk's uit de 118D die ik heb meegekregen.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

20 jan 2009, 14:15

Hmmm... waar doet me dit toch aan herinneren?! :roll: Handrem logo en DSC-logo met een uitroeptekentje.

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... sc&start=0

Toevallig zo:
[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9535&hl=nl[/GVideo]
Afbeelding
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

20 jan 2009, 14:30

blijkbaar exact hetzelfde, bij mij zit er ook navigatie in, dus ik krijg wat meer info over foutmeldingen. Te weinig remvloeistof en DSC uitgevallen, en na 2 minuten niks meer over te vinden...

Enfin, ze gingen er naar kijken, heb net telefoon gehad dat de mini klaar is, ik ga em na het werk ophalen en metteen het alarm testen.

Deze melding heb ik nog maar 2 keer gekregen in 2a3 weken tijd. Als ze nog terug komt, dan post ik het hier.

Waarschijnlijk nog een stuk frustrerender zonder navi schermpje, ik heb ook al meerdere foutmeldingen gezien die absoluut niet in het boekje staan, bvb het zakken van de ramen, is er ook eens opgekomen, met bijpassend icoontje weliswaar.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

20 jan 2009, 14:45

Duidelijk. Is dus gewoon te weinig vloeistof geweest. Vond het zelf ook heel raar zoals dat destijds ging (is alweer een jaar geleden...). Als ze je remvloeistof hebben bijgevuld heb je er geen last meer van.
Afbeelding
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

21 jan 2009, 11:04

remvloeistof werd bijgevuld, laat ons hopen dat het nu niet meer terugkeert.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”