Heb ik mijn originele dakdragers goed gemonteerd?

De 2e generatie vanaf 2006
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Heb ik mijn originele dakdragers goed gemonteerd?

19 sep 2009, 18:36

Ik ben niet erg zeker van mijn stuk, dus wat kan ik beter doen dan hier raad vragen :)

ik heb de dakdragers zoals op de handleiding gemonteerd, met wat moeite moet ik wel zeggen, was me niet helemaal duidelijk hoe het er nu moest gaan uitzien. Ze staan er tamelijk stevig op nu, alleen zijn die klemmen die in de dakrand zitten niet echt helemaal gesloten. Het is precies of deze gemaakt zijn om perfect compleet in elkaar te passen, maar zo ver krijg ik ze niet. De moeren zitten ook helemaal ten einde en de momentsleutel doet zoals het in de handleiding staat. Alleen ben ik dus niet zeker of dit de correcte montage is, moeten die klemmen meer in elkaar sluiten, of is dit gewoon goed zo? zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het monteren kreeg ik die klemmen maar met moeite in de openingen, het hulpstuk om die dingen naar binnen te duwen is niet alles. Het vlotte eigenlijk allemaal niet zo goed en het was ook niet duidelijk of die rubbers nu wel of niet tegen het dak moesten zitten. Uiteindelijk heb ik met de inbussleutel de "afstand van de basisdragervoet opnieuw ingesteld" (zoals in de handleiding) Het leek de enige manier waarop ik de dakdragers deftig op het dak kreeg. Als alles los was heb ik de voeten deftig kunnen vastmaken op de dakrand, om daarna deze voeten opnieuw vast te maken aan de dragers. (De rubbers zitten nu niet meer tegen het dak, tijdens het monteren wel menig contact gezien.)
Is deze afstand verschillend op een clubman en een hatch? de dragers waren hiervoor nl gemonteerd op jbcola's bolide.

Ik heb de dragers nu nog niet gedemonteerd, maar tijdens het monteren wou ik ze er opnieuw afnemen en ik kreeg die klemmen eigenlijk niet echt los uit het dak. Ik veronderstel dat het niet veel makkelijker zal gaan wanneer ik de dragers weer demonteer.
Iemand tips of tricks?

in ieder geval al bedankt voor de raad :)
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 sep 2009, 21:08

Nee, geen tips of tricks. Zoals je het gedaan hebt is helemaal goed, tenminste zo doe ik het ook :wink:
Duidelijke foto´s trouwens, goed gedaan.

De eerste paar keren is er erg veel kracht voor nodig om de klemmen dicht te krijgen. Het hulpstuk helpt dan niet echt en je hebt dan meer aan twee extra handen (met sterke duimen) om ze dicht te drukken. Weer open voor demontage gaat de eerste keren ook zwaar.

Ik heb ze pas voor de derde keer op de Clubman gemonteerd en vanmiddag weer verwijderd. Voor het eerst dat zowel montage als demontage redelijk soepel ging. Maar misschien is het de volgende keer weer een drama. Afwachten :|

Als je de moeren aandraait met de bijgeleverde momentsleutel blijft er inderdaad een kleine opening te zien. Maar dat kan geen kwaad.
Mijn voorste drager moet ik ook nog goed afstellen, die zit net tegen het dak aan. Achter staat wel helemaal vrij.

Maar je doet er netjes wat tape tussen, voor beschadigingen hoef je dus niet bang te zijn.

Ik heb wel bij het demonteren dat die klemmen wat happen in de rubberen dakrand. Misschien daar eerst wat tussen steken, voordat je de moeren los draait.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 sep 2009, 10:49

Bedankt, ben blij dat het toch zo hoort.
Ik heb inderdaad ook gezien dat de buitenkant van de dakrand wat beschadigd is door die klemmen die precies in het rubber snijden, die rand heb ik dan maar zo ver mogelijk naar beneden proberen te duwen bij het plaatsen.
Ook vlak bij de gaten zelf is er wel wat verf gesneuveld, maar dat dekken die afdekplaatjes dan wel af.

Klikken die klemmen er dan makkelijk terug uit bij het demonteren? alles zag er nogal redelijk spannend uit, en toen ik even wou stoppen en herbeginnen kreeg ik de drager niet van het dak.
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 sep 2009, 14:13

crossbytje schreef:Klikken die klemmen er dan makkelijk terug uit bij het demonteren? alles zag er nogal redelijk spannend uit, en toen ik even wou stoppen en herbeginnen kreeg ik de drager niet van het dak.
Nee, die klikken de eerste keren niet makkelijk terug. Sterker, bij het losdraaien van de moeren bleven de klemmen gewoon op hun plek zitten. Dat los je op door je vingers erachter zien te krijgen en ze handmatig open duwen. Als ze helemaal open gaan komen ze automatisch uit de opening tevoorschijn.

Zoals gezegd: de eerste twee keer kostte het zowel monteren als demonteren heel veel kracht. De derde keer ging alles heel soepeltjes.

Misschien dat het ook wat uitmaakt als ze een tijdje onder spanning gemonteerd zijn geweest. Ik heb ze bij elkaar (3 vakanties :oops: ) nu zo'n zes weken op mijn dak gehad.

Gr. Ron
super-ed
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:

07 dec 2009, 12:19

Ik weet het nog steeds niet zeker maar is er voor een MCS (2005) ook een dakdrager zonder dat je gaten hoeft te boren in het dak? Ik begrijp wel dat het allemaal niet van harte gaat
Waarom vind ik vrouwelijke minirijders allemaal toch zo knap........
MiniBeardie XL
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 dec 2009, 17:53

Of je voor een MCS (2005), dus R53, gaten moet boren weet ik niet.

Maar het is in ieder geval een compleet ander systeem als de hier beschreven montage van dakdragers op een R56 en/of R55.
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 sep 2010, 14:56

Even afstoffen hier..Zijn de OEM dakdragers voor de R56 op iedere R56 zonder gaten etc te monteren? Dus is er niets nodig af fabriek op de Mini?
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 sep 2010, 18:18

Klopt, OEM dragers kun je zonder gaten te boren monteren (R56). Je moet wel een stukje uit je dakrubber snijden, maar daar is af-fabriek al rekening mee gehouden. De exacte plek weet de dealer. Je krijgt bij je dakdragers "kapjes" om de uitsparingen weer af te dekken als je de dragers niet gemonteerd hebt.

Suc6!
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 sep 2010, 12:50

mushrop schreef:Klopt, OEM dragers kun je zonder gaten te boren monteren (R56). Je moet wel een stukje uit je dakrubber snijden, maar daar is af-fabriek al rekening mee gehouden. De exacte plek weet de dealer. Je krijgt bij je dakdragers "kapjes" om de uitsparingen weer af te dekken als je de dragers niet gemonteerd hebt.

Suc6!
Thx, alleen dat stukje uit het dakrubber snijden klinkt wat eng....is dit zelf goed te doen?
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 sep 2010, 14:53

Ja hoor, gebruik een plastic kaartje (bankkaart, klantenkaart ofzo) om tussen het rubber en je lak te schuiven zodat je niet in je dak krast. Maar als je goed kijkt is het rubber zelfs al voorgeperforeerd daar waar je moet snijden.

Ja kan eigenlijk niet echt missen.
GreyCooperS
Forum Junky

12 sep 2010, 14:57

met een pincetje en genoemd kaartje eerste stukje lostrekken en dan kun je het met je vingers zo wegtrekken...

Belangrijk is wel om de kapjes erbij te hebben, om de gaatjes te dichten wanneer je de dragers niet gebruikt...staat raar en er loopt water in :lol:
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 sep 2010, 15:22

Thanks voor de tips mannen, dan kan ik met een gerust hart gaan klooien :lol:
GreyCooperS
Forum Junky

12 sep 2010, 16:15

Dakdragers zijn Cool 8)

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 sep 2010, 16:36

Alleen de dragers zijn inderdaad al stoer 8)
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 sep 2010, 18:00

klopt 8)

Afbeelding
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”