Trekken in het stuur

De 2e generatie vanaf 2006
Dieseltje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Trekken in het stuur

02 mar 2010, 18:29

Afgelopen jaar heb ik de standaard 16" velgen met RF banden van mijn MINI Cooper D vervangen voor Night Spoke velgen met RF banden van 17". Dit waren nieuwe velgen en banden van een R52 en Gregory heeft verteld dat dit ook past op een R56. Sinds deze wielen zijn gemonteerd heb ik last van trekken in het stuur. Als de weg niet helemaal recht is, of als er sporen inzitten trekt de auto heel erg in het stuur. Bij de 16" had ik hier helemaal geen last van. Wel viel mij op dat de Night Spoke velgen een iets andere ET waarde hebben dan de andere MINI velgen.Onlangs heb ik de bandenspanning verhoogd naar 2,5 bar en dat heeft wel iets geholpen, maar het is nog iet over. Hebben meer mensen hier last van en wat kan je er aan doen?
okke
4 op een rij!
4 op een rij!

02 mar 2010, 18:42

trekt gewoon wat meer spoorvorming, komt waarschijnlijk om dat de 17" een stuk breder zijn dan de 16"
Dieseltje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

02 mar 2010, 18:47

Lijkt mij onwaarschijnlijk, want ik heb ook auto's met 18" gereden en 235 brede banden en daar nergens last van. Van alle auto's die ik gereden heb is dat trekken in het stuur van de mini toch wel echt extreem. Hij trekt een zo naar de stoeprand. Je moet het stuur bijna met twee handen vasthouden.
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mar 2010, 18:59

Ik heb er ook wel last van, maar niet in de extremiteit dat jij het beschrijft..
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mar 2010, 19:01

Misschien is een keer uitlijnen een optie. Hoe groter de maat banden des te meer dat je spoorvorming voelt.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mar 2010, 19:53

Bij mij trekken ze ook allebei, staan allebei op 18". Maar zo extreem als dat jij het omschrijft is het niet.

Misschien is uitlijnen een optie?...
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 mar 2010, 19:53

heb er ook wel wat last van. ik zie de runflat banden icm sportophanging +verlaging als oorzaak.

banden zijn gewoon té hard volgens mij, geven niets mee, waardoor ze "trekken".

ondanks dat'k altijd bij RF heb gezweerd, begin ik nu toch te denken aan niet RF voor de volgende set banden.

anderzijds... oorzaak kan evengoed de "kwaliteit" van de antwerpse wegen zijn :D
Dieseltje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

02 mar 2010, 20:09

Mijn MINI heeft een standaard onderstel, dus geen verlaging enz.
Dat is ook de reden dat het mij zo verbaast. Ook de 16" waren RF. Deze 17" inderdaad wel erg hard.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 mar 2010, 23:57

Jep door door RFT banden. Bij vorige MINI had ik ook 17", in begin met RFT en later gewone; gewone banden zijn dan een verademing.

Nu heb ik 18" met RFT banden, binnenkort gewone!
MINI-man
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 mar 2010, 14:23

Een beetje late reactie, maar ik heb bij mijn auto (met sportonderstel) de 17 inch Dunlop RFT's (die overigens ook versleten waren, dus was het effect nóg groter) vervangen door niet-rft's in dezelfde maat.

Fenomenaal verschil, auto trekt nu niet/nauwelijks meer in het stuur, maar mijn 'oude' voorbanden waren dan ook wél versleten!
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 mar 2010, 15:15

Wij moeten hier thuis van geen rf's meer weten, mijn ma had die onder haar auto en met die auto moest je altijd opletten en je stuur goed vasthouden of je was em kwijt. Die had op haar auto 18" met 255 banden en vooraan 225, eens daar gewone banden onder lagen was het gewoon een aangename wagen om mee te rijden, was echt een wereld van verschil! Het is natuurlijk ook de ene band bij de andere, maar bridgestone potenza rft ... rommel!
grippelingm
Nieuw Lid
Nieuw Lid

10 jun 2010, 08:34

Hallo, Ik heb mijn Clubman Diesel bijna 2 jaar met 85.000 km erop. Al van begin af aan trekt de auto. Als ik het stuur los laat gaat hij redelijk snel naar rechts. Het varieert een beetje en heeft ook te maken met het wegdek. Echter ik moet te veel corrigeren en vind het ondertussen echt irritant worden. Ontspannen rijden lukt bijna niet. De auto is al 4 keer terug geweest naar de garage en ik heb hem zelf door een bandenspeciaal zaak laten controleren op uitlijnen. Dit is allemaal goed.

Ik heb zomer en winter banden (beide Dunlop) en het gedrag is bij beide type banden aanwezig. Door de rechter voorwiel een 0,5 bar extra te geven is het gedrag op de winterbanden wat minder. De zomer banden is dat wat minder, misschien nog meer extra lucht geven.. Ook zijn de banden van voor naar achteren geplaatst maar geen verschil. Winter banden zijn 15 inch, 175 geen RF en af dealer. Zomerbanden zijn 17 inch, 205 en bij een bandenzaak gekocht.
Ook heb ik in een demo Clubman benzine gereden en die trok ook naar rechts.
Ik concludeer hieruit dat het aan de auto ligt.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jun 2010, 11:29

mijn Clubman trekt alleen in spoorvorming. Anders gaat 'ie gewoon rechtdoor. Dus er is dan toch iets niet goed met je Clubman...
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 jun 2010, 13:27

Bij mij gaat 'ie prima RECHTUIT!
MaVaEe
Koeien-teller

10 jun 2010, 13:35

mushrop schreef:mijn Clubman trekt alleen in spoorvorming.
Die van mij ook. Daarom rij ik altijd op de linkerbaan! :mrgreen:

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”