Sensor remblokken fout?

De 2e generatie vanaf 2006
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

Sensor remblokken fout?

17 mei 2011, 20:52

Onlangs bij het wisselen naar de zomerwielen zag ik dat de remblokken voor een behoorlijk stuk op waren en toen een paar weken nadien een onderhoudsmelding verscheen keek ik ook niet raar op.
Nu heb ik vandaag de sleutel laten uitlezen en het blijkt dat de achterste blokken de melding veroorzaken.
Nog 800 km geeft de computer aan en nog 13000 voor de voorremmen. 8)
Raar, maar zal wel, geef maar een set blokken mee en een nieuwe sensor. ( 113,- )

Thuisgekomen een achterwiel eraf, ik kijk naar die blokken en die zijn nauwelijks dunner dan de nieuwe :shock:
Voor de zekerheid de andere kant ook bekeken, hetzelfde.

Er zat wel enorm veel shit in de ruimte tussen de sensor en de schijf, dus sensor eruit en alles schoongemaakt.
Die sensor ziet er als nieuw uit, het is toch zo dat die mee slijten met de blokken en dan pas een melding gaan geven ?
Dat is in ieder geval nog niet zo.

Kan die dan toch op een of andere manier een melding geven ? Anders begrijp ik het niet meer.

Morgen maar weer even langs de dealer, zal wel weer moeilijk doen als ik geld terug wil :p
Afbeelding
philip68
4 op een rij!
4 op een rij!

17 mei 2011, 21:44

Heb hetzelfde probleem gehad.
Je moet gewoon de sensor achter vervangen (en voor de zekerheid voor), kost niets ( ongeveer 15 euro stuk )en binnen kwartiertje erop en alles doet het weer.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

18 mei 2011, 09:14

met zo'n melding van 1100km heb ik zeker nog 10000km rondgereden vooraleer de melding negatief ging en rood werd. Dat gebeurt pas wanneer de sensor werkelijk 'geraakt' wordt.

En mijn onafhankelijke garagist vond toen ook zelfs nog dat de achterremmen nog verre van versleten waren.

Ik zou zeggen, blijven rijden tot de melding rood wordt en de blokjes effectief vervangen moeten worden. Dat kan nog lang duren.
Op dat moment zul je toch nieuwe blokjes moeten steken, dus die die je nu gekocht hebt kun je dan gebruiken. Moet je niet onnodig discussieren met je dealer, is voor niks goed.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

18 mei 2011, 09:16

Ik weet niet of de sensor ontkoppelen, terug aankoppelen en interval resetten enige oplossing biedt. Ik wou persoonlijk niet met die intervallen 'foefelen' omdat de mini nog in garantie was en de relatie met de dealer al niet super was. Je moet de kat niet bij de melk zetten.
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

18 mei 2011, 09:32

Ik ben er inmiddels achter dat de sensor een "2-traps" slijtsensor is, maar de sensor is nog helemaal niet geraakt, dus waar die melding dan vandaan komt weet ik niet.
Afbeelding
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

18 mei 2011, 14:01

Ik ben terug geweest naar de dealer, chef werkplaats erbij.
Die stond ook achter zijn oren te krabben.
Toen maar besloten om de melding te resetten en de gekochte blokken en sensor kon ik weer netjes terug inleveren.

Prima service, ik heb dat wel eens anders meegemaakt :D
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”