Rammel / resonantie in dashboard

De 2e generatie vanaf 2006
jobruin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Leusden
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:23

Rammel / resonantie in dashboard

19 jul 2007, 22:34

Beste Mini-rijders,
Sinds eind februari 2007 rijden wij een DS MCS R56 met heel veel plezier.
Hiervoor hadden wij 5 jaar jaar een BRG R51 MC.
Al een tijdje echter tobben wij met een irritant probleem: een hinderlijke rammel/trillend geluid (resonantie ?) uit het dashboard achter het stuur. Het verschijnsel treedt op na +/- 15 minuten rijden en dan bij 1500 toeren. Het lijkt uit het dashboard te komen, het zou echter ook de toerentellerklok kunnen zijn. Sta je bv in de file, met veel toeren rond de 1500, is het echt behoorlijk irritant !
Ik ben al 3 keer bij de dealer geweest (Ekris Veenedaal), ze hebben het dashboard gedeeltelijk gedemonteerd en weer gemonteerd, en dan lijkt het dat het weg is. De volgende ochtend echter begint het gewoon weer. Het vervelende is alleen dat het niet altijd optreedt.
Ik heb een gevoel dat ze daar bij Ekris V mij niet geheel meer geloven en serieus nemen.
Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen. Ik vind wel dat dit gewoon niet kan voor die EUR 36.000 !
Is er onder jullie misschien ook iemand met een soortgelijk probleem ?
Of moet ik gewoon maar naar een andere dealer gaan (Jan de Jong Hilversum bv, onze dealer van de vorige Mini maar we zijn inmiddels verhuisd) die me wel serieus wilt helpen ?

Alvast bedankt !
Jobruin
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

19 jul 2007, 22:37

Hebt je navigatie?

Sommige tellers hebben namelijk last van rammeltjes :)
Mijn MINI staat nu bij de dealer voor een nieuwe teller.

Edit:
Leest net dat het achter het stuur zit dus de snelheidsteller kan het niet zijn :)
jobruin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Leusden
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:23

19 jul 2007, 22:52

Bedankt Maaij voor je snelle antwoord.
Nee ik heb geen navigatie.
Met "achter het stuur" bedoel ik dat het geluid echt "achter het stuur" vandaan komt, dus een optie kan ook zijn de teller die vanuit de rijder gezien ook achter het stuur zit.
Groet, Jobruin
Let's MINI
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Harderwijk
Berichten: 821
Lid geworden op: 08 sep 2006, 14:30

20 jul 2007, 09:08

Beste meneer de Bruin,

Ik weet van u probleem, en wij willen u zeker serieus helpen. Ik zal een print maken, en dit bij onze werkplaats neerleggen.

Niet weggaan hoor bij ons, was net zo gezellig. :D

Gr,


Linda/ MINI Veenendaal
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

20 jul 2007, 09:59

Vervelend inderdaad zoiets. Ben benieuwd wat het nou uiteindelijk is. Hou ons op de hoogte a.u.b. 8)
Afbeelding
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

20 jul 2007, 11:35

Is het niet een trilling door voorwielen die uit balans zijn of iets dergelijks? Zal vast naar gekeken zijn, maar ik denk even mee..
jobruin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Leusden
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:23

21 jul 2007, 09:50

Kiwi_kevin, bedankt voor het meedenken. Het verschijnsel treedt echter ook gewoon op als je stilstaat en je laat de motor op +/- 1500 toeren draaien !
Groet, Jobruin
jobruin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Contacteer:
Locatie: Leusden
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:23

16 sep 2007, 10:12

Het probleem is al een tijdje geleden keurig opgelost door de dealer MINI Veenendaal.
Uiteindelijk bleek een kachelslang onder in het dashboard aan de stuurkant de boosdoener.
Door het warm worden van de slang zette deze iets uit en resoneerde deze tegen ander materiaal.
De dealer heeft keurig de diagnose gesteld en het probleem opgelost.
Bedankt voor de reacties ! :wink:
Hallo Beste MINI fanaten,
Ik ben Joost en ik ben 47 jaar.
Ik hou ervan om mijn dochter te pesten.
Ik hou ook erg veel van apparatuur.
Groetjes, Joost
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3188
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

16 sep 2007, 21:35

Ook goed dat je de afloop meldt op het forum. Afbeelding
pimmy
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Aalten
Berichten: 930
Lid geworden op: 21 apr 2007, 20:55

07 apr 2008, 21:49

Ik heb helaas ook een rammel in het dashboard. Het zit ongeveer achter de tellerklok. Het resoneert mee als je over een klinkerweg rijdt (zeg maar gerust een t*ring herrie!) Ik heb al geprobeerd te achterhalen wat het precies is. Het lijkt van het centrale ventilatie rooster te komen. Als ik het rooster vast houd dan stopt het. Alleen zit het rooster vast aan het hele dashboard.
Nu heb ik bij het plaatsen van m'n carkit het halve dashboard al uit elkaar gehaald. dit heb ik nogmaals gedaan, alleen kon ik niet bij het ventilatie rooster. Heeft iemand een idee hoe je het hele dashboard los maakt? Dus het hele plateau om het zo maar te zeggen...

Ik word er echt heeleemaal gek van!
okke
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 170
Lid geworden op: 04 jan 2009, 13:20

19 mei 2009, 23:16

pimmy schreef:Ik heb helaas ook een rammel in het dashboard. Het zit ongeveer achter de tellerklok. Het resoneert mee als je over een klinkerweg rijdt (zeg maar gerust een t*ring herrie!) Ik heb al geprobeerd te achterhalen wat het precies is. Het lijkt van het centrale ventilatie rooster te komen. Als ik het rooster vast houd dan stopt het. Alleen zit het rooster vast aan het hele dashboard.
Nu heb ik bij het plaatsen van m'n carkit het halve dashboard al uit elkaar gehaald. dit heb ik nogmaals gedaan, alleen kon ik niet bij het ventilatie rooster. Heeft iemand een idee hoe je het hele dashboard los maakt? Dus het hele plateau om het zo maar te zeggen...

Ik word er echt heeleemaal gek van!
Dit heb ik sinds kort ook, word er ook stapel gek van >:(
is het inmiddels bij jou opgelost?
Gebruikersavatar
adrie
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: ijsselstein
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jun 2007, 20:53

rammel/resonantie

27 mei 2009, 22:36

ik had precies dezelfde symptonen. bij de dealer hebben ze mijn dashboard 2 keer uit elkaar gehaald.....na de 2e keer was het weg. Het bleek een kabel te zijn die tegen het ventilatie buis aan trilde........

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”