DIY: Monteren Milltek Catback-systeem

sander_r53
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04

DIY: Monteren Milltek Catback-systeem

06 jul 2010, 11:19

Gereedschap:

-Dopsleutelsetje
-Ring- steeksleutelsetje
-WD40
-Ontvetter
-2 man
-Buis t.b.v. hefboom
-Waterpomptang

Tijdsduur: ongeveer 2 uur via onderstaande manier. Anders duurt het veeeeel langer (zoals bij mij)

Afbeelding

Afbeelding



1: Verwijderen bestaande uitlaat.

Begin eerst bij de bouten (nr. 5) achter de kat. Deze zitten muurvast, dus eerst goed insprayen met WD40. Er kan een bout afbreken, zoals bij mij het geval was. Zet een een langere pijp over je dopsleutel heen om voldoende kracht te kunnen zetten (grotere arm). Ik heb hier een oude stofzuigerbuis voor gebruikt waardoor de bout zo los kwam.

Maak dan de plaat (nr.8 ) ter hoogte van de versnellingspook los. Laat 2 boutjes op de hoeken zitten, dat je deze later met de hand zo kunt los halen.

Ga verder met de achterdempers. Bij mij zat er aan 1 kant een inbusbout, weet niet of dit origineel is. Draai de ''klembeugels'' waar de dempers in zitten los van de demper (onderste deel nr. 11 / 12). Zorg dat je met 2 man bent, die dempers komen dan ineens naar beneden zetten en wegen toch nog wat. Het vervelende is dat het bestaande systeem uit 1 geheel is. Dus wanneer de dempers naar beneden komen moet je ook die plaat (nr. 8 ) ter hoogte van de versnellingspook losdraaien (de laatste 2 boutjes). Bij mij zat er namelijk geen nr.16.

Haal de klembeugels van de achterdempers uit de rubbers. Je laat de rubbers (nr.13) gewoon aan het chassis zitten. Ze zitten ontzettend strak vast. De truc is om een beetje WD40 op het uiteinde van de beugel te spuiten waar het rubber overheen geschoven zit. Vervolgens met een waterpomptang het rubber van de beugel ( onderste deel nr. 11 /12) knijpen. (1 kant van de bek op het rubber, de andere kant op het ''weerhaakje'' en dan knijpen).

Haal de plaat (inclusief rubbers nr.6 ) van de bestaande uitlaat af.


2. Monteren Milltek Catback

Begin weer bij de kat. Monteer daar het eerste deel van de uitlaat aan de bestaande flens (deel met pot, pakking met bouten). Monteer de plaat + oude rubbers aan de nieuwe pijp. Schroef de plaat weer met 2 boutjes even met de hand vast. Nog niet helemaal, want je moet nog speling hebben.

Hang dan het achterste deel met de 2 dempers in de rubbers. Van voor naar achter schuiven. Plaats daarna de bijgevoegde ophangbeugels aan de demper. Deze kun je er zo op schuiven en terwijl hij hangt pas monteren. Wanneer je de beugels al vantevoren aan de dempers zet lukt het bijna niet.

Schuif dan het tussenstuk (enkel een pijp) over het voorste uitlaatdeel heen met de uitlaatklem. Zet die even licht vast.
Bevestig de flens aan het eindemperdeel.

Laatste stap is het goed hangen van de uitlaat en vastdraaien van alle bouten. Schuif het middenstuk voldoende over elkaar heen zodat je eindstuk met het laspuntje net onder de bumper valt. Hij zal namelijk bij warm worden nog een stuk achter de auto uit gaan steken, (2 cm). Zet de uitlaatklem er schuin op (rond 8 uur) , zodat de schroef niet bij een van de inkepingen komt te zitten. Wanneer je dat wel doet is ie niet luchtdicht.

Duw op de plekken waar het hitteschild bijna tegen de uitlaat komt even goed weg, anders ga je dit horen wanneer de uitlaat hier tegenaan komt.

Ontvet de uitlaat waar je kunt. (vieze vingers e.d)

Draai alles netjes aan en dan ........ BWWOAAAAWW .... POP POP POP.

ENJOY 8)
MiniMad
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 jan 2011, 10:59

29 jan 2011, 21:31

THNX, deze gaat zeker van pas komen! :D

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”