Gereedschap:
-Dopsleutelsetje
-Ring- steeksleutelsetje
-WD40
-Ontvetter
-2 man
-Buis t.b.v. hefboom
-Waterpomptang
Tijdsduur: ongeveer 2 uur via onderstaande manier. Anders duurt het veeeeel langer (zoals bij mij)
1: Verwijderen bestaande uitlaat.
Begin eerst bij de bouten (nr. 5) achter de kat. Deze zitten muurvast, dus eerst goed insprayen met WD40. Er kan een bout afbreken, zoals bij mij het geval was. Zet een een langere pijp over je dopsleutel heen om voldoende kracht te kunnen zetten (grotere arm). Ik heb hier een oude stofzuigerbuis voor gebruikt waardoor de bout zo los kwam.
Maak dan de plaat (nr.8 ) ter hoogte van de versnellingspook los. Laat 2 boutjes op de hoeken zitten, dat je deze later met de hand zo kunt los halen.
Ga verder met de achterdempers. Bij mij zat er aan 1 kant een inbusbout, weet niet of dit origineel is. Draai de ''klembeugels'' waar de dempers in zitten los van de demper (onderste deel nr. 11 / 12). Zorg dat je met 2 man bent, die dempers komen dan ineens naar beneden zetten en wegen toch nog wat. Het vervelende is dat het bestaande systeem uit 1 geheel is. Dus wanneer de dempers naar beneden komen moet je ook die plaat (nr. 8 ) ter hoogte van de versnellingspook losdraaien (de laatste 2 boutjes). Bij mij zat er namelijk geen nr.16.
Haal de klembeugels van de achterdempers uit de rubbers. Je laat de rubbers (nr.13) gewoon aan het chassis zitten. Ze zitten ontzettend strak vast. De truc is om een beetje WD40 op het uiteinde van de beugel te spuiten waar het rubber overheen geschoven zit. Vervolgens met een waterpomptang het rubber van de beugel ( onderste deel nr. 11 /12) knijpen. (1 kant van de bek op het rubber, de andere kant op het ''weerhaakje'' en dan knijpen).
Haal de plaat (inclusief rubbers nr.6 ) van de bestaande uitlaat af.
2. Monteren Milltek Catback
Begin weer bij de kat. Monteer daar het eerste deel van de uitlaat aan de bestaande flens (deel met pot, pakking met bouten). Monteer de plaat + oude rubbers aan de nieuwe pijp. Schroef de plaat weer met 2 boutjes even met de hand vast. Nog niet helemaal, want je moet nog speling hebben.
Hang dan het achterste deel met de 2 dempers in de rubbers. Van voor naar achter schuiven. Plaats daarna de bijgevoegde ophangbeugels aan de demper. Deze kun je er zo op schuiven en terwijl hij hangt pas monteren. Wanneer je de beugels al vantevoren aan de dempers zet lukt het bijna niet.
Schuif dan het tussenstuk (enkel een pijp) over het voorste uitlaatdeel heen met de uitlaatklem. Zet die even licht vast.
Bevestig de flens aan het eindemperdeel.
Laatste stap is het goed hangen van de uitlaat en vastdraaien van alle bouten. Schuif het middenstuk voldoende over elkaar heen zodat je eindstuk met het laspuntje net onder de bumper valt. Hij zal namelijk bij warm worden nog een stuk achter de auto uit gaan steken, (2 cm). Zet de uitlaatklem er schuin op (rond 8 uur) , zodat de schroef niet bij een van de inkepingen komt te zitten. Wanneer je dat wel doet is ie niet luchtdicht.
Duw op de plekken waar het hitteschild bijna tegen de uitlaat komt even goed weg, anders ga je dit horen wanneer de uitlaat hier tegenaan komt.
Ontvet de uitlaat waar je kunt. (vieze vingers e.d)
Draai alles netjes aan en dan ........ BWWOAAAAWW .... POP POP POP.
ENJOY
DIY: Monteren Milltek Catback-systeem
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: 18 apr 2010, 23:04
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Ga naar
- Algemene informatie
- Mededelingen van de beheerders
- Website en Forum
- En wie is u?
- Show your ride
- Who are U?
- Bevriende rides, je andere ride
- Vragen, opmerkingen & oplossingen
- MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI Electric (F56 en J01)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Aandrijving, range, accu's- en onderstel
- How to Do It Yourself (DIY)
- MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)
- MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)
- MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)
- MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)
- NewMINIclub clubhuis
- Kletshoek
- Onderhoud en Verzorging
- Navigatie, Dash cams en Apps
- Apps voor de MINI
- Vaste (ingebouwde) navigatie
- Garmin
- TomTom
- Sygic GPS Navigatie
- MyRoute app
- Overige merken
- Dash cams
- MINI op het Web en in de Media
- MINI Spotting
- Steunbetuigingen en Condoleances †
- Girlzz-corner
- MINI-uitstapjes en Meet & Greets
- Events 2024
- Afterparty
- Last Minute Meet
- Vakantie
- NewMINIclub-shop
- MINI Stores, NMC Merchandise
- Groupbuy
- Te koop aangeboden: Velgen en banden
- Te koop aangeboden: Interieur
- Te koop aangeboden: Exterieur
- Te koop aangeboden: MINI particulier
- Te koop gevraagd/gezocht
- Afgeronde groupbuys
- Verkocht/gevonden
- MINI-tips Marktplaats en e-Bay
- Sponsor-shop
- Te koop aangeboden (sponsoren)
- MINI Ekris webshop
- Beek Auto Racing / Minispeed
- Ben van Leeuwen
- Garage Touw
- ASE Auto Spenkelink Aanbiedingen en Ombouwprojecten
- PA Service
- Schols Auto's
- TvM Works
- Miniparts24
- Dutch Sticker Factory
- Garage Benrath
- Legal Shine Detailing
- WrapCity
- Autoservice van Kruijsbergen
- HY-Performance
- Kevin Elenbaas
- Noortje Blokland Photography
- NDH Automotive
- NDH Media
- MDM Montage
- Graafmans Automotive
- Ritten en Events Archief
- Events 2023
- Events 2022
- Events 2021
- Events 2020
- Events 2019
- Events 2018
- Events 2017
- Events 2016
- Events 2015
- Events 2014
- Events 2013
- Events 2012
- Events 2011
- Events 2010
- Events 2009
- Events 2007/2008
- Motor On Coentje; 30 maart 2008
- MINI United 22-24 juni 2007 Zandvoort, Nederland
- MINI United 2009 Silverstone
- MINI's voor KIKA; 22 april 2007