Spoorstangeind (stuurkogel vervangen) zonder uitlijnen

Dick en Natascha
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vianen
Berichten: 85
Lid geworden op: 26 aug 2011, 17:55

Spoorstangeind (stuurkogel vervangen) zonder uitlijnen

22 jan 2012, 17:00

Speling op de stuurkogel is apk afkeur en kan ook voor trilling zorgen.
Als je de mini opkrikt en het voorwiel van de grond hebt dan kun je de evt. speling checken door het wiel
te bewegen in lijn met de kogel. Eigenlijk moet je het wiel meteen alle kanten op proberen te kantelen dan controleer
je ook meteen de fusee kogels.
Er zijn 2 soorten spoorstangeinden, let hier op. Ik heb meteen ook links en rechts tegelijk vervangen.
Wel de mini aan de voorzijde op 2 assteunen zetten.
Moer eraf van de kogel en een tikje op zn kop met ondersteuning was bij mij genoeg om deze te lossen.
Ik had alle soorten poelitrekkers enz. bij de hand maar had niks nodig.
De moer van de stuurstang lossen en dan kan je het stuureind van de draad draaien.
Tel de slagen en meet het schoefdraad. Van te voren met kruipolie ad slag kan zeker geen kwaad.
Vet de nieuwe in en draai deze hetzelfde aantal slagen er weer op.
De stuurkogel ook weer monteren en dan de 2 moeren aandraaien.
Stuurkogelmoment 52nM
Daarna moeten de wielen weer uitgelijnd worden.
Ik heb een laserlijn op de remschijf bevestigd en deze 6 meter verder op de muur geprojecteerd.
(Dit dmv een magnetisch statief )
Dit op de muur afgetekend en zo na de montage van het nieuwe spoorstangeind deze weer met de laserlijn
uitgericht. Dit is supernauwkeurig en is uitlijnen niet nodig.
Mits alles al goed uitgelijnd was natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Dick en Natascha op 03 feb 2012, 22:14, 5 keer totaal gewijzigd.
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

22 jan 2012, 18:26

Goed gedaan :icon_top:
Dick en Natascha
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vianen
Berichten: 85
Lid geworden op: 26 aug 2011, 17:55

31 jan 2012, 21:35

Ha,ha, aan je weinig onderbouwde commentaar te zien lijkt het wel of je in de uitlijn/bandenhandel werkt
maar dan nog durf ik deze weddenschap zeker wel aan en zou je helemaal beter moeten weten.
Het tellen van de windingen is natuurlijk alleen voor de grove afstelling dat je al redelijk in de buurt zit.

Je zegt het zelf al; meten is weten en de methode die ik heb gebruikt is inderdaad erg nauwkeurig.
De laserlijn zat op een magnetisch laboratorium statief welke op de remschijf geplaatst was.
De laserlijn op een afstand van 8 meter op de wand afgetekend en na de montage van het nieuwe spoorstangeind
de wielstand weer op deze positie ingesteld.
Misschien kan je jezelf nu voorstellen wat een verstelling van de spoorstang doet dmv deze methode en ik kan je verzekeren
dat dit erg nauwkeurig is. Je kan ook uitrekenen wat bv. 0.1mm verstelling doet op een afstand van 8 meter, als je het ook maar een fractie versteld dan zie je dit op deze afstand meteen aan de laserlijn.
Nog even globaal berekend 0.1 graden verstelling zorgt voor 15mm verschil op de wand!
Misschien is dit zelfs nog nauwkeuriger als de apparatuur die hiervoor gemaakt is.

Maakt mij verder ook weinig uit: De methode is in ieder geval meer dan nauwkeurig genoeg.
Zoals al eerder gezegd werkt dit natuurlijk alleen als de uitlijning bij aanvang al goed was je kan alleen de oude stand weer
terugzetten.
SO (Marcel700): PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS...... :() THOUGHT SO....... :yeah

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”