Na controle thuis bleken de zekeringen, beide relais en het mechanisme in orde. Blijft over de motor zelf.
Als je bij bmw gaat bestellen kost het je 90 euro ex btw voor de motor met mechanisme. Motor is niet los te koop.
De manier waarop het moet volgens de haynes manual omvat oa de volgende klussen:
voorwielen eraf
binnenkuipen eruit
sidescuttles eruit
plaat onder de voorruit waar de roosters zitten verwijderen
en nog wat zaken, kortom een hele berg werk om bij het mechanisme te komen. Dat is ook de reden dat de dealers (in amerika) ook rustig 600-800 dollar vragen voor vervanging.
Omdat het vaak toch alleen de motor is en het mechanisme in orde, kun je volstaan met het vervangen van alleen de motor.
Deze zijn ook 2e hands goed te verkrijgen voor ca 60-70 euro.
Ik heb deze manual op NAM gevolgd. Het is ff pielen, maar het scheelt een boel knaken. Het eruitkrijgen is me gelukt zonder het verwijderen van het onderste deel van de airbox en het laten zitten van het schutbord.
Maar voor het terugzetten en ook voor het verwijderen is het aan te raden om de hele airbox te verwijderen en ook het schutbord.
Dan is het nog lastig, maar het lukt wel om het motortje te vervangen.
Na wat verder onderzoek bleek dat het soms niet het hele motortje is, maar vooral de contacten en in het bijzonder de massa.
Ik heb de motor opengemaakt en alle contacten opgepoetst en opgeruwd.
Voordat de motor uit elkaar was gehaald was er geen sprake van een verbinding van 1 van de aansluitpunten in de connector en de behuizing van de motor.
Na het schoonmaken was dit er wel. De motor heb ik toen getest door 'm aan een trafo te hangen, en ja hoor hij werkte weer. Toen teruggebouwd en nu kunnen we weer wisseren.
Dus als je wissers ermee ophouden:
zekeringen, relais controleren, geen obstructies in het mechanisme? motor verwijderen en liever nog eerst de massaverbinding testen.
eventueel motor schoonmaken en opnieuw testen, nog niks dan nieuwe motor, wel werkend, dan terugbouwen en genieten van het feit dat je 500 euro hebt bespaard.
happy wiping
