De EHS heeft in onze Cooper ook een keer begeven. Na onderzoek bleek het om een reeds bekend en structureel probleem te gaan. Alle gen1 Mini's (t/m 2006) hebben er vroeg of laat last van.
De hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging wordt op druk gebracht door de EHS pomp. Dit is een elektromotor die een pomp-waaier aandrijft. Een electronische regeling varieert de stroom door de spoelen van de motor afhankelijk van de rijsnelheid. Dit resulteert in snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging.
Het euvel is nu, dat de conventionele koolborstels van de motor maar halfslachtig zijn afgeschermd van de electronica.
Dit alles bevindt zich in de 'pomp-behuizing'. Het stof van de borstels slaat in de loop der tijd neer op de elecktronica. Dit lijdt dan tot kortsluiting van de motor aansturing. Hierdoor verlies je dus de stuurbekrachtiging.
Dit fenomeen kan komen en gaan, maar zal uiteindelijk de boel platleggen.
Het door mij beschreven euvel hoeft echter niet te leiden tot een dure vervangingsactie.
Che's DIY omschrijving "stuurbekrachtigingspomp vervangen" is een prima uitgangspunt.
Als de motor eenmaal verwijderd is dan kan de revisie aanvangen.
verwijder de brackets en de vloeistof pomp van de totale motor.
verwijder de schroeven die de motor behuizing bijeenhouden.
zie hoe het lager slechts gedeeltelijk in de body valt.
nu kun je de motor-as eruit tikken.
knip de 4 voedingslijnen van de computer-unit voorzichtig los van de koolborstels. Deze moet je na het reinigen hersolderen.
na desemblage kun je nu de elektronica schoonblazen. vervolgens reinigen met reinigingspray.
na droging kun je het beste een plastic spray aanbrengen. bij herhaalde vervuiling in de toekomst, heb je dan geen kortsluiting meer. Geschikte sprays vind je onder meer in het assortiment van 'kontaktchemie'.
Assembleren in reverse order en je hebt een goede en vooral goedkope reparatie uitgevoerd.
Overigens is dit probleem na 2006 opgelost door het gebruik van borstelloze motoren. Deze zijn echter niet uitwisselbaar met de gen1 versie.
Elektrisch-Hydraulische Stuurbekrachtigingspomp reviseren
- Beamer
- One wheel wonder
- Locatie: Best
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Dit verhaal gaat helaas niet op als de kortsluiting de electronica beschadigd heeft.
Of gebeurd dat maar zeer zelden?
Weet je ook wat er verschillend is aan de 2nd gen pomp?
Als het b.v. maar een stekker is dan is dat waarschijnlijk makkelijker passend te maken dan een nieuwe motor uit elkaar te halen om die te beschermen tegen dit euvel.
Dit verklaard wel waarom die van mij het weer deed na een tik (stof eraf getikt denk ik) en waarom bij sommige de pomp het weer doet na een herstart (als de electronica zich weer gereset heeft totdat de volgende kortstluiting optreedt).
Of gebeurd dat maar zeer zelden?
Weet je ook wat er verschillend is aan de 2nd gen pomp?
Als het b.v. maar een stekker is dan is dat waarschijnlijk makkelijker passend te maken dan een nieuwe motor uit elkaar te halen om die te beschermen tegen dit euvel.
Dit verklaard wel waarom die van mij het weer deed na een tik (stof eraf getikt denk ik) en waarom bij sommige de pomp het weer doet na een herstart (als de electronica zich weer gereset heeft totdat de volgende kortstluiting optreedt).
- Beamer
- One wheel wonder
- Locatie: Best
Bericht
Elektrisch-Hydraulische Stuurbekrachtigingspomp reviseren
Berthil, van permanente kortsluitings-schade heb ik eigenlijk niet gehoord. Het enorme aantal revisie bedrijfjes dat maar al te graag jouw EHS reviseert voor een paar honderd euri's getuigd daar natuurlijk ook van. Even afstoffen, eventueel nieuwe borstels erin, en snel verdient.
BMW heeft nooit een terugroep-actie op touw gezet voor dit verhaal. Maar ze hebben wel een gouden handel aan spareparts.
Door de gen2 opzettelijk niet compatibel te maken met gen1 EHS wordt deze handel in stand gehouden.
Ik ben niet zover gegaam om de details uit te zoeken, omdat mijn revisie succesvol was.
BMW heeft nooit een terugroep-actie op touw gezet voor dit verhaal. Maar ze hebben wel een gouden handel aan spareparts.
Door de gen2 opzettelijk niet compatibel te maken met gen1 EHS wordt deze handel in stand gehouden.
Ik ben niet zover gegaam om de details uit te zoeken, omdat mijn revisie succesvol was.
- henne
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nijkerk
Bericht
ik heb laats een stuurpomp gehad van een 2004 die verbrand was vanbinnen!
ik heb er lekker een andere onder gezet en weg met die oude rommel
want dat ga ik niet meer laten reviseren!
maar van 2006 neem ik aan dat je de r56 bedoelt
want 2006 zijn ook nog r50/52/53 van de band gerold
ik heb er lekker een andere onder gezet en weg met die oude rommel
want dat ga ik niet meer laten reviseren!
maar van 2006 neem ik aan dat je de r56 bedoelt
want 2006 zijn ook nog r50/52/53 van de band gerold
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Bericht
nou ik ga gewoon voor een nieuwe de gereviseerde heeft het ook begeven
burn rubber not your soul
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Bericht
Wie ken met zekerheid zeggen dat de R53 Gp dezelfde elektronische stuurpomp heeft als r50 r52 t/m 2006.........somebody.......????????
burn rubber not your soul
- franklyn85
- Volledig MINI minded!
- Locatie: heemskerk
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors