Vervanging van elektrische Raam-motor en/of raam-mechanisme

Beamer
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Best
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2010, 12:36

Vervanging van elektrische Raam-motor en/of raam-mechanisme

18 aug 2010, 15:37

Situatie: het portier-raam gaat (soms) niet meer op en neer.

Recentelijk heb ik zelf een raammotor in de rechterdeur moeten vervangen. In dit verhaal doe ik gedetailleeerd verslag van mijn werkwijze.

Het raam-probleem wordt typisch erger naarmate de tijd vordert.
Het is wijs om deze acties reeds in te zetten als het probleem nog incidenteel is.
De vervanging is namelijk makkelijker als het raam nog beweegt.
Een klap op de deurbekleding, net boven de luidspreker, wil ook nog wel eens werken om het raam weer (even) in beweging te krijgen.

Indien het raam permanent niet meer werkt, dan moet je in de eerste plaats controleren of je het relais hoort klikken in de betreffende deur als je de tuimelaar schakelaar bedient. De contact sleutel moet dan wel om zijn, anders heb je geen stroom in de schakeling.
Hoor je deze klik niet dan heb je waarschijnlijk een elektrisch probleem.
In dat geval moet je onder andere de zekering even controleren.
Als beide deuren hetzelfde probleem hebben dan is de centrale aansturing verdacht.

Als het uitdraait op een raam mechanisme en/of motor vervanging dan heb je de volgende gereedschappen nodig:
#20, #25, #27 en #30 Torx schroevendraaier / bit
#2 PZ kruiskopschroevendraaier
ratel met dopsleutel 10mm
5mm inbussleutel
een kleine ‘horloge-maker’ platte schroevendraaier
een hard plastic wig (dit voorkomt beschadigingen) of spatel
een digitale camera

De klus neemt toch al gauw 3 uur in beslag.

Noem bij het bestellen van de onderdelen UITDRUKKELIJK de linker of rechter deur.
Zowel het raam-mechanisme als de motor-overbrenging assemblage zijn uniek per deur.
Bijvoorbeeld: een linkse raammotor past dus niet in een rechtse deur.

Voor wat betreft de motor loont het mijn inziens niet om 2de hands onderdelen te zoeken.
Doorgaans is de collector lokaal ingesleten. Deze plaatselijke slijtage wordt veroorzaakt door de kleine beweging die het raam elke keer maakt bij het openen en sluiten van de deur. Hierdoor slijten de koolstofborstels lokaal diepe groeven in de collector, waardoor de motor geen volledige omwenteling meer kan maken.
Bij het openen van de deur zakt het raam ongeveer 5mm om vrij te komen van het portier-rubber. Direct na het sluiten van de deur gaat het raam weer omhoog om in het profielrubber een goede afsluiting te garanderen.
Het kan ook zijn dat de contactpunten van de motor losraken of dat de kunststoffen overbrenging gaar is.


Er van uitgaande dat het raam vast staat in de hoge positie, dan kom ik tot de volgende beschrijving:

Om te beginnen moet je de negatieve accu-pool los maken en isoleren.
Het garandeert een veilige werksituatie en het ontregeld de raam-positie-controle-module.

Verwijder nu het deurpaneel van de binnenzijde van de deur. Het paneel is bevestigd met vier #30 Torx schroeven. Een schroef zit onder de kleine reflector. Deze reflector kun je er eenvoudig uit wippen.
Het paneel hangt nu nog op een veelvoud van klemmen en knoppen. Trek het paneel nu met beleid los. Plaats je handen daar waar je weerstand voelt en ga zo rond.
Verwijder alle achtergebleven klemmen en knoppen. Plaats deze in het losse deurpaneel ter voorbereiding op her-montage.

Verwijder nu de uitwendige chromen sierstrip langs de ruit. Doe dit voorzichtig met je vingers.

Verwijder een rond en een ovaal rubberen afdichting nabij de bovenrand van de deur.

Om het raam te verwijderen moeten 2 uitwendig vertande kunststof schroefverbindingen los gemaakt worden. Deze raderen klemmen het raam in de raamgeleiding.
Deze raderen zijn bevestigd met een 5mm inbus pas bout. Deze kun je op tast en gevoel verwijderen met een 5mm inbussleutel. Wees voorzichtig en beschadig de ruit niet.

Indien het raam in de hoge positie verkeert, dan is het onmogelijk om het raam eenvoudig te verwijderen. Inwendige verstevigingskokers in deur maken het onmogelijk de klem-raderen te verwijderen.
Als work-around moet je eerst de luidspreker/deurhandle verwijderen. Het betreft 3 PZ2 schroeven.
Je kunt nu via de grote opening in deur en het luidspreker-gat werken.

Maak de stekker naar de raammotor assemblage los.

Vervolgens kun de metalen motor-behuizing verwijderen van de motor/overbrenging-assemblage. Je moet op tast, gedeeltelijk zicht en gevoel de 4 Torxschroeven verwijderen (ik dacht #25 of #27 Torx).
Aan de binnenzijde van de motor-behuizing bevinden zich ook de motormagneten. De behuizing zal met wat kracht verwijderd moeten worden. Hierbij kan ook de rotor meekomen. De rotor dient zowiezo ook verwijderd te worden, maar kan blijven hangen achter de koolstofborstels. Trek, wring dan gewoon iets harder.

Met de rotor verwijderd kun je het raam nu naar believen manueel omhoog en omlaag duwen. Als het raam zich nog niet makkelijk laat bewegen dan ben je waarschijnlijk aan een nieuw raammechanisme toe.
Nu kun je als nog de twee klem-raderen verwijderen met de 5mm inbussleutel.
Na het lossen van de schroefdraad moet je de pas pen van het rad nog lostrekken met de hand.

Het raam ligt nu vrij en kan rechtop van boven uit verwijderd worden.
Reinig het raam goed en poets ook het vuil van de uitwendige rand van de deur.

Kijk nu van boven in de deurspleet. Je ziet daar een tweetal kabels. Deze moeten uit de haken gehaald worden. De haken kunnen aan de onderkant geopend worden.
Een derder haak kan vanuit de binnenzijde van de deur bereikt worden.

Verwijder nu de 3 PZ2 schroeven net boven de luidspreker opening. Hiermee komt de motor/overbrenging assemblage los te hangen.

Verwijder nu de 2 10mm bouten van onder uit de deur.
Verwijder ook de 2 10mm bouten die de bovenzijde van het mechanisme bevestigden.

Nu kun je het hele raam-mechanisme inclusief motor/overbrenging verwijderen uit de deur.Leg het plat op een tafel.
Maak wat foto’s ter referentie van de motor ten opzichte van het mechanisme.

Verwijder de #20 Torx schroef, die de motor-assemblage en de raam-rail verbindt.
Maak nu de 4 #20 Torx schroeven los, zodat er een spleet van zon’4 mm onstaat tussen de twee helften van het kabel-mechanisme.
Steek een spatel tussen de twee helften, zodat de inwendige spoel met kabel niet los schiet. Verwijder de 4 #20 Torx schroeven nu totaal.

Nu start de assemblage. Plaats de nieuwe motor in de correcte positie aan de hand van de eerder gemaakte foto’s (4x #20 Torx).
Schroef de motor assemblage vast aan de rail (1x #20 Torx).

Plaats het hele mechanisme voorzichtig terug in de deur en verbind de motor stekker.
Zet het mechanisme handvast met de 4 10mm bouten.
Verbind de luidspreker-stekker weer en zet de luidspreker vast met de 3 PZ2 schroeven.
Schroef de motor assemblage weer vast aan de deur (3x PZ2).

Kijk van boven in de deur en klik de kabels terug in de 2 haken. De kabels kunnen van binnenuit in de derde haak gewipt worden.

Zet nu het glas voorzichtig terug in de deur. Zet de 2 klem-raderen handvast.
Plaats de chromen strip terug op de buitenzijde van de deur.

Zet de negatieve accu-pool weer vast.
Open de deur.
Maak contact en test of het raam-mechanisme nu wel werkt!
Plaats het raam in de hoogste positie.
Zet het contact weer uit.

Sluit nu de deur een stukje totdat je de eerste klik hoort van het slot.
Kijk nu goed of het raam parallel staat aan de deur-lijst. Vergelijk rustig met de andere deur. Het raam moet aanliggen tegen het bovenste rubber, zodat je er nog net een papiertje tussen kunt passen.

Open de deur om aanpassingen te maken.
Het raam kan nog met de hand verschoven worden.
Door de onderste steunen naar binnen of buiten te schuiven, pas je de spleet aan met het deurlijst-rubber.
Door de ruit te strak af te regelen komen er onnodige spanningen op het mechanisme te staan. Dit zal leiden tot extra slijtage.
Als de ruit te los staat, dan zal er water binnen kunnen komen. Ook zal het windgeruis toenemen.

Als de uitlijning uiteindelijk goed is, dan pas zet je de 2 klem-raderen vast met de 5mm inbussleutel. Het benodigde moment is 15Nm. Laat je de raderen te los, dan zal je raam-afstelling verlopen. Draai je het te strak aan dan kun je de ruit beschadigen.
Test desnoods even hoe 15Nm voelt op de inbussleutel.

Draai nu de 4 10mm bouten van het raam mechanisme aan.

Sluit nu de deur.
Zet het contact aan, en houdt de toggle switch in de omhoog stand voor zo’n 10 seconden. Hiermee reset je de raam-positie-controle-module, zodat de electronica weer weet in welke stand de ruit zich bevindt.
Reset nu ook de klok en de boordcomputer-instellingen.

Assembleer de deur weer en je hebt jezelf een aardige duit bespaard.
:wink:
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 483
Lid geworden op: 01 jul 2008, 11:41

19 aug 2010, 07:59

Zoooo das een lang verhaal :shock:

Foto's zeggen meer dan woorden :wink:
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Groningen
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 feb 2008, 16:54

25 aug 2010, 16:11

Na m'n vakantie zal ik eens een poging wagen.
Kan ik misschien de foto's plaatsen :wink:
Beamer
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Best
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2010, 12:36

Vervanging van elektrische Raam-motor en/of raam-mechanisme

26 aug 2010, 09:05

dat zou een mooie aanvulling zijn, IMP.

Ik heb zelf de reparatie uitgevoerd aan de hand van een text only verhaal.
Naderhand heb ik het verhaal uitgebreid met aanvullende informatie.

doe er je voordeel mee. Ik ben beniewd naar je ervaringen.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”