Er moest toch navigatie komen en ik wilde niet de zuignap in mijn mooie mini
Na wat zoeken ben ik hier op uitgekomen.
Benodigdheden:

Dubbele teller uit bijvoorbeeld een mini met wel af-fabriek navigatie.

TomTom ONE V3

Dremel (kloon)

suikerklontje

pc afdekplaatje

12v splitter

spuitbus mat zwart
Als eerst moet er ruimte gemaakt worden voor de tomtom. Dit gebeurd door het rechter gedeelte van de dubbele teller "leeg te halen"

Dit is wat er allemaal uit moet

Het witte gedeelte is weggedremelt (niet netjes, maar dat zie je later toch niet meer)
Het gedeelte van de wijzer moet je lossolderen.

De teller uit elkaar

En weer in elkaar
Zo en dan nu het feitelijke inbouwen:

De 12v splitter heb ik gesplitst zodat er 2 draad uiteinden blootliggen die later achter de radio op de geschakelde 12v worden aangesloten.
Het afdekplaatje van de pc heb ik gebruikt omdat het een mooie wat ruwe oppervlaktestructuur had en omdat er een mooi randje aanzat dat de overgang met het scherm moest vormen (zie pijltje)
Het suikerklontje was nodig om het tomtom logo van de tomtom af te halen zonder de rest te beschadigen. Dit gaat best goed. de suiker is hard genoeg voor de verf van de letter, maar te zacht voor krassen in het metaal. Wel voorzichtig zijn, want het aluminium van het kadertje is gespoten met zilververf die er wel afgaat door het suikerklontje als je het te bont maakt.
Met de matte zwarte verf in een spuitbus was het kadertje na 2x sprayen netjes zwart.

Na het uit elkaar schroeven van de tomtom hou je dus de printplaat met het schermpje eraan vast over.

Vervolgens heb ik het afdekplaatje gezaagd en geknipt totdat ik het in de behuizing kon lijmen en het schermpje er tussen klemde.

In de achterkant van de behuizing van de teller heb ik gaatjes gemaakt voor het geluid van de speaker. Deze zit in het midden tussen de tellers in. Het geluid is goed te horen.

Rechts heb ik de accu vastgeplakt met dubbelzijdig plakband.

Aan de aan- en uitknop van de tomtom heb ik een eigen schakelaar gesoldeerd (pijltje) die nog ergens zichtbaar of onzichtbaar in de mini moet worden weggewerkt.

Alle stroomdragende elementen zijn met foam van elkaar gescheiden en de ledjes afgeplakt.
Dan het in elkaar zetten en testen

Ik heb gebruik gemaakt van kaart kleuren die passen bij de mini.
Deze zijn te downloaden op Color scheme editor.com
Ook heb ik de opstart en afsluitschermen vervangen door deze zelfgemaakte:

Hernoem en zet om naar naar splashw.bmp voor het opstartscherm en antitheft.bmp voor het afsluitscherm en zet deze in de root van de tomtom.
Tot zover de uitleg, ik ben benieuwd naar jullie reacties..

Update 29-12-2007
Al doende kom je nog wat kleine probleempjes tegen. Zo blijkt het afdekplaatje voor de teller op het stuur in eerste instantie wel te passen, maar blijkbaar moet er toch nog het een en ander af gedremeld worden. Dit is de nieuwe situatie waar hij op de dubbele teller past. De stippellijn geeft de oorspronkelijke (enkele teller) toestand aan

Update 18-05-2008

4 meter usb kabel van voor naar achter

close up van de kabel, let niet op de roest

de bedrading

knopjes geinstalleerd, 2e knopje is voor de garagedeur opener

afdekplaatje weer op zijn plaats, draden zijn weggewerkt in het dashboard. wel gemakkelijk te bereiken voor tomtom update. Deur open, afdekplaat links van het dashboard los, usb koppeling losmaken en inpluggen op de laptop

tijdelijke aansluiting achterin. Als ik tijd heb, gaat de afdekplaat achter eraf en wordt de aansluiting onzichtbaar en de 12v aansluiting weer bruikbaar