Paceman JCW restauratie

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
JCWPaceman
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Nederland

Re: Paceman JCW restauratie

28 mar 2026, 10:07

Goedemorgen Mini rijders,

Het is bijna een jaar geleden dat ik de achterkant van de Paceman gereviseerd heb, en is het dus bijna tijd om met de voorkant te beginnen.
Op zich zal dit niet zoveel verschil geven met de achterkant, maar denk er wel over om de hele motor eruit te halen, en deze ook gelijk aan te pakkken, hierbij moet je denken aan het vervangen van alle koel slangen, nieuwe afdichtingen AC systeem, en het spuiten van automaat en motor carter pan, welke flink roestig zijn. ook de hele motor even goed schoonmaken.
Een paar vragen heb ik op voorhand, daar er waarschijnlijk genoeg techneuten in het forum zijn die hier bijpassende antwoorden hebben, en ik niet het wiel hoef uit te vinden.

Regelmatig heeft de JCW Paceman wat moeite met starten vooral als het koud is, hierdoor is er een storing 3490 ontstaan, wat thermostaat line interuption inhoudt, ik kan geen koelvloeistof vinden onder het thermostaat huis, en is er ook geen verbruik van koel vloeitstof, zou ik dan toch moeten zoeken in de bedrading?

Even wat data gelogged terwijl de auto warm was, en in sport stand tot de rode lijn doorgetrokken om wat informatie te krijgen.
Olie druk bij volle belasting 5.4 bar, wat mij prima lijkt voor deze motor?
Boost druk bij volle belasting 0.82 bar, wat mij wat aan de lage kant lijkt, zou dit de blowoff valve kunnen zijn, of is de turbo aan een nieuwe toe. ( 161000km) kan niet vinden of hij ooit vervangen is?
HP Fuel pressure bij volle belasting 152 Bar
LP Fuel pressure constant 6.8 bar
Koelwater temp, liep eerst keurig op naar 107 graden maar viel daarna terug naar 83 graden en bleef daar onder alle omstandigheden, dit lijkt mij terug te vallen naar de 3490 code, wat misschien inhoudt dat de thermostaat niet goed afgeregeld word?

De eerste twee keer dat ik onder volle belasting hard optrok had ik een dikke rookwolk uit de uitlaatjes, dit was na twee keer over, maar zou er toch op kunnen wijzen dat er wat olie via de klepsteeltjes op de zuigers komt? Is het wanneer de motor eruit is misschien toch een goed idee om de kop te reviseren? Ketting is vernieuwd bij 119000km.

Indien er nog andere dingen zijn die echt de moeite waard zijn om aan te pakken terwijl de motor eruit is, en alle onderdelen gespoten worden en overal nieuwe bouten ingezet worden, dan hoor ik dat graag en kan ik dit meenemen in mijn werk lijst.

Bij voorbaat dank
Andre
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Paceman JCW restauratie

28 mar 2026, 10:45

Hallo Andre.

Ik stuit nu pas op dit topic. Respect voor het vele werk wat je erin steekt. Wauwww.

Op je laatste vragen kan ik helaas niet veel antwoorden, zover reikt mijn technische kennis niet.

Succes met je project!

Terug naar “MINI-talk”

Onze sponsors