Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

11 feb 2025, 14:45

Beste allemaal,

Ik kan toch niet de enige zijn met het volgende probleem.

Na 2 a 3 dagen stilstaan, bleek elke keer mijn accu leeg te zijn getrokken. Na metingen zijn we erachter gekomen dat de alibaba radio die erin zit, stroom blijft vragen. Welk onderdeel weten we niet (vermoeden gaat uit naar de radio of GPS module). Hebben andere dit probleem ook ondervonden met deze radio ? Nu kan ik een minpool schakelaar monteren op de accu, waarbij ik dit probleem ophef. Handig is het natuurlijk niet.

Alvast bedankt voor het meedenken ! :icon_top:

Groet,
Megaman
Gebruikersavatar
figlio del commesso
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Vught
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:37

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

11 feb 2025, 19:57

Welke alibaba radio hebben we het hier over ? Ik zou beginnen met de radio verwijderen en vanaf daar verder gaan.
Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

11 feb 2025, 22:00

Zou ik ff moeten opzoeken, ik heb hem zo gekocht. De radio verwijderen en daarna weer verder gaan ? Hoe bedoel je dat?

Nog een probleempje gevonden trouwens: de voorruit sproeier doet het niet. Achter wel. Zitten die beide op 1 pomp ?

Gr
Minimen
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3355
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

11 feb 2025, 23:02

Minimen,

ik zou met de radio eerst beginnen om deze middels de zekering te verwijderen en na 2 a 3 dagen stilstaan dan kijken of de accu dan nog wel goed is om de auto te starten. Dit om uit te sluiten dat niet een andere stroom bron de veroorzaker is cq dat de accu misschien aan vervanging toe is. Je kunt ook hiernaast een capaciteit test van je accu uit laten voeren bij de garage dan weet je zeker of de accu nog goed is en kun je uitsluiten dat de accu het probleem is. Zo sluit je zaken uit om zeker te zijn dat de Alibaba radio het probleem is. Als die radio het probleem is dan misschien nog mogelijk om in de instellingen van de radio te kijken of daar iets actief blijft cq dat je iets wat actief is op standby/uit kan zetten.

Ik heb een vLinker OBD scanner in mijn CM R60 zitten en die verwijder ik ook niet. Deze verbruikt ook stroom maar als je de auto uitzet dan gaat ie naar een heel laag stroomverbruik maar er blijft wel stroom lopen, dat is nooit nul. Het is zo weinig dat naar een paar dagen de accu nog steeds prima is dus ik heb daar geen last van.

Succes

Milco
Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

12 feb 2025, 09:24

Hoi Milco,

Het is 100% zeker dat het de radio is. Ik heb de auto laten doormeten bij een professioneel bedrijf. Accu is Januari ook vervangen. Instellingen zou ik nog kunnen checken misschien. Zit dat zekering kastje onder de motorkop ? En weet je toevallig welk nummertje dat zou kunnen zijn ?

Een vLinker OBD scanner in een CM R60, klinkt allemaal prachtig :D maar heb geen idee waar je het over hebt. Ik heb mijn vriend google ook geraadpleegd, maar daar word ik ook niet veel wijzer van :oops: (help)

En dan nog die ruitesproeier. Heb jij daar nog wat kaas van gegeten ? Voor nu heb ik die accu minpool los gezet omdat ik weet dat de auto dan gewoon start over een paar dagen. Hoe meet je trouwens stroom verbruik op de accu als de auto "uit" staat ? Dan kan ik checken of ik de juiste zekering eruit gehaald heb, wat altijd nog makkelijker is als elke keer die minpool loshalen...

Groet,
Minimen
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3355
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

12 feb 2025, 20:14

Minimen,

met een OBD scanner kun je je computer uitlezen als er OBD errors zijn en die scanner zit in je OBD connector, links onder je dashbord bestuurderszijde. De meeste OBD scanners moet je na gebruik verwijderen omdat ze geen standby functie hebben cq teveel stroom blijft lopen waardoor ook je accu leeg kan raken. De mijne heeft een Standby functie waardoor het gebruik van stroom heel laag wordt waardoor je de scanner kan laten zitten en doordat er toch stroom blijft lopen het geen problem voor de accu is.

Ik zal in mijn manual even kijken of ik kan achterhalen hoe het precies zit met de waterpompjes voor de ruiten. Tevens zal ik even checken welke zekering je radio zou moeten zijn.

De waterpomp voor de voorruit en beide achterruitjes worden gevoed vanuit het waterreservoir, welke linksvoor achter het spatscherm/modderkuip van je linkerwiel voorwiel zit. Dit is een dual water pomp en zit aan de zijkant van je waterreservoir gemonteerd. Als je Xenon verlichting hebt met washer installatie dan heb je een 2de pomp op je waterreservoir zitten. Aangezien het achter wel werkt kan het zijn dat er ergens het slangetje naar voren onderbroken is, verstopt zit of dat de elektrische aansturing onderbroken is (kabelbreuk of oxidatie in de connector op de waterpomp). Het kan ook nog zo zijn dat de pomp van de dual pomp voorzijde de geest heeft gegeven maar dan kun je weer met een multimeter meten als je spanning vraagt om de voorzijde te laten werken of je spanning meet op de connector van de dualmotor. Ook weer makkelijk te testen, iemand de pomp achterruit laten bedienen, luisteren bij wiel linkervoorzijde of je hem hoort, daarna voorzijde water laten sproeien en wederom luisteren of je de pomp hoort lopen. Indien mogelijk de auto opkrikken, blok onder linkerzijde (veiligheid) zijkant plaatsen, wiel verwijderen, wiel kuip verwijderen en dan zie je het waterrreservoir zitten. Dan kun je ook op de pomp even het slangetje voorzijde verwijderen en kijken of de pomp loopt en water geeft. Zo verder zaken uitsluiten om te kijken of er misschien een lekkage is cq verstopping.

Je zekeringbox voor de auto radio zit aan de binnenzijde van de clubman, bijrijders-zijde, rechtsonder bij het voeten paneel. Als je het klepje ziet zit er rechts een uitkeping, vinger erin en lostrekken.

F23 - 10 Ampere is de zekering voor het central information display, MINI joystick en je radio (Facelift model vanaf 12 / 2008
F21- 10 Ampere is de zekering voor het central information display, MINI joystick en je radio (Pre-Facelift model voor 11 / 2008

In geval van je radio, als je zeker weet dat de radio de boosdoener is, geconstateerd en gemeten door een professioneel bedrijf dan vervangen door de originele radio of door een vervangend ALIBABA exemplaar. Ik heb zelf ook een Clubman R55 Cooper en heb de Prof. navigatie scherm. In mijn CM R60 heb ik een Apple Car play/Android auto module laten installeren, werkt heel prettig. Wil dit ook nog gaan doen in mijn R55.

In jouw geval, heb je de originele radio nog?
Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

13 feb 2025, 12:39

Hoi schroefie,

Allereerst wil ik je bedanken voor je ruime uitleg en tijd die je hiervoor genomen hebt. Het helpt mij een heel stuk op weg om de boel in orde te krijgen.

Ik ga het voorslangetje nog na lopen of er misschien een verstopping zit. Volgens mij was het mij al wel opgevallen dat ik een pomp hoorde lopen op de achter raampjes, maar niet op het voorraam. En uh, een wiel eraf halen lukt me nog wel, maar de wielkuip zit waarschijnlijk vast met allemaal plastic klemmetjes die bij (de)monteren kapot kunnen gaan, of niet ?

Wat is trouwens een "washer" installatie en waarom zou je denken dat een nieuwe(re) radio van onze chinese vrienden geen stroom pakt als de auto uit staat, en deze nu wel ? En dan ook nog de mini "joystick", waar kan ik die vinden ?

Wat betreft die zekeringen gaat het ook wel lukken. Het is een al wat oudere (android) versie radio, dus misschien is vervangen voor een up-to-date- te versie met wat extra functies ook wel een slimme keuze. En als daarmee het "lekken" ook opgelost is, helemaal mooi. De originele radio heb ik niet, en de opties die de alibaba radio heeft vind ik wel prettig. Kan ik spanning meten op de F23 en F21 om te kijken of die wegvalt als ik de auto uitzet ?

Nogmaals bedankt voor je info, ik kom er echt stuk verder mee ! :))

Groet,
Minimen
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3355
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

18 feb 2025, 20:13

Minimen schreef:
13 feb 2025, 12:39
Hoi schroefie,

Wat is trouwens een "washer" installatie en waarom zou je denken dat een nieuwe(re) radio van onze chinese vrienden geen stroom pakt als de auto uit staat, en deze nu wel ? En dan ook nog de mini "joystick", waar kan ik die vinden ?
De was installatie van de Xenon koplampen, die hebben dus een aparte pomp gescheiden van de dual pomp voor de was installatie van je voor en achterruiten.

De joystick zit tussen je versnellingspook en je handrem in geval de auto origineel uitgerust was met een MINI Prof. Navigatie Systeem. Als dat niet was heb je de joystick niet maar dan moet je wat foto's posten om ons meer info te geven hoe de radio eruit ziet en hoe je hem bedient.

Als je dus geen pomp hoort lopen als je sproeit op de voorruit dan zal het slangetje niet het probleem zijn, dan eerder een kabelbreuk of een gedeelte van de duelpomp is kapot. Wielkuip (gedeeltelijk) weghalen lukt best. Als je naar het linkervoorwiel kijkt dan zit je reservoir links onder dus als je voorzichtig met het juiste gereedschap de plastic klemmetjes verwijderd kun je ze gewoon hergebruiken. Wordt aan het einde van deze week 14-15 graden dus ideaal om het dan te doen. Mocht er 1 kapot gaan dan kun je ze zo bij de dealer halen, die hebben ze altijd wel op voorraad en de kosten zijn niet hoog.

Het feit dat die radio stroom pakt. Jij geeft aan met 100% zekerheid dat de radio de stroomverbruiker is, heeft een professioneel bedrijf voor jou geconstateerd. Het is heel simpel, als een radio uit staat dan mag er geen lekstroom lopen of heel erg laag. Bij jou is dat niet het geval dus zeg het maar. Ik zou als die MINI van mij was het zelf 100% willen uitzoeken of niet een ander systeem de boosdoener is dus de zekering verwijderen en na 3 dagen de staat van de accu checken. Blijft de accu dan goed dan zit het probleem inwendig in de radio.

Up to you hoe je het wil aanpakken cq welke stap je wil maken.

Succes
eeltje69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2025, 17:29
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

19 feb 2025, 17:10

Wat een goeie hulp wordt er hier geboden. Gelukkig heb ik geen last van de beschreven problemen maar mocht het een keer zo zijn dan weet ik nu wat ik moet doen.
Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

02 apr 2025, 20:08

Hoi allemaal, en in het bijzonder Schroefie,

Inmiddels weer een stuk verder gekomen. Ruitenwisser is weer gefixt, maar de lekstroom wil nog niet echt. Ik dacht wel een uitstekende oplossing te hebben gevonden in de trant van een "accu" onderbreker. Min pool loszetten dmv de draaischroef, min pool weer actief maken door middel van de draaischroef weer vast te draaien. Echter zie ik dat er dan iets niet goed gaat: tijdens het los of vastdraaien krijg ik lichte vonkjes. Naar mijn idee een soort kortsluiting. Als ik de "accu onderbreker" ertussen uit haal, en de minkabel direct op de minpool verbind of loshaal heb ik dat niet. Iemand enig idee waarom er een verschil tussen zit. Nou dacht ik zelf om er dan maar een "aan en uit" schakelaar tussen te zetten, maar ik weet niet of dit ook hetzelfde probleem veroorzaakt. Heeft het misschien iets te maken met het koper op ijzer ? Ik ben benieuwd.

Vrgr
Minimen
20250402_195732.jpg
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3355
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

07 apr 2025, 16:11

Minimen,

mooi dat het ruitenwisser probleem opgelost maar het leegtrekken van het accu probleem blijft. Wat andere ook al aangegeven hebben en wat ik al voorgesteld heb is als je auto voor een paar dagen weg zet om de zekering van de radio te trekken/verwijderen waardoor de radio spanningsloos wordt. Als je accu dan na 3 dagen goed blijft en je gewoon je auto kan starten (volgens dat bedrijf die gemeten heeft ligt het aan je radio van Alibaba) dan weten we dat het echt je radio is die het probleem veroorzaakt en dan is het niet de oplossing om een accu onderbreker te installeren maar om een nieuwe (liefst) originele radio te plaatsen.

Met andere woorden dat moet je eerst zelf testen, die radio spanningsloos maken en kijken of de accu goed blijft. Zo ja dan zit je probleem in de radio en als je deze alibaba radio niet kwijt wil dan zou mijn oplossing eerder zijn om een schakelaar tussen de voeding van je radio te plaatsen dan om je accu te gaan onderbreken, moet je echt van weg blijven.

Ik blijf erbij als je radio het probleem is, eruit met dat ding en opzoek naar een originele radio of ander goed alternatief.
Mocht je opzoek zijn naar een originele radio dan kan Ronald Weel van MINIparts24 (zit over de grens bij Oldenzaal) je daar hoogstwaarschijnlijk wel mee verder helpen.

Succes en houd ons op de hoogte,

gr. Milco
Minimen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2025, 09:38
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

11 apr 2025, 15:53

Hi Milco,

Bedankt voor je reactie.

De specialist gaf aan dat het aan de radio lag, en met name de snelheidsmeter die daarboven zit (met dat schermpje erin), en niet de cd speler daaronder, waar de aan en uit knop ook op zit. Weet je misschien of die qua voeding met elkaar verbonden zijn ? Waarom moet ik van het accu onderbreken weg blijven ? Op zich ging dit goed met de min pool loshalen, ik wilde het voor mezelf alleen simpeler maken, totdat het begon te vonken. Dus die optie heb ik inmiddels weer verwijderd.

De zekering vd radio verwijderen is nu het plan.

Ook had ik idee om de min pool los te leggen en daar een multimeter tussen te plaatsen, om te meten of bij het verwijderen van de radiozekering (zoals hierboven aangegeven) er verschil van spanningsgebruik word gemeten. Hierdoor hoef ik de mini niet 3 dagen te laten staan, met als gevolg een lege accu of juist niet. Probleem is dat er een tijd schijnt te zitten, dat na het uitzetten van de mini er nog enige tijd spanning word gebruikt door apparaten. Voor hoelang weet ik niet, wat het ook weer lastig maakt.

Ik ga ook ff rondneuzen bij Ronald, maar denk zelf dat dat de duurste oplossing zal zijn. Ben eigenlijk best tevreden met die radio van Ali...

Groet,
Minimen
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3355
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Clubmen R55 (2009) accustroom "lekkage"

13 apr 2025, 13:05

De schakelaar die je voor de accu gebruikte moet wel ten eerste de stroom aankunnen die er door de accu/bekabeling loopt. Nu hij begon te vonken geeft aan dat de schakelaar niet de stromen aan kan en waarschijnlijk aan het inbranden was.
Ten tweede wat je zelf al aangeeft gebruikt een MINI na het afschakelen nog even spanning voordat hij helemaal in standby gaat en het abrupt afschakelen met zo'n schakelaar in je accu circuit lijkt me alles behalve wenselijk en hoort gewoon niet.

Met de aan/uit knop op je CD speler kun je inderdaad je radio afschakelen maar normaal als je de auto uitzet laat je deze knop op aan en als je de auto weer aanzet gaat je radio gewoon weer aan.
Heb je al eens geprobeerd om voordat je de auto uitzet eerst je radio op de CD speler uit te zetten voordat je auto afschakelt?
Puur om even te proberen of is dat destijds ook getest en maakt dat niets uit (mijn gevoel zegt dat het niets uitmaakt maar weten is weten)?

Als je de minpool losgooit van je accu dan zou er met je nieuwe accu geen stroom mogen/kunnen lopen om er geen gesloten circuit meer aanwezig is. Je kunt bv de klemspanning meten wat rond de 11,8 - 12V moet zijn. Als je bijvoorbeeld een 4 uur later meet moet die spanning nog steeds dezelfde waarde hebben cq 0,1 V minder.

Het controleren met de zekeringen welke je moet hebben voor de radio is een kwestie van proberen. De zekering die aangegeven is voor je radio verwijderen, auto starten en kijken of de radio spanningsloos is/blijft, zoja dan heb je de juiste zekering getrokken. Dan zou je die kunnen vervangen voor een schakelaar en dat moet dan ook er 1 zijn die de stroom van de zekering waarde aan kan en niet zo'n mini schakelaartje.

Nog een vraag vwb die radio, zit daar ook zoiets op als een verkeersupdate, met andere woorden heb je systemen die op de achtergond je navigatie up tot date houden vwb verkeersfiles. Stel deze radio blijft actief om dit te blijven up daten kan het ook zijn dat de radio niet in standby komt en daarom stroom blijft trekken. Ik begrijp dat de radio een mooie update van je MINI si en dat je hem wil behouden maar dan moet het wel goed werken. Wie weet heeft de vorige eigenaar hem verkeerd aangesloten maar heeft hij/zij er nooit last van gehad omdat hij/zij dagelijks de auto gebruikte en hier nooit tegenaan is gelopen.

Je volgende stap is echt, eerst de juiste radio zekering uitzoeken, deze eruit halen en controleren wat de klemspanning doet na 2, 4, 8, 16 en 24 uur. Als de radio spanningsloos wordt dan zou je accu goed moeten blijven, dan weet je zeker dat er nog niet een ander systeem een probleem veroorzaakt.

Wat je ook moet doen is kijken of je iets van documentatie hebt cq kan achterhalen van die radio. Heb je misschien een type nummer of iets dergelijks dan wil ik ook wel eens kijken wat ik er van kan vinden.

Gr. Milco

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”