Hallo allemaal,
Helaas wegens tijdgebrek hierbij toch nog de D.I.Y. Ik probeer alles zoveel mogelijk te beschrijven incl. een klein stukje codering. Let wel op dat de codering enige ervaring vereist en dus niet aan te raden is als je geen ervaring hebt met NCS expert en NCS dummy. Wellicht zijn er andere manieren om te coderen met telefoon apps maar dit raad ik af wegens eventuele problemen...
Deze D.I.Y. is geschreven voor een R56 Cooper S van 2007, in het geval van niet Cooper S kunnen er afwijkingen zijn.
Nadeel van dit alles is dat er maar 1 remlicht per licht unit beschikbaar is. Officieel heeft de LCI 2 remlichten per licht unit, ik heb mij hier verder nooit aan gestoord en dit is de enige manier om geen kabels te hoeven trekken van voren naar achter. Door lussen van het ene remlicht naar het andere is niet aan te raden omdat de extra belasting kan zorgen voor een check-control melding.
Ik ben op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, foutief aansluiten etc!!!
Nodig:
LCI achterlichten
Achteruitrijlichten (63 24 7 241 801 & 63 24 7 241 802)
NCS expert/dummy
Codeer kabel(K+DCAN/ICOM)
Stap 1.
Lees de auto uit om eventuele storingen naar boven te krijgen zodat er achteraf geen twijfel mogelijk is of een storing wel of niet aanwezig was
Stap 2.
Demonteer de achterlichten, zie link. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r56- ... er/IBvi79W
Stap 3.
Nu de licht units eruit zijn kunnen we de bedrading gaan aanpassen bij de achterlichten.
LINKS: pin2 GEEL/ZWART gaat naar pin6 - pin6 BLAUW/BRUIN gaat naar pin2
RECHTS: pin2 GEEL/ZWART gaat naar pin6 - pin6 BLAUW/ROOD gaat naar pin2
Stap 4.
De LCI licht units kunnen gemonteerd worden, en voor de waaghals getest worden. Het zal je opvallen dat de leds "zwak" branden en de bovenste halogeen lamp "zwak" mee brand. Dit gaan we proberen te verhelpen met het coderen. Ook valt nu op dat als je de achteruit rij versnelling selecteert de onderste lampen rood gaan branden van de licht units, hier gaan we straks mee verder. Ook is de kans aanwezig dat diverse check-control meldingen oplichten vanwege "defecte" lampen.
Stap 5.
Verwissel de bumper licht units, de rode eruit en de nieuwe witte erin.
Stap 6.
We gaan de laatste draden verwisselen bij het FRM module. Eerst moeten we deze module zien te bereiken zie linkje https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r56- ... es/IRPCRZe
Stap 7.
We beginnen bij de bovenste grote zwarte connector, haal de zwarte behuizing van de stekker af. Zoek Pin 51 (ZWART/WIT) op en pin deze terug. Vervolgens zoek pin 47(BLAUW/GRIJS) op, pin deze terug en plaats ZWART/WIT in pin 47 en BLAUW/GRIJS in pin 51. Schuif de zwarte behuizing weer terug op zijn plek.
Nu gaan we naar de onderste grote zwarte connector, haal de zwarte behuizing van de stekker af. Zoek pin 10(ZWART/BLAUW) op en pin deze terug. Vervolgens zoek pin 9(BLAUW/GRIJS)op, pin deze terug en plaats ZWART/BLAUW in pin 9 en BLAUW/GRIJS in pin 10. Schuif de zwarte behuizing weer terug op zijn plek. Monteer alles onderdelen terug in de auto.
Je zal nu zien dat de achteruit rij verlichting in de bumper gaat branden en mistlamp is nu in de achterlicht unit op de onderste halogeen lampen.
In principe zou nu alles moeten werken op het "zwak" brandende bovenste halogeen lampje en eventuele check-control meldingen. De volgende stap adviseer ik enkel zelf uit te voeren als je genoeg ervaring hebt met NCS, nettodaten kunnen de module om "zeep" helpen! Er zijn eventueel genoeg ervaren codeerders die de volgende stap kunnen/willen uitvoeren.
Stap 8.(CODEREN VOOR DE ERVAREN PERSONEN!)
Ik beschrijf deze stap bewust niet stap voor stap uit zodat er absoluut geen vergissingen mogelijk zijn en het "kapot coderen" van de FRM voorkomen kan worden!
Sluit de laptop aan en start NCS expert op. Lees de NETTODATEN uit de FRM module, maak een back-up van het uitgelezen bestand op een andere locatie! Laad de NETTODATEN in NCS Dummy. We gaan op zoek naar de volgende waardes:
PWM_RL_BL_FKT_SL -> zorg dat deze op 0V staat
PWM_RL_BL_1_FKT_SL -> verhoog deze naar 13,7V
PWM_RL_BL_2_FKT_SL -> verhoog deze naar 13,7V
Zet ook alle warm/koud checks en check-control melding uit op de achterlichten.
Als deze stap gelukt is zal het je opvallen dat de LEDS feller zijn gaan branden en dat de bovenste halogeen lamp niet meer "zwak" mee brandt. Als final check wis alle foutcodes en controleer of deze weg blijven!
D.I.Y. R56 pre facelift -> facelift achterlichten Cooper S
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Ga naar
- Algemene informatie
- Mededelingen van de beheerders
- Website en Forum
- En wie is u?
- Show your ride
- Who are U?
- Bevriende rides, je andere ride
- Vragen, opmerkingen & oplossingen
- MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Motor- en onderstel (tuning)
- MINI Electric (F56 en J01)
- MINI-talk
- Interieur en audio
- Exterieur
- Aandrijving, range, accu's- en onderstel
- How to Do It Yourself (DIY)
- MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)
- MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)
- MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)
- MINI F56 (Hatchback), F55 (Hatchback 5-deurs), F54 (Clubman)
- NewMINIclub clubhuis
- Kletshoek
- Onderhoud en Verzorging
- Navigatie, Dash cams en Apps
- Apps voor de MINI
- Vaste (ingebouwde) navigatie
- Garmin
- TomTom
- Sygic GPS Navigatie
- MyRoute app
- Overige merken
- Dash cams
- MINI op het Web en in de Media
- MINI Spotting
- Steunbetuigingen en Condoleances †
- Girlzz-corner
- MINI-uitstapjes en Meet & Greets
- Events 2025
- Afterparty
- Last Minute Meet
- Vakantie
- NewMINIclub-shop
- MINI Stores, NMC Merchandise
- Groupbuy
- Te koop aangeboden: Velgen en banden
- Te koop aangeboden: Interieur
- Te koop aangeboden: Exterieur
- Te koop aangeboden: MINI particulier
- Te koop gevraagd/gezocht
- Afgeronde groupbuys
- Verkocht/gevonden
- MINI-tips Marktplaats en e-Bay
- Sponsor-shop
- Te koop aangeboden (sponsoren)
- Beek Auto Racing / Minispeed
- Ben van Leeuwen
- ASE Auto Spenkelink Aanbiedingen en Ombouwprojecten
- PA Service
- Schols Auto's
- TvM Works
- Miniparts24
- Dutch Sticker Factory
- Garage Benrath
- Legal Shine Detailing
- Autoservice van Kruijsbergen
- OTTOHAUS
- Kevin Elenbaas
- Noortje Blokland Photography
- NDH Automotive
- NextGear Media
- MDM Montage
- Graafmans Automotive
- Roos BMW & MINI
- Ritten en Events Archief
- Events 2024
- Events 2023
- Events 2022
- Events 2021
- Events 2020
- Events 2019
- Events 2018
- Events 2017
- Events 2016
- Events 2015
- Events 2014
- Events 2013
- Events 2012
- Events 2011
- Events 2010
- Events 2009
- Events 2007/2008
- Motor On Coentje; 30 maart 2008
- MINI United 22-24 juni 2007 Zandvoort, Nederland
- MINI United 2009 Silverstone
- MINI's voor KIKA; 22 april 2007
- MINI Ekris webshop