Camberlinks R50-R53-R55-R56-R57

Een overzicht van afgeronde groupbuys.
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

06 dec 2011, 10:45

marcel700 schreef: Afbeelding
jij kan wel wat spacers gebruiken nu.... :lol: :lol:
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

06 dec 2011, 12:04

:shock:

Ik hoop dat dit is om te proberen hoever je kunt gaan?
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

01 jan 2012, 12:40

3 vragen mbt de camberlinks:

1 - Wie weet hoeveel graden camber een standaard R53 op de achteras heeft?

2 - En hoeveel graden camber is optimaal voor een goede balans tussen wegligging en minimale cupping van de achterbanden?

3 - Er is mij door een uitlijnspecialist vertelt dat de camberlinks een aantal dagen moeten worden alvorens goed uitgelijnd kan worden. Klopt dit?
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

01 jan 2012, 14:18

Standaard zit je rond de -1 geloof ik, afhankelijk van je rijhoogte en de hoeveelheid camber op je vooras (en dikte van je achterstabi, voorkeur qua handling, etc, etc) is -1,5 wel een aardig startpunt op de achteras.

Bij welke specialist ben je geweest? Ik heb nog steeds een setje liggen die gemonteerd moet worden, wilde die eigenlijk laten monteren en meteen afstellen bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
marcel700 schreef:Afbeelding
Oni camber! :mrgreen:

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

01 jan 2012, 15:18

Ik ga ook naar Lammert van der Meulen in Dokkum. Hij vertelde dus dat de camberlinks eerst een paar dagen ingereden moesten worden voor uitlijning.

Na verlaging zit ik nu op 2,5/3 graden camber achter. Das me iets te veel omdat ik veel km maak. Als het standaard 1 graag is kan ik misschien wel naar 1,5/1,75 graden gaan. Iemand advies?
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

01 jan 2012, 15:56

Misschien samen iets verzinnen voor de montage?

Teveel camber zorgt overigens niet direct voor extreme slijtage, mits je caster maar goed staat. Ik zit nu ook op -2,5 na verlaging, wil ook naar -1.5 omwille van de wegligging.
Raj
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Zuid-Limburg
Berichten: 1636
Lid geworden op: 27 okt 2011, 11:28

01 jan 2012, 16:54

Ik heb eens gehoord dat het slecht voor je lagers zou zijn? Maar ik geloof daar niet zo in
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

01 jan 2012, 17:16

Sja, dat is door een bocht rijden in principe ook... ;)
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

01 jan 2012, 19:40

MartijnGizmo schreef:Misschien samen iets verzinnen voor de montage?

Teveel camber zorgt overigens niet direct voor extreme slijtage, mits je caster maar goed staat. Ik zit nu ook op -2,5 na verlaging, wil ook naar -1.5 omwille van de wegligging.
Ga binnenkort even met bluecooperS naar de montage vd camberlinks kijken. De 12e heb ik een afspraak in Dokkum.

Caster is toch tegenovergestelde van de camber? Dan kun je dat toch niet tegelijk hebben? Hoe bedoel je dat dan qua slijtage?
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

01 jan 2012, 19:52

chill-es schreef:
MartijnGizmo schreef:Misschien samen iets verzinnen voor de montage?

Teveel camber zorgt overigens niet direct voor extreme slijtage, mits je caster maar goed staat. Ik zit nu ook op -2,5 na verlaging, wil ook naar -1.5 omwille van de wegligging.
Ga binnenkort even met bluecooperS naar de montage vd camberlinks kijken. De 12e heb ik een afspraak in Dokkum.

Caster is toch tegenovergestelde van de camber? Dan kun je dat toch niet tegelijk hebben? Hoe bedoel je dat dan qua slijtage?
Beter dan ik het uit kan leggen:

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

06 jan 2012, 11:24

Stel je past je camber mbv de links aan voor een trackday, moet je da ook weer opnieuw uitlijnen?

Waarom kun je deze camberlinks niet voor de vooras gebruiken? Vast een rare vraag maar phuk it :roll:
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

06 jan 2012, 11:55

Omdat je voor de vooras camberplaten nodig hebt die bovenop je schokbreker liggen, die de originele topmounts vervangen
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

06 jan 2012, 12:13

Precies, aan de voorkant zitten er geen reactiearmen... ;)

En ja, iedere aanpassing (ook aan de rijhoogte van je schroefset) betekent in principe dat je moet uitlijnen.
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

18 jan 2012, 23:37

Ik heb een beetje zitten zoeken over de camber bij een R56.

Origineel zou zijn:

-achter -1.75;
-voor -0.5.

Wat men als 'ideaal' beschouwd is:

-achter -1 tot -1.5;
-voor -1.5 tot -2.

Toe zou 0 moeten zijn echter:

- wegbreken achterkant, +toe in;
- langzame reactie stuur, +toe out.

Terug naar “Afgeronde groupbuys”