ik heb een oude cup clio gehad en nu een TDC Ibiza, de rondetijden van de clio's zitten onder de 2 minuten op zandvoort.
Ik reed 2.01 zonder veel moeite.
in de racelaarlij is alles wat binnen de regelementen valt geoorloofd om meer grip , snellere rondetijden te behalen toegestaan en liefst loopt men iets naast het randje.
spacers of velgen met afwijkende ET waarde zijn dus ook geen vreemde zaken.
Op mijn oude cup auto was het geen enkel probleem, alleen nu komt het, tijdens nat weer gingen ze er weer af om de voetprint van de auto wat smaller te maken en ook de achterste dwarsbar in de kooi eruit om de auto wat slapper te maken. Op deze manier wat meer vergeving in de auto in het grensbereik te krijgen. Zelfde voor stabilisator onder de auto.
Op droog wegdek , ging alles om stijfheid en zo breed mogelijke setup.
Vlgs mij hebben velen geen idee van het effect van spacers op wiellagers en wielvlucht/ uitlijning/ sporing. Het staat zeker NIET garant voor verbetering.
Het staat wel leuk natuurlijk! Klakkeloos de auto 3 cm breder maken waar vele ingenieurs zich lang over hebben gebogen lijkt me minder slim.
Uit ervaring weet ik dat in de race wereld niets zonder consequenties is, als je 1 item aanpast volgt eigenlijk altijd het tweede, belangrijk is dus om keuzes te maken.
In dit specifieke geval van deze Clio zou ik zeker geen spacers plaatsen wanneer andere teams daar ook niet mee rijden, Renault Sport in Dieppe staat bekend om haar waanzinnige onderstellen. En damn wat komen die dingen mij hard voorbij als ik aan het dieselen ben.