R53 S versus R56 S

Van alles over de 1ste generatie MINI.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 mar 2007, 23:39

Mini Poeper schreef:
CooperS-lightningblue schreef:Die draagarmen en pot van de uitlaat ben ik met je eens. Ziet er bij de R53 stukkie netter en dikke uit. Moet er toch eens wat op verzinnen die draagarmen. Met speciale verf zwart maken ofzo.
Zei ik je toch al over die draagarmen! :wink:
Wat betreft die pot van de uitlaat: heb bij een R56 gezien dat diegene de ophangbeugeltjes iets gebogen heeft waardoor de pot iets hoger komt te hangen. De twee uiteinden komen dan ook mooier uit in die uitsparing.
Hein zeker?
Afbeelding
èrcé
Be Mini
Be Mini

09 mar 2007, 00:30

hmmm, dat is niet zo'n gek idee, want de uitlaat hangt inderdaad behoorlijk laag "onder" de bumper
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

09 mar 2007, 02:01

Dit is om te voorkomen dat de onderbumper niet smelt (volgens mijn dealer).
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

09 mar 2007, 09:33

Ja, want de uitlaat word namelijk best wel warm. Ik denk niet dat het warm genoeg is om dat stukkie bumper te laten smelten, maar goed. Zelfs al hang je hem hoger dan kan je tussen de stortkokers door kijken en onderlangs de uitlaat de pot zien zitten.

Ik stoor me niet zo erg aan de uitlaatpot als aan die stabilisatie-stangen.
Afbeelding
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!

09 mar 2007, 10:21

Eigenlik een conclusie die ik ook had getrokken tijdens mijn proefrit met de R56. Alleen moet ik de conclusie trekken op gevoel.

De R56 is gewoon een stap hoger vergeleken met de R53, maar ik vind dit zeker geen vooruitgang.

De R56 is wat dat aangaat heel erg goed te vergelijken met de Golf GTI. Ze gaan beide (vooral op snelheid) beter door de bocht als de R53, maar de beleving ontbreekt........ Gevoel in het stuur, de directheid van de motor, het onbeschaafde karakter, allemaal eigenschappen die de R53 wel heeft en de R56 niet. Deze eigenschappen maakte de R53 voor mij een bijzondere auto, dit mist de R56 in mijn ogen.

Verder was de R56 voor mijn gevoel sneller in dagelijks gebruik (door de turbo, vermogen bij lage toeren), maar zoals ik eigenlijk al verwachtte is de R53 (gechipt) sneller. Blijkt maar weer dat voor absolute snelheid het motorkoppel een zinloos gegeven is, vermogen is wat telt.

Uit de kleine test van Peter komt naar boven dat de R56 gewoon een betere auto is, wat ik zelf ook al dacht, maar voor mij is het geen echte Mini meer. Een Mini moet draaien om rijplezier en dat kan de R56 (net als de Golf GTI) mij niet in een pure vorm aanbieden. Dan gaan er andere dingen tellen, zoals cruise kwaliteiten, motoreigenschappen, luxe, vorm, etc, en daar vind ik de R56 niet beter dan de GTI.

Dit is geen verhaal om de R56 onderuit te halen, maar ik denk wel een nuttige toevoeging in het R53 vs R56 topic. In mijn ogen is de Mini met de overgang van de R53 naar de R56 gegaan van een 'GTI' naar een 'GT'.

Terug naar “MINI-talk”