Centrale deurvergrendeling

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Jeroen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2025, 10:35
Nederland

Centrale deurvergrendeling

24 jan 2025, 11:37

Beste mede-Mini-bezitters,

Mijn naam is Jeroen uit Zandvoort. In de afgelopen jaren ben ik een groot Mini-fan geworden en heb nu een Indi blauwe R53 (2003) en een grijze R50 (2002). Ik ben nieuw op het forum. Wel al veel gelezen op het forum maar dan nu eindelijk een account aangemaakt :icon_top:

Ik heb een probleem met de centrale deurvergrendeling van de R50. Ik heb verschillende discussies in dit forum en andere forums doorzocht, maar kan het antwoord helaas niet vinden. Hopelijk heeft iemand een tip...

Het volgende is aan de hand:
Als ik de deuren sluit met de afstandsbediening in de sleutel, gaan de sloten dicht maar ze gaan ook meteen weer open.
Als ik de accu loskoppel en weer opnieuw aansluit, werkt alles prima. Alle sloten sluiten met behulp van de afstandsbediening. Ik kan dit onbeperkt herhalen. Maar als ik daarna de sleutel in het contactslot doe en deze op "ON" heb gezet, gaan de sloten dicht en dus direct weer open. Als ik de accu loskoppel werkt alles weer naar behoren totdat ik de sleutel weer in het contactslot doe…
Ik heb meerdere ecu-scans uitgevoerd, maar geen fouten in de sloten gevonden. Geen vocht bij de bcm in de voetenruimte en ik heb beide “deuractuators” vervangen. Maar het probleem is nog steeds niet opgelost...
Als ik in de auto zit kan ik tijdens het rijden wel de auto op slot doen via de schakelaar op de middenconsole. Dat werkt dus wel gewoon. Help…
Heeft iemand een idee? Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3369
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Centrale deurvergrendeling

26 jan 2025, 17:05

Jeroen,

misschien heb je iets aan onderstaand hoe de werking is in combinatie met de bijlage (electrisch schema bijlage pdf)



Central locking system and antitheft alarm (DWA)
General:

If water enters the A1 general module (BC1) or the door locks, various sporadic faults can occur:

1. Central-locking system: Closing / (convenience) opening independently

2. Central-locking system: Closing / opening not possible with key

3. Antitheft alarm (DWA): Self-activation of antitheft alarm, self-deactivation of antitheft alarm

Functions:
Unlocking/Locking with the key (selective unlocking)
The driver's door is unlocked by turning the driver's door lock switch to 'unlock'. When the vehicle is locked and secured, the other lock switches assume the 'lock' state.

The other doors are unlocked by again turning the driver's door lock to 'unlock'.

By turning the passenger's door lock to 'unlock', all other doors are unlocked irrespective of the previous status.

Turning the driver's door lock or the passenger's door lock switch to the 'lock' position will lock all doors

Turning the driver's door lock or the passenger's door lock to 'lock' twice within 1 second will lock and secure all doors.

Unlocking/Locking with the key
The driver's door is unlocked by turning the driver's door lock to 'unlock'.

By turning the passenger's door lock to 'unlock', all other doors are unlocked irrespective of the previous status.

Turning the driver's door lock or the passenger's door lock switch to the 'lock' position will lock all doors

Turning the driver's door lock or the passenger's door lock to 'lock' twice within 1 second will lock and secure all doors.

Unlocking/Locking with the radio remote control (selective unlocking)
Only the driver's door is opened by pressing the unlock button on the radio remote control. If the vehicle is secured, the other lock switches assume the 'lock' state.

All the doors are opened by pressing the unlock button on the radio remote control once again.

All doors are locked and secured by pressing the lock button on the radio remote control.

Unlocking/Locking with the radio remote control
Pressing the unlock button on the radio remote control unlocks all doors irrespective of the previous status.

All doors are locked and secured by pressing the lock button on the radio remote control.

Unlocking/Locking with the centre lock button
When the vehicle is in single door unlocking mode, locked or unlocked from the inside, all doors can be unlocked by pressing the centre lock button.

When the vehicle is in single door unlocking mode, locked or unlocked from the inside, all doors can be locked by pressing the centre lock button.

Pressing the centre lock button will not unlock a car that was locked with a key or the remote control.

Hazard warning lights
On some country versions, the hazard warning lights will flash as confirmation for a lock/unlock check.
Incorrect locking
If a DWA alarm is fitted, a horn signal indicates incorrect locking.
Fuel filler cap
The fuel filler cap is locked when the car is locked and secured.
Boot lid unlocking
The boot lid is locked under the same conditions as for the passenger's door.

The boot lid can be opened by pressing the button.

Speed-dependent locking (country version)
The vehicle is locked centrally on exceeding a driving speed of 4 km/h.

The car can be unlocked by means of the centre lock button.

Crash sensor
When the ignition switch is in position 1 or 2 and the vehicle is in selective unlocking mode or is unlocked, the doors are unlocked and the hazard warning lights are activated when the crash sensor is triggered.

The central locking system function is inhibited until one of the following inputs is recognised:

Driver's door opening switch, passenger's door opening switch, hazard warning lights switch or centre lock button.

Inputs and outputs
The inputs and outputs for the central locking function are listed below:

Inputs - Outputs
Remote locking - Driver's door locking motor
Remote unlocking - Driver's door unlocking motor
Driver's door lock switch, lock - Passenger's door locking motor
Passenger's door lock switch, lock - Passenger's door unlocking motor
Centre lock button - Boot lid locking motor
Driver's door lock switch, unlock - Fuel filler cap locking motor
Passenger's door lock switch, unlock. - Hazard warning lights
Engine speed signal - DWA horn
Crash sensor. - Central locking LED
Central locking code
Vehicle speed
Ignition switch
Driver's door opening switch
Passenger's door opening switch
Boot lid opening switch
Bonnet opening switch
Hazard warning lights switch
Bijlagen
Doc1.pdf
(214.33 KiB) 29 keer gedownload
Jeroen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2025, 10:35
Nederland

Re: Centrale deurvergrendeling

26 jan 2025, 23:11

Dank! Ik ga er mee aan de slag. Ik heb dit weekend de bcm verwisseld maar dat hielp ook niet.
Misschien dat ik met deze informatie wel verder kom.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3290
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Centrale deurvergrendeling

27 jan 2025, 19:40

Even heel out-of-the-box... De accu is nog wel OK? Lijkt me haast van wel als je nog normaal kan starten. Maar weet ook dat een accu die niet meer de volle capaciteit heeft ook tot vreemde storingen kan leiden. Zelf ooit gehad met een kapotte accu; MINI wel open en dicht, maar koplampen gingen knipperen, en starten wilde soms ook erg lastig. Totdat starten helemaal niet meer ging, en de MINI-Service me met een starterbooster moest helpen. Na vervangen van de accu geen probleem meer gehad.
Jeroen75
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2025, 10:35
Nederland

Re: Centrale deurvergrendeling

16 feb 2025, 11:43

Dank voor je reactie. Er zit een nieuwe accu in dus dat is het helaas niet... Ik heb nog geen tijd gehad om met het schema van schroefie aan de slag te gaan maar ik laat t.z.t. weten hoe het is gegaan.

Terug naar “MINI-talk”