Het winterbanden topic R50, R52, R53

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Kees en Annet
Racende reporter

29 okt 2008, 09:26

Wij houden de weerberichten in de gaten, als het op de lange termijn overdag kouder dan ongeveer 10 graden blijft, (of er valt al sneeuw) dan zet ik de winterbanden er zelf onder.
(dit is de laatste jaren ongeveer half December, en ze blijven eronder tot na de Wintersport)
ik heb voor de MINI en de X3 een complete set met velgen liggen.
Het wisselen kost mij gemiddeld 1 uur ( ik zet de bouten wel vast met een momentsleutel )
en de velgen die eronderuit komen kunnen dan goed gereinigd worden :wink: (leuk werkje) :oops:

Let er wel op als je met de MINI naar de wintersport gaat (dus sneeuwkettingen) haal dan wel de spacers van de voorwielen anders passen de sneeuwkettingen niet in de wielkasten :|

Kees
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer

29 okt 2008, 13:23

Vergeet niet dat winterbanden niet alleen helpen bij gladheid, maar ook heel erg goed helpen bij nat weer! En aangezien we dat veel meer hebben dan vrieskou in NL is het zeker geen overbodige luxe!

Ik heb mijn winterbanden om m'n S-spokes zitten en ik vind eigenlijk dat ik al te laat ben met het monteren van. Normaal gesproken doe ik het zelf, alleen ben ik bang dat ik met de AP remmen toch NOG grotere spacers nodig heb voor. Ik heb nu 15mm zitten en de 18" redt het net! Dus ben bang met de S-spokes 20mm nodig te hebben :(

Velgen inderdaad goed reinigen voor de berging!

iDD
katan01
Enthousiast
Enthousiast

30 okt 2008, 22:22

Recent bij Paul Maaskant een rijvaardigheidstraining gevolgd.

De mannen daar adviseren winterbanden te monteren als de temperatuur beneden de 15 graden komt.
Ook met de grotere kans op regen in dit jaargetijde, ben je in het voordeel op nat wegdek.

En dat hebben we kunnen zien tijdens de training waarbij we auto's met en zonder winterbanden bij ons hadden.
Winterbanden: Kortere remweg op nat wegdek, Veel meer grip op nat wegdek,
Dat laatste viel vooral op op de proef, waar we zo snel mogelijk rond moesten rijden op een spiegelgladde en continue nat gehouden cirkel.

De auto's met winterbanden haalden de auto's op zomerbanden glansrijk in.

Dus ik heb ze er maar weer onder gezet, een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.

Grt.
Katan01
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 okt 2008, 22:48

Ik zoek ook nog een goedkoop setje om op mijn s spokes te leggen die daarmee in de toekomst ook door zullen gaan voor een winterbandenset.

Vraag me af welke maten erop te leggen zijn zonder dat de km teller afwijkt.
Er liggen nu 205/45/17 zomerbanden op maar die maat zal in winterbanden niet echt te krijgen zijn dus zul je al snel naar hogere banden moeten kijken. Hoe lopen die stappen op zonder afwijking van je kmteller??
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 okt 2008, 07:18

Tja veiliger zijn ze zeker. helaas zijn ze in mijn geval ook minder mooi dan mijn zomervelgen en als de temp nog hoog is slijten ze ook als een malle. Maar denk dat ik binnen 1 a 2 weken die dingen wel ga monteren ja. Rijdt lekker comfi die 16" bandjes :wink: .

Gr,

PP

ps die maat is prima verkrijgbaar. Je keuze is niet enorm maar er zijn toch wel wat winterbanden in die maat hoor
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 okt 2008, 12:51

PPCS schreef:Tja veiliger zijn ze zeker. helaas zijn ze in mijn geval ook minder mooi dan mijn zomervelgen en als de temp nog hoog is slijten ze ook als een malle. Maar denk dat ik binnen 1 a 2 weken die dingen wel ga monteren ja. Rijdt lekker comfi die 16" bandjes :wink: .

Gr,

PP

ps die maat is prima verkrijgbaar. Je keuze is niet enorm maar er zijn toch wel wat winterbanden in die maat hoor
In deze maat zijn ze idd te verkrijgen. Prijzen die ik tot nu toe krijg varieren van 134 tot 200 euro per velg inclusief montage, balanceren etc.
Meeste bandenfirma's adviseren echter om over te stappen op een nieuwe set LM velgen in 15 inch omdat de werken vd winterband dan een stuk beter is als bij 17 inch simpelwege vanwege het feit dat de band dan niet zo plat is.
Begrijp de logica wel maar vind het eigenlijk nix zo'n klein velgje op een Cooper S dus mot er nog us FF over nadenken.
Een veel verkocht wintervelgje zou bijvoorbeeld zijn de Dezent F High Gloss 6,5 Jx15 die ik met banden voor ongeveer 620 euro kan krijgen.

Dezent F
iDarkDesign
Transformer

31 okt 2008, 17:00

ik kan je uit ervaring vertellen dat winterbanden om de 17" S spoke heel erg goed werken. Ik heb heerlijk gescheurd door de alpen, in een sneeuwstorm! Lekker beetje glibberen en glijen door de verlaten donkere bergweggetjes. (over 3 cm ijs) was nog aardig in de hand te houden. Haalde op een gegeven moment zelfs een landrover in.

Maar ook in NL zijn ze heel fijn. Bij nat weer heb ik met mijn huidige banden praktisch geen grip.

iDD
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 okt 2008, 17:44

iDarkDesign schreef:ik kan je uit ervaring vertellen dat winterbanden om de 17" S spoke heel erg goed werken. Ik heb heerlijk gescheurd door de alpen, in een sneeuwstorm! Lekker beetje glibberen en glijen door de verlaten donkere bergweggetjes. (over 3 cm ijs) was nog aardig in de hand te houden. Haalde op een gegeven moment zelfs een landrover in.

Maar ook in NL zijn ze heel fijn. Bij nat weer heb ik met mijn huidige banden praktisch geen grip.

iDD

Mooi had ook al besloten ze gewoon op de S Spokes te gooien.
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

03 nov 2008, 21:02

Ben nog in dubio... Mijn S ligt ongeveer 3 cm lager. Ik kan dan winterbanden om 17" S spokes leggen, maar gaat dat passen als ik deze winter ook sneeuwkettingen om moet in O'rijk? Of vernaggel ik dan de hele bende. :roll: ... Anders worden het weer de originele 16"lmv, maar deze zijn volgens mij veel te smal en moeten er echt spacers op (iemand enig idee hoeveel mm?) . Ben er nog niet uit dus. Tips van harte welkom.
iDarkDesign
Transformer

03 nov 2008, 23:53

Neem dan ipv sneeuwkettingen zo een sneeuwsok.
http://www.auto-sock.nl/N_frame.html?ht ... rt_14.html

Nog nooit zelf geprobeerd, maar volgens mij echt top spul!

iDD
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2008, 10:25

Die sokken zijn helaas op de meeste passen niet goedgekeurd als vervanger voor de verplichte sneeuwkettingen.
Dus daar moet je wel even goed mee uitkijken. Over de prestaties van die dingen kan ik niks zeggen helaas.

Ga vandaag trouwens mijn winterrubber monteren. Nu heb ik er ff tijd voor en als het straks gaat sneeuwen heb ik de tijd niet eens.

Gr,

PP

Het zal dus zoiets braafs worden met 16"
Afbeelding
marss
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2008, 18:16

iDarkDesign schreef:Neem dan ipv sneeuwkettingen zo een sneeuwsok.
http://www.auto-sock.nl/N_frame.html?ht ... rt_14.html

Nog nooit zelf geprobeerd, maar volgens mij echt top spul!

iDD
Ik heb ze liggen. Mijn ervaring is goed, heb ze ooit moeten omleggen in "verse" sneeuw om een helling, werkte perfect!! Ik geloof alleen dat je in Oostenrijk verplicht bent alsnog sneeuwkettingen "bij" moet hebben, just in case.

marss
MiniBeardie
Be Mini
Be Mini

04 nov 2008, 18:40

Die AutoSock is volgens de ANWB sneeuwkettingentest niet echt een alternatief voor sneeuwkettingen.

Is meer een makkelijke om te leggen wegrijhulp. Zou er niet graag een bocht mee rijden in de sneeuw . . .

Groetjes, Ron
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 nov 2008, 20:32

Okai winterbanden zitten eronder :roll: . Rijdt heerlijk comfortabel vergeleken met 17".
Mis helaas wel wat scherpte, maar ja alles voor de veiligheid he. Ik merkte wel dat ik mijn favoriete bochtjes net toch wel wat harder kon nemen met al die bladeren en nattigheid :shock: :shock: :shock: Wat een verbetering zeg.

Gr,

PP
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 nov 2008, 20:48

Tja neig wel naar de 16"wiba's. Denk alleen dat de velgen wat verder naar binnen staan en er echt spacers moeten komen.... maar eens kijken hoe het staat binnenkort.. Eerst trouwens een krik regelen die onder een lage MINI past :?

Terug naar “MINI-talk”