bij mij hebben ze de olie ook afgetapt van de versnellingsbak en zat er ijzerslijpsel in... is dit normale slijtage of is dit het begin van het einde ?MeMini schreef:Nou, afgelopen vrijdag de Mini naar de garage geweest om te laten onderzoeken waar het geluid vandaan komt. Dit is geen BMW garage maar de garage waar ik de auto heb gekocht, dit vanwege de garantie die ik nog op de Mini heb.
Nadat ze er een stukkie mee hadden gereden dacht de monteur toch dat het de versnellingbak was. Bij het aftappen van de olie kwamen ze in de oude olie geen ijzerslijpsel of iets tegen. Met de bak was verder ook niks mis. De garage heeft toen contact opgenomen met de BMW dealer of dit een bekend probleem was. Zij hadden er ook al eerder mee te maken gehad en dit bleek te maken te hebben met de olie in de bak. Andere olie erin en waarschijnlijk zou het probleem verholpen moeten zijn.
Zaterdag mijn Mini opgehaald. Ze zeiden dat als het geluid binnen een week niet weg was dat ik dan maar terug moest komen. Ik heb er nadat ik hem op heb gehaald al geen last meer van gehad, dus ga ervan uit dat het inderdaad de olie was. Nu maar hopen dat het niet meer terug komt.
Ik kan in ieder geval weer met plezier rijden zonder nare bijgeluidjes...
@Sepp: Misschien toch maar je olie laten verversen, misschien is het dan verholpen.
Groeten
Versnellingsbak topic
- miniracer
- 4 op een rij!
Bericht
- Thegreenery
- Enthousiast
Bericht
Succes Erik
Toch maar even het linker dekseltje demonteren en eventueel het tandwiel waar de schakelvork overheen zit. Als je geluk hebt is het lager net bezig met kapot lopen en is de schade beperkt.miniracer schreef: bij mij hebben ze de olie ook afgetapt van de versnellingsbak en zat er ijzerslijpsel in... is dit normale slijtage of is dit het begin van het einde ?
Succes Erik
- MeMini
- Leerling Mini lid
Bericht
Hier even een update...
Na een paar weken kwam het tokkelend geluid toch weer langzaam terug en werd steeds erger. Dus de auto naar de garage gebracht. Volgens hun zijn het inderdaad de lagers maar die moesten worden besteld, omdat het met de feestdagen wat langer kon duren kon ik de auto gewoon weer meenemen. Ik had een afspraak gemaakt voor januari zodat ik in mijn vakantie gewoon nog kan rijden. Het kon volgens hun geen kwaad om er verder mee te rijden...
Er kwam alleen een "geluidje" bij. Bij het optrekken leek het net of hij spinnend wegreed, alleen reed ik gewoon normaal weg dus dat kon het dus niet zijn. De tandwielen leken soms langs elkaar af te slippen, klonk niet erg lekker. Een paar dagen later moest ik in een parkeergarage een helling oprijden en op t midden van de helling was het grrrrrrrrrrrrrr en toen ging hij geen meter meer vooruit. Dus maar naar achteren laten rollen en hem ergens langs de weg geparkeerd. Ik kon hem in elke versnelling zetten (behalve in z'n achteruit) en de koppeling loslaten maar er gebeurde niks, dus net alsof hij in z'n vrij staat.. Dus maar de ANWB gebeld en nu staat hij weer in de garage, fijn met deze dagen.
Het valt gelukkig nog wel allemaal onder de garantie!
Michel
Na een paar weken kwam het tokkelend geluid toch weer langzaam terug en werd steeds erger. Dus de auto naar de garage gebracht. Volgens hun zijn het inderdaad de lagers maar die moesten worden besteld, omdat het met de feestdagen wat langer kon duren kon ik de auto gewoon weer meenemen. Ik had een afspraak gemaakt voor januari zodat ik in mijn vakantie gewoon nog kan rijden. Het kon volgens hun geen kwaad om er verder mee te rijden...
Er kwam alleen een "geluidje" bij. Bij het optrekken leek het net of hij spinnend wegreed, alleen reed ik gewoon normaal weg dus dat kon het dus niet zijn. De tandwielen leken soms langs elkaar af te slippen, klonk niet erg lekker. Een paar dagen later moest ik in een parkeergarage een helling oprijden en op t midden van de helling was het grrrrrrrrrrrrrr en toen ging hij geen meter meer vooruit. Dus maar naar achteren laten rollen en hem ergens langs de weg geparkeerd. Ik kon hem in elke versnelling zetten (behalve in z'n achteruit) en de koppeling loslaten maar er gebeurde niks, dus net alsof hij in z'n vrij staat.. Dus maar de ANWB gebeld en nu staat hij weer in de garage, fijn met deze dagen.
Michel
- Thegreenery
- Enthousiast
Bericht
Dat wordt een nieuwe versnellingsbak. Stom dat ze je gewoon door lieten rijden met een kapotte bak. De schade was anders bepekt gebleven.
Succes en als je vragen hebt hoor ik het wel.
Succes en als je vragen hebt hoor ik het wel.
MeMini schreef:Hier even een update...
Michel
- ulyss
- Volledig MINI minded!
Bericht
en ze hadden ook gezegd dat ik verder mocht rijden
vandaag onder garantie een nieuwe bak erin
morgen weer afhalen
net hetzelfde gehad, maar bij mij was het tegen 130 op de autostrade, NIET GEZELLIGMeMini schreef:Hier even een update...
Michel
en ze hadden ook gezegd dat ik verder mocht rijden
vandaag onder garantie een nieuwe bak erin
morgen weer afhalen
- MeMini
- Leerling Mini lid
Bericht
Zou inderdaad ff langs de dealer gaan...Ik had hem daar 's avonds afgezet zodat ze er de volgende ochtend wanneer hij nog koud was mee konden rijden. Bij mij was het namelijk het best te horen wanneer de motor nog koud was.
Je kunt beter nu informeren en eventueel de lagers laten vervangen dan straks veel meer onkosten te hebben. Bij mij was het gelukkig garantie, ze hebben wel de bak moeten reviseren... Het is in ieder geval een bekend probleem bij de mini dealer.
Grtz
loijenga schreef:Hoor ook al een tijdje een licht ''geratel''.
In z'n 2 en 3 en bij circa 3000 toeren.
Zal ik hiervoor langs de dealer gaan, het is niet zo heel duidelijk te horen.
Mzzl, Sijbren.
Zou inderdaad ff langs de dealer gaan...Ik had hem daar 's avonds afgezet zodat ze er de volgende ochtend wanneer hij nog koud was mee konden rijden. Bij mij was het namelijk het best te horen wanneer de motor nog koud was.
Je kunt beter nu informeren en eventueel de lagers laten vervangen dan straks veel meer onkosten te hebben. Bij mij was het gelukkig garantie, ze hebben wel de bak moeten reviseren... Het is in ieder geval een bekend probleem bij de mini dealer.
Grtz
- @mr
- Bijna verslaafd
Bericht
Das nog niet gezegd. Bak kan wel van een Saxo zijn, maar het huis kan andere montage gaten hebben.
Zelf hebben we dit ook met onze 2003 Mini gehad. wel balen natuurlijk, maar ik denk er niet te veel bij na. Ik geniet van de Mini en als de bak weer begint
op te spelen ga ik gewoon eens proberen om hem zelf te vervangen.
Ar.
Zelf hebben we dit ook met onze 2003 Mini gehad. wel balen natuurlijk, maar ik denk er niet te veel bij na. Ik geniet van de Mini en als de bak weer begint
op te spelen ga ik gewoon eens proberen om hem zelf te vervangen.

Ar.
- coyboyduk
- Nieuw Lid
Bericht
ik heb de auto nu aangekocht voor mijn vrouw, wetende dat er een probleem was met de dif.
nu heb ik als autotechnieker al meerdere bakken vervangen , maar nooit van een mini.
daardoor de vraag, mischien kan ik met wisselstukken uit een andere bak die van mij herstellen.
en weet er hier iemand mischien wat ik allemaal moet losmaken voor ik de bak er kan uitnemen?
waarvoor ik moet oplettten en zo.
ik kan dit zelf ook wel uitzoeken, maar als er hier iemand mij kan verder helpen , bespaard dit mij een hoop tijd en denkwerk.
mischien ook een goed adres voor de wisselstukken of een andere ( goede ) bak , of dif.?
alvast bedankt, chris.
nu heb ik als autotechnieker al meerdere bakken vervangen , maar nooit van een mini.
daardoor de vraag, mischien kan ik met wisselstukken uit een andere bak die van mij herstellen.
en weet er hier iemand mischien wat ik allemaal moet losmaken voor ik de bak er kan uitnemen?
ik kan dit zelf ook wel uitzoeken, maar als er hier iemand mij kan verder helpen , bespaard dit mij een hoop tijd en denkwerk.
mischien ook een goed adres voor de wisselstukken of een andere ( goede ) bak , of dif.?
alvast bedankt, chris.
- Thegreenery
- Enthousiast
Bericht
Hallo Chris,
Het is het makkelijkste als je een werkplaatshandboek (BMW TIS) van een mini koopt. Deze staan op een DVD en zijn op marktplaats te koop voor nog geen 10,- euro. Hierin staat alles stap voor stap beschreven.
http://link.marktplaats.nl/173750255
Als je in de buurt woont kan je deze even van mij kopieren.
Wanneer je de bak eruit haalt begin je met de bumper eraf te halen. Waarna je het voorfront naar voren trekt. Schroef 2 lange M8 bouten terug waarover het voorfront incl. radiateur naar voren kan schuiven (koelwater hoeft er niet uit). Nu heb je een stuk meer ruimte om de bouten van de bak te lossen. Het hele onder frame moet er nu onderuit incl. stuurhuis en stuurbekrachtegingspomp. Laat het reservoir aan de pomp zitten (de olie kan er gewoon in blijven). Wielen eraf. Aandrijfassen uit de versnellingsbak. Luchtfilterkast, Accubak eruit. koppelings cilinder eraf. Wanneer je de baksteun los haalt eerst even het motorblok ondersteunen!! Baksteun verwijderen, bak verwijderen........
De bak zit vrij simpel in elkaar. Wanneer je onderdelen hiervoor nodig hebt kan je misschien nog bij M7 racing (Carlo)terecht. Carlo heeft mij super geholpen. De tandwiel van een Rover 100 of Citroen Saxo zijn hetzelfde meen ik.
Meestal ligt het lager van de 5de versnelling eruit. Is de auto verlaagt of gechipt is dan liggen de lagers van de diff er misschien ook uit.
Succes!!
Zijn er vragen dan hoor ik het wel.
Groeten Erik
Het is het makkelijkste als je een werkplaatshandboek (BMW TIS) van een mini koopt. Deze staan op een DVD en zijn op marktplaats te koop voor nog geen 10,- euro. Hierin staat alles stap voor stap beschreven.
http://link.marktplaats.nl/173750255
Als je in de buurt woont kan je deze even van mij kopieren.
Wanneer je de bak eruit haalt begin je met de bumper eraf te halen. Waarna je het voorfront naar voren trekt. Schroef 2 lange M8 bouten terug waarover het voorfront incl. radiateur naar voren kan schuiven (koelwater hoeft er niet uit). Nu heb je een stuk meer ruimte om de bouten van de bak te lossen. Het hele onder frame moet er nu onderuit incl. stuurhuis en stuurbekrachtegingspomp. Laat het reservoir aan de pomp zitten (de olie kan er gewoon in blijven). Wielen eraf. Aandrijfassen uit de versnellingsbak. Luchtfilterkast, Accubak eruit. koppelings cilinder eraf. Wanneer je de baksteun los haalt eerst even het motorblok ondersteunen!! Baksteun verwijderen, bak verwijderen........
De bak zit vrij simpel in elkaar. Wanneer je onderdelen hiervoor nodig hebt kan je misschien nog bij M7 racing (Carlo)terecht. Carlo heeft mij super geholpen. De tandwiel van een Rover 100 of Citroen Saxo zijn hetzelfde meen ik.
Meestal ligt het lager van de 5de versnelling eruit. Is de auto verlaagt of gechipt is dan liggen de lagers van de diff er misschien ook uit.
Succes!!
Zijn er vragen dan hoor ik het wel.
Groeten Erik
coyboyduk schreef:ik heb de auto nu aangekocht voor mijn vrouw, wetende dat er een probleem was met de dif.
alvast bedankt, chris.
- coyboyduk
- Nieuw Lid
Bericht
ok,
bedankt.ga alvast de dvd's bestellen en tegen volgend we begin ik er aan.
zo te voelen en te horen is de dif, ook naar de botten.
is deze ook dezelfde als van een saxo ?
ik ben nog een linkje op e-bay tegengekomen,
http://cgi.benl.ebay.be/bmw-mini-5-spee ... 638Q2em124
te vertrouwen ?
mvg.
bedankt.ga alvast de dvd's bestellen en tegen volgend we begin ik er aan.
zo te voelen en te horen is de dif, ook naar de botten.
is deze ook dezelfde als van een saxo ?
ik ben nog een linkje op e-bay tegengekomen,
http://cgi.benl.ebay.be/bmw-mini-5-spee ... 638Q2em124
te vertrouwen ?
mvg.
- Thegreenery
- Enthousiast
Bericht
Op e-bay zijn alleen de lagers van de assen en diff. Heb je niets aan. Het tandwiel van de 5de versnelling zit er niet bij! De tandwielen van de 5de versnelling zullen wel kapot zijn samen met de synchromesring. Wat jij voelt zijn denk ik de resten van het tandwiel van de 5de versnelling die tussen de tanden komen. Maar kijk eerst maar wat er aan de hand is voordat je gaat bestellen. scheelt een hoop geld.
Of de diff van een saxo hetzelfde is weet ik niet. Maar meestal is de diff niet kapot maar alleen de lagers.
Of de diff van een saxo hetzelfde is weet ik niet. Maar meestal is de diff niet kapot maar alleen de lagers.
Onze sponsors