Versnellingsbak topic

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Shadow_Breaker
GPc-0001
Locatie: Lint
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:33

02 sep 2008, 08:56

stuur de koper even langs spenki hij kan die man/vrouw wel vertellen dat hij wat ervaring heeft met mini's en dat het wel goed is :D
rem.
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Antwerpen
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 aug 2008, 19:08

02 sep 2008, 11:49

Hallo,

ik heb nu mijn tweede Mini Cooper, na mijn eerste altijd gezegd dat ik nooit geen mini meer zou kopen... waarom, mijn eerste mini cooper van 04/2002 heb ik meer in de garage weten staan dan dat ik er mee rond reed.
Ik heb moeten laten vervangen:

- stuurhuis
- servo 2x
- koppeling 2x
- versnellingsbak
- kleppen
- airco

Al een geluk allemaal in garantie, had hem gekocht bij BMW dealer 3jaar oud 34 000 kms met 2 jaar garantie.
na anderhalf jaar heb ik hem verkocht met veel pijn in het hart omdat het echt te veel werd, heb er nog spijt van :|
Heb nooit echt een uitleg gekregen, enkel dat het wel meer voor kwam bij Mini's van 2002.
Heb uiteindelijk dan toch mijn tweede Mini Cooper besteld op 06 september 2007, nu is hij bijna een jaar jong, en ben nog steeds tevreden. Groeten rem.
rem.
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Antwerpen
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 aug 2008, 19:08

02 sep 2008, 11:55

art-core schreef:Hallo,

Ook hier problemen met mijn versnellingsbak.
Ik hoorde al een tijdje een ratelend geluid bij het rijden, dit verdwijnt echter als de koppeling ingedrukt wordt.
Het is een wat hoger geluid en het rolt en ratelt echt.

Vorige week naar de garage gegaan, en daar zeiden ze dat er een volledig nieuwe versnellingsbak in moet.
Nu lees ik hier over het vervangen van onderdelen uit die versnellingsbak. Hoe betrouwbaar is dat?

Probleem dat ik heb is dat de Mini net te koop staat (we gaan een Clubman kopen). Ik heb een koper gevonden, en nu blijkt ineens de versnellingsbak kapot te zijn... flink balen dus!
Ik wil dus niet teveel kosten gaan hebben, maar de auto moet uiteraard wel goed gemaakt worden. Ik heb de koper er dan uiteraard ook van op de hoogte gebracht. Hij heeft intussen zelf navraag gedaan bij BMW en die raadde hem af om de versnellingsbak te laten maken, die moest echt vervangen worden om problemen te voorkomen.

Wat is hiervan waar? En wat kan ik mijn koper zeggen om hem gerust te stellen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Best laten vervangen, niet herstellen, gaat na tijd toch weer in de problemen kom.
Groeten rem.
m.
m.beisser

07 sep 2008, 02:55

Heeren,

Mij vallen de volgende dingen op aan mijn versnellingsbak:
- strak schakelen naar de 2e versnelling (overige versnellingen gaan wel soepel)
- soms lastig in de achteruit
- rustig rollend lastig in de 1e

zijn dit de eerste tekenen om mij zorgen te gaan maken? zo ja wat kan ik er tegen doen? graag jullie reactie.

Groet, een bezorgde mini rijder
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

01 okt 2008, 13:28

Hoi:

Nog even over de versnellings bakken.
Bij een ratelend geluid bij het voorruit rijden is meestal 1 lager defect
van de prise-as.
Het lager kost maar een paar euro, alleen is het veel werk qua uren sleutelen.
Meestal dan ook de koppelings set vernieuwen en klaar is kees.
Kosten ca 750,- totaal, is er meer stuk dan komt er wat bij voor de onderdelen.
Zonder koppelingsset is het ca 200,- goedkoper.
Het gaat bij de koppeling hoofdzakelijk erom of de drukgroep nog goed is.
Als deze erg ver is ingesleten of bij hoge km standen, dan pas vervangen en anders
is dit niet nodig.
Heb er morgen net een klaar (hoop ik) :O
Zal wat foto's pposten hoe een Mini zonder bak er uit ziet.
Bij vragen mag je me altijd bellen 06-53-203013

Gr Roy
BommelXP
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Odense, Denemarken
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005, 21:11

12 okt 2008, 16:28

Sinds juli last van een enorme ratel in mijn vernellingsbak (Mini Cooper 10-2002, 93.000 km). Heb in augustus mijn auto laten checken op de ratel, grote beurt en keuring bij BMW Zwartepoorte in Roosendaal. De auto heeft er 2 weken gestaan omdat ik op vakantie ging, en ik ben voor een jaar naar Denemarken, dus hij moest perfect zijn voordat ik zou vertrekken.

Toen ik de auto kwam ophalen waren ze als eerste al mijn kentekenbewijs kwijt .... :s. Vervolgens vertrokken zonder auto papieren, ik rijdt het parkeerterrein af en hoor meteen weer de ratel. Natuurlijk meteen 180 graden omgedraaid om het te laten controleren. Na de auto op de brug te hebben gezet en een testrit met een monteur bleek dat hij toch wel veel meer lawaai maakte dan de meeste mini's. Ze zeiden dat 8 van de 10 mini's een rateltje hadden, maar dat het wel iets erger was dan normaal, maar het zou geen kwaad moeten kunnen. Het geluid zit in alle versnellingen en lijkt wel of er een zaag door een stuk plastic rammelt.

Vervolgens ben ik 900 km gereden naar Denemarken, waarbij de ratel de hele weg aanwezig is geweest. De ratel zit in alle versnellingen, dus het is niet het lager van de 5e versnelling lijkt mij. Ik ben gisteren nog naar Hamburg gereden (2x300 km), waarbij ik nog gewoon de 190 kon aantikken op de Autobahnen ;). Echter was ik wel bang toen ik vertrok, aangezien het geluid nog erger was dan normaal, dat mijn bak het zou gaan begeven. Maar het kon zeker te weten geen kwaad volgens de monteurs en chef werkplaats.

Mijn auto valt op dit moment buiten de garantie, dus ik ben benieuwd wat ik moet doen. Het uurtarief in Nederland ligt hoog, maar in Scandinavië betaal je minstens +50% extra. Raden jullie het aan om kosten wat het kost mijn bak hier nog te laten controleren, dan wel vervangen, of is het mogelijk om er nog wel even mee door te rijden. Ik zou wel graag in 1 keer thuis komen met kerstmis, wat dus ook weer de volle 900 km terug is. Het is ook mogelijk om deze week nog terug te rijden naar Nederland, aangezien het herfstvakantie is.

Verder ben ik dus helemaal niet te spreken over mijn garage. Als het daadwerkelijk schadelijk is voor de auto, en ze laten me er gewoon mee wegrijden terwijl ze er 2 weken naar hebben kunnen kijken, lijkt mij er toch iets structureels fout te zitten. Het is niet de eerste keer dat ik niet te spreken ben over de verleende service.
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

12 okt 2008, 20:13

Hoi:

Precies het geluid wat ik ca 2 weken geleden ook heb gehad bij een Mini One.
Als ik het zo hoor is het een lagertje van ca €15,- maar geeft een vervelend geluid.
Zie verhaal hierboven.
Ik kan het wel maken en de kosten staan hierboven reeds vermeld.
Hier nog een foto van het lager in het rode kader.
Je mag me ook mailen of bellen(06-53-203013)

Gr Roy

Afbeelding
MarkH
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Enschede
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 sep 2008, 15:02

21 nov 2008, 09:38

Als volledig a-technische MINI rijder ook van mijn kant maar ff een vraagje.

Hebben de automaten ook last van dit verschijnsel?
Bouwjaar van die van mij is 06-06-06 (bijna het "number of the beast" :evil: )

Niet dat ik nu ineens bang ben dat er aan die van mij ook iets kapot kan gaan, maar dan weet je in ieder geval waar je op moet letten als je een keer een rare ratel hoort.
Mini Coopers Cabrio S
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 nov 2008, 11:36

Hoi MarkH, dit moet geen probleem zijn. Ik quote even een eerdere posting met relevante details over de verschillende versnellingsbakken.

Thegreenery schreef:
maus105 schreef:bj:oktober2002 iemand een idee welke dat is facelift?
Is makkelijk te zien: Heb je een stalen dekseltje aan de linker zijde op de versnellingsbak heb je een Midland versnellingsbak (slechte).
Zie: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=23&fg=05

bovenste is Midland, onderste is Getrag

Oja, heb je automaat of Cooper S hoef je je geen zorgen te maken!!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 875
Lid geworden op: 06 feb 2008, 16:52

23 nov 2008, 10:04

en daarbij..... Ales kan kapot met de (on)juiste behandeling.
Er riden zat Mini's rond met de Midland bak die al over de ton kilometers zitten.
Alles is relatief. Dat je veel leest over versnellingsbak problemen vaneen Mini op een Mini forum is logisch ;-).

Ik zou zeggen.. geniet van je Mini en maak je pas zorgen als de bak het echt opgeeft.

Ar.
sammax
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 212
Lid geworden op: 12 feb 2009, 14:18

12 feb 2009, 18:51

ik heb ook een probleem met mn mini,
vaak als ik ik em zn achteruit zet gaat ie niet in de versnelling,
maandag gaat ie naar de garage omdat de stuurbekrachtiging niet goed werkt, moet ik ook wat over de versnelling zeggen of is het niet nodig?
mini cooper uit 10-2004

gr
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

12 feb 2009, 20:12

De achteruit is niet gesynchroniseerd, je hoeft je normaal gezien geen zorgen te maken als dat het enige probleem is :wink:. Es terug in neutraal steken en nogmaals proberen ...
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

12 feb 2009, 21:17

Ik heb net even dit topic even door gelezen.
Ik was niet op de hoogte van deze problemen.
Heb dus eerst een Mini gekocht,en daarna aangemeld op deze site.
Onze ( a.s. ) Mini is van 09-2004,en heeft als ik dit zo lees geen problemen met de bak.
Ik heb tenminste niks gehoord tijdens de proefrit.
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

12 feb 2009, 21:56

Fred schreef:De achteruit is niet gesynchroniseerd, je hoeft je normaal gezien geen zorgen te maken als dat het enige probleem is :wink:. Es terug in neutraal steken en nogmaals proberen ...
Ff koppeling omhoog en omlaag werkt ook goed! ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

12 feb 2009, 22:12

Polo GTI Cup Edition schreef:Ik heb net even dit topic even door gelezen.
Ik was niet op de hoogte van deze problemen.
Heb dus eerst een Mini gekocht,en daarna aangemeld op deze site.
Onze ( a.s. ) Mini is van 09-2004,en heeft als ik dit zo lees geen problemen met de bak.
Ik heb tenminste niks gehoord tijdens de proefrit.
Ik kan je geruststellen: de MINI die jullie hebben gekocht is van net na de facelift en heeft niet de versnellingsbak aan boord die zo veel problemen geeft. Bij de facelift is de Midlands-bak vervangen door een betrouwbaardere versnellingsbak van Getrag. Geen reden om je zorgen te maken dus :).
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”