Hoi allemaal,
Wellicht al eerder over geschreven maar ik kon het uit de zoekfunctie niet opduikelen.
Na een gesprek met de directeur, is het ook even op de auto gekomen. Momenteel rijd ik in een Peugeot Expert 2.0 HDI maar omdat ik binnenkort een andere functie ga bekleden binnen het bedrijf (wordt van uitvoerder, calculator) zal deze moeten gaan verdwijnen. Nu werkt een calculator voor 90% op kantoor en dat is slechts 10 minuten fietsen van mijn huis af. Voor de overige 10% van de tijd zal ik op pad zijn om werken te bekijken, overleggen te plegen met architekten, aanbestedingen in te dienen. Niet gebruikenlijk bij het moederbedrijf is dat de calculatoren een lease-auto berijden. meestal gaat dat met een auto van óf de directie, óf een projectleider. Ook kan het in de eigen auto en dan met kilometer vergoeding.
Mijn directeur heeft het echter goed met mij op en heeft me voor de keuze gesteld om te kijken of ik het met de eigen auto wil doen of voor een lease-auto zal gaan.
Momenteel houd ik een kilometer administratie bij waardoor ik geen bijtelling van de Peugeot heb. Omdat ik nou eenmaal een MINI-gek ben staat voor mij nu de deur op een kier naar een clubman. Is gewoon handiger met vakanties, kids en honden passen erin en ook de caravan kan erachter.
Nu wil ik alleen weten hoeveel loon ik per maand in moet leveren bij de belastingdienst (eigenbijdrage, bijtelling)
Stel ik stel een Cooper Clubman samen voor 31 - 32 K
€32000*25% = €8000,- (bijtelling)
€8000*43% = €3440,- (belasting percentage???)
€3440 / 13 = €265,- per periode.
Eventuele eigen bijdrage aan de zaak niet meegeteld.
Weet iemand van jullie of ik de berekening zo goed maak?
Ervaringen of bedragen (als iemand die durft te noemen) zijn natuurlijk welkom.
Beetje krom wellicht dat de Clubman dan meer voor prive gebruik zal worden gebruikt dan zakelijke kilometers. Ik sta open voor jullie reacties.
Ciao, Benno
De vrije keuze: lease-auto? , aan jou de keus.
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
- Clubmenneke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Als je het leasebudget er als salaris bij kunt krijgen zou ik zelf een auto gaan kopen
Maar ik ben niet zo'n voorstander van al dat gelease
Laaat mij maar lekker zelf rijden kopen en verkopen wat ik wil.
Maar voor nog geen 300 per maand kun je zelf niets rijden denk ik
9als je tenminste onbeperkt privé kunt rijden

Maar ik ben niet zo'n voorstander van al dat gelease

Laaat mij maar lekker zelf rijden kopen en verkopen wat ik wil.
Maar voor nog geen 300 per maand kun je zelf niets rijden denk ik
9als je tenminste onbeperkt privé kunt rijden

- Sepp
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht

"We've got a thing that's called...MINI love"
Benno, op een soortgelijke regeling hoop ik ook nog eens bij mijn werkgever. Ik zou dan ook voor een Cooper Clubman gaan. Ik zou het doen als ik jou was. Je wordt er financieel beter van en steeds met je privé-MINI naar projecten rijden voelt op een gegeven moment toch niet goed, ondanks de kilometervergoeding. Je privé-MINI is dan eerder aan z'n beurten toe door oplopende km's, extra bandenslijtage, kans op schade onderweg en allemaal voor jouw eigen rekening.
Doen dus die lease-Cubman
Doen dus die lease-Cubman

"We've got a thing that's called...MINI love"
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
Bericht
De lease zou zijn inclusief brandstof in binnenland, onderhoud..... affijn alles dus. Ik denk dat ik er met mijn prive auto niet rijker op wordt, die paar centen per kilometer slurpt de S-cabrio ruimschoots op. Buiten dat het zoals Sepp al zegt niet goed voelt, met alle risico's van dien. Enne niet te vergeten ik heb de cabrio aangeschaft voor Wendy en die gaat echt niet op haar fietsie naar haar werk.
Bij het gesprek met mijn directeur heb ik Wendy gewoon meegenomen, heeft ie een zwak voor. Auto's intresseren hem helemaal geen kont.
Binnen de holding is het wel dat bijna iedereen Peugeots en Opels rijd. Zelfs de Mercedes Vito bussen zijn inmiddels vervangen door Opel Vivaro's. Kantoor people rijde 308, Astra, 407.
Mijn directeur rijd als afwijkende in een Mitsubishi Grandis (zo'n stukadoorsbus) met wel alles erop en eraan wat je maar kan bedenken.
Ik denk er nog eens over na. Wie weet, wie weet......
Bij het gesprek met mijn directeur heb ik Wendy gewoon meegenomen, heeft ie een zwak voor. Auto's intresseren hem helemaal geen kont.
Binnen de holding is het wel dat bijna iedereen Peugeots en Opels rijd. Zelfs de Mercedes Vito bussen zijn inmiddels vervangen door Opel Vivaro's. Kantoor people rijde 308, Astra, 407.
Mijn directeur rijd als afwijkende in een Mitsubishi Grandis (zo'n stukadoorsbus) met wel alles erop en eraan wat je maar kan bedenken.
Ik denk er nog eens over na. Wie weet, wie weet......
- ArjandeV
- Enthousiast
Bericht
Je berekeing klopt wel, maar wat gebeurd er met de leaseprijs?
Behalve dat die auto jou sowieso de bijtelling per maand gaat kosten, tenzij je een eigenbijdrag hebt, kost het ook de leaseprijs. Een clubman kost naar mijn weten al snel 700-900 euro per maand. Daar komt dan de bijtelling nog bij.
Ik lease mijn clubman ook, maar ik heb ooit met mijn baas afgesproken dat ik niet meer dan 300 euro per maand aan een auto uit wil geven, door de eigenbijdrage vervalt de bijtelling en de baas betaalt gewoon het leasebedrag.
Je moet gewoon twee dingen tegenoverelkaar zetten, wat kan je meer verdienen als je geen auto leased en wat kost een prive auto per maand tegen over het salaris met leaseauto.. Je snapt het wel
Daarnaast is een nieuwe auto natuurlijk altijd leuk, ik zou het doen zolang je er netto niet op achteruit gaat.
Behalve dat die auto jou sowieso de bijtelling per maand gaat kosten, tenzij je een eigenbijdrag hebt, kost het ook de leaseprijs. Een clubman kost naar mijn weten al snel 700-900 euro per maand. Daar komt dan de bijtelling nog bij.
Ik lease mijn clubman ook, maar ik heb ooit met mijn baas afgesproken dat ik niet meer dan 300 euro per maand aan een auto uit wil geven, door de eigenbijdrage vervalt de bijtelling en de baas betaalt gewoon het leasebedrag.
Je moet gewoon twee dingen tegenoverelkaar zetten, wat kan je meer verdienen als je geen auto leased en wat kost een prive auto per maand tegen over het salaris met leaseauto.. Je snapt het wel

Daarnaast is een nieuwe auto natuurlijk altijd leuk, ik zou het doen zolang je er netto niet op achteruit gaat.
R53 

- BRG
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hoi Benno, je berekening is goed. Eventuele eigen bijdrage die je aan jouw werkgever moet betalen (voor privé gebruik van de leaseauto), kan je in mindering brengen op je fiscale bijtelling.
Er zijn natuurlijk pro's: Voor het bedrag van de fiscale bijtelling kan je privé niet dezelfde auto rijden. Geen gezeur met onderhoud, brandstof, verzekering (alleen eigen risico?) etc.
Tegen's zijn er ook, als je de Cabrio houdt en de Clubman ook prive gaat rijden, heb je dus (veel )meer privé autokosten dan nu met de Expert (zonder bijtelling). En een leaseauto kan niet zonder meer "gemod" worden. En er zijn wellicht ook nog wat contractuele zaken (in je arbeidsovereenkomst en/of autoregeling) waar je naar moet kijken.
Als je ook een gericht "club" leaseprijs wil weten, moet je het mij maar even laten weten.
Ik zou niet al die zakelijke kilometers met mijn eigen auto willen rijden, want kmvergoeding is hier meestal niet dekkend voor de werkelijke kosten. Sterkte met je keuze in ieder geval. groet, Huib
Er zijn natuurlijk pro's: Voor het bedrag van de fiscale bijtelling kan je privé niet dezelfde auto rijden. Geen gezeur met onderhoud, brandstof, verzekering (alleen eigen risico?) etc.
Tegen's zijn er ook, als je de Cabrio houdt en de Clubman ook prive gaat rijden, heb je dus (veel )meer privé autokosten dan nu met de Expert (zonder bijtelling). En een leaseauto kan niet zonder meer "gemod" worden. En er zijn wellicht ook nog wat contractuele zaken (in je arbeidsovereenkomst en/of autoregeling) waar je naar moet kijken.
Als je ook een gericht "club" leaseprijs wil weten, moet je het mij maar even laten weten.
Ik zou niet al die zakelijke kilometers met mijn eigen auto willen rijden, want kmvergoeding is hier meestal niet dekkend voor de werkelijke kosten. Sterkte met je keuze in ieder geval. groet, Huib
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
Bericht
Huib,
De cabrio blijft en ik ben me er terdegen van bewust dat alle kosten "meer" zijn ten opzichte van de huidige situatie. Komt bij dat ik meer met de Clubman kan doen en dat de cabrio dan aan de deur blijft staan...... Of ga ik met 2 MINI's naar een meeting..... dat denk ik niet. In mijn hoofd heeft al gespookt een andere MINI voor WW aan te schaffen en de S-cabrio in te ruilen. Maar ze vind hem zo gaaf, en ik eigenlijk ook.
Vandaar mijn eerste aanhef, de cabrio blijft.
Heb er nog zoveel plannen mee.
Ik moet er gewoon vanuit gaan dat ik € 300,- minder verdien dan nu en dan een clubman van de zaak voor de deur heb staan. Daar komt het op neer.
De cabrio blijft en ik ben me er terdegen van bewust dat alle kosten "meer" zijn ten opzichte van de huidige situatie. Komt bij dat ik meer met de Clubman kan doen en dat de cabrio dan aan de deur blijft staan...... Of ga ik met 2 MINI's naar een meeting..... dat denk ik niet. In mijn hoofd heeft al gespookt een andere MINI voor WW aan te schaffen en de S-cabrio in te ruilen. Maar ze vind hem zo gaaf, en ik eigenlijk ook.
Vandaar mijn eerste aanhef, de cabrio blijft.
Heb er nog zoveel plannen mee.
Ik moet er gewoon vanuit gaan dat ik € 300,- minder verdien dan nu en dan een clubman van de zaak voor de deur heb staan. Daar komt het op neer.
- CoenV
- Mod virus alert!
Bericht
Ik heb een Leon van de zaak en de Cooper Prive, maar toch betaal ik mijn bijtelling voor de Leon omdat het me 260 euro in de maand kost...
Dit is incl. Brandstof,onderhoud,schade verzekering en belasting!! Hiervan kan ik die Mini niet prive rijden... (lees: brandstof, onderhoud verzekering belasting ) daarbij komt ook nog dat de KM stand van de Cooper nu gestaag omhoog gaat omdat Jessica er alleen naar werk mee rijd.. Dit is dus weer positief voor een eventuele verkoop!
Succes!
Coen
Dit is incl. Brandstof,onderhoud,schade verzekering en belasting!! Hiervan kan ik die Mini niet prive rijden... (lees: brandstof, onderhoud verzekering belasting ) daarbij komt ook nog dat de KM stand van de Cooper nu gestaag omhoog gaat omdat Jessica er alleen naar werk mee rijd.. Dit is dus weer positief voor een eventuele verkoop!
Succes!
Coen
- 320d touring
- BBQ hulpkok
- horn
- Be Mini
Bericht
clubman nemen in de lease en km's bijhouden. kan je best af en toe een beetje mee sjoemelen. Heb je geen bijtelling en toch een sjieke auto. Niet in het weekend tanken, geflitst worden en niet mee naar de Efteling.
Als je er géén 2e auto bij houdt kan je voor dat geld geen vergelijkbare auto prive rijden. Leasebudget bij je salaris schiet niet echt op voor je werkgever. En voor jou ook niet, daar het wss bruto zal zijn.
Als je je cooper s cabrio erbij houdt, zou ik voor een leaser gaan zonder bijtelling, dus geen privegebruik. Doe het zelf ook met de 911, dus als je vragen hebt, zie ik je pb wel verschijnen.
Als je er géén 2e auto bij houdt kan je voor dat geld geen vergelijkbare auto prive rijden. Leasebudget bij je salaris schiet niet echt op voor je werkgever. En voor jou ook niet, daar het wss bruto zal zijn.
Als je je cooper s cabrio erbij houdt, zou ik voor een leaser gaan zonder bijtelling, dus geen privegebruik. Doe het zelf ook met de 911, dus als je vragen hebt, zie ik je pb wel verschijnen.
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Nou, ik toevallig wél!

Onze sponsors