Ervaringen kwaliteit Cabrio dak?

Van alles over de 1ste generatie MINI.
mlangenberg
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Ervaringen kwaliteit Cabrio dak?

12 jun 2010, 12:50

Al een tijdje ben ik aan het sparen voor een MINI Cooper Cabrio.
Mijn budget is zo'n 15-16K, dat heeft als gevolg dat ik moet kijken naar en MINI uit 2004/2005.

Hoe zijn de ervaringen met het dak van de Cabrio's uit dit bouwjaar? Het lijkt me dat het dak een van de zwakke punten van de MINI Cabrio is.

Als het zo is dat ik op korte termijn na aanschaf een dure reparatie aan het dak moet laten doen, kan ik volgens mij beter voor een MINI Cooper S gaan. Aangezien de prijs van een Cooper S uit hetzelfde bouwjaar ongeveer overeenkomt met een Cooper (niet-S) Cabrio.

Misschien ben ik wel een beetje :s dat ik voor een Cooper Cabrio wil gaan terwijl Nederland natuurlijk niet het Cabrio land bij uitstek is, maar ik heb eens een weekje een Cooper S Cabrio JCW mogen lenen en was meteen verkocht.

Zijn de MINI Cabrio's kwalitatief gezien eigenlijk goede auto's?
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jun 2010, 15:33

Gewoon gaan voor de cabrio, dat hebben wij ook gedaan. Als het in Nederland niet mooi genoeg is, dan zijn er nog zat plekken in Europa waar dat wel zo is. Wij zijn begonnen met een Cooper Cabrio uit 2005 en hadden daar geen problemen mee. Daarna een Cooper S cabrio (nieuw in 2009) Ook hier op zich geen problemen. Nu rijden wij erg veel open en zie ik wel twee slijtageplekjes op de kap. Dat hou ik uiteraard wel goed in de gaten.

:ralley
Afbeelding

Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jun 2010, 19:45

Priecies wat Hans zegt, gewoon voor de cabrio gaan...

wij hebben die van ons dan welliswaar pas een maand, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit van het doek, en de afwerking erg netjes.

waar je bij aanschaf op kan letten is of de mini buiten heeft gestaan (dus in regen etc) of binnen/ overdekt... dat scheelt al heel veel. dat kan je zien aan de staat van het dakje, als er bijvoorbeeld vuile streepjes vanuit het achter raampje naar benden over het doek lopen is de kans heel groot dat hij buiten heeft gestaan. het kapje is over het algemeen trouwens goed te reinigen met een convertible cleaner.
ook zou ik de hoeken, waar de constructie onder zit even goed nalopen, dit zijn de wat zwakkere plekken volgens mij. verder is het handig om even te kijken of het dak nog goed aansluit bij het raam, en of alle stiksels en rubbers nog oke zijn...
Verder scheelt het een hoop als de stof goed is onderhouden, dus of hij netjes is behandeld met speciale wheaterproofer.

maar echt waar, het is zo onwijs genieten in een cabrio, zelfs in nederland (winter), dak open, kachel aan en gaan!! :)

veel plezier met de zoektocht!!

@ Hans, zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van jou slijtageplekken, dan kan ik die bij ons ook even in de gaten houden ;)

Groet,

Mark
mlangenberg
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

12 jun 2010, 20:36

Bedankt voor de reacties. Ik ben er inmiddels wel uit, het wordt een cabrio 8).

Zit er nog veel verschil tussen het bouwjaar 2004/2005? Ik lees veel over pre-facelift/facelift modellen, klopt het dat dit niet van toepassing is op de cabrio?

Bij mij zal de wagen wel altijd buiten moeten staan, gaat dat een probleem opleveren?

Verder vroeg ik me af of het een must is om stoelverwarming te hebben bij het rijden met lage temperaturen. Het liefst wil een een cabrio mét, maar is het een reden niet voor een bepaalde auto te kiezen of trekt de standaard verwarming het wel?

Deze lijkt me trouwens wel wat: http://autotelegraaf.nl/autokopen/toon/?id=13372286
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jun 2010, 01:03

De cabrio is uitgekomen NA de facelift van oktober 2004 dus hier heb je geen Pre-facelifts van

De onze staat ook altijd buiten en geeft geen probleem. je moet hem gewoon goed onderhouden en vertroetelen, maar als je hem eenmaal heb doe je dat toch wel.

Ik heb nog een S-cabrio te koop 8)
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jun 2010, 10:10

Dat is zeker wel een nette op de autotelegraaf.

Stoelverwarming is niet per direct een must, het is wel lekker als je leer heb en graag in de winter open rijd... maar volgens mij kom je met de gewone verwarming ook al een heel eind om het op te warmen...

de auto kan prima buiten staan (hij is zelfs was straat bestendig, al doet vrijwel niemand dat :P) maar dan is het wel aan te raden het dakje goed te onderhouden ;)
minipino
Mod virus alert!
Mod virus alert!

13 jun 2010, 14:11

Waarom niet voor iets meer, een mooie S cabrio :()
toevallig heb ik er nog 1 in de verkoop :mrgreen:

Afbeelding
mlangenberg
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 jun 2010, 20:39

Een Cooper S Cabrio zou ik natuurlijk helemaal bruut vinden, maar ik ben voornamelijk bang voor de bijkomende kosten, zoals brandstof en verzekering, die bij de S een stuk hoger liggen.
Het gaat al een enorm verschil worden met de Renault Twingo van mijn vriendin, waar ik nu dagelijks mee naar mijn werk rijd.
Daarnaast vind ik €15k al een enorm bedrag om uit te geven voor mijn eerste auto.
minipino
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 jun 2010, 21:21

mlangenberg schreef:Een Cooper S Cabrio zou ik natuurlijk helemaal bruut vinden, maar ik ben voornamelijk bang voor de bijkomende kosten, zoals brandstof en verzekering, die bij de S een stuk hoger liggen.
Het gaat al een enorm verschil worden met de Renault Twingo van mijn vriendin, waar ik nu dagelijks mee naar mijn werk rijd.
Daarnaast vind ik €15k al een enorm bedrag om uit te geven voor mijn eerste auto.
Daar heb je dan ook een punt.
Ik zou het alleen wel weten, als ik zou moeten kiezen tussen die cooper uit de autotelegraaf of de mijne voor €1500 extra.
mlangenberg
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

14 jun 2010, 22:01

Haha, daar heb je helemaal gelijk in. :D

Maar helaas voor jou wil ik pas over een aantal maanden mijn aankoop gaan doen.
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 jun 2010, 22:48

Wij zijn ook met de Cooper begonnen maar misten al snel dat beetje extra pit. Dus uiteindelijk (binnen een jaar) toch een S je cabrio aangeschaft.

@Mark, ik zal binnenkort een paar close-ups maken en posten.
Afbeelding

Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 jun 2010, 22:52

thanks, vind ik zelf ook wel lekker, kan ik de boel even goed in de gaten houden :)

Terug naar “MINI-talk”