Hallo,
wij hebben vanmiddag voor het eerst een testrit gemaakt in een mini cooper 1.6 uit 2004 met een chili pakket. Even een paar vraagjes aan jullie:
1) het stuur kraakte als je er aan draaide, nu weet ik dat de mini's veel kraakje hebben maar is dit ook normaal ?
2) de airco deed het niet, verkoper zei dat deze bijgevuld moest worden maar wij hoorden ook de pomp niet aangaan, dit hoor je normaal gesproken toch of niet ?
3) wij vonden de power (115 pk) een beetje tegenvallen, nu hadden we al gehoord dat de meeste power rond de 4000 toeren komt en dit merkten we dan wel maar toch reageerde de auto niet zoals verwacht onder dit aantal. Mijn vw polo 1.6 is een stuk feller, misschien alleen voor ons gevoel maar zou kunnen dat de auto een beetje "lui" is.... ?
4) hebben deze modellen (2004) ook nog steeds een slechte stuurbekrachtigingspomp of is dit bij deze modellen al verholpen ?
zijn benieuwd naar de antwoorden !
mvgr,
Ben
Testrit in Mini Cooper
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
1) weet ik niet. PS In de afgelopen 5 dagen had ik hierover van iemand een ander topic gelezen op dit forum.
2) als het niveau te laag is, gaat de airco pomp ook niet aan (veiligheidsmaatregel). Waarschuwing: Het repareren/bijvullen van de airco is een dure reparatie.
3) Mini is een auto die op hoge toeren gereden moet worden. Voor accelleratie hoef je niet bij Mini te zijn, ongeveer alle andere merken scoren daar beduidend beter op. Voor veel mensen (incl mezelf) is acceleratie niet zo belangrijk. Voor jou blijkbaar iets meer. Als je dus nu al de auto lui vind, zou ik adviseren door te zoeken naar een S.
PS als je hard door de bochten gaat hoef je ook de rechte stukken niet meer zo te accellereren ;-)
4) 2004 modellen zijn soms met de oude stuurbekrachtigingpomp (die heel erg "zingt"!) en latere modellen met de vernieuwde (stillere) versie.
2) als het niveau te laag is, gaat de airco pomp ook niet aan (veiligheidsmaatregel). Waarschuwing: Het repareren/bijvullen van de airco is een dure reparatie.
3) Mini is een auto die op hoge toeren gereden moet worden. Voor accelleratie hoef je niet bij Mini te zijn, ongeveer alle andere merken scoren daar beduidend beter op. Voor veel mensen (incl mezelf) is acceleratie niet zo belangrijk. Voor jou blijkbaar iets meer. Als je dus nu al de auto lui vind, zou ik adviseren door te zoeken naar een S.
PS als je hard door de bochten gaat hoef je ook de rechte stukken niet meer zo te accellereren ;-)
4) 2004 modellen zijn soms met de oude stuurbekrachtigingpomp (die heel erg "zingt"!) en latere modellen met de vernieuwde (stillere) versie.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- BenCooper
- 4 op een rij!
Bericht
Hoi Marcel,
1) kan dat topic helaas niet zo snel vinden, zal straks nog even proberen te zoeken. Vond het een vrij verdacht geluid...
2) ok, duidelijk, waarschijnlijk niets aan de hand dus.
3) hard door de bochten heerlijk, maja, als je 'm continue rond de 4000 toeren laat draaien kost dat flink wat extra benzine denk ik zo ?
Een S valt een beetje buiten ons budget, ze worden wel aangeboden (minder dan 10000 te besteden) maar dan ben ik bang dat er wat mis mee is voor zo'n prijs...
4) ok, enig idee hoe wij hier achter kunnen komen ?
thanks !
1) kan dat topic helaas niet zo snel vinden, zal straks nog even proberen te zoeken. Vond het een vrij verdacht geluid...
2) ok, duidelijk, waarschijnlijk niets aan de hand dus.
3) hard door de bochten heerlijk, maja, als je 'm continue rond de 4000 toeren laat draaien kost dat flink wat extra benzine denk ik zo ?

4) ok, enig idee hoe wij hier achter kunnen komen ?
thanks !
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
1) Helaas kan ik het ook niet meer vinden. Heb op dit forum gezocht op krakende sturen maar dan krijg je eigenlijk alleen maar hits van het 2001/2002 model waar dit een bekend probleem was. Dat is voor jou niet relevant.
Wat ik wel vond is dat dit heel incidenteel ook gebeurde bij anderen, zeker niet vaak voorkomend, en dat het meestal met een beetje extra olie/vet in de stuurkolom werd opgelost door de dealer.
2) is verkeerd van mij begrepen (of verkeerd uitgelegd
). Waarschijnlijk is er geen probleem, maar stel nou dat het niet functioneren van de airco aan iets anders ligt dan aan het vloeistofpeil. Dan ben je nog niet jarig, want dat wordt een duur grapje. Goed afstemmen dus met de verkoper.
3) benzineverbruik valt best mee met een One of Cooper. Als jij kan leven met de accelleratie zoals die nu is (lees "ietsjes minder dan in een Polo/Golf/Ibiza etc"), dan garandeer ik jou hierbij heel veel plezier van deze Cooper.
4) plaats eens een foto of link van de 2004 Cooper die je aan het bekijken bent. Dan kijken we even mee.
Andere mensen mogen ook aanvullen
vooral m.b.t. de eerste vraag over de stuurkolom.
Wat ik wel vond is dat dit heel incidenteel ook gebeurde bij anderen, zeker niet vaak voorkomend, en dat het meestal met een beetje extra olie/vet in de stuurkolom werd opgelost door de dealer.
2) is verkeerd van mij begrepen (of verkeerd uitgelegd

3) benzineverbruik valt best mee met een One of Cooper. Als jij kan leven met de accelleratie zoals die nu is (lees "ietsjes minder dan in een Polo/Golf/Ibiza etc"), dan garandeer ik jou hierbij heel veel plezier van deze Cooper.

4) plaats eens een foto of link van de 2004 Cooper die je aan het bekijken bent. Dan kijken we even mee.

Andere mensen mogen ook aanvullen

Gr, Marcel
- BigD
- Winnaar v/d "oranje pylon"
Bericht
zal ook een poging wagen
1. heb ik ook
2. volgens mij deed mijn pomp het wel toen het vloeistof niveau onder pijl was al weet ik niet of het onder een bepaald (gevaarlijk) niveau was
3. onderin is de motor idd niet altijd thuis, zeker onder de 2.000 rpm maar moet zeggen dat ik mn cooper toch niet lui noem. Motor vraagt wat gewenning denk ik
4. geen idee
BigD

1. heb ik ook

2. volgens mij deed mijn pomp het wel toen het vloeistof niveau onder pijl was al weet ik niet of het onder een bepaald (gevaarlijk) niveau was
3. onderin is de motor idd niet altijd thuis, zeker onder de 2.000 rpm maar moet zeggen dat ik mn cooper toch niet lui noem. Motor vraagt wat gewenning denk ik

4. geen idee

BigD
the F56 story of Brenda
- Ivo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als je echt lekker door wil rijden moet je de motor van een Cooper inderdaad wel een beetje op toeren houden, maar dat zal bij de meeste atmosferische motoren met een vergelijkbaar vermogen en koppel niet heel anders zijn. Ik heb onze Cooper in ieder geval nooit als lui ervaren, ik vind 'm juist wel lekker fel op het gas reageren. Het is natuurlijk ook een beetje wat je gewend bent, maar als je wil bent je met een Cooper de meeste medeweggebruikers wel de baas qua acceleratie.
Ik zou gewoon nog eens een proefrit in een andere Cooper maken om een goed beeld te krijgen.
Succes!

Ik zou gewoon nog eens een proefrit in een andere Cooper maken om een goed beeld te krijgen.
Succes!
- BenCooper
- 4 op een rij!
Bericht
Bedankt voor de antwoorden !
Het is natuurlijk ook een heel ander blokje, die van mijn polo is laagtoerig en dit is hoogtoerig, opzich wel logisch... even een andere vraag, op mijn polo heb ik o.a. een openluchtfiler en spaghetti spruitstuk wat denk ik ook zorgt voor de wat "fellere" gasreactie, hebben jullie hier ook ervaring mee met de coopers ? Een lekkere sound vind ik ook wel belangijk dus heb wel het plan om er een andere uitlaat (of gedeelte) onder te gooien (ookal vond ik de standaard sounds ook niet verkeerd hoor!).
We gaan inderdaad maar eens wat vergelijken binnenkort (willen pas eind van de zomer kopen).
Het is natuurlijk ook een heel ander blokje, die van mijn polo is laagtoerig en dit is hoogtoerig, opzich wel logisch... even een andere vraag, op mijn polo heb ik o.a. een openluchtfiler en spaghetti spruitstuk wat denk ik ook zorgt voor de wat "fellere" gasreactie, hebben jullie hier ook ervaring mee met de coopers ? Een lekkere sound vind ik ook wel belangijk dus heb wel het plan om er een andere uitlaat (of gedeelte) onder te gooien (ookal vond ik de standaard sounds ook niet verkeerd hoor!).
We gaan inderdaad maar eens wat vergelijken binnenkort (willen pas eind van de zomer kopen).
- sandderr53
- 4 op een rij!
Bericht
Mijn proefrit in een(nieuwe) cooper viel mij ook iets tegen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een tweedehandse volle S te gaan rijden. Verbruik is idd hoog maar ik haal ontzettend veel plezier uit de kracht en het geluid.
Over mods is heel veel te lezen op het forum, ik zou is rustig door de verschillende topics bladeren.
oja, nog een tip... koop hem voor de zomer!
Over mods is heel veel te lezen op het forum, ik zou is rustig door de verschillende topics bladeren.
oja, nog een tip... koop hem voor de zomer!

- BenCooper
- 4 op een rij!
Bericht
Een S is helaas niet bereikbaar met ons budget voorlopig... anders had ik niet getwijfeld, die komt over een aantal jaar denk wel dan haha.
Ben ik inderdaad mee bezig, vindt carbon ook gaaf bij auto's, zie dat er de mini behoorlijk wat te krijgen is !
We zitten met een aantal factoren waardoor we pas rond augustus/september een mini kunnen kopen helaas
Ben ik inderdaad mee bezig, vindt carbon ook gaaf bij auto's, zie dat er de mini behoorlijk wat te krijgen is !

We zitten met een aantal factoren waardoor we pas rond augustus/september een mini kunnen kopen helaas

- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
zou ook kijken of het om een facelift of prefacelift model gaat.
versnellingsbak van de one en cooper voor eind 2004 geven vaak problemen.
zelf ook geen cooper S aangeschaft door de prijs, uiteindelijk een gekietelde One uit 2003 gehaald.
na anderhalf jaar versnellingsbak kapot en flink kosten gehad.
had ik eigenlijk ook een S kunnen kopen. en een S heeft sowieso niet dezelfde versnellingsbak.
maar ondanks de kosten nog steeds veel plezier van de MINI.
versnellingsbak van de one en cooper voor eind 2004 geven vaak problemen.
zelf ook geen cooper S aangeschaft door de prijs, uiteindelijk een gekietelde One uit 2003 gehaald.
na anderhalf jaar versnellingsbak kapot en flink kosten gehad.
had ik eigenlijk ook een S kunnen kopen. en een S heeft sowieso niet dezelfde versnellingsbak.
maar ondanks de kosten nog steeds veel plezier van de MINI.
Onze sponsors