Autorijden vanaf 17 zomer 2011

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
RobbeDoes
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Autorijden vanaf 17 zomer 2011

12 jan 2011, 21:02

ik vond dit wel post waardig voor op een mini (auto ) forum

Wat is de overheid van plan met het begeleid autorijden voor 17-jarigen?

De minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) wil het via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) mogelijk maken dat jongeren van 17 jaar hun autorijbewijs (categorie B) kunnen halen. Tot hun achttiende jaar mogen deze jongeren dan alleen onder begeleiding rijden.

Tijdstraject

De streefdatum voor inwerkingtreding is niet bekend. Het ministerie van IenM bereidt een AMvB voor. De inwerkingtreding van de AMvB is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede Kamer en publicatie in het Staatsblad. Het begeleid rijden wordt uiterlijk in de zomer van 2011 als proef ingevoerd. Als begeleid rijden een positief effect heeft op de verkeersveiligheid kan het systeem een definitieve wettelijke status krijgen.
Rijopleiding en theorie-examen

Jongeren mogen vanaf 16,5 jaar beginnen aan een rijopleiding bij een professionele instructeur en het theorie-examen afleggen. Vervolgens kunnen zij vanaf hun zeventiende jaar het rijexamen afleggen.
Onder begeleiding autorijden

Bij begeleid rijden kunnen jongeren van 17 jaar na de rijopleiding en het rijexamen tot hun achttiende jaar extra ervaring opdoen. Dit onder begeleiding van een ervaren bestuurder die minimaal 10 jaar in het bezit is van een rijbewijs. De begeleider hoeft geen professionele rij-instructeur te zijn. De jonge bestuurder moet bij het aanvragen van het rijbewijs aangeven welke personen optreden als begeleider.
Proef begeleid autorijden

De minister van IenM wil het begeleid autorijden voor 17-jarigen als proef invoeren. Het is nog niet mogelijk om u op te geven voor de proef. Eerst komt er een onderzoek naar de voordelen en naar de mogelijke risico’s van het begeleid rijden in Nederland. Verder wordt bekeken hoe de handhaving eruit gaat zien en hoe de aansprakelijkheid voor de bestuurder en begeleider wordt geregeld.
Proef begeleid rijden in Duitsland

In Duitsland hebben bestuurders die op hun zeventiende jaar hun rijbewijs haalden en tot hun achttiende begeleid hebben gereden, 30% minder ongelukken veroorzaakt. Ook begaan zij 20% minder overtredingen en rijden zij minder vaak onder invloed van alcohol of drugs. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft uitgerekend dat begeleid rijden vanaf 17 jaar in Nederland 16 verkeersdoden per jaar kan voorkomen.

( werd helemaal happy toen ik dit vanochtend hoorde :) mini stuuren als ik 17, :) hopen dat het er doorkomt! )
MartinG
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 jan 2011, 21:08

Ja leuk al die scooter sjonnies op de weg in auto's. :p
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 21:08

oftewel, we gaan hetzelfde doen als wat Duitsland al langer doet. Vooruitstrevend zijn we toch hier in NL! :lol:
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 21:13

In Engeland werkt dit ook al jaren op deze manier. Daar koppje voor weinig een profisional (tijdelijke) license en mag dan met een auto met L platen rijden onder begeleiding.
Afbeelding

Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Nederland

12 jan 2011, 21:36

de welbekende A in Frankrijk ;)

ik ben t er op zich mee eens, zolang de straffen maar flink zijn (lees: schorsing tot 21 of iets..) als er niet aan de regels gehouden wordt of als er geen begeleiding bij is..

Het is nu eenmaal vrijwel feitelijk bewezen dat 17 jarigen een minder inzicht hebben in het snelle verkeer..
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

12 jan 2011, 21:45

Woosh! schreef:de welbekende A in Frankrijk ;)

ik ben t er op zich mee eens, zolang de straffen maar flink zijn (lees: schorsing tot 21 of iets..) als er niet aan de regels gehouden wordt of als er geen begeleiding bij is..

Het is nu eenmaal vrijwel feitelijk bewezen dat 17 jarigen een minder inzicht hebben in het snelle verkeer..
:icon_top: top helamaal mee eens, het ligt natuurlijk ook aan de begeleider, als ie er met ze pet naar gooit heb je nog extra probleempje erbij. :bier of als BOB gebruikeb!!!!
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 22:41

Ook helemaal mee eens, mogen flinke sancties op kwalijk gedrag staan. Zullen ongetwijfeld een hoop 18 jarige sjonnies hun 17 jarige sjonnie matties laten sturen. Desalniettemin mogen de brave 17 jarige best vroeger ervaring op doen, kan geen kwaad! en als je jong bent leer je bovendien sneller waar we uiteindelijk allemaal bij gebaat zijn! :lol:
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 22:41

Woosh! schreef:de welbekende A in Frankrijk ;)

X2... vind het opzich wel goed, al komt het voor mij 2 jaar te laat... :mrgreen: maar als ik sommige jochies (eigenlijk heel veel hier in de regio) met hun scootertjes zie rijden vind ik ze zeker niet verkeers waardig... :s hoop dat het goed uitpakt dit, en er verantwoordelijk mee om gegaan zal worden.... :roll:
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2011, 00:29

Komen ze nu mee..... :roll: :mad:

:lol:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2011, 01:06

goed plan vind ik. Werkt in Dld ook prima, dus waarom hier niet.

Hogere sancties vind ik echt flauwekul. Iedereen is gelijk, dus ook een 17 jarige. Je kan ze beter een verplichte cursus laten volgen (op eigen kosten uiteraard) ipv boetes geven, maar dat geldt ook voor alle 17-plussers.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2011, 09:07

Nog meer files en een soort van patroon als zondag rijders.......... :()
burn rubber not your soul

Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”