Kentekenscanner

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Kentekenscanner

19 dec 2006, 12:24

Experiment met kentekenscanner
Door RAYMOND BOERE

UTRECHT - Autodieven, wanbetalers, veelplegers en notoire alcoholisten. De Utrechtse politie haalt ze met nieuwe controleapparatuur zonder problemen van de weg. Sinds enkele maanden test het korps een camera die kentekens kan scannen. Een computer ontcijfert de cijfer- en lettercombinatie en bekijkt in een database of de auto bijvoorbeeld is gestolen.

De automatische nummerplaatherkenning (ANPR) is ingebouwd in een opvallende auto van de verkeerspolitie. Zo kan de politie bij een ’hit’ direct achter het ’foute’ voertuig aan. Utrecht is niet het enige korps dat met de kentekenscanner experimenteert. Ook agenten in Amsterdam, Rotterdam en de KLPD testen de apparatuur.

Het gaat vooralsnog om een proef, maar de eerste ervaringen in Utrecht zijn positief. ,,Laatst stonden we langs de A27 waar een doodnormale, onopvallende auto passeerde die gestolen bleek. Zonder ANPR haal je die er nooit uit,’’ zegt Jan Bart van Dorrestein van de Utrechtse verkeerspolitie.

De controles leverden de afgelopen maanden zo’n tweehonderd hits op. Meestal sloeg het apparaat aan op wanbetalers, veelplegers en notoire alcoholisten. Twee keer werd er een gestolen auto teruggevonden. In maart wordt het project geëvalueerd, maar dat de kentekenscanner overal in Nederland wordt ingevoerd, is volgens de Utrechtse politie zeker.
,,Het zijn onze ogen, maar vele malen sneller. We vallen geen mensen lastig met wie niets aan de hand is. Wel diegenen die iets op hun kerfstok hebben.’’

Bron: www.ad.nl
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 12:59

Heb hier in Eindhoven wel eens zo'n opel corsa met camera op het dak zien rijden die van elke rijdende en geparkeerde auto een foto maakte.
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 13:07

Man die auto's van de KLPD moeten inmiddels zo zwaar zijn als Hummers met al die apparatuur aan boord tegenwoordig. Het zal waarschijnlijk wel veiliger worden op de weg zo nu alle niet-APK-goedgekeurde auto's er zo tussenuit te pulken zijn.

Wat wel minder is is dat ze tegenwoordig overal van die kleine cameraatjes ophangen. Ik voel me echt zwaar bekeken, net een crimineel die tig jaar moet zitten. Je hoeft maar 1 minuscuul foutje te maken en je hebt weer een enorme prent.
Afbeelding
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 13:34

Ik heb niks te verbergen, dus ze mogen die camera's gerust ophangen om de files te bekijken of iets dergelijks.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 13:49

Maar het is niet alleen voor files, maar ook voor te hard rijden, 2-seconde regel niet naleven, over de vluchtstrook rijden, een rood kruis negeren, enzovoorts.
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 dec 2006, 14:50

CooperS-indiblue schreef:Maar het is niet alleen voor files, maar ook voor te hard rijden, 2-seconde regel niet naleven, over de vluchtstrook rijden, een rood kruis negeren, enzovoorts.
En soms bedoel je het niet altijd zo. Ik snap wat Kaj, bedoelt: stel dat je je hele tijd netjes aan de verkeersregels houdt, maar in een onbewaakt moment (je pelt je banaan, je kijkt op je kaart/navigatie, op een stuk papier waar je naar toe moet enz enz) en je begaat dan net op dat moment een foutje waar precies een camera staat opgesteld.

Bovendien is het dat gevoel dat je bekeken wordt.
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 19:18

Bedoel je die hele kleine camera's bij het stoplicht? Of echt zo'n grote kast? Want die kleintjes hangen tegenwoordig aan elk stoplicht! En owja, oranje licht is toch extra gas?? :mrgreen:
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 19:19

henkietenk schreef:Bedoel je die hele kleine camera's bij het stoplicht? Of echt zo'n grote kast? Want die kleintjes hangen tegenwoordig aan elk stoplicht! En owja, oranje licht is toch extra gas?? :mrgreen:
De kleine cameraatjes bij stoplichten, in of op de vangrail, op borden bij het binnenkomen van de bebouwde kom, enzovoorts. Ze mogen en kunnen alles vanaf 1 Januari!
Afbeelding
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 19:25

CooperS-indiblue schreef:
henkietenk schreef:Bedoel je die hele kleine camera's bij het stoplicht? Of echt zo'n grote kast? Want die kleintjes hangen tegenwoordig aan elk stoplicht! En owja, oranje licht is toch extra gas?? :mrgreen:
De kleine cameraatjes bij stoplichten, in of op de vangrail, op borden bij het binnenkomen van de bebouwde kom, enzovoorts. Ze mogen en kunnen alles vanaf 1 Januari!
Heb je daar niet ergens een artikel van? Wil toch wel eens weten! Nou moet ik helemaal gaan uitkijken in deze verrekte politie-staat! Geld-trekkerij! :evil:
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 19:45

Ik heb er geen artikel van. De bottomline zou zijn dat het er veiliger op word.

Overal bekeken worden en als een crimineel in de gaten gehouden worden. Ik wil zo nu en dan gewoon eens kunnen knallen. Ik houd me in de bebouwde kom ALTIJD aan de snelheid, misschien 4km/h erboven op de teller, want dan vind ik het veeeeeel te riskant! Ik rij normaal echt geen 200 waar er veel verkeer is, maar als er in de verte een auto rijd en je gaat er over een meter of 20 één inhalen, ik bedoel, kom op! :s

We zullen we zien of het erger word of niet.... :( Ik hoop dat het zo blijft, want dan kan je jezelf af en toe nog eens lekker laten gaan. :mrgreen:
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

19 dec 2006, 19:52

Ja, dan ga ik un-modden... kentekenplaat.
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 20:48

Veiliger?? Mensen vliegen massaal op de rem als ze zo'n ding zien staan of hangen. En dan rijd er altijd een achter die niet oplet. :?
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 21:12

MINIJCW schreef:Veiliger?? Mensen vliegen massaal op de rem als ze zo'n ding zien staan of hangen. En dan rijd er altijd een achter die niet oplet. :?
Juist!
Afbeelding
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 dec 2006, 22:49

Het gaat tegenwoordig echt niet meer om de veiligheid hoor! Onze "grootste vriend" staat alleen maar te flitsen om geld binnen te halen....

Ga boeven vangen!

Terug naar “Kletshoek”