Advies aanschaf Mini Clubman SD 2.0 diesel hampton

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
EugeneW
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

10 mar 2025, 18:46

Ik zou graag een Mini willen aanschaffen, in het buitenland heb ik gereden met een Clubman SD 2.0 diesel Hampton automaat, die ging als de bliksem, reed erg direct en zag er erg mooi uit. Nu ben ik hier al een tijdje aan het kijken naar zo'n mini maar het lijkt erop dat ze in Nederland erg schaars zijn, klopt dat of kijk ik verkeerd? Hij mag niet meer gelopen hebben dan 150.000 km, moet in een goede staat zijn, geen roest, goed onderhouden. Moet ik nog ergens specifiek op letten bij de aanschaf en wat mag zo'n Mini in Nederland ongeveer kosten?
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

Re: Advies aanschaf Mini Clubman SD 2.0 diesel hampton

11 mar 2025, 19:38

Eugene,

ik ben niet echt bekend met de 2de generatie MINI diesel motoren maar weet dat de SD diesels inderdaad erg rap zijn. Ik heb zelf een Clubman Cooper Hampton (122pk) benzine een hele fijne auto. Waar je op moet letten is dat er achter bij de deurtjes aan de onderzijde geen roest zit maar als de MINI goed onderhouden is is dit kans klein. Ik heb de mijne met een kilometerstand van 154000km gekocht (import uit Zwitserland) en redelijk probleemloos gereden los van een kapot thermostaathuis/thermostaat en een penbobine (bekende kwaaltjes bij een 2de gen PSA motor), verder gewoon het standaard onderhoud, niets schokkends.

Wat ik al zei met de dieselmotoren ben ik niet bekend. Ik heb mijn MINI's in onderhoud bij Schols Autos en daar heeft hij ook iemand die zijn diesel Hampton daar in onderhoud heeft, dat ding gaat inderdaad als de brandweer. Je komt ze inderdaad niet erg veel tegen.

Misschien reageert er nog iemand vwb de dieselmotor waar je op moet letten.

1056

Succes met de aankoop,

Gr. Milco
figlio del commesso
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

11 mar 2025, 21:19

Het is volgens mij een 1e generatie BMW n47 motor. Google daar maar even op. Je komt een keer aan de beurt met de ketting. Verder wel betrouwbaar. Ik rij zelf zakelijk in een f31 BMW met dezelfde (maar verbeterde) motor. (163 pk). Geen strepentrekker, maar comfortabele motor die rustig draait. In een mini vind ik hem niet echt passen.

Verder lijkt een meer dan 12 jaar oude diesel met minder dan 150000 km in Nederland vinden, een uitdaging.

Hampton 50 is wel een mooie uitvoering idd.
Succes met zoeken.
EugeneW
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

12 mar 2025, 19:04

Dank voor de reacties. Wat denken jullie wat zo'n Mini ongeveer mag kosten?
figlio del commesso
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 mar 2025, 23:24

Geen idee. Ik zie nergens een Hampton 50 SD te koop. Ik denk dat je in het buitenland moet gaan zoeken. In Duitsland staan er een paar te koop vanaf 8k voor een automaat met ongeveer 150.000.
Maar ik zou een benzine overwegen.

Terug naar “Kletshoek”