Geflitst in Belgie

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
minics
One wheel wonder
One wheel wonder

03 mar 2007, 18:01

Ik heb enige tijd geleden ook zo'n Franstalige brief gehad. Ben afgelopen augustus vlak voor Luik geflitst met 148Km/u. Na correctie 142. 100 km/u was toegestaan....Stond idd. geen bedrag bij, alleen iets invullen en terugsturen. Alleen mijn Frans is van dien aard dat ik alle ambtelijke termen en kreten niet begrijp. Ik weet dat ik fout was maar kan zo'n brief niet in het Engels (of Nederlands, het is toch in België gebeurt)? Heb geen actie ondernomen en wacht maar af.....Wie het weet mag het zeggen.

minics.
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

03 mar 2007, 18:16

Amai, das nie tof.

Wij hebben dit al twee keer aan de hand gehad. Stoplicht rood op 1 vd leien in Antwerpen. VET bedrag :evil:

Maand later in Turnhout:wegafzetting genegeerd. :s

In België zijn ze niet voor de poes. Wij hebben het ook spannend gemaakt en geen actie ondernomen. Na twee maanden nog niets gehoord. TOTDAT........ Aldaar hadden ze onze bleu-suits gevraagd een bezoekje af te leggen bij ons. Auto dwars, strak in het pak, pet op met zijn tweetjes kwamen ze het pad op. (schrok me lam, dacht eerst nog dat er wat gebeurd was)
Dagvaarding werd gepresenteerd. AfbeeldingTekenen en we hadden nog wel de keus erbij aanwezig te zijn om het toe te lichten.
We waren stout geweest dus pruttelen had geen zin.

We zijn voortaan heel braaf. Gordel om, zelfs geen oranje licht en ja, je snelheid onder de duim. Ik kijk wel uit. Was hard geld.
Succes Kamiel, hoop dat het bedrag meevalt voor je
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
minics
One wheel wonder
One wheel wonder

03 mar 2007, 18:40

Ik heb niet het idee dat ik onder de boete uitkom maar ik kan uit de ontvangen brief niets opmaken, heb werkelijk geen idee wat erin staat, dus ik onderteken (nog) niets. Als er een bedrag had bijgestaan en een acceptgiro of rekeningnummer zou ik het geld overmaken. Ik neem trouwens niet aan dat ik hier in Nederland binnenkort wordt klemgereden door de politie voor dit vergrijp.

minics.
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

03 mar 2007, 19:13

Gewoon afwachten je krijgt vanzelf een bedrag onder je neus. Nee joh, klemrijden :s

Je word misschien vereerd met een bezoekje aan de deur, vraag ze op de koffie. Was nog gezellig geworden toen :wink: Heeft vanaf dit bezoekje nog een jaar geduurd :o
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
flyguy
Enthousiast
Enthousiast

04 mar 2007, 01:33

minics schreef:Ik heb niet het idee dat ik onder de boete uitkom maar ik kan uit de ontvangen brief niets opmaken, heb werkelijk geen idee wat erin staat, dus ik onderteken (nog) niets. Als er een bedrag had bijgestaan en een acceptgiro of rekeningnummer zou ik het geld overmaken. Ik neem trouwens niet aan dat ik hier in Nederland binnenkort wordt klemgereden door de politie voor dit vergrijp.

minics.

De regelingen omtrent internatiole boetes zijn op dit moment nog een beetje een rommeltje. Binnen de EU is afgesproken dat alle landen met elkaar de boetes zullen uitwisselen en de overtreder de boete betaalt in het land waar hij/zij woont (niet het land waar de overtreding is begaan zoals voorheen). Dit omdat dat veel makkelijker is en aantrekkelijker voor de betrokken landen, want waarom zou men in NL moeite doen geld te incasseren als ze het niet zelf mogen houden. Het probleem is nu dat ieder land zelf een verdrag moet maken met alle landen omtrent de uitwisseling van gegevens en boetes. Voordeel voor mij met frans kenteken dat men hier nogal lui is en daarbij vertikt om een andere taal dan frans te spreken dus die verdragen met frankrijk gaan niet zo snel (alleen duitsland). Ik heb toch al wel wat flitsen gezien in belgie maar post ontvang ik niet :mrgreen:
Met een NL kenteken krijg je als het goed is ook geen 'post' van Frankrijk.
De boete zoals jij 'm hebt ontvangen gaat nog volgens een oud/bestaand verdrag van NL met Belgie. Belgische justitie heeft jouw kentekengegevens gevraagd (en gekregen) van NL en zal zelf moeten zien hoe/of men het geld van jou krijgt. NL justitie zal zich er verder niet mee bemoeien. Als je niet betaald kunnen ze je ook niet komen halen. Risico loop je natuurlijk wel als je vaker in belgie komt.
In de brief die je hebt ontvangen vragen ze waarschijnlijk om de gegevens van de bestuurder zodat ze die een boete of oproeping voor de overtreding kunnen zenden. In dit geval ben je dat zelf maar, dat weten ze natuurlijk (nog) niet....
zie bv: http://www.regering.nl/actueel/nieuwsar ... -81329.jsp
kamiel
Be Mini
Be Mini

04 mar 2007, 16:15

ik woon nog geen kilometer van de belgische grens en ben zeer vaak in belgie, als ik de brief niet retouneer of helemaal niets meer van mij laat horen, maak ik kans dat ik bij een aanhouding in belgie meteen door de mand val en dan zijn de gevolgen niet te overzien, ik ga die brief dus gewoon terug sturen en wachten wat er verder gaat gebeuren, tegen de tijd dat het hele zaakje voorkomt bij het belgische gerecht heb ik wel genoeg duiten gespaard om de boete te betalen.
balen blijft het wel en ik houd er dan ook rekening mee dat de bekeuring op zijn minst 300euro gaat kosten. :( :(
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

04 mar 2007, 16:30

ik zou een brief in het NL opstellen, met daarin iets in de zin van 'ik begrijp hier niets van', en orginelen bijvoegen en retour afzender, niets invullen (wel kopieen achterhouden of course...) Heb jij je burgerplicht gedaan, en ze zijn er zelf verantwoordelijk voor om jou in het NL, of op zn minst engels een brief te pennen.

Ik zou in ieder geval niet niets doen en het maar laten varen, anders zijn ze inderdaad in de veronderstelling dat jij gewoon niet van plan bent te betalen, wat nare gevolgen kan hebben...
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

12 mar 2007, 19:34

iDarkDesign schreef:Ja hoor, bekeuringen uit het buitenland vinden hun weg gewoon naar je brievenbus. En dan bedoel ik niet dat ding in je motorkap.

Ik had er eentje uit Basel. 16km te hard. €116,- BOEM das andere koek.

iDD
Zwitserland stuurt al 10 jaar de boetes over. Duitsland doet het normaal gesproken ook, niet altijd gelukkig. En het schijnt dat België de laatste jaren ook de boete stuurt. Frankrijk doet het volgens mij alleen als het politiekorps er zin in heeft en dat is niet al te vaak gelukkig :)
Des - GT spirit . com

Current ride:
Saphire Black BMW 320i Coupe

Ex rides:
Astro Black Mini Cooper S Works
Casablanca White Audi S8
minics
One wheel wonder
One wheel wonder

12 mar 2007, 20:15

acceptgiro is binnen: Ze willen €185,- , anders voorkomen staat er in de nu ook Nederlandse brief. Heb tot 22 april om er over na te denken.....

minics.
Voyager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

13 mar 2007, 00:26

kamiel schreef:Nou, ik heb vandaag de brief op de deurmat gekregen en het is toch wel wat heftiger dan ik dacht, ik ben geflitst met 92kilometer per uur, gaat nog 6 km/u van af(corectie) blijft over 86km/u, op een weg waar je 50 mag, ik moet dus voorkomen bij het gerecht in Belgie, athans dat vermoed ik, de brief was in het frans (ook lekker )
Hopelijk voor jou was dat buiten de bebouwde kom, dat kan je er voor misschien voor 190€ vanaf zijn.
Als het binnen de bebouwde kom is zal dat 320€ worden en dan mag je nog blij zijn dat ze je niet staande gehouden hebben want dan was het ook nog rijbewijs kwijt. :'(

Veel info kan je vinden bij www.wegcode.be , er is tevens een goed forum.

Als je problemen hebt met de franse brief mag je hem altijd eens doorsturen.
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

13 mar 2007, 01:46

Voyager schreef:
kamiel schreef:Nou, ik heb vandaag de brief op de deurmat gekregen en het is toch wel wat heftiger dan ik dacht, ik ben geflitst met 92kilometer per uur, gaat nog 6 km/u van af(corectie) blijft over 86km/u, op een weg waar je 50 mag, ik moet dus voorkomen bij het gerecht in Belgie, athans dat vermoed ik, de brief was in het frans (ook lekker )
Hopelijk voor jou was dat buiten de bebouwde kom, dat kan je er voor misschien voor 190€ vanaf zijn.
Als het binnen de bebouwde kom is zal dat 320€ worden en dan mag je nog blij zijn dat ze je niet staande gehouden hebben want dan was het ook nog rijbewijs kwijt. :'(

Veel info kan je vinden bij www.wegcode.be , er is tevens een goed forum.

Als je problemen hebt met de franse brief mag je hem altijd eens doorsturen.
Op het proces verbaal (of inlichtingsblad) staat altijd een nummer dat je kunt contacteren om een nederlandstalig exemplaar aan te vragen, daar kom je terecht bij een "technische sectie" van de federale politie. Even bellen en ze MOETEN je een exemplaar in het Nederlands toesturen. In Be zijn overheidsdiensten verplicht om je in je eigen landstaal te helpen, dat is een recht hier. Bijkomend voordeel is dat je zo nog een paar weekjes uitstel van betalen krijgt :mrgreen:

Verder gewoon inlichtingsblad invullen en retourneren. Als buitenlander kom je er wel met een minnelijke schikking (een geldboete dus) vanaf. Bij ons is de regel: "niet lullen, maar zakken van ministers vullen"
Afbeelding
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 mar 2007, 08:04

Getver! nou daar wordt je inderdaad niet vrolijk van.
Sterkte ermee!!
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
kamiel
Be Mini
Be Mini

13 mar 2007, 11:22

Ik ben gisteren persoonlijk de brief ingevuld en wel gaan afgeven bij het politie bureau in het belgische dorpje basange (tussen tongeren en maastricht).

denk dat ik nu kan wachten op een accepgiro met het bedrag wat ik moet gaan betalen.
en helaas reed ik wel in de bebouwde kom!! :( dus dat zal wel prijzig worden.

iemand een idee hoelang het duurt voordat ik de acceptgiro in de bus heb?? kan ik hier al rekening mee houden met de financien :( :( :o :o

Terug naar “Kletshoek”