Peugeot RCZ…
Wanneer merken hun concept auto’s presenteren weet je eigenlijk altijd dat het eindproduct er toch niet op gaat lijken. De gewaagde vormen, grote velgen en gekke details zal je toch niet terugzien wanneer de auto op de markt komt. Bij Peugeot zijn ze echter een andere weg ingeslagen. Het productiemodel van de RCZ komt verdacht dicht in de buurt van het conceptmodel en is qua design wel heel bijzonder. Aparte lijnen spelen toch wel de hoofdrol bij dit model. Met een instapprijs van 31.600,- euro lijkt dit een ware ‘value for money’ auto. Echter, is dit wel zo?
Deze vraag kunnen we heel simpel en kort beantwoorden. Ja. Zo, dat was de rijtest. Of zit er toch meer achter deze auto en is het niet allemaal zo mooi als het lijkt te zijn. Eigenlijk niet. Wanneer je de auto voor het eerst ziet valt meteen op dat het wel een heel bijzondere verschijning is. Een duidelijk Peugeot front, een dikke kont (in positieve zin), mooie lijnen en een gaaf double-bouble dak. Ook de (optionele) 19-inch velgen (met maatje 235/40 banden) vallen zeker niet tegen. Leuk!
Wanneer je in de auto stapt vallen eigenlijk direct de stoelen op. Wanneer men voor het optionele leerpakket kiest, zijn de stoelen niet alleen met leer bekleed maar beschikken ze ook over verwarming, electrische stoelverstelling en zelfs een memory-functie. De stoelen zitten erg comfortabel, duidelijk stoelen waar lange afstanden echt geen probleem mee zijn. De lendesteun is ook nog instelbaar. Niet alleen zijn ze erg goed, ze zien er ook nog eens erg goed uit. Echter, omdat het niet alleen maar positief kan zijn, de zijdelingse steun zou gerust iets meer mogen. Ze grijpen veel minder vast dan je verwacht, vooral bij flink hoeken is daar wel een tekort.
Dan het volgende punt. Het dashboard. Ook hier valt meteen de kwaliteit op. De afwerking en gebruikte materialen zijn beide erg goed. Standaard is het dashboard met kunst-leer afgewerkt (optioneel met echt leer). Dit kunst-leer geeft echter een dusdanig gevoel van echtheid dat je die optie niet zal hoeven aan te vinken. De rest van het dashboard is typisch Peugeot. Overzichtelijk, alles werkt en niet teveel onnodige dingen. Het stuur is van mooi leer, houdt lekker vast maar is wel wat aan de grote kant. Sommige mensen houden hier wellicht van, van mij mag het wat kleiner.
Ook over de kofferruimte kunnen we redelijk kort zijn, deze is groot. Voor een auto in deze klasse is dat niet wat men zou verwachten. Maar wanneer de kofferklep open gaat valt je mond open. De ‘achterbank’ kan ook nog eens plat, hierdoor kunnen serieus grote objecten worden vervoerd. Een volwassen man van circa 1.90m past makkelijk in de kofferbak, we hebben het even geprobeerd.
Dan nu het punt waar het bij een auto als deze eigenlijk om draait, hoe rijdt hij nou? De mensen die deze auto kopen zal het weinig uitmaken of de kofferruimte wel groot genoeg is. Het gaat eigenlijk maar om twee dingen. Eerste punt, is hij mooi? Tweede punt, hij rijdt goed? Over dat eerste punt zullen de meningen verdeeld zijn, maar zoals al eerder gezegd, wij vinden van wel. Dat tweede punt, dat is lastiger.
Wanneer je voor de eerste keer wegrijdt vallen meteen de koppeling en versnellingsbak op. De koppeling is behoorlijk zompig en mist scherpte. Vooral bij snel op laten komen blijft de koppeling vaak nog even hangen en schiet hij langzamer dan je voet terug. Dit is eigenlijk niet heel fijn en het levert soms nog wat schokkend rijden op ook. Ook als je even aan het doortrekken bent en je wil sneller schakelen, vergeet het maar. In het gaspedaal zit dezelfde zompigheid. Hij reageert niet bepaald direct op het gas, tussengas is bijvoorbeeld niet echt goed te doen. De motor (in dit geval de 156pk 1.6 turbo) mist ook wat felheid. Natuurlijk weten wij ook dat er een 200pk versie aankomt, daar zijn wij dan ook erg benieuwd naar. Deze versie mist gewoon power. Het voelt niet als een turbomotor, de extra duw in je rug is er gewoon niet. Het vermogen verloopt heel lineair en boven de 4000-5000 toeren verwacht je een extra duw die gewoon niet komt. Is hij hierdoor traag? Nee, absoluut niet. Het is echter ook zeker geen racer.
Goed, we weten inmiddels dat het geen racemonster is. Maar misschien is dat ook wel helemaal niet de bedoeling van deze auto. Laten we dan eens kijken hoe hij reageert op wat scherpe bochten en een rotonde. De eerste reactie is: onderstuur! De auto mist wat directheid in het stuur en gaat gauw in onderstuur. Wanneer je van het gas afgaat in een bocht zet de kont echter netjes naar buiten. Dit is nooit heel extreem (ook als ESP uitstaat) en eigenlijk wel heel goed te plaatsen. Goed, even de bocht iets anders insturen. Eigenlijk is dat onderstel best scherp. Wederom, het is geen echte sportauto, maar zompig willen we het zeker niet noemen. Het is duidelijk een auto waar je even gevoel mee moet krijgen. Na een half uurtje flink sturen hebben we de smaak te pakken en komen we tot de conclusie dat het onderstel eigenlijk best goed is. Comfortabel waar nodig en tegelijkertijd scherp genoeg in de bochten.
Laten we het kort proberen samen te vatten. Het is een ontzettend gewaagde auto die tegelijkertijd erg mooi is. De afwerking is goed, het comfort is goed, de ruimte is goed, de uitrusting is zeer goed, het onderstel is goed en de prijs is al helemaal goed. Is het dan erg dat het niet de allerscherpste en felste auto is. Nee, veel mensen die deze auto kopen zullen hier niets om geven. Ons advies, doen! Maar wacht nog wel even op de 200pk versie.
Voorkant:

Interieur:

Achterkant (incl. double-bouble):
