Ik reed op de N471, net na de afslag richting Hillegersberg. Daar kom ik dit bord tegen:

100 km/h dus...
Een eindje voor me zie ik een politieauto rijden, geen probleem ik mag hier 100 en dat rij ik ook.
Dan nader ik een stoplicht, plaatselijk mag je hier 50. De politieauto voor me rijdt 70, ik dus ook

Even na dit stoplicht (+/- 100 m) staat weer dit bord:

Mooi, weer 100 dus. De politie rijdt ongeveer 90 / 95, dus ik ga 'm rustig voorbij op de linkerbaan.
Maar halverwege deze weg staat opeens een bord dat eruit ziet als dit bord (ik kon er geen plaatje van vinden, ik maak nog wel eens een foto):

Ik heb dit altijd een vaag bord gevonden. Staat aan één kant van de weg. Hoezo ook hier? Ik ben tot dan toe geen enkele andere weg tegen gekomen waar ik ook 80 moet...
Tot nu toe heb ik dus altijd gedacht dat het een reclamebord was en ik gewoon 100 mocht blijven rijden.
Goed, 100 dus.
Vervolgens sta ik voor het stoplicht te wachten, op de linkerbaan, met de politie op de rechterbaan naast me. Verderop is het bijna alleen nog maar eenbaans en 80, met een paar mooie (dubbelbaans) rotondes waar je nog wel eens tragere auto's kunt inhalen. Ik bedenk me op dat moment dus: OK dat wordt dus rustig 80 rijden met die politie vlak achter me. Bij het invoegen van 2 banen naar één baan, voegt de auto die achter me stond vlak voor de politie in. Ik rijd rustig door (80) en zie nog net in m'n achteruitkijkspiegel dat de politie op de vluchtstrook parkeert. Mooi, die ben ik kwijt, dus ik hoef niet meer krampachtig tachtig

Zonder problemen kom ik op m'n werk.
Maar.......
Als ik ff zit komt er een collega langs lopen (die ik regelmatig thuis breng omdat ze anders een uur met het openbaar vervoer moet), die zegt: Je had net bijna problemen met de politie hè... Ik dacht dat ze een geintje maakte en dat ze me had zien staan voor het stoplicht met de politie ernaast ofzo. Dus ik deed een beetje lacherig zo van "ik reed toch netjes".
Maar wat bleek nou, ze werd dit keer door haar vriend weggebracht en stonden achter me voor dat stoplicht en waren dus ingevoegd tussen mij en de politie.
ZIJ zijn aan de kant gezet door die politie en omdat m'n collega en haar vriend de politie had belemmerd om mij te volgen. Ze kregen verder geen bekeuring of zo en mochten gewoon weer doorrijden.
Nou had het verder waarschijnlijk geen problemen opgeleverd, omdat ik toch niet harder zou gaan rijden dan 80/85 vanaf dat punt. Voor m'n gevoel had ik (behalve op dat 50 stukje) nergens te hard gereden, en was er daarom ook geen reden om me te volgen. Maar ik denk toch dat ik een beetje geluk heb gehad vandaag.
(vanaf nu dus toch maar 80 rijden vanaf dat bord