Hebben hier een toyota prius op de zaak gekocht voor een medewerker.
Contract getekend bij dealer, keurig betaald. Op contract en in advertentie staat vermelding van BTW en op contract duidelijk BTW regeling van toepassing. Bellen ze ineens op.....sorry toch geen BTW auto. 'We begrijpen het als u een ander voertuig wilt uitzoeken of er vanaf wilt zien'
Nou ben ik dat helemaal niet van plan en wil eigenlijk gewoon dat ze leveren voor een ex BTW prijs o.i.d. Ze beraden zich en komen vanmiddag met een antwoord.
Iemand ervaring hiermee of wat denken jullie ervan?
BTW geschilletje
- mso
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik neem aan dat het een nieuw bestelde auto is. Dan kan hij gewoon op kenteken gezet worden als BTW auto. Mochten zij een fout hebben gemaakt door hem te registreren als marge auto dan kan je hem niet meer omzetten helaas. Maar goed als je hem leased dan is het sowieso altijd een BTW auto. Dus kan je wat meer duidelijkheid scheppen over of het een nieuwe auto is of gebruikte of een demo auto? En of je hem gekocht of geleased hebt?
- Misterman
- Be Mini
Bericht
Het hangt er inderdaad een beetje vanaf hoe de auto momenteel op kenteken is gezet. Sommige zaken zijn nu eenmaal onomkeerbaar. Juridisch gezien is er reeds een overeenkomst tot stand gekomen waarop jij op basis van de werking van wil en verklaring er op mocht en mag vertrouwen dat deze tussen jou en de verkoper overeenstemde. Je hebt zelfs al betaald dus het enige dat je nog hebt is een vordering tot nakoming en de dealer een verplichting tot nakomen. De dealer probeert nu heel makkelijk onder zijn verplichting uit te komen door te doen alsof jij mag kiezen. Op het moment dat je kiest, schik je...
Mocht je dus voet bij stuk willen houden, dan sta je sterk. De dealer heeft hier een fout gemaakt die jou niet verweten kan worden. Je kan dus eisen dat hij nakomt op wijze zoals overeen gekomen. Dit kan hij gewoon, desnoods bestelt hij een nieuwe auto voor je... het is wat lastig voor hem, maar hij is het je in principe verplicht. Daarbij zou je na het verstrijken van een redelijke termijn schadevergoeding kunnen eisen voor de kosten/schade die je maakt door te late levering. Let wel op dat je de dealer in de gelegenheid moet stellen deugdelijk na te komen. Een tijdelijke leen auto behoort ook tot de opties om de dealer de gelegenheid te geven je alsnog de gekochte auto te leveren op nabestelling.
Mocht je dus voet bij stuk willen houden, dan sta je sterk. De dealer heeft hier een fout gemaakt die jou niet verweten kan worden. Je kan dus eisen dat hij nakomt op wijze zoals overeen gekomen. Dit kan hij gewoon, desnoods bestelt hij een nieuwe auto voor je... het is wat lastig voor hem, maar hij is het je in principe verplicht. Daarbij zou je na het verstrijken van een redelijke termijn schadevergoeding kunnen eisen voor de kosten/schade die je maakt door te late levering. Let wel op dat je de dealer in de gelegenheid moet stellen deugdelijk na te komen. Een tijdelijke leen auto behoort ook tot de opties om de dealer de gelegenheid te geven je alsnog de gekochte auto te leveren op nabestelling.
- Woosh!
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Volgens mij is dat vrij simpel, zij moeten gewoon de btw afdragen (zonder die bij jou extra in rekening te brengen) zodat jij die weer kan terugvorderen bij meneer fiscus
of is dat te makkelijk?

of is dat te makkelijk?

The Transporter - "Always on a mission.."
The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)
The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)

- smartie
- Bijna verslaafd
Bericht
Zou ik ook denken ja maar daar gaan ze vast eerst wel even voor spartelen voordat ze dat toegeven.Woosh! schreef:Volgens mij is dat vrij simpel, zij moeten gewoon de btw afdragen (zonder die bij jou extra in rekening te brengen) zodat jij die weer kan terugvorderen bij meneer fiscus![]()
![]()
of is dat te makkelijk?
Regards
- Misterman
- Be Mini
Bericht
Nogmaals wat juridische tips:
De auto dealer is de professional. Jij moet er als consument vanuit kunnen gaan dat je op de informatie die je van de dealer/verkoper krijgt kunt vertrouwen. Het uit den boze dat hij later, na ondertekening van de overeenkomst en betaling van de koopprijs alsnog geld aan je gaat vragen.
Jij behoorde, noch behoefte te weten dat die auto uit België kwam en hoe je dealer dit administratief afhandelde. Ik neem aan dat je zelf geen proff. bent op het gebied van auto's importeren of hier je dagelijkse werkzaamheden van maakt.
Het verwijt is geheel aan de zijde van de verkoper. Hij komt simpelweg te laat aanzetten met een hogere rekening. Dit had hij tijdens de onderhandelingen en voor het sluiten van de overeenkomst moeten doen. Je kunt simpelweg nakoming vorderen zonder ook maar één cent bij te betalen. Je zou jezelf te kort doen als je jezelf gaat beboeten voor een grove fout van de dealer.
Ik ga er tevens vanuit dat je een redelijke, marktconforme prijs hebt betaald voor de auto en dat het niet gaat om een koopje dat je voor meer dan 30% onder de marktwaarde koopt....
De auto dealer is de professional. Jij moet er als consument vanuit kunnen gaan dat je op de informatie die je van de dealer/verkoper krijgt kunt vertrouwen. Het uit den boze dat hij later, na ondertekening van de overeenkomst en betaling van de koopprijs alsnog geld aan je gaat vragen.
Jij behoorde, noch behoefte te weten dat die auto uit België kwam en hoe je dealer dit administratief afhandelde. Ik neem aan dat je zelf geen proff. bent op het gebied van auto's importeren of hier je dagelijkse werkzaamheden van maakt.
Het verwijt is geheel aan de zijde van de verkoper. Hij komt simpelweg te laat aanzetten met een hogere rekening. Dit had hij tijdens de onderhandelingen en voor het sluiten van de overeenkomst moeten doen. Je kunt simpelweg nakoming vorderen zonder ook maar één cent bij te betalen. Je zou jezelf te kort doen als je jezelf gaat beboeten voor een grove fout van de dealer.
Ik ga er tevens vanuit dat je een redelijke, marktconforme prijs hebt betaald voor de auto en dat het niet gaat om een koopje dat je voor meer dan 30% onder de marktwaarde koopt....
- mushrop
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als de BTW al afgedragen is en het is een marge auto kun je sowieso de BTW niet meer terugvorderen bij de belastingdienst. Dus dat is een no-go.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Je wordt hier simpelweg voor het op de factuur vermeldde en reeds betaalde BTW bedrag benadeeld. De oplossing die je zelf geeft, leveren tegen het ex-BTW bedrag wat overeengekomen is, maakt voor jou per saldo dat je uiteindelijk net zo veel betaalt als afgesproken als kon je de BTW wel terugvorderen. Dat de dealer hierdoor zijn marge ziet verdampen is zijn eigen schuld
Dat gaat niet. Bij een marge auto mag er geen BTW op de factuur staan, moet de handelaar alleen de BTW afdragen over de behaalde marge en voor de kopende partij is er niks terug te vorderen.Woosh! schreef:Volgens mij is dat vrij simpel, zij moeten gewoon de btw afdragen (zonder die bij jou extra in rekening te brengen) zodat jij die weer kan terugvorderen bij meneer fiscus![]()
![]()
of is dat te makkelijk?
Je wordt hier simpelweg voor het op de factuur vermeldde en reeds betaalde BTW bedrag benadeeld. De oplossing die je zelf geeft, leveren tegen het ex-BTW bedrag wat overeengekomen is, maakt voor jou per saldo dat je uiteindelijk net zo veel betaalt als afgesproken als kon je de BTW wel terugvorderen. Dat de dealer hierdoor zijn marge ziet verdampen is zijn eigen schuld

- Ivo
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: BTW geschilletje
@Chris:

smartie schreef:Hebben hier een toyota prius op de zaak gekocht voor een medewerker.

- Sven
- Volledig MINI minded!
Bericht
Is een auto van een jaar oud 
Ik heb er weinig verstand van, maar die BTW kun je eenmalig terugvorderen??
Als de garage je dat bedrag vergoed, is het dan ook opgelost of zitten er meer haken en ogen aan? Zal wel
Tuurlijk zullen ze er onderuit proberen te komen, maar juridisch gezien sta je naar mijn idee sterk. Eens met Chris!

Ik heb er weinig verstand van, maar die BTW kun je eenmalig terugvorderen??
Als de garage je dat bedrag vergoed, is het dan ook opgelost of zitten er meer haken en ogen aan? Zal wel

Tuurlijk zullen ze er onderuit proberen te komen, maar juridisch gezien sta je naar mijn idee sterk. Eens met Chris!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Wanprestatie ---> schadevergoeding eisen.
Gewoon "afzien van de koop" is waar de verkoper op hoopt want dan zouden ze geen schade hoeven vergoeden. Je moet dan wel onderbouwen dat je schade lijdt.
Gewoon "afzien van de koop" is waar de verkoper op hoopt want dan zouden ze geen schade hoeven vergoeden. Je moet dan wel onderbouwen dat je schade lijdt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Onze sponsors