Een trip naar China Shanghai........

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Een trip naar China Shanghai........

15 jul 2007, 12:24

Mensen, mijn hyves wil niet werken en daarom ben ik genoodzaakt hier op het forum elke dag wat te plaatsen. Zodoende kan ik het straks overkopieren naar me hyves en daar een volledige verhaal plaatsen. Alles startte gisterenmiddag in Nederland waar ik door Daan na een avondje stappen op Schiphol werd afgezet. Na een uur wachtte kwam mijn medereiziger en samen liepen we richting de check-in en de vlucht. Deze had vertraging want er moesten twee toiletten verwisseld worden en daarnaast was ook de catering nog niet volledig aanboord.
Afbeelding
Uiteindelijk vertrokken we met een vertraging van meer dan een uur uit Schiphol. De vlucht was verder erg goed. We
zaten aan de ingang gelijk en hadden zeeen van beenruimte. We konden gestrekt onderuit slapen en dat hebben we dus ook voldoende gedaan. Je moet namelijk 10 uur vliegen richting Shanghai. Iets dat voor mij uiteindelijk een eitje
bleek te zijn. Flink wat geslapen omdat ik nog een lichte katter had hihihi.....
Afbeelding
Afbeelding
Toen we kwamen werd het toestel netjes geparkeerd op de parking spot. Geen enkel probleem, maar toen de deur open ging voelde we gelijk de klamme lucht om ons heen. Hoge vochtigheidgraad en 32 graden.... al was het nog maar een graad of 20 rond een uur of 8 toen we aankwamen. Onze taxi stond al voor en we werden naar ons hotel gereden. Ff voor Des, in China mag je wel rechtsinhalen. Nou ja, ik weet niet of het mag. Maar ze doen het hier. Ze rijden als gekke. Halen over links en rechts in, racen overal langs en rijden over doorgetrokken strepen. Ze remmen alleen voor flitskasten (ja die hebben ze hier ook) en de vrachtwagens zijn de grootste wrakken die ik ooit gezien heb. Soorten auto's zijn Volkswagen, Mercedes voor de rijke en een enkele BMW of Chevrolet. De rest is Chinees makelaardij....

Geen mini's gezien. Geen enkele! Pimpen kennen ze hier niet, elke auto is afgeragd. De benzine kost hier trouwens 0,50 Euro per liter. Ja je hoort het goed!!!
Afbeelding
Afbeelding
APK? Da kennen ze niet hier. Aangekomen in de stad kan je 5 km voor je kijken en is de zon nooit zichtbaar. Het is hier vies, je merkt het aan je luchtwegen en je alles smaakt naar smog. Het is toch niet gezond om hier te leven in mijn ogen en alles wat ik aanraak is vies of smerig. Daarnaast is het warm hier. 32 graden en een luchtvochtigheid
van 70%. Me telefoon raakte beslagen in me broekzak.... Het hotel kost ons 50 Euro per nacht, iets dat best redelijk is voor de kamer die ik heb. Internet is gratis verder en het eten is ook te doen. Goedkoop kan je hier zeker leven.
Afbeelding
Afbeelding
Als je over de markt loopt wordt je constant aangesproken door mensen van mijn leeftijd of ik wat wil gaan kopen ergens. Ik was het na een enkele zat en trek nu een vuil gezicht en steek me hand op dan zijn ze weg. Mijn medereiziger gaat hele gesprekken met ze voeren en denkt dat ze aardig zijn, maar daar geloof ik niets van. Leuke mensen zeker wel, maar vertrouwen doe ik ze niet. Voor geen meter!! Ik zal zo vertellen waarom....

De winkels lijken allemaal op Harrods en de prijzen zijn duur vergeleken met NL. Mijn telefoon kost meer hier dan in NL, maar de kleding is super goedkoop. Een beetje polo van een goed merk kost hier 12 Euro.... Of een simpel t-shirt is 2 Euro. Werkelijk ongelovelijk. Alles met een stekker is gewoon duur daarvoor moet je hier niet zijn of het moet nep zijn. Daarvan hebben ze genoeg! Elk product dat uit het buitenland moet komen is gewoon dezelfde prijs als bij ons.
Afbeelding
Afbeelding
Je moet hier alles ervaren vind ik dus zelf rondlopen en alles bekijken. Dus ga je naar een museum dat 2 Euro entree kost National museum Shanghai. Oude kunst en perkamenten waren er te zien die toch wel een beeld gaven van de Chinese geschiedenis die rijker is dan ik dacht. Je staat er niet bij stil als arrogante Europeaan, maar de chinese hebben een rijkere historie dan wij Europeanen. Ze praten hier over 13 eeuwen voor Christus. Het opvallende was ook
dat er erom veel jongeren in de musea rondlopen. Echt enorm veel! Eigenlijk alleen maar naar de buitenlanders. Dat zie je niet in NL, maar hier is het gewoon niet te snappen.

Toen we het museum uitliepen kwamen we twee personen tegen. Na wat praten over van alles nodigen ze ons uit voor een drankje. Ik had er weinig zin in, maar mijn medereisgenooet vond het wel een leuk idee. Op naar een drinkgelegenheid dat uiteindelijk een bar werd voor het schenken van thee. Precies waren er ingesluisd. We moesten maar eens ervaren hoe thee werd geschonken in China. Het leek me wel wat. Ik dacht dat gaan we ff doen.....
Afbeelding
Afbeelding
Zeven soorten thee proeven met allerlei andere dingen erbij dat zou zeker geslaagd zijn. Totdat de rekening kwam en we 150 Euro moesten lappen. Ach ja je maakt wat mee in het leven dus je betaald gewoon. Ik ga daarover niet moeilijk doen en afdingen hierop is niet echt handig. We zijn toch op een businesstrip. Betaling volgt later wel hihihihi. Het was super om mee te maken en ik ben totaal geen thee drinker, maar heb wel me eerste cadeau al binnen. Een doosje thee! hahaha Ik had het nooit willen missen, want volgens die gasten ben ik nog volledig gereinigd. Geloof je het zelf wat een quats..... :P:P

Zo maak je nog eens wat mee zullen we maar zeggen. 1 ding is zeker ik vertrouw geen enkele Chinees meer. Maaij jou wel, maar die hier rondlopen niet meer en als ik van de week nog een keer aangesproken wordt door een verkoper krijgt ie zo vies gezicht dat ie geen enkele Europeaan meer aanspreekt. hahahaha

Trouwens mijn medereiziger wordt constant herkend als Koreaanse filmster en model. Hij lijkt er nog al op en dus willen alle meiden weten hier of ie toevallig niet een filmster is.... hahhaa Zijn kapsel is namelijk bekend onder alle filmsteren hier en dus zie je ze giggelen wanneer je voorbij loopt.

Nou dit was mijn eerste dag Shanghai een hele beslissing waar alle super goedkoop is. Je pint hier gewoon 100 Euro voor een hele week en ik hou nog de helft over! Lachen is het zeker!!! Maar ik denk niet dat ik er ooit naar zal terug gaan. Het is niet zo speciaal als ik heel eerlijk ben. Gewoon een grote stap met oudheid en heeeel veeeel hoge gebouwen die niet op lijken te houden. Mensen je ziet hier heel goed hoe goed wij het hebben in NL en hoeveel geluk we hebben met een stad als Amsterdam ;). Wat wij daar kunnen en mogen is een weelde voor de mensen hier..... Armoede is hier overal wel zichtbaar en het gewone volk groeit op in een omgeving waarin je geleerd wordt niet na te denken, maar gewoon te volgen en te luisteren naar je baas. Iets dat wij voortrevende NLers nooit zouden doen.

Ik zit nu weer op me kamertje na te genieten en ga zo eten. Ik zal de komende dagen nogmaals updates geven. Ik zou het super vinden als iemand voor mij op Hyves ff zou neer willen zetten dat het verhaal over China hier staat omdat ik Hyves niet kan bereiken. Alvast bedankt! We lopen hier trouwens zes voor op jullie dan weet je dat! Morgen begint het echte werk en dat wordt me ook wat.... We gaan zien of ze de westerse mentaliteit aankunnen.

MR
Laatst gewijzigd door MR op 18 jul 2007, 10:31, 8 keer totaal gewijzigd.
Pretty Cooper
Bling-Bling Queen

15 jul 2007, 12:28

Marc, indrukwekkend. Ik ga het volgen 8) 8) 8) 8) Have fun

GR, PC
Afbeelding

-The MINI is simply too beautiful to be true-
Daantje
Be Mini
Be Mini

15 jul 2007, 12:41

Goed verhaal Marc, ik blijf het volgen! Maare, kan je niet een paar zeetankers euro95 hierheen halen? >)
jaapgelens
4 op een rij!
4 op een rij!

15 jul 2007, 13:18

Hoi, zie ook mijn antwoord nog in het andere Forum (Friday Night...)

Er zijn wel MINI dealers in China/ Shanghai. .....en voor alles moet je Onderhandelen, behalve in winkels waar het opstaat dat het niet kan/ mag. Beginnen met ca. 30% van de prijs. T-shirts en andere dingen uit de kraampjes is 30% vaak nog te veel!!!!
Camera's, Telefoons zijn er echt spotgoedkoop. Vorig jaar kocht ik een LG Chocolate van 45 E. Die kostte hier toch toen (los) toch zeker 200 E. Ipod's is moeizaam, kreeg er met moeite 20% vanaf, maar de accesoires waren weer stopgoedkoop.
TIP: Overal handelen, taxi, kleding, electronica. Zijn zien alleen maar een hele, hele, hele rijke toerist voor hun neus staan.
Koffie drink je bij de Starbucks.
mini-CAB
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2007, 13:24

Yup de foto staan erbij en Jaap je hebt helemaal gelijk! Klopt als een bus zo lijkt het hier ook te werken.... Constant.... Ik vind het knap dat je van 200 Euro naar 45 Euro gaat. Dat is minder dan een vierde van de prijs. Als ik da luk met een EOS 400D neem ik mee. Maar da denk ik toch nie...

MR
YvonneB
4 op een rij!
4 op een rij!

15 jul 2007, 13:31

jaapgelens schreef:Koffie drink je bij de Starbucks.
Gelukkig zit MR een eind van de muur af...anders was dat toch best lastig... :lol: :wink: :p

@MR: Ik heb een krabbel met de link van dit topic op je HYVES neergezet. Ik kreeg het niet voor elkaar om te gaan bloggen (logisch). Maar met die link moeten je Hyves - vriendinnen toch de weg naar je verslag weten te vinden! Werk ze daar!
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2007, 13:38

Wauw Marc!

Erg leuk verhaal om te lezen en ben benieuwd naar de volgende avonturen! Ben je daar ivm mobiele telefoons of navigatie?
Fijn verblijf daar!

Grtz Henk
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2007, 13:39

Starbucks ziet hier om de hoek gewoon... hiihihhi

We zitten niet in het centrum met het hotel, maar in een buitenwijk ergens in het zuidwesten van Shanghai. Ik besef nu pas dat hier om me heen meer mensen wonen dan in heel Nederland. Dat is toch wel een aparte gewaarwording....

MR
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 jul 2007, 13:48

Henk, voor zaken in het algmeen. Ik kan verder niet uitwijden over wat ik daar aan het doen ben en zo..... ;) Ik hoop dat je dat snapt..... Maar het is wel apart zakendoen hier zo.... Toch een ander slag volk!

MR
YvonneB
4 op een rij!
4 op een rij!

15 jul 2007, 14:03

henkietenk schreef: Erg leuk verhaal om te lezen en ben benieuwd naar de volgende avonturen! Ben je daar ivm mobiele telefoons of navigatie?
Grtz Henk
Wat daar doet, dat staat weer uitgebreidt op HYVES, kijk hier even: MR Hyves en dan even kijken bij de blogs...
Naatje
Shopaholic!
Contacteer:

15 jul 2007, 15:30

Leuk verhaal Marc!!! Werkse en have fun :D
jaapgelens
4 op een rij!
4 op een rij!

15 jul 2007, 21:59

MR schreef:Yup de foto staan erbij en Jaap je hebt helemaal gelijk! Klopt als een bus zo lijkt het hier ook te werken.... Constant.... Ik vind het knap dat je van 200 Euro naar 45 Euro gaat. Dat is minder dan een vierde van de prijs. Als ik da luk met een EOS 400D neem ik mee. Maar da denk ik toch nie...

MR
Intersse tonen, prijs noemen, veel twijfelen, toch nog een keer je prijs noemen en dan.............. weglopen. 't Is een spel. Komen ze je achterna, desnoods de hele winkel door dan heb je beet. Haka\en ze af, dan zit je onder de kostprijs. Verkopen willen ze altijd. 't Zijn net Chinezen. (PS. Mijn vrouw kan dat beter dan ik. Die kocht hetzelfe als ik, in dezelfde winkel voor nog niet de helft van de prijs :p )
mini-CAB
smousje
Be Mini
Be Mini

16 jul 2007, 08:18

leuk verhaal om te lezen joh!

ik heb je ff een PM gestuurd :)
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

16 jul 2007, 08:20

Hey Marc ik volg je draadje vol spanning. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Wat een ervaring. 8)
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 jul 2007, 10:02

Hoi Marc!

Gaaf verhaal :) We houden je storyboard in de gaten 8)
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver

Terug naar “Kletshoek”