Vakantie-Tip: Buitenlands verbod op GPS met flitspaalsignale

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Vakantie-Tip: Buitenlands verbod op GPS met flitspaalsignale

18 jul 2007, 11:01

Bron: ANWB

Buitenlands verbod op GPS met flitspaalsignalering
13-07-2007
De Nederlandse wetgeving is duidelijk. Alleen radardetectoren zijn verboden, en dat is ook in vrijwel alle andere landen het geval. In andere landen is de wettekst ouder dan de ontwikkeling van navigatieapparatuur met flitspaalwaarschuwing op basis van GPS. Dat zorgt voor onduidelijkheid. In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlichtcamera’s. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is daar niet verboden. Volgens de berichten is dat in België ook zo. Ook in Frankrijk lijkt het erop dat signalering door middel van GPS is toegestaan voor zover er gebruik wordt gemaakt van publieke informatie. Er is nog geen jurisprudentie in Frankrijk. In Duitsland en Zwitserland is bezit van alle navigatieapparatuur met flitspaalsignalering verboden, ook al is die niet in werking. Zwitserland heeft in een persbericht van januari 2007 aangegeven streng te gaan handhaven.Nederlandse automobilisten moeten zich aan de locale wetgeving houden.
Zwitserland
Het Zwitserse parlement heeft dit artikel aangenomen met de volgende motivatie:

Radarverklikkers stellen bestuurders van voertuigen in staat de toegestane snelheden straffeloos te overschrijden en maken daarmee de registratie van met name de notoire hardrijders onmogelijk. Dergelijke bestuurders doen een aanslag op de homogeniteit van het verkeer en het verkeersklimaat en bovendien verleiden zij andere weggebruikers tot snelheidsovertredingen.
De formulering van het artikel heeft niet alleen betrekking op de genoemde meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur of op lichtsignaalinstallaties met camera’s (infraroodcontrole). Het artikel is in zulke algemene termen gesteld dat ook andere middelen die de politiecontroles verstoren of bemoeilijken, verboden zijn.

Welke apparaten zijn in Zwitserland verboden?
Ik rijd alleen maar door Zwitserland op weg naar Italië. Geldt het verbod dan ook?
Mijn navigatiesysteem bevat deze waarschuwings-POI’s voor flitspalen en ik wil naar Zwitserland. Wat moet ik doen?
Mijn navigatieapparatuur waarschuwt alleen voor vaste flitspalen. Mag dat?
Geldt dit verbod ook voor notebooks en andere draagbare computers die voor navigatie en het weergeven van POI’s geschikt zijn?
Is een navigatieapparaat met radardatabase in principe verboden of geldt dat alleen voor de actieve update tijdens de rit?
Er bestaan (papieren) kaarten met daarop alle flitspalen aangegeven. Zijn die wel toegestaan? Een GPS geeft deze installaties alleen maar digitaal weer in plaats van analoog.
Alle navigatieapparaten berusten op GPS en bij de meeste apparaten kun je benzinestations, wegrestaurants of ook vaste radarkasten aangeven. Het geheel is gebaseerd op het weergeven van lengte- en breedtegraden en reageert niet op radargolven of andere zaken. Zijn radarwaarschuwingen dan toch illegaal?
Klopt het dat niet de POI-verklikker als zodanig, maar de waarschuwingspunten ‘radar’, ‘politiecontrole’ etc. verboden zijn?
Geldt het verbod alleen voor vaste apparatuur of ook voor draagbare navigatieapparatuur die met een zuignap is bevestigd?
Bij veel apparaten bestaat de mogelijkheid de radarverklikkerfunctie uit te schakelen. Is dat voldoende om aan de Zwitserse wet te voldoen?
Neemt de politie alle apparatuur die als radarverklikker kan worden gebruikt in beslag, of wordt de feitelijke installatie gecontroleerd?

Welke apparaten zijn in Zwitserland verboden?
Ieder GPS-apparaat is verboden dat waarschuwings-POI’s (points of interest) bevat, waarin wordt gewaarschuwd voor meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera’s e.d. in Zwitserland.
Volgens de Zwitserse wegenverkeerswet is het meenemen, verkopen en invoeren van zo’n apparaat strafbaar. Het apparaat wordt in beslag genomen en er staat een forse boete op.
LET OP: ook het in de kofferbak meevoeren is strafbaar.
^ Terug naar de vragen

Ik rijd alleen maar door Zwitserland op weg naar Italië. Geldt het verbod dan ook?
Ja. Mocht de douane bij binnenkomst van Zwitserland of de politie onderweg een GPS met waarschuwings-POI’s vaststellen, dan moet u rekening houden met inbeslagneming van het apparaat en een strafproces.
^ Terug naar de vragen

Mijn navigatiesysteem bevat deze waarschuwings-POI’s voor flitspalen en ik wil naar Zwitserland. Wat moet ik doen?
Verwijder zelf deze waarschuwings-POI’s of neem contact op met de fabrikant of verkoper. Laat als u de POI’s niet kunt verwijderen, het navigatiesysteem thuis.
^ Terug naar de vragen

Mijn navigatieapparatuur waarschuwt alleen voor vaste flitspalen. Mag dat?
Nee. Ook een waarschuwing voor vaste politiecontroles is verboden.
^ Terug naar de vragen

Geldt dit verbod ook voor notebooks en andere draagbare computers die voor navigatie en het weergeven van POI’s geschikt zijn?
Ja, die zijn verboden zodra deze combinatie van apparaten waarschuwings-POI’s bevat met meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera’s e.d.
^ Terug naar de vragen

Is een navigatieapparaat met radardatabase in principe verboden of geldt dat alleen voor de actieve update tijdens de rit?
Het navigatieapparaat mag helemaal geen waarschuwings-POI’s voor flitspalen, roodlichtcamera’s e.d. bevatten.
^ Terug naar de vragen

Er bestaan (papieren) kaarten met daarop alle flitspalen aangegeven. Zijn die wel toegestaan? Een GPS geeft deze installaties alleen maar digitaal weer in plaats van analoog.
Op dit moment zijn dergelijke papieren kaarten toegestaan. Door de Zwitserse overheid wordt bekeken of in de toekomst vermelding van flitspalen op dergelijke kaarten verboden kunnen worden.
^ Terug naar de vragen

Alle navigatieapparaten berusten op GPS en bij de meeste apparaten kun je benzinestations, wegrestaurants of ook vaste radarkasten aangeven. Het geheel is gebaseerd op het weergeven van lengte- en breedtegraden en reageert niet op radargolven of andere zaken. Zijn radarwaarschuwingen dan toch illegaal?
Ja, waarschuwingen voor flitspalen zijn in Zwitserland verboden. GPS-apparaten met waarschuwings-POI’s lokaliseren geen radarapparaten zoals een radarverklikker dat doet, maar waarschuwen voor alle in de software vastgelegde coördinaten van mobiele en vaste snelheidsmeetsystemen als radar, laser, drempeldetectoren etc.
^ Terug naar de vragen

Klopt het dat niet de POI-verklikker als zodanig, maar de waarschuwingspunten ‘radar’, ‘politiecontrole’ etc. verboden zijn?
Ja dat klopt. Alleen waarschuwings-POI’s die voor meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, voor roodlichtcamera’s e.d. waarschuwen, zijn in Zwitserland verboden, los van het feit hoe deze POI’s in het systeem worden aangeduid. Alle overige POI’s zoals ‘gevaarlijke bocht’, ‘school/kinderen’, ‘gevaarlijk punt – voorrang van rechts’ of fileomleidingen zijn wel toegestaan.
^ Terug naar de vragen

Geldt het verbod alleen voor vaste apparatuur of ook voor draagbare navigatieapparatuur die met een zuignap is bevestigd?
Het verbod geldt voor alle soorten apparaten, het maakt daarbij niet uit of het gaat om een mobiele telefoon, pager, PDA, notebook of een los of ingebouwd navigatieapparaat.
^ Terug naar de vragen

Bij veel apparaten bestaat de mogelijkheid de radarverklikkerfunctie uit te schakelen. Is dat voldoende om aan de Zwitserse wet te voldoen?
Nee, het uitschakelen alleen volstaat niet. De applicaties mogen geen waarschuwings-POI’s bevatten voor mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera’s e.d. Ook het uitschakelen van het apparaat en het los meevoeren in de kofferbak is NIET voldoende, het bezit ervan is strafbaar.
^ Terug naar de vragen

Neemt de politie alle apparatuur die als radarverklikker kan worden gebruikt in beslag, of wordt de feitelijke installatie gecontroleerd?
Er worden uitsluitend apparaten in beslag genomen die waarschuwings-POI’s bevatten voor flitspalen, roodlichtcamera’s e.d.
^ Terug naar de vragen

Gratis advies
Voor advies, vragen en informatie kunnen ANWB-leden op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bellen met ANWB Rechtshulp, op telefoonnummer (070) 314 77 88. Ook kunt u uw vraag stellen met behulp van onderstaand e-mailformulier.
> E-mailformulier Rechtshulp

Juridisch probleem in buitenland
Wordt u in het buitenland geconfronteerd met een ernstig en spoedeisend juridisch probleem, dan kunt u vanuit het buitenland meteen contact opnemen met onze Alarmjurist. De Alarmjurist is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer +31 70 314 72 05. Deze dienst is gratis en exclusief voor leden.
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

18 jul 2007, 12:15

Ik kreeg daar een hele preek over bij de ANWB toen ik m'n autobahn vignet voor zwitserland ging kopen in Juni.

Mijn Mio heeft bij de laatste update alle flitspaal locaties in Duitsland en Zwitserland gewist. In frankrijk en België werkt het wel ideaal en het heeft me zeker al wat bekeuringen gescheeld.

Iedereen die wel met z'n navigatie systeem met flitspaal waarschuwingen gaat rijden raad ik aan hem niet te opvallend te plaatsen, dus plak hem op het dashboard ipv de voorruit en doe hem bij een eventuele controle snel onder je stoel want op het moment dat zei ontdekken dat je navigatie systeem flitspaal waarschuwingen kan geven en je niet kan aantonen dat dit in zwitserland of duitsland niet werkt wordt het zonder pardon in beslag genomen.
Des - GT spirit . com

Current ride:
Saphire Black BMW 320i Coupe

Ex rides:
Astro Black Mini Cooper S Works
Casablanca White Audi S8
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2007, 12:34

Dan wis je ze toch... hahahah Bewijs maar roep ik dan. Hebben ze een PC bij of zo... Gaan ze met je mee rijden??

MR
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

18 jul 2007, 12:36

MR schreef:Dan wis je ze toch... hahahah Bewijs maar roep ik dan. Hebben ze een PC bij of zo... Gaan ze met je mee rijden??

MR
Ze hebben een lijst met modellen, heb je 1 van die modellen dan is het zonder goede verklaring van jou afgelopen met je apparaatje en mag je de rest van de route weer ouderwets op de borden letten en kaartlezen :mrgreen:
Des - GT spirit . com

Current ride:

Ex rides:
Casablanca White Audi S8
Ralph-cooper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2007, 13:22

Des, hoe laat je dan zien dat ze niet meer op je Mio staan. Heb namelijk ook een Mio (SW mét flitspalen)
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2007, 13:38

In de BeNeLux mag het toch wel? Alleen die flitspalen staan op m'n Garmin. Ik neem aan dat dat wel gewoon mag aangezien het niks te maken heeft met landen waar het niet is toegestaan?
Afbeelding
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

18 jul 2007, 13:49

Ralph-cooper schreef:Des, hoe laat je dan zien dat ze niet meer op je Mio staan. Heb namelijk ook een Mio (SW mét flitspalen)
Op de site van Mio staat een verklaring dacht ik. Die even uitprinten.
Des - GT spirit . com

Current ride:

Ex rides:
Casablanca White Audi S8
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jul 2007, 14:00

Waar kun je de poi's voor frankrijk en italie enzo halen? Ik heb nu ook benelux
Nexus