Wat is een HDR opname?
Voor een High Dynamic Range foto moet je een onderwerp kiezen met een hoog dynamisch bereik. Het dynamisch bereik van een camera is in feite het aantal stops dat de camera vast kan leggen. Wanneer je een foto maakt van een landschap onder een heldere hemel is het bijvoorbeeld moeilijk om, zonder filters, zowel de lucht als de grond goed te belichten. Het contrast tussen de twee (het lichtste punt ten opzichte van het donkerste punt) is te groot. Het dynamisch bereik van een camera is dan niet toereikend en daardoor krijg je ofwel uitgebeten plekken in je foto (puur wit) of dichtgelopen plekken (puur zwart).
Verschillende belichtingen vastleggen
Dit is eigenlijk niet echt te doen zonder statief, dus je zet je camera vast. Maak 5 dezelfde foto's maar telkens anders belicht, 1 sterk onderbelicht, 1 lichtelijk onderbelicht, 1 normale, 1 sterk overbelicht en ja je raadt het al.. 1 lichtelijk overbelicht.
(het is ook mogelijk met 3 foto's in plaats van 5, dan krijg je 1 overbelicht, 1 normaal en ja.. 1 onderbelicht.
Het is verstandig om de foto's in .raw (soms .nef bij nikon) of .tif te schieten, bij deze bestandstypen hou je de meeste kwaliteit, jpeg comprimeerd de foto altijd.
De foto's combineren
Een veel gebruikt programma om HDR foto's te combineren is photomatix, gratis trial te downloaden.
Het combineren is ook mogelijk met photoshop maar ik leg even photomatix even uit, is wat makkelijker.
Ik gebruik voor nu even de volgende 3 foto's:

Je opent Photomatix, ik gebruik versie 2.5.4 Pro.
Klik op: HDR - Generate (ctrl + G) om de 3 of 5 afbeeldingen te selecteren:

Klik op OK, hoogstwaarschijnlijk begint ie te zeuren over exposure information, gewoon negeren.
Klik vervolgens weer op OK en nogmaals op OK.
Je krijgt nu de afbeelding te zien met een HDR viewer erbij, vraag me niet waarom want dat weet ik ook niet.
Klik nu op HDR - Tonemapping (ctrl + T) en er verschijnt een pop up die er als volgt uitziet:

Speel hier wat met de strength, smoothing en saturation etc. totdat het naar je zin is en tadaa!
Daar is je HDR foto! simpel toch?
Als je tijd en zin hebt kan je er erg leuke dingen mee doen zoals deze:

of je gaat naar de kerk...