Goed nieuws zeg, ik was net bezig om mijn mini nog een jaar langer te rijden (staat pas 80.000 km op), omdat het niet echt gunstig was om een nieuwe te rijden met de huidige bijtelling. Net dit traject maar even stopgezet in afwachting van de nieuwe regelgevingStaatssecretaris De Jager van Financiën pleit voor een derde bijtellingstarief. Daarmee vallen benzineauto’s met een uitstoot tussen de 111 en 140 gram CO2 per kilometer en diesels die tussen de 96 en 116 gram uitstoten in een bijtellingstarief van twintig procent.
Op het moment zijn er in Nederland twee bijtellingstarieven van 14 en 25 procent. Gisteren meldde staatssecretaris De Jager tijdens het mobiliteitsoverleg dat hij ook een 20 procent-tarief wil. Dat meldt het vakblad Automotive.
Het tussentarief moet gelden voor benzineauto’s die tussen de 110 en 140 gram CO2 uitstoten. Daarmee wordt het gunstiger om auto’s als de Mini, Golf 1,4 TSI en vele modellen in de klasse van de Corsa, Clio en Polo te rijden. Ook de BMW 116i valt binnen die grens. De 118i zit precies op 140 gram. Bij diesels vallen auto’s met een uitstoot tussen de 95 en 116 gram in het derde tarief. Daarbij komen ook veel auto’s in het B-segment tevoorschijn.
Later deze maand komt De Jager met zijn meibrief. Daarin presenteert hij zijn plannen over de fiscale aspecten van mobiliteit en vergroening aan de Tweede Kamer.
