In rij nu zelf in een 2011 Countryman Cooper S welke ik heb laten tunen door chiptuning op maat bij JP Carengineering in veldhoven. Resultaat: 218 PK en 343NM koppel.

Mijn vrouw rijdt een 2014 Cooper in de kleur Vulcanic Orange.
Twee lekkere mini's dus.
Voor degene die meer over mijn autoverleden wil weten:
Overzicht:
1 Peugeot 205 GTi 1,6; zwart 1987 (ingeruild)
2 Peugeot 106 Rallye 1,3; rood 1996 (ingeruild)
3 Fiat Panda; wit 1986 (ingeruild)
4 Peugeot 205 XS 1,4; zwart 1988 (ingeruild)
5 Mazda MX5 1,6; blauw 1991 (particulier verkocht)
6 Peugeot 205 GTi 1,9; rood 1988 (particulier verkocht)
7 Opel Frontera 2,2 16v; groen 1996 (geleend, particulier verkocht)
8 Peugeot 106 Rallye 1,6; blauw 1996 (ingeruild)
9 Peugeot 206 XS 1,4, rood 2002 (Total-loss)
10 Peugeot 205 Forever 1,1; groen 1995 (particulier verkocht)
11 Peugeot 206 Xtd 1,9; zwart 1999 (particulier verkocht)
12 Peugeot 206 Xnd 1,9; Blauw 1999 (ingeruild)
13 BMW 318Ti executive; zilver 1999 (particulier verkocht)
14 Peugeot 206 XS Premium 1,6 16v; Gris iceland 2002 (particulier vekocht)
15 Volvo S60 2.4 Edition; Blauw 2001 (particulier verkocht)
16 Peugeot 206 Pop'Art 1,4; Zwart 2004 (verkocht)
17 VW Passat TDI Variant comfortl. H6 2003 (particulier verkocht)
18 MINI Cooper WORKS; chili red 2005 (ingeruild)
19 BMW 318i (E90); zwart 2006 (particulier verkocht)
20 MINI Cooper S; astro black 2006 (par verkocht)
21 MINI Clubman; pepper white 2007 (par verkocht)
22 BMW X3 3.0d; zwart 2004 (ingeruild)
23 MINI Cooper S Cabrio WORKS Dark Silver 2005 (ingeruild)
24 MINI Clubman JCW Pepper White 2008 (part verkocht)
25 BMW 525i Touring High Executive AUT6 2004 (geruild)
26 BMW 320i (E90) executive; zwart 2005 (ingeruild)
27 MINI Cooper CABRIO; Interchange Yellow 2009 (verkocht)
28 MINI Clubman pepper; Astro Black 2008 (part. vekocht)
29 Land Rover Defender 110 TD5 S, Bonatti Grey (verkocht)
30 BMW 320i (E90) executive; grijs 2005 (ingeruild)
31 MINI Clubman JCW Pepper White 2008 (verkocht)
32 Opel Corsa 1,2 16v Twinport Full Rhytm 2005 (ingeruild)
33 Mercedes E 270 cdi AUT5; 2003 (ingeruild)
34 VOLVO XC90 D5 Summum; Zilver 2005 (ingeruild)
35 Land Rover 109, groen/wit 1975 (verkocht)
36 MINI Cooper Chili; Chili Red, (verkocht)
37 BMW 325i Touring Exe Sport; zwart 2006 (verkocht)
38 Audi A3 1,6 grijs 2001 (ingruild)
39 Fiat 500 1,4 Sport, geel 2009 (ingeruild)
40 BMW 120i 3 drs, grijs 2007 (ingruild
41 Opel Zafira OPC, zwart 2002 (ingruild)
42 Mazda MX5 1,8, zilvergrijs 2003 (ingeruild)
43 BMW X3 2.0, zwart 2006 (ingeruild)
44 Reanult CLIO RS 197 CUP; rood 2008 (ingeruild)
45 MINI Cooper chili; chili red, 2007 (geruild)
46 BMW 325i High Executive, zwart 2006 (ingeruild)
47 MINI Cooper D Clubman. dark silver 2010 (ingeruild)
48 Mercedes G280 lang, goud metallic, 1985 (verkocht)
49 Lomax, groen/blauw 1983 (verkocht)
50 MINI Cooper chili; chili red, 2007 (geruild)
51 Peugeot 806 (8 persoons), zwart, 2006 (verkocht)
52 Mercedes C200K, blauw, 2001 (ingeruild)
53 MINI Cooper S WORKS 192PK, rood, 2007 (ingeruild)
54 MINI Cooper Cabrio, zwart, 2010 (ingeruild)
55 MINI Cooper, Vulcanic Orange, 2014 (voor mijn vrouw)
56 MINI Countryman Cooper S, zwart, 2011 (voor mezelf)
Op mijn 21ste kocht ik mijn eerste autootje. Om aan het ideaalbeeld te voldoen zoals hierboven staat beschreven was de keuze beperkt. Mijn oog was gevallen op een git-zwarte Peugeot 205 GTi 1.6 uit 1986 met 115 Pk en zonder kat.
Ik knip hier een stuk weg omdat ik maximaal 60.000 tekens mag plaatsen in 1 keer

Het wordt tijd eens te kiezen voor een auto die echt bij ons past. Compact, snel en sportief. Een nieuwe BMW 1-serie dan misschien? Die auto heeft maar 1 nadeel: je moet bij de BMW-dealer naar binnen om er eentje uit te zoeken. En wat staat er bij de BMW-dealer voor de deur als je binnen komt...? Precies een MINI. Nu is het tijd om de knoop eindelijk eens door te hakken en een nagel nieuwe MINI Cooper met pepper-pakket te kopen. kleur? Chili Red met wit dak en spiegels. Natuurlijk zitten er ook bonnetstripes op! Dit is het helemaal en wij gaan bewijzen dat je niet meteen veroordeeld bent tot een busje als je kinderen krijgt. Ook met een MINI kun je best leven. Heel goed zelf. Iedere dag stap ik weer met een grijns op mijn gezicht uit die auto. Deze doen we nooit meer weg! Dat heb ik al eens vaker gezegd. Ach doen we toch gewoon eerst de 206 verkopen..:-)
Zo gezegd zo gedaan: de 206 is dus verkocht! Ik weet het ik had beloofd deze langer te houden, maar ik kan er ook niets aan doen. Ik wil er toch wel iets ruimers bij hebben. Een grote station was niet zo goed bevallen, dus dat doen we zeker niet! We zullen toch nog eens bij een BMW 1-serie gaan kijken. Die is toch wel iets groter dan de 206 en toch weer niet meteen zo plomp als de passat van weleer. Lekkere proefrit gemaakt. Niets op aan te merken. Het rijdt gewoon super. Een leuke 118i met sportstoelen en dito onderstel moet wel lukken voor mij. Toch eerst nog even de kinderwagen etc erin passen....ojee houden we toch niet zo superveel ruimte over. Als je dan kijkt wat zo'n wagentje moet kosten en dan heb je nog maar net voldoende ruimte. Ik weet het nog niet zo net.
BMW heeft namelijk ook wat anders in de showroom: De nieuwe BMW 3-serie. Hmm standaard best compleet uitgerust. Sportstoeltjes erbij en lichtmetalenvelgjes. Designline, chrome spijltjes en cd-wisselaartje. Nog een PDC om de achterbumper te sparen :-) Zo dat is toch wel helemaal tiptop. En niet eens zo heel veel duurder dan een 1-serie. Dat wordt hem! Oja in het zwart natuurlijk. Is de BMW-dealer (Van Hooff in Veldhoven) ook meteen blij: staan er twee producten uit zijn showroom bij ons op de oprit.
Laatste update: De BMW is verkocht. Die heeft het toch bijna twee jaar volgehouden! Ter vervanging is er iets leuks teruggekomen: een MINI Cooper S uit 2006 met 170 PK.
Nu staan er dus twee MINI's :-) Is dat praktisch? Euh niet echt. Maarre moet dat dan? De nieuwe MINI is Astro Black met Astro black dak. Het is een chili uitgevoerde MINI met nog een panoramadak, stoelverwarming, 18 inch WORKS velgen, Chronopack, etc etc. Echt een hele dikke uitvoering. Dat gaat echt als de brandweer. twijfelen of je nog snel in kunt halen. Niet nodig. Je haalt het met gemak. Gasgeven en kaboom daar schiet je vooruit. Formidabel. Schuifdakkie lekker open voor de frisse lucht en het lijkt bijna op een cabrio. Nou nee eigenlijk niet echt hoor. Het is nog lang geen cabrio, maar verder is het één en al pretmachine.
Tja en zo'n super gave MINI is natuurlijk bij meer mensen geliefd. En dus heb nogal vlug iemand gevonden die hem graag overneemt. Die gave Cooper S is dus verkocht!!!!!!!!! Toch jammer want de MINI is intussen helemaal favoriet in Huize Heeren. Er moet dus zeker weer een andere MINI voor in de plaats komen............ >>> Het is nu november 2007
En aangezien de clubman nu net uit is.......en dat we een grotere wagen kunnen gebruiken..... JUIST! Direct een nieuwe Clubman gekocht. Pepper White met zwart dak en spiegels. Bijna alles erop en eraan. Alleen de navigatie en carkit ontbraken. Die heb ik inmiddels achteraf in laten bouwen, zodat ie echt helemaal super de luxe klaar is. Er zijn nog maar weinig Clubmannekes op de weg, dus we hebben zo wel er veel bekijks :-) Wauw wat een lol in zo'n wagentje. En toch echt wel serieus meer ruimte dan een gewone MINI. OK het is nog steeds geen mega grote stationwagen, maar als je dat wilt moet je ,maar een Passat of Mondeo kopen. En dat is me niet zo goed bevallen dus dat doe we zeker niet meer! De Clubman bied gewoon net een beetje meer ruimte dan de gewone MINI zodat je lekker iemand achterin mee kunt nemen en ook nog wat bagage. Verder blijft het gewoon lekker een echte MINI.
De volgende auto moet echt een cabrio worden of een dikke SUV. Aangezien MINI pas op zijn vroegst in 2010 met een SUV komt, zal het een cabrio moeten worden. En dan liefst een Cooper S.
O_0 m'n Clubman is weg. Ik heb er een auto op in moeten ruilen. Helaas is het geen MINI Cooper S Cabrio geworden. Tja als je inruilt heb je het niet voor het kiezen natuurlijk. Toch denk ik dat deze wagen wel even gaat blijven. Het is namelijk toch een SUV geworden. En ook nog van het merk BMW :-) Of noemen ze het dan een SAV? Ik mag het nu even stellen met een BMW X3 met 3.0 diesel motor. Ja ja echt een dieseltje. Ik weet het, het is behelpen :-) Ach 204 PK en 410 nm koppel moet zelfs genoeg zijn om een dik 1800 kilo zware wagen vooruit te krijgen.
Nou en geloof me maar, wat wil dat ding vooruit zeg! Hup was gas erop en gaan met die bak. Echt onvoorstelbaar hoe snel zo'n grote zware jongen kan zijn. Hiermee verlang ik niet eens meer naar een MINI Cooper S. Wat een versnelling zeg. De eerste meters valt het wel tegen, maar als het eenmaal rolt.....is hij niet meer te stoppen. Standaardsprintje in 7,9 seconden. En dat voor een diesel! Originele navigatie welke netjes is weggewerkt met zo'n klapschermpje. Als je de auto start dan floept ie omhoog en bij uitzetten van de motor draait ie mooi weg in het dashbord. De sportstoelen van BMW heb ik eerder al eens geroemd en ik blijf het zeggen: TOP stoelen! Wat een heerlijke auto zeg.
En de kinderen kunnen er ook nog eens in. Eigenlijk is ie wel ideaal zo. Alleen jammer dat het dak er niet af kan.....
Wie van jullie had nu echt gedacht dat deze auto erg lang zou blijven? Wees nou eerlijk, hoe lekker dit ook rijdt met de huidige dieselprijzen en een jaarkilometrage ven 12.000 loont dat toch echt niet. Hoewel ik van mening ben dat deze 3 liter van BMW de beste dieselmotor is ben ik nog immer niet overtuigd. En de gouden regel is nog steeds: Gas is om op te koken, Diesel is voor vrachtwagens, echte auto's rijden op benzine. En daarbij komt nog steeds dat cabriogevoel. ik wil open kunnen rijden. Dat dungezaaide haar van me moet lekker door de wind kunnen wapperen. Vrijheid van het open rijden. Dat wil ik. En wat doe je dan? Juist! Jegaat je SUV/SAV/whatever ruilen tegen een cabrio! Een Mx5 of Z4 zou ik het liefst kopen, maargoed waar laten we dan de kinderen :-) Nee het moet dus een vierzits cabrio worden. Pooh dan kan ik er eigenlijk maar 1 bedenken: MINI Cabrio. Hoewel: is dat we een vierzits? BMW heeft nu ook net de BMW 1-serie cabrio op de markt. Dat ziet er toch ook wel appeteitelijk uit moet ik eerlijk zeggen. En meer ruimte dan een Cabrio. Een nieuwe cooper S cabrio is even duur als een 118i High Executive. Die 118i is niet zo snel als de cooper S, maar verder zou ik het toch best mee kunnen doen. Alleen die levertijden zijn weer absurd. Enne eerlijk gezegd de nieuwprijzen ook. Wellicht toch maar gewoon een jonge MINI cabrio zoeken. De vierentwintigste auto in twaalf jaar moet toch eindelik de juiste zijn of niet?
GEVONDEN: de ideale auto voor mij. Het is een MINI, het is een cabrio. Het is een cooper S, Het is een WORKS uitvoering. Hij is is echt helemaal vet! Kleur Dark Silver is een beetje saai, maar daar bedenken we we iets op. Uitrusting is standaard voor cooper S met een Harman Kardon geluidsinstallatie. Maar belangrijkste exra is de John Cooper Works engine kit. Deze JCW kit verhoogd het toch al niet slechte vermogen van 170 Pk naar een ruim voldoende 210 PK en 254 NM koppel. Dat zorgt ervoor dat het wagentje goed van zijn plek komt: 0-100 doet ie in 6,7 seconden en het toppie blijft hangen op 223 km/uur. Dag dag met het dieseltje :-) Om de auto een beetje in stijl te brengen vervang ik de standaard 16 inch velgies voor beter bij de auto passnede originele MINI JCW velgen. 18 inch R105 zijn het geworden met 205-40-R18 bandjes. Comfortabel is anders maar het staat wel super dik! ik moet nog even wat bedeenken voor de carkit en navigatie en dan kan ik er weer tegenaan. Voor hoe lang? Als ik het nu moet zeggen gaat deze erg lang blijven. De andere MINI Cooper Works hebben we nu al drie jaar en die gaat nog gewoon drie jaar langer blijven. Ik verwacht dat de cabrio ook minstens net zo lang zal blijven.
Ik heb hem ingeruild....... Binnen 2 maanden :-) Ik zal dit pretmachientje toch echt gaan missen. Vol gas. rauwe sneer uit de uitlaat, licht gehuil vanonder de motorkap. Gas los opschakelen naar 2, plop ploperder plop plop.... Nee niet die gekke belgische kabouter. De uitlaat ploft er lustig oplos. Weer vol het gas erop. En hup naar drie. Voo rje het in de gaten hebt vlieg je met dik 150 over 80-km-weggetjes. 1 voordeel aan beiden kanten van de weg staat een bordje met 80. Als je dan op het midden van de weg gaat rijden mag je dat bij elkaar optellen toch?? En dat alleemaal lekker met het dak open en de wind door je haren. Van de dagen dat ik in de cabrio heb gereden is er maar 1 waarop ik het dak niet open heb gedaan. Als je dan een cabrio hebt, moet je er ook maar van genieten. Jammer dat ie weg gaat. Maar 1 ding weet ik zeker: een cabrio komt er nog wel ooit.
Maar nu eerst wat anders (and now for something completely different). Nou ja echt anders? Het is natuurlijk weer een MINI en we hebben al eens zo'n uitvoering gehad. Juist het wordt "the other MINI" . Een Clubman dus. Kleur is Pepper White met zwart dak, zwart leder, schuifdakkie etc etc. Striping op de motorkap ala checkmate en ook de bekende blokjes op de zijkant. JCW Works aerovoorbumper en grill maken het smoeltje helemaal af. Mar de echte klapper is toch wel de originele Clubman S achterbumper met dubbele John Cooper Works uitlaat. Zie verder mijn site voor datails. \
Omdat niets zo vergankelijk is als een auto, heb ik maar weer eens een leuke ruil bedacht. De clubman Chili met veel JCW spullen gaat dus weer weg. Ik weet niet of ik hier wel blij van ga worden. Daarvoor in de plaats moet maar weer eens een grote auto komen. Eerder heb ik al eens gezegd dat zo'n grote station niet bij ons past. Het debacle van de VW passat zal ik ook niet snel vergeten. Maar tegen alle verwachtingen in komt er nu dan toch weer een station. En deze keer geen MINI station! Nee we gaan weer eens voor groot, luxe en comfort. Maar natuurlijk niet te comfortable hè, het moet nog wel een beetje lekker sturen. Tja dan blijft er natuurlijk maar 1 echte auto over. Een BMW. Van de 3-serie hebben we er 2 gehad en ook de X-serie is al eens geprobeerd. Deze keer gooien we het over een geheel andere boeg.
Het is geworden een BMW 5-serie Touring. Om precies te zijn een : BMW 525i Touring High Executive AUT6 E61. hele mond vol hè. En die wagen zit ook behoorlijk vol: elektrische stoelen met geheugen en verwarmd, professional navigatiesysteem, niveauregeling achteras, ledere bekleding, panorama schuifdak, gescheide klimaat regeling links en rechts en ga zo maar door. Alles zit er op! En standaard een mega grote kofferbak. Ook altijd handig.
Zo'n automaatje rijdt eigenlijk nog best relaxed ook. Dat ding in D. Gas erop en karren maar. Zacht zoevend glijd hij door de versnellingen. Maar pas wel op. Voor je het in de gaten hebt, rijd je voor nederlandse begrippen hoogst illegale snelheden. dat kost je in no-time je rijbewijs als je niet op blijft letten. Enige nadeel aan deze limo-station is eigenlijk het brandstofverbruik. Na 1 weekje zit ik gemiddel aan 1 op 8. Maar ach dat is zuiniger dan wat ik met de MINI Cabrio presteerde :-)
Die geweldige 525i Touring is weg! Ik heb hem geruild tegen een BMW 320i uit 2005. "Je bent gek zeggen veel vrienden. Dat is toch geen voorruitgang!" Hmmm misschien niet, Maar deze 320i is een jaar jonger en heeft 10K minder gereden. Oja en ik heb er geld bij gekregen :-) Daarnaast vind ik een 3-serie beter bij me passen. Hij rijdt veel scherper en actiever dan de toch wel fantastische 5-serie. Ik zal hem wel missen. Maar 1 ding weet ik zeker: zo'n funfer komt er wel weer een keer (als mijn leeftijd ook doppel funfer is)
De 320i is dus uit 2005. Voorzien van clima (gescheiden links-rechts) Xenon (adaptief) regen en lichtsensor, bleutooth, half leder en het belangrijkste van alles; sportstoelen. ik weet het in val in herhaling, maar wat zitten die sportstoelen van BMW goed zeg! Ongelooflijk wat een goede stoelen. De auto zelf rijdt ook als een tierelier. Jammer dat het geen MINI is....
Jammer dat het geen MINI is. ja daar zeg je zowat. Die BMW's zijn echt de beste auto's maarja....... ik wil toch weer een MINI. In verband met de ruimte heeft een Clubman dan de voorkeur. En ja een Works 211 PK zou het leukste zijn :-)
Maargoed de BMW is weer weg dus! En ja er is een MINI voor terug gekomen en Ja het is een Clubman. Deze keer geen Pepper White maar het is een Astro Black geworden. Mooie Chili uitvoering en met zilver dakkie en spiegels. De dvdspeler uit de BMW gaat over en dan kunnen de kindjes zich prima vermaken op de achterbank. Net als pappie achter het stuur! ik ben weer helemaal tevreden. Aangezien ik zoveel spijt heb gehad dat de eerste twee clubmannen weg waren zal ik deze eens echt niet meer weg doen!
Om het Feestje compleet te maken heb ik de MINI Cooper Works ook maar ingeruild. Hij heeft ruim 4 jaar voor veel plezier gezorgd maar het is tijd voor iets nieuws. En ja aangezien de nieuwe cabrio r57 net uit is........ Juist meteen een Cabrio besteld. Kleur? : Interchange Yellow. Lekker heftig. Verder een pepper pakketje en sportstoelen. Gewoon een lekker zomers cabrioootje. Dat moet nu wel helemaal goed komen deze zomer :-) En Ja hoor het komt weer helemaal goed, kan ik je vertellen! De MINI Cabrio is helemaal SUPER! Erg veel fun en heerlijk genieten van het weer. Zelfs in Nederlang kan dat uitstekend. Een aanrader dus.
Ik heb nog wel even een verassing :-) Jawel die zwarte Clubman is ook weer verkocht! Beetje jammer want ik vind de Clubbies toch wel erg leuk. Maar troost je er komt iets aparts voor terug. Deze keer gaan we echt GROOT!
Het wordt een Land Rover Defender 110 TD5 S. Hele mond vol he. Mag ook wel. Dit is een van de laatste in 9-persooons uitvoering. Dat moet gemakkelijk zijn nu zo met de vakantie op komst. Auto is alleen een beetje traag. Ik moet eens goed kijken wat de mogelijkheden voor tuning zijn. 122PK is niet echt jubelen hoor. Maar ik heb al ergens gezien waar ze met wat chips, aangepast intercooler, versnellingsbak conversie en nog wat luchtfiltertjes op maar liefst 211PK en 500NM kunnen komen. Kmmmz een LaRo defender JCW krijgen we dan :-)
Zo'n LaRo rijdt echt als 50 jaar geleden. Traag, luidruchtig en zwaar. Maar wat is het heerlijk om zo door het verkeer te ploeteren. Hoog boven iedereen uit. Mij maken ze niets! Verbruik viel ook wel mee, ongeveer 1 op 10. Alleen de wegenbelasting is absurd met 170 in de maand. Parkeren is ook een crime. Je ziet de auto achter je nauwelijks. Gokken dus of je er tegenaan gaat :-) Met de vakantie lekker volgeladen en rijden maar, heerlijk. Nog samen met vrienden naar de zee, lekker in 1 auto met z'n achten. No problem, mog ruimte over voor de bagage.
Toch is is nu alweer verkocht. Geweldig maar niet erg realistisch als je in de binnenstad werkt. Weer wat ingeruild natuurlijk, zo gaat dat. deze keer een oude bekende (Heintje davids) een heuse BMW 320i E90 Executive. Hoef ik verder weinig over te vertellen. prima wagen, toch? Tuurlijk is dit een prima wagen. Negen hele dagen plezier van gehad.
En nu ruilen we hem weer in. Waarop? Nou dat is eens een verrassing. Is eigenlijk iets wat ik nog nooit gedaan heb! Het is namelijk een MINI Clubman. Dat heb je wel vaker gedan denken jullie nu? Klopt. Wat is het dan dat zo apart is. Nou ik heb een eerdere clubman terug gekocht. Watt???? Ja ik heb mijn tweede Clubman, de witte met alle Works extra's teruggekocht. Waarom zou je zoiets doen? Nou simpel: omdat ik er spijt van heb dat ik hem ooit weg heb gedaan. Die works clubman is nu 1 jaar oud, heeft 8500 gereden. Na een 525i, 320i, clubman, defender en een 320i komt eindelijk de Works Clubman weer terug. Nu nog een lekkere dvd set erin bouwen en dan gaan we deze een keertje echt houden! Voorlopig is dit dus laatste wijziging. Bedankt voor jullie aandacht en tot ergens in 2012 :-)
En dat had natuurlijk zomaar waar kunnen zijn. Maar nu 16 januari 2010 kan ik u melden dat er weer een kleine wijziging op onze oprit heeft plaatsgevonden. Helaas er is geen klassieker bijgekomen. Ook geen leuke porsche. Er is een MINI weg. Ja, ik heb er weer eens 1 verkocht. Of het slim is weet ik nog niet, maar in elk geval wat geld erbij gekregen deze keer!De Cabrio is verkocht. Snik snik. Helaas heb ik wel wat in moeten ruilen. En dit gaat een flinke schok worden voor jullie. Ik heb nu een OPEL. Ja echt waar!. Het is een Corsa 1,2 16v Twinport Full Rhytm uit 2005. Heeft nog maar 54000 gereden en in redelijk goede staat. Kleur is helemaal zwart, dat dan gelukkig wel. Airco, cruisecontrol lmv en vanalles elektrisch maken hem wel aardig. Ach denk maar zo: 't is beter dan met de bus :-)
Dat Corsaatje ging naturlijk niet lang blijven hè, dat moge duidelijk zijn. Vrijwel direct is hij ingruild op een nieuwe auto. Omdat daar een levertijd van een maand of twee opzit, blijft de Corsa toch wel even meehobbelen. De nieuwe auto wordt een wegenbelastingvrije wagen. En nee het is geen klassieker! Ik heb Christine deze keer meer laten kiezen: FIAT 500 1,2 dualogic Sport. Kleur Zwart. Leuke sportvelgskes en sportstoelen. Alles wat erop hoort zit erop: Airco, elektriek vanalles, bleutoothje en Italiaanse striping :-) jammer dat we zo lang moeten wachten. Waarschijnlijk in april geleverd pas. 2 maanden geduld hebben dus. Zolang heb ik nog nooit op een auto moeten wachten....
Om de Spanning er een beetje in te houden, doen we de CLubman nog maar eens weg. Ja je leest het goed. De MINI Clubman Works wordt wéér verkocht. ik moet wel weer wat inruilen hè, zo gaat dat. Deze keer is de inruiler wat aantrekkelijker dan de Corsa, het is een: Mercedes E-klasse 270cdi aut5 Avantgarde (W211). Ofwel kortgezegd: TAXI! Lekker chique bak met alles erop en eraan. Dikke diesel erbij en knorren maar. Maarja het is een inruilertje hè, we moeten toch maar meteen verder kijken..... :-)
Zo gezegd zo gedaan. Vandaag de MINI weggebracht en de Mercedes opgehaald. 200 km enkele reis. Even rustig afscheid kunnen nemen dus van de Clubman. Vaarwel lekker ding. Voor de nieuwe eigenaar: veel plezier ermee! Met de Mercedes meteen naar Almelo gereden (200km ongeveer) Wat rijdt zo'n taxi lekker zeg. Dikke diesel met automaat. Op de snelweg beetje gas en zoef daar gaat ie. Voor je het weet rijdt je snelheden die je het rijbewijs gaan kosten. Lekker hoor en errug comfortabel. Ook lekker groot trouwens en best zuinig. Zal ongeveer 1 op 16 worden denk ik met mijn rijstijl.Maar goed Almelo zei ik al hè. Daar staat een leuke Volvo. Die heb je toch ook al eens gehad hoor ik jullie denken. Klopt! Maar nu is het geen gezinssedannetje en ook geen stationneke. Ik heb de Merc meteen binnen 3 uur ingeruild op een XC90 D5 uit 2005 met een tonnetje op de klok. Mooie uitvoering ook weer. Zilvergrijs met zwart leder, privacy glas en 18 inch wielen. Staat er gewoon goed bij. Navi, cd wisselaar, alles wat je maar kunt bedenken. En natuurlijk 7 stoelen. Dat kan ook wel eens praktisch zijn als er een extra kindje mee wil. De motor maakt overigens wel iets meer herrie dan in de Mercedes. De hoge zit maakt dat overigens wel weer geod. Moet wel ff een weekje wachten zodat ze hem netjes helemaal klaar kunnen maken. En daarna toeren met die wagen. En zo begint de dag met een MINI en eindigt hij 600 km later met een Mercedes welke is ingeruild op een XC90.
De verwachtingen op de XC90 waren erg hoog gespannen. Misschien daarom was het toch een tegenvaller. Hoge zit is super, automaat is ook wel lekker. Ruimte is helemaal super en alles is heel flexibel in te richten. Maar de afwerking is echt matig te noemen. Voor een auto die nieuw 70 mille gekost heeft zelfs ronduit slecht. Hard plastic, rammeltjes en kraakjes. Nee dat ben ik niet gewend. En qua sportiviteit kan het mij ook niet bekoren. Snel een vervanger zoeken Moet wel een beetje een waardige auto worden. Lekker sportief en wat meer ruimte dan een MINI.
Tja en dan is er maar 1 echte keuze: BMW. En nu eens goed! Een touring deze keer met heerlijke zescilinder. BMW 325i Touring Executive sportline uit 2006 gaat het worden. Yes dat is weer helemaal lekker. Strakke besturing, directe reacties. Vierkant de hoek om. BMW staat op 17 inch breedset. 225 voor en maar liefst 255 achter. En dat wil wel. Met 218PK onder je rechtervoet. Heerlijk gewoon. Dit is met stip mijn snelste auto ooit. (alleen de MINI cabrio JCW trok iets sneller op). Want deze 325i touring zit in 7,2 seconden aan de 100 en is in staat om door te blijven denderen totdat bij 243 km/uur de luchtweerstand de overhand krijgt. Jammer dat het net geen 250 is :-)
Damn. In plaats van 8 tot 10 weken heeft Fiat er veertien en een halve week voor nodig om een 500tje te leveren. Dat is niet volgens afspraak! Die opgeleukte Panda mogen ze dus wel houden van mij! Ik zoek wel iets anders wat sneller geleverd wordt ;-) MINI dus! Jawel we gaan het weer eens goed aanpakken. De langstblijvende auto allertijden was onze Chili Red MINI Cooper. Dat beloofd dus veel goeds voor de volgende wagen: MINI Cooper R56 met chili-pakket en in de kleur ..... Chili Red met wit dak, spiegels en strepen. Precies zoals het zijn moet: Red Hot Chili Cooper. Deze MINI is van het nieuwere model R56 en voorzien van halflederen sportstoelen, climaatje, 16 inch wieltjes en stoelverwarming. In de winter dus lekker warme billen. En dat rijdt 10 keer beter dan een Panda 500. Het is een MINI met bouwjaar 2007, maar hij heeft nog niet op kenteken gestaan! kmstand is 25 km en Eerste toelating wordt dus 2010. Hiervoor heeft ie alleen maar in de showrooms gestaan. Zonde want een MINI moet juist rijden!
De MINI is zo goed als nieuw en past helemaal bij ons. De BMW is een van de fijnste auto's die we gehad hebben. Heerlijke zescilinder, fantastische sportstoelen en fabelachtig onderstel. beter krijg je het niet hoor. Daarom moeten we maar even iets anders bedenken voor de afwisseling. We kopen er toch gewoon een extra bij. Dan moet het wel wat belastingvrij zijn om het interessant te houden. Wat vinden we van een Land Rover 109 uit 1975? Is de voorloper van de Defender. Echt oud dus. Kunnen wel erg veel kinderen in meerijden. Met 12 kinderen op pad geweest voor een kinderfeestje ;-)
Larootje is nu ook helemaal technisch nagekeken. Chassis is gaaf en bikkel hard. Carrosserie is ook helemaal hard en op een paar deukjes en krasjes na puntgaaf. Supermooi ding dus. Ik denk dat iemand daar heel blij mee gaat zijn ..... LandRover heeft net zijn verse APK gekregen en wat kleine onvolkomenheden zijn verholpen. Meteen getest en de auto meegenomen naar het werk. Nee deze keer niet binnendoor maar eens lekker over de snelweg. Wel een beetje spannend wat voor de onderhoudsbeurt ging hij niet harder dan 80 km/u. Dan begint hij te schudden en is hij bijna niet op de weg te houden. Nu zijn de stuurkogel en kruiskoppeling vervangen en zou dit probleem opgelost moeten zijn. Teven zijn de extra grote Heavy duty banden vervangen door kleinere banden voor weggebruik. Dat ziet er niet zo stoer uit, maar het rijdt wel veel beter. Maar goed ik had het over de snelweg.... Daar gaan we. Rechtsaf de invoegstrook op in de tweede versnelling. plak gas. Over naar drie. en hop weer vol het gas erop. Meteen door naar de vierde versnelling en ja we rijden al 60 km/u. pffff gas er maar weer op bij het invoegen rij ik bijna tachtig. Gelukkig ruimte genoeg. We gaan 90 km/u en ik zit nu achter een vrachtwagen. Dit is eigenlijk best goed te doen. Een stuk achter me gaat een vrachtwagen een andere inhalen. Nu heb ik even ruimte en heeft niemand last me. Ik kan het toch niet laten. Gas erop. Jawel er zit nog wat pit in. Honderd.....honderdtien jawel we halen vlotjes die vrachtwagen in en dat met een 35 jarige engelse dame! Dit gaat veel beter dan voor de APK. Kost wat maar dan heb je ook wat. Zou nog zonde zijn om hem weg te doen. Achter een bankje erbij en extra gordel en dan kunnen we met alle kinderen weer op pad. Ik zie dat wel zitten.
Maarja mijn vrouw vind zo'n oud barrel helemaal niets. De charme die ik ervan inzie mist zij helemaal. En het is weer een extra wagen en kost alleen maar geld zegt ze. Tja beetje gelijk heeft ze wel, maar een hobby mag geld kosten toch ;-)
Toch maar geadverteerd en op zo'n gave LandRover komt natuurlijk veel belangstelling. De eerste gegadigden lieten hem staan omdat ze het schudden boven de 80 toch te hinderlijk vinden. Maar nu er een verse APK op zit voor twee jaar en het schudden verholpen is, komt er natuurlijk snel een nieuwe gelukkige eigenaar. En zo wordt mijn beauty weer verkocht en rijdt hij nu naar Groningen. Bye Bye.
We zijn weer even MINI-loos. Ja echt waar; de MINI is verkocht. komt een inruilertje voor terug: Audi A3 uit 2001. Wagentje ziet er keurig uit. Even nadenken wat we er nu mee gaan doen. Blijven we hier maar even in rijden totdat de bouw klaar is en ons huis verkocht? Of moeten we maar weer opzoek naar iets anders leuks? Maarja wat zou je dan willen? MINI's zijn gewoon erg leuk, maar dan hadden we beter kunnen houden wat we hadden. Of misschien weer een cabriotje? Hoewel nu de winter voor de deur staat. We willen wel een recenter bouwjaar dan wat we nu hebben. Een beetje leuk en goekoper dan een MINI. Nou dan weet ik wel wat zegt mijn vrouw.... Maar denk eens aan de levertijden zeg ik daarop. En als je nou een gebruikte uit voorraad neemt .... Tja eens zoeken.
Weinig te vinden. RIj ik toevallig door Geldrop en kom daar langs de Fiat-dealer. FF kletsen , dan zien we wel denk ik. Half uurtje later loop ik naar buiten met een printje waar op de achterkant wat gekrabbeld staat. Komt er op neer dat ik een 500 heb gekocht. En deze week staat ie nog klaar, inclusief beurt, poetsen en garantie. Het kan snel gaan. We kopen een FIAT 500 1,4 Sport uit 2009 met 25mille op de klok. Zwart volleder, lichtmetaal, blue&Me, climaatje etc etc. Leuk dingetje. Oja de kleur: Tropicalia Yellow. Knal geel dus ;-) De standaard 15 inch hoepeltjes worden vervangen door zeldzaam 17 inch Abarth EsseEsse Titanium velgen. Maakt hem nog net even wat ruiger. En dat rijdt ook nog niet verkeerd. Je voelt nu wel echt ieder hobbeltje in de weg, maar hij gaat ook als een kart de hoek om. Je zou bijna denken dat het een MINI is. Bijna zei ik hè !
Maar dat koekblik is toch niet echt iets voor ons. Het is erg leuk hoor en helemaal niet slecht. Maar het is bij lange na ook geen BMW of MINI. De BMW 325i mag wel blijven eigenlijk want die bevalt echt heel erg goed. in 2012 komt er een nieuwe 3 serie uit, dan zien we wel verder. De FIAT mag weg en daarom ruil ik hem maar weer snel in. Omdat de BMW zo lekker is komt er een BMW voor de Fiat in de plaats. En het is geworden een BMW 120i High Executive uit 2007 met sportstoelen en M-pakketje. 18 inch wielen maken het plaatje compleet. Is een driedeurs en dus het facelift model. Lekker actueel karretje dus. Zo 2010 start met twee MINI's en gaat eindigen met 2 BMW's. Ikke is weer blij.
En nu is opeens de 325i weg.... verkocht. Was eigenlijk niet eens de bedoeling. Maargoed wel weer wat in moeten ruilen natuurlijk. Geloof het of niet, ik heb weer een Opel ingeruild. En het wordt nog erger het is een Zafira. Je weet wel zo'n 7 persoons gezinsbussie. Nu nog een labrador erbij en het beeld is compleet. Reden waarom ik het toch gedaan heb is simpel. De uitvoering van de Zafira is goed. Betreft amelijk een originele 2.0 Turbo OPC. Gezinsbussie met 192Pk en 250 NM is wel te hebben :-) Half lederen Recaro sportstoelen zijn bijna net zo fijn als de BMW sportstoelen. Bijna zeg ik hè ! En het rijdt best goed hoor. Wegligging is voor een MPV wel goed. T is geen sportwagen, maar snel is ie wel op het rechte stuk. Gas geven en vanaf 2500 toeren voel de auto steeds harder trekken tot zo'n 6000 toeren. Lekkere gezinsbak dus wel, maar niet echt iets voor mij. Eens kijken wat we hiermee gaan doen. Misschien is het wel handig als we gaan verhuizen.........
Maar dat gaan we dus niet redden. Zafira OPC wordt direct ingeruild. En wat gaat het nu dan worden? BMW weer of juist een MINI? Helaas niets van dat alles. Het gaat wel een hele leuke worden en we hebben zoiets al een keer gehad. Nee ook geen Volvo en ook geen Peugeot. Het wordt een Mazda. Ja hoor en het is weer een MX-5. Deze keer een 1,8 met 145PK dus dat komt wel goed met de lol. MX5 is van 2003 en heeft maar liefst 38.000 km gereden. Ziet er echt als nieuw uit! Kleur is zilvergijs met een blauwige gloed en blauwe linnen kap. Interieur blauw leder en Nardi sportstuur. Oja en lekkere stoelverwarming voor warme billen in de winter. Is dat handig met twee opgroeiende kinderen. Nee dus, maarre moet dat dan? Deze auto is eens gewoon lekker voor papa en mama zelf! We zitten meestal toch alleen in de auto op en neer naar het werk, hoeveel zitplaatsen heb je dan nodig? En we hebben altijd nog de 120i.
Maar die 120i is echt een pechauto voor ons. In twee maanden: 2 bekeuringen voor te hard rijden, de tweede voorruit is alweer stuk, 1 nummerplaat kwijt en dus vervangen, om over de technische irritaties nog maar te zwijgen. Deze bak brengt ons dus echt geen geluk. Toch eens snel kijken of we daar ook iets mee kunnen regelen. Een grotere BMW of een MAXI wellicht? Een MINI Countryman gaat het voor nu niet worden. Ik heb iets met wat meer ruimte gekocht. De 120i wordt ingeruild. De nieuwe wordt weer een BMW. Nee geen 3 serie, dat hebben we nu wel even gehad (hoewel ik vind het echt de fijnste auto's van het moment). Maar goed een andere BMW dus. Deze keer weer eens een SUV. In mijn ogen de meest ondergewaardeerde BMW: BMW X3. Deze keer geen diesel zoals in 2008, maar we gaan voor een benzine. de 2.0i met 150PK zou voldoende moeten zijn. En zo op papier is het allemaal niet erg indrukwekkend. En ja die 204PK diesel was heel veel sneller, maar ik moet zeggen dat dit benzinezuipertje nog niet zo verkeerd rijdt. Een echte strepentrekker is het niet, maar het machientje doe stil een keurig zijn werk. Over de nederlandse wegen is er gewoon vlot mee te rijden en het gaat in alle rust en comfort. De besturing is nog steeds superstrak en zoals een BMW bedoeld is. De ruimte in de auto is hier absoluut een groot pluspunt. Op de achterbank meer dan genoeg ruimte voor die koters van ons en de kofferbak is ruim genoeg voor een lange zomervakantie. Ja dit moet wel weer even kunnen zou ik zo zeggen ... :-)
Het zal niemand verbazen dat de MX5 toch niet zo praktisch is met twee kinderen. Ondanks dat het een erg plezierige auto is gaat hij er toch weer uit. Het was heerlijk genieten van het mooie voorjaar, maar nu is het tijd voor wat anders. En wat voor iets! Ik ga een merk nemen wat ik nog nooit eerder heb gehad. Inderdaad geen MINI of BMW dus. Ik heb een Renault gekocht. Watte??? hoor ik je zeggen. Ja het is echt waar. Kijk ik ben helemaal geen liefhebber van dit merk, verre van dat. Maar ik zocht weer eens een leuke auto zoals voorheen die Peugeot 106 Rallye was. Kleine auto met een sterke hoogtoerige atmosferische motor. Tja en ga dan in het huidige turbo tijdperk maar eens iets zoeken. Eigenlijk blijven dan alleen de BMW zescilinder lijnmotoren over. Hoewel die ook niet echt hoogtoerig zijn, maar wel veel power geven. Nee eigenlijk is er nog maar 1 die zoiets levert: De Renault CLIO RS. 2.0l viercilindertje met net geen 200 PK bij 7200 toeren. Koppel van 215NM ook pas bij 5500 toeren. Kijk dat is nog eens een lekker blèrbakkie. Knalrood en alle denkbare opties: elektrisch panoramadak, xenon, stoelverwarming, sportstoelen, 197 Cup-sport onderstel (iets verbreed), 17inch lmv, cruisecontrol, zesversnellingen, Cup body-kit, keyless entry en go, etc etc. Ja echt waar ik heb het gewoon over een clio-tje hoor. Hij is van 2008 en heeft 21000 km gereden. Dat wordt smullen.......
Ai Ai dit is wel erg vervelend. We zitten alweer bijna een jaar zonder MINI. Dat kan natuurlijk niet he. Inmiddels een paar keer in onderhandeling geweest op verschillende MINI's maar allemaal op niet uitgelopen. Ik wil gewoon weer een leuke MINI. Hoeft allemaal geen heel erg speciaal geval te zijn, maar gewoon een lekkere vlotte Cooper. Net zoiets als onze eerste zeg maar :-) Na lang zoeken toch weer eens wat tegen het lijf gelopen. Een Chili Red MINI Cooper Chili. Nee geen S en geen cabrio, gewoon een Coopertje met 120 PK. Hij is van 2007 en hij heeft maar origineel 2.553 km gereden. Ja echt waar! 4 jaar oud en niets gereden. Gewoon fantastisch. Wit dak, spiegels en bonnetstripes weer dus helemaal zoals die vorige twee rode. Chili-pakketje dus de belangrijkste extra's zitten er weer op. Ik heb meteen een zwarte gaas-grill besteld en ik heb nog zwart-wit geblokte spiegelkappen en scuttles in de kast liggen om hem een eigen gezicht te geven. Meteen een carkitje erin om bekeuringen te voorkomen. En het mooiste is dat hij van de dealer af komt met 24 maanden MINI-Next garantie. Nou beter kunnen we het niet hebben. De X3 moet er deze keer plaats voor maken. Tja alles om maar weer een MINI te hebben hè en die BMW ging alweer 8 maanden mee, dus die heeft zijn dienst wel uitgezeten ;-) De Clio RS draait ook alweer even mee en wellicht kunnen we die dit jaar nog verruilen voor weer wat groters....
Ja hoor het is weer gelukt, nog voor het einde van het jaar een brave gezinsauto te kopen. Clio-tje gaat weg en een ruimere gezinsauto komt ervoor terug. Omdat ik toch wel een beetje aan de power gewend ben geraakt moest ie natuurlijk wel vooruit kunnen. 200 PK plus was het uitgangspunt. Tja en waar kom je dan op uit? Snelle gezinsauto? Ik ken er eigenlijk maar één die goed genoeg zou zijn. Juist de BMW 3-serie. De keuze is daarom gevallen op een BMW 325i high executive. Zescilinder-powerrrr 218PK, 0-100 in 7 sec en een toppie van 245 km/u. Moet kunnen he. Nu hebben we dus weer de ideale combi op de oprit: zwarte 3 en rode MINI ;-).
325i is een sedan en uit 2006. Iets over de ton gelopen en komt van de BMW-dealer. Uiteraard met sportstoeltjes en sportstuur. Mooie set styling 162 BMW 18 inch breedset. Achterbanden in de maat 255-35-VR18 ! Vet!. Hopelijk hoeven er niet te snel nieuwe op :-) Verder nog een climaatje en dergelijke en gaan met die banaan. Smudde uit Enschede zet zo toch maar even twee auto's bij me weg in 1 maand. Thnx Fabian!
En daar houdt het natuurlijk nog niet bij op. Het is nu begin 2012 en Fabian zet even de derde auto bij me weg in een paar maanden. Je hoort het goed: ik heb weer wat nieuws. De BMW gaat weg en er komt een MINI voor terug. Kijk en dan hebben we dus weer mooi twee MINI's op de oprit staan. gezellig he. Misschien niet zo praktisch met de vakantie, maar daar bedenk ik nog wel wat op.
Het is geworden een MINI Clubman Cooper D. een Diesel? Klopt een MINI Diesel. Je moet alles eens geprobeerd hebben he. Zal wel even wennen zijn om van 218PK over te stappen naar 110PK. Dat is gewoon even de helft. Gelukkig heeft zo'n dieseltje wel een redelijk koppel en weegt hij niet zoveel als de 3serie. Moet toch wel redelijk vooruit komen zo'n Doopertje. En het verbuik van 1 op 9 voor de 325i zal ook wel een stuk gunstiger uitvallen. 1 op 24,4 zoals de fabriek beloofd zal ik nooit gaan halen, maar als er 1 op 20 in zou zitten, maken we toch een flinke sprong ten opzichte van de Beemer. En de literprijs is ook wat lager. Belasting is iets hoger, maar omdat de MINI lichter is dan de BMW scheelt het niet eens zoveel. Tevens is de verzekering een stuk lager voor de Clubman. MINI is ook nog geen 2 jaar oud dus veel onderhoud ga ik daaraan niet hebben. Al met al scheelt het een hoop in de kosten verwacht is zo. En stel dat het echt te langzaam mocht zijn, kunnen die dieseltjes ook prima getuned worden naar zo'n 140PK en over de 300NM. Dan wordt hij toch nog best snel.
Kleur is DarkSilver. Heeft nu sportstoelen, climaatje, en een portable navigatie als belangrijkste extra's. Eens bedenken wat we er verder van gaan maken.... Zo saai grijs kon hij natuurlijk niet blijven. Ik heb het schilderij van Alexander Vogels op het dak later wrappen. Over exclusief gesproken :-)
Omdat het in 2012 zo belachelijk stil is geweest op deze pagina, kom ik nog maar even met een kleine verrassing. Nou ja klein... De rode MINI is weg. Hadden we ook al bijna een jaar dus mocht onderhand ook wel eens. Maarja wat komt ervoor terug. In de cathegorie 'and now for something completely different' gooien we het maar eens over een andere boeg: het wordt een Mercedes. Ja ik weet het die hebben we ook al eens gehad, maar deze is een oldtimer! Komt uit 1986 en is dus belastingvrij (tenminste nu nog wel, ff afwachten wat het kabinet gaat doen :-)
Het is geworden een Mercedes 280 GE. De luxe terreinwagen van Mercedes dus. dikke zescilinder met automaat onder de kap. Luxe lederen bekleding, airco en 9 persoons uitvoering. Meteen gezellig met de wagen volgeladen naar Glow in Eindhoven geweest. Heerlijke wagen. Echt king of the road gevoel omdat je werkelijk over alles en iedereen heenkijkt. Auto heeft maar 1 nadeel: hij rijdt op benzine. Ik denk ongeveer 1 op 5.....
Lollige wagen zo'n G, maar snel tijd voor wat anders. Iets leuks, kleins. Nou heb ik me toch wat gevonden: Een Lomax. Kort gezegd een Eend (Citroën 2CV) met een leuke carrosserie. Is van 1983 en dus belastingvrij, maar zelfs al was het niet meer belastingvrij: met een gewicht van 450 kg valt de wegenbelasting ook wel mee. Verzekering is een paar tientjes per jaar en afschrijving bijna nul. Onderhoud valt ook wel mee omdat alle techniek van een ouwe Eend afkomstig is. Dit is dus wel leuk om erbij te hebben....
En ja om erbij te hebben. De rode MINI is namelijk gewoon weer terug waar hij hoort. Bij ons op de oprit Zo is 2012 toch nog een verrassend auto-jaar geworden. We sluiten het jaar maar weer af met twee MINI's op de oprit en een Lomax in de garage. Tja in de winter mag ie binnenstaan he.
Na een wintertje binnen geslapen te hebben is de Lomax weer tot leven geroepen. Eerst even een beurtje en verse APK erop en dan genieten maar deze zomer. 's avonds na het eten lekker een rondje knorren tussen de velden. Heerlijk. Wind door je haren. pruttelend motortje. Dun sportstuurtje in je handen. Wie doet me wat? Niemand toch.
Eerlijk gezegd komt het er zomaar weinig van om te rijden met de "Eend". Kei zonde natuurlijk. Na de zomer moet ik toch maar weer naar binnen. Deze winter toch maar kijken of ik hem weg kan doen. Hoewel wie koopt nou zoiets in de winter? Nou daar zul je nog van opkijken. Hij is zomaar opeens verkocht en onderweg naar België. Handelaar gaat hem verder opknappen voor zover dat nodig is en wil hem in het voorjaar met winst verkopen. Nou ik wens hem er veel succes mee. Het is een leuk ding dus daar moet vast iemand voor kunnen vinden zou ik zeggen. En ik heb weer ruimte in de schuur :-)
Over heel 2013 heb ik dus niets zinnigs te melden op auto gebied. De Clubman is weer lekker mee naar frankrijk op vakantie geweest. Kofferbak vol en kindjes op de achterbank. Eén kind met gebroken been erin maar zelfs dat is allemaal gelukt in onze Clubman. Eigenlijk best een heerlijke wagen. Niet erg groot maar zo op vakantie met een lange afstand rijdt hij gemakkelijk 1 op 24. Dus pas na een kleine 800 hoef ik pas voor de eerste keer te stoppen om te tanken. Wakker worden kinderen, ik heb de hele nacht doorgetuft en het is ochtend. Tijd voor ontbijt en diesel. Nog maar twee uurtjes rijden en dan staan we op de camping. Kinderen kijken nog een filmpje op de achterbank en ik geniet nog maar van een lekker koude cola. Wat kan het leven toch heerlijk zijn.
Maar 2013 gaat dus eindigen zoals het begonnen is: met twee MINI's alleen nu zonder Lomaxje.
Voor 2014 moeten we toch maar weer eens wat röhring in de zaak brengen. Maar dat wil nog niet zo lukken. Paar keer in onderhandeling geweest maar telkens net niet eruit gekomen. Eigenlijk met de belangrijkste reden dat ik liever mijn MINI's houd. Maar nu zo net voor de vakantietijd toch nog maar eens een serieuze poging gewaagd. In de Autoweek geven ze ieder jaar drie vakantiebarrels weg. Ik heb ook wel een geprobeerd om er één te bemachtigen, maar waarschijnlijk is naar de camping in Frankrijk rijden niet uitdagend genoeg voor de redactie om mij zo'n wagen te geven. Maar daar weet ik wel wat op: ik koop gewoon mijn eigen vakantiebarrel! Ik zoek een ruime, luxe wagen. Vooral comfortabele en groooot moet ie zijn. Een XC90. Dat is groot en comfi. Hebben wel al eens gehad en dat beviel toen niet zo goed, weet je nog. Maar nu zo voor op vakantie zou het best kunnen toch? Onderhandelingen lopen niet echt vlot. Misschien ben ik toch te gehecht aan me MINI's...
En gelukt. Of ik er goed aan doe weet ik niet maar de rode MINI met nu net 28mile op de klok gaat weg. Daarvoor in de plaats komt een serieus grote reiswagen. Even een beeld scheppen: de nieuwe is een automaat en heeft lederen bekleding, stoelverwarming, navigatie, DVD speler, cruisecontrol, climate control, ontelbaar veel opbergvakjes voor allerhande kleine spulletjes en een flexibel interieur. jawel echt waar het is dus een MPV. Ongelooflijk dat ik dat nog ooit zou gaan doen. Waarom specifiek deze? behalve alle lekkere luxe en belachelijk veel ruimte is het een 8 persoons wagen. Klopt echt. Deze heeft maar liefst ACHT zitplaatsen! Twee man op luxe fauteuils voorin. Dan drie losse stoelen op de tweede rij en op de derde rij een bankje waar drie (kleine) mensen kunnen zitten. Dus behalve handig met de vakantie is hij ook wel in te zetten bij kinderfeestjes en voor transport bij het voetbalteam. Wat is het nou geworden dan? Oja het is een Peugeot 807 2.0 automaat Navteq. Kleur heel donker grijs, zwart leder interieur. Behoorlijk chique dus. Is wel van 2006 en heeft al het nodige meegemaakt, maar hier gaan we nog wel wat lol aan beleven deze zomer. Ik zal vooral eens na gaan denken met welke stoelopstelling we gaan vertrekken richting Frankrijk. Een echte vakantiebarrel dus zoals hij hoort te zijn. Wordt vervolgd...
Heerlijke vakantie gehad. ongelooflijk wat een ruimte in zo'n 807 zeg. We hebben hem daarom omgedoopt tot "space-ship". Ik had voor de vakantie de achterbank er even uitgehaald (damn wat is dat ding zwaar zeg) en de stoelen op de middelste rij in de achetrste stand gezet. Middelste stoel plat geklapt als tafeltje en de andere twee in de ligstand gezet. We vertrekken immers midden in de nacht dus de kinderen moeten comfortable kunnen liggen hè. Dan alles ingepakt. toen ik klaar was hield ik nog ruim genoeg over om twee kinderfietsen mee te nemen en dat heb ik dan ook maar gedaan. Koelkast stond er al in, precies achter de middelste stoel die omgeklapt is als tafel. Daardoor kunnen de kinderen gemakkelijk iets uit de koelkast pakken tijdens het rijden, ideaal. En lekker een filmpje kijken op de oude originele VDO-Dayton speler die er al in zat. De nieuwe infrarood koptelefoons uit de MINI werken er trouwens gewoon op. Dus dat was wel makkelijk. De navigatie cd-roms zijn van 2006 maar we zijn zonder problemen op de camping aangekomen. Dat is trouwens wel een gruwelijk irritante eigenschap van deze navi. Telkens als je bijna de plaats van bestemming hebt bereikt zegt ze: "U bent aangekomen" Ja wat denk jij dan, het is vakantie! moet ik dan ook nog de lijn gaan letten ofzo? tsss stom apparaat.
Toen we daar waren en de bagage er weer uit was heb ik de opstelling gewijzigd. Twee stoelen op de achterste rails en de middelste omgedraaid. De kinderen zitten nu lekker met hun beentjes omhoog onderuitgezakt dvd te kijken of lekker te 'loomen'. Ik vraag me af of de koning en koningin zo comfortabel reizen ;-)
Vakantie zit er weer op en de Peugeot is weer verkocht. Yep na precies een maand, neem ik weer afscheid van dit geweldige ruimte vaartuig. De ruimte is heerlijk en vaak erg gemakkelijk, maar het rijden is voor mij toch een beetje te comfortabel hoor. Ik moet toch wel iets hebben wat als een blok op de weg ligt. Maargoed ik kan de 807 particulier verkopen maar moet dan wel zijn auto inruilen. Hij vindt zijn auto te stug en zoekt iets met meer ruimte. Nou ruimte heb ik genoeg in de aanbieding en stug kan ik deze fransoos zeker niet noemen. Voor mij kan het niet stug genoeg zijn denk ik maar. Het niet echt mijn eerste keus qua inruiler maar opzich weinig mis mee. Een beetje te oud, maar de kilometerstand is wel weer acceptabel. Uiteindelijk toch maar ja gezegd en een deal gemaakt. De inruiler is een Mercedes C200Kompressor uit 2001 met net geen 165duizend kilometers gereden. Origineel Nederlandse wagen en de kleur is donkerblauw metallic. Nette originele velgen eronder dus zo op het oog een keurige wagen. Rijdt ook prima. met 163PK en 230Nm koppel wil dat ding best vooruit. Heeft een sportonderstel dus de bocht om moet ook mogelijk zijn. Misschien hoeft deze niet eens perse meteen weer weg.....
Natuurlijk hoeft dat niet persé.....
Maar dachten jullie nou echt dat die ster hier lang zou staan? Kom nou. Als ik een Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi. Ik heb heel snel het cirkeltje weer rond gemaakt. We hebben weer een chili red MINI. Had je dan niet beter kunnen houden wat had, vraag je? Misschien wel. Maar we hadden een gewone leuke cooper met 120 pk's. En nu krijgen we een MINI Cooper S met origineel WORKS tuning pakket. 194 pk en 250 nm koppel (met overboost 270). Dat zorgt ervoor dat hij in minder dan 7 tellen aan de 100 zit en doordendert tor 232 km/u. Niet slecht voor een 1.6 Coopertje toch? En het heeft me niets meer gekost dan wanneer ik rechtstreeks de cooper had ingeruild op de Works. Daarbovenop rolt de clubman nu lekker op de 17ich wielen van de vorige rode MINI die op de oude 16 inch van de clubman met matige banden is ingeruild. Al met al weer een leuke auto-vakantie-ruil-actie als je het mij vraagt. Je moet het wel aan mij vragen hoor, want als je het aan mijn vrouw vraagt.... Die zal zeggen dat ze blij is met een rode MINI Cooper. En ook zal het niet direct zeggen verwacht ik dat ze ook wel blij zal zijn met een paar extra peekaatjes onder d'r pumps. Nu alleen nog iets bedenken tegen die enveloppen uit Leeuwarden.
En wat rijdt dat lekker snel zeg zo’n Worksje. Heerlijk. Alleen jammer dat het dak er niet af kan. Heb ik dat al niet eens eerder gezegd? Tijd voor weer een leuke cabrio dus J Natuurlijk wordt dat een MINI. What else? En zo gebeurde het. De lekkere Works maakt plaats voor een MINI Cooper Cabrio uit 2010. Gewoon een 120PK in het zwart, met zwart leder. Beetje braafjes maar wel lekker met opendakkie toeren. De wind door je haren. Lekker muziekje uit de boxen, enjoy.
De Clubman diesel hebben we nog en de Cabrio bevalt ook wel goed. Tijdens een beurtje voor de Cabrio stuurt de dealer in Veldhoven met op pad met een BMW i3. Vrees niet! Ik doe geen eco-broodrooster-geval. Maar eerlijk is eerlijk het rijdt wel bijzonder lekker. Perfect lineaire versnelling en het hij blijft maar gaan. Al mis je wel een beetje de beleving van een brullende motor hoor. Maargoed, elektrodingetje snel weer terug op zijn plek gezet. Staat daar achter in de hoek zowaar mijn volgende auto. Nee geen BMW maar gewoon weer een MINI. Auto nummer 54 wordt tevens MINI nummer 14. En wat voor eentje: MINI Countryman Cooper S. De eerste MINI waarbij je geen excuses aan hoeft te bieden als je twee of drie mensen op de achterbank laat plaatsnemen. Wat een ongekende ruimte zeg. Maar voordat jullie denken dat ik deze MINI heb gekocht om zijn ruimte zal ik even wat extra details prijsgeven. Hij is zwart met zwarte velgen. Ja staan nu twee zwarte MINI’s op de oprit. Even bij de les blijven. Zwart dus, extra getinte achterruiten maken de looks van buiten erg stoer. Van binnen gaat het feest gewoon door. Zwart lederen sportstoelen, sportstuur, navigatie, bleutooth en niet te vergeten de overheerlijke stoelverwarming. Die moet ik voortaan in iedere auto hebben hoor ;-). En dan heb ik het nog niet gehad over de motor: 184 PK en 240 NM koppel. Dat ding wil dus heel behoorlijk van zijn plaats!
Twee zwarte MINI’s is natuurlijk 1 teveel, ofniet? Nee hoor geintje. Toch gaat er eentje weg. De cabrio is toch wat oncomfortabel op de langere afstand en die gaan we meer afleggen. Althans Chris10 dan. Dus na ongeveer een jaar gaat de plaats maken voor wat degelijkers. Als leenauto heb ik redelijk recent een eigenlijk best wel lekkere wagen meegehad. Die rijdt eigenlijk wel een heel stuk beter van de ‘oudere’ MINI modellen. Nee ik heb het niet over de i3! Maar over het nieuwste model MINI. De F56 vanaf 2014. Ondanks een 1.5 driecilinder is de Cooper serieus lekker hoor en stukken meer auto dan de vorige modellen. Dat moet het dus worden: nieuwste model MINI Cooper. Eisen? Nou in elk geval sportstoelen. 17 inch wielen. Liefst navi en bleutooth en als het kan stoelverwarming. Oja en de kleur: chili red. Uiteindelijk is de stoelverwarming niet gelukt en het blijkt ScaleImage17.jpgdat Chili red in eerste instantie niet geleverd is op het nieuwste model later alleen icm het Works exterieur pakket. Dus dat gaat ook niet lukken op de tweedehands markt. Een saaie grijze of zwarte wil ik ook niet. Een echte Cooper moet opvallen. Dan blijft er nog een heerlijke nieuwe kleur over: Vulcanic Orange! En zo geschiedde het. Lijkt het erop dat we 2016 gaan afsluiten met een Zwarte Countryman en een vulcanic Cooper. Kon slechter natuurlijk. Om het met de Countryman wat langer uit te houden even iets leuks gedaan. Motor laten tunen door chiptuning op maat bij JP Carengineering. Resultaat: 218 PK en 343NM koppel. Sakkerju wat een verschil zeg. Ongehoord gruwelijk lekker snelle acceleratie nu. Dat ding blijft nu maar doortrekken. Reageert direct op iedere aanraking van het gaspedaal. Vragen mensen aan me: “Rijdt hij ook zuiniger nu?” Who cares, als je zo verschrikkelijk lekker door kunt accelereren. Nee natuurlijk rijdt hij niet zuiniger. Ik heb de hele tijd zin om het gas vol in te trappen en als een malloot over b-weggetjes te scheuren. Bochtje, ff remmen. VOL gas erop. Remmen en weer gassen. Brandstofverbruik? Daar dacht ik alleen aan toen ik een diesel had! Nu zijn er veel belangrijkere dingen dan verbruik. Genieten is het nieuwe toverwoord. Of is het dat eigenlijk altijd al geweest als je in een MINI rijdt?
Heb je echt alles hierboven gelezen? Wauw, jij hebt een geduld zeg ;-) Maar voor nu was het dit wel even.