Afgelopen zaterdag hebben we de vervanger (VW Scirocco) voor onze eerste Mini Cooper S ingeruild op een -al zeg ik het zelf- prachtige Mini Cooper S Cabrio (R57) uit 2010! Heb toch best een hele tijd gezocht naar een model wat goed bij ons zou passen en dit is hem na toch wel 10+ Mini's te hebben bekeken, geworden.
Zoals gezegd betreft het een R57 uit 2010 (MY2011 met de N18 motor). Origineel in Duitsland geleverd en in 2013 naar zijn eerste en enige Nederlandse eigenaar gegaan. Compleet met export en TUV rapporten. Daarna altijd bij Van Poelgeest in onderhoud geweest. Chili + Wired uitgevoerd in Midnight Black Metallic, Lounge Leder in Hot Chocolate en de Hot Chocolate Kap.
Aan opties geleverd met Automaat+ flippers (dit wilde het meisje graag), Bi-Xenon, Navigatie business, Harman Kardon Audio, Chromeline interieur + Carbon Black, stoelverwarming, sport button, licht- en regensensor, armsteun, uitgebreide verlichtingspakket, bluetooth audio streaming en als klap op de vuurpijl - de Always Open Timer! Omdat ik graag wat meer sound wilde uit de uitlaat is vrijdag meteen een Factory JCW uitlaat laten plaatsen. Ben met een enorme lach op mijn gezicht teruggereden - wat is dat een vette upgrade!
De eerste kilometers zijn erg goed bevallen, helemaal dankzij het weer van de afgelopen dagen. Heerlijke auto en een stuk volwassener dan de R53. Motorisch moet ik wel even wennen, de VW leverde na stage 1 bij JD ongeveer 260 pk, waar de Mini met 184 pk dan toch wel even een verandering is. De snelheidsbeleving zeker met open kap is dan wel weer heel anders bij de Mini.
Voorlopig eigenlijk verder weinig wensen...
- Velgen worden nog opnieuw gespoten. (afspraak nav de aflevering)
- Zwart is een moeilijke kleur en deze heeft echt nog wat secuur polijstwerk nodig.
- DRL wil ik me nog eens in verdiepen. Nu rijden we altijd met Xenon aan en dat vind ik eigenlijk niet nodig.
- De sportknop geeft enorme klappen tijdens terugschakelen en remmen op de motor. Is dit ook nog te programmeren dat hij dit doet bij opschakelen? Een JCW uit deze serie doet dat namelijk wel...
- Tuning? Heb best eea gelezen over deze motor maar het vlak N18 + stage 1 is mij nou nog steeds niet helemaal duidelijk. Is het "veilig" te doen en zo ja, dan ook bij Beek? Tips en adviezen van harte welkom!
Genoeg geschreven; tijd voor wat plaatjes: De foto's zijn gecapt vanaf het internet, heb zelf nog geen tijd gehad om een paar nette foto's van onze nieuwe aanwinst te maken...