Gevonden: een prachtige R52 JCW; nog heel even geduld...
- Erwinner
- Be Mini
- Locatie: Baarn
Bericht
In afwachting op het herstel van de hulpkoppelingscilinder van de JCW van Rob/Mushrop kon ik het natuurlijk niet laten om eens lekker te gaan sjoppen.
Zaterdagmiddag voor niks naar Apeldoorn gereden voor bezoekje aan De Adelaar. Daar staat een mooie NL geleverde en dealeronderhouden zwarte JCW Cabrio. Op zich een mooi ding, maar wel wat karig afgeleverd. En kreeg niet echt een 'goed gevoel' van de verkopers die met verleidelijke teksten je naar de showroom hopen te krijgen en dan niet het vetrouwen weten te winnen. Ben dus zelfs zonder de afgesproken proefrit weer in de leasebak gesprongen en onverrichter zaken huiswaarts gekeerd. Gelukkig is het 'maar 45min rijden', maar ik had dus beter mijn middag anders kunnen besteden na alle waarschuwingen vooraf...
Vanmiddag spannende belevenissen in Den Haag. Daar via Marktplaats een eveneens zwarte JCW cabrio bezichtigd, maar eerst op de A12 'genoten' van wat extra reistijd toen er aan de andere kant met groot materiaal uitgerukt werd om een uitbrandende V70 te blussen na een kettingbotsing.

Eenmaal aangekomen trof ik twee vriendelijke heren die de JCW nog net even aan het schoonsoppen waren van het saharazand dat afgelopen dagen naar beneden was gekomen. Op het eerste gezicht best een mooi plaatje met vooral een mooi Recaro interieur



De auto was al paar jaar in bezit van het echtpaar en werd voornamelijk bereden door de dame in het gezelschap (klinkt bekend ?)
Deze dame heeft wel wat moeite met parkeren blijkt uit de stoeprand schade aan alle 4(?) de wielen.

Ook her-en-der wel een plekje op een bumper, maar de portieren waren wonderwel aardig vrij van putjes. Wel wat swirls in de metallic lak dus een goede poetsbeurt is wel op zijn plaats, net als een goeie beurt onder de motorkap want daar is nooit aandacht aan geschonken. Ook het interieur zelf is aardig uitgeleefd met flink wat krassen op de hardplastic schermen bij de achterbank en een niet meer te sluiten deksel van de middenarmsteun. Mist dus duidelijk wat TLC!
Dan maar lekker stukje toeren. Alles functioneert zoals het hoort en ben onder de indruk van het pittige karakter. Het onderstel was het originele sportonderstel en kwam wonderwel prima over de diverse verkeersdrempels ter plaatse. Beviel me met die 17" eigenlijk best prima!

Dan de uitdagingen waar ik onderweg achter kwam;
1. De koppeling. Ik heb eigenlijk nog weinig ervaring met de Mini koppeling, maar kreeg het gevoel dat deze wel wat erg 'kort' was. Heb nog ergens de test gedaan met optrekken in 3e en bij lage snelheid in hoge versnelling fors gas erop. Toen geen slippende koppeling, maar echt soepel kwam de JCW ook niet van zijn plek. Wat zijn de signalen voor vervangen van koppeling?
2. Ernstiger was echter de check van oliepeil. Zelfs onderaan de tip geen olie! Heb er onderweg dus een volle liter 5w30 ingeknikker na telefoontje met de eigenaar. Geen idee hoe lang laatste wissel geleden was. Volgens het boekje was laatste onderhoud door de dealer juni 2010. De eigenaar bleef cryptisch met laatste paar jaar gaan we niet meer naar de dealer maar naar een BMW specialist, maar hij kon me niet vertellen wanneer de laatste onderhoudsbeurt geweest is (dat regelt mijn vrouw als het lampje voor service gaat knipperen).
Weet dus niet hoe lang het motortje dus al te weinig smering heeft gekregen. Iemand enig idee of de schade hiervan te controlleren valt? En nu? Preventief lagerschalen wisselen? Of maar liever 'laten staan'?

en tenslotte nog een bijzonder verhaal met het papierwerk. Er zat nog een Duits document bij. Lijkt me een 'schorsings/export-document'. Vreemde is dat deze dateert van juli 2007 terwijl invoer bij RDW pas januari 2008 op kenteken is gegaan. Ofwel; zit bijna een half jaar tussen? Zou het een schade auto zijn geweest die paar maanden bij herstelbedrijf heeft gestaan alvorens naar NL te exporteren?

Ik vermoed dus dat ik maar rustig wacht op herstel van de JCW van Rob. Heb ook geen haast tot de Pinda van mijn vrouw een nieuw baas(innet)je heeft.
Zaterdagmiddag voor niks naar Apeldoorn gereden voor bezoekje aan De Adelaar. Daar staat een mooie NL geleverde en dealeronderhouden zwarte JCW Cabrio. Op zich een mooi ding, maar wel wat karig afgeleverd. En kreeg niet echt een 'goed gevoel' van de verkopers die met verleidelijke teksten je naar de showroom hopen te krijgen en dan niet het vetrouwen weten te winnen. Ben dus zelfs zonder de afgesproken proefrit weer in de leasebak gesprongen en onverrichter zaken huiswaarts gekeerd. Gelukkig is het 'maar 45min rijden', maar ik had dus beter mijn middag anders kunnen besteden na alle waarschuwingen vooraf...
Vanmiddag spannende belevenissen in Den Haag. Daar via Marktplaats een eveneens zwarte JCW cabrio bezichtigd, maar eerst op de A12 'genoten' van wat extra reistijd toen er aan de andere kant met groot materiaal uitgerukt werd om een uitbrandende V70 te blussen na een kettingbotsing.

Eenmaal aangekomen trof ik twee vriendelijke heren die de JCW nog net even aan het schoonsoppen waren van het saharazand dat afgelopen dagen naar beneden was gekomen. Op het eerste gezicht best een mooi plaatje met vooral een mooi Recaro interieur



De auto was al paar jaar in bezit van het echtpaar en werd voornamelijk bereden door de dame in het gezelschap (klinkt bekend ?)
Deze dame heeft wel wat moeite met parkeren blijkt uit de stoeprand schade aan alle 4(?) de wielen.

Ook her-en-der wel een plekje op een bumper, maar de portieren waren wonderwel aardig vrij van putjes. Wel wat swirls in de metallic lak dus een goede poetsbeurt is wel op zijn plaats, net als een goeie beurt onder de motorkap want daar is nooit aandacht aan geschonken. Ook het interieur zelf is aardig uitgeleefd met flink wat krassen op de hardplastic schermen bij de achterbank en een niet meer te sluiten deksel van de middenarmsteun. Mist dus duidelijk wat TLC!
Dan maar lekker stukje toeren. Alles functioneert zoals het hoort en ben onder de indruk van het pittige karakter. Het onderstel was het originele sportonderstel en kwam wonderwel prima over de diverse verkeersdrempels ter plaatse. Beviel me met die 17" eigenlijk best prima!

Dan de uitdagingen waar ik onderweg achter kwam;
1. De koppeling. Ik heb eigenlijk nog weinig ervaring met de Mini koppeling, maar kreeg het gevoel dat deze wel wat erg 'kort' was. Heb nog ergens de test gedaan met optrekken in 3e en bij lage snelheid in hoge versnelling fors gas erop. Toen geen slippende koppeling, maar echt soepel kwam de JCW ook niet van zijn plek. Wat zijn de signalen voor vervangen van koppeling?
2. Ernstiger was echter de check van oliepeil. Zelfs onderaan de tip geen olie! Heb er onderweg dus een volle liter 5w30 ingeknikker na telefoontje met de eigenaar. Geen idee hoe lang laatste wissel geleden was. Volgens het boekje was laatste onderhoud door de dealer juni 2010. De eigenaar bleef cryptisch met laatste paar jaar gaan we niet meer naar de dealer maar naar een BMW specialist, maar hij kon me niet vertellen wanneer de laatste onderhoudsbeurt geweest is (dat regelt mijn vrouw als het lampje voor service gaat knipperen).
Weet dus niet hoe lang het motortje dus al te weinig smering heeft gekregen. Iemand enig idee of de schade hiervan te controlleren valt? En nu? Preventief lagerschalen wisselen? Of maar liever 'laten staan'?

en tenslotte nog een bijzonder verhaal met het papierwerk. Er zat nog een Duits document bij. Lijkt me een 'schorsings/export-document'. Vreemde is dat deze dateert van juli 2007 terwijl invoer bij RDW pas januari 2008 op kenteken is gegaan. Ofwel; zit bijna een half jaar tussen? Zou het een schade auto zijn geweest die paar maanden bij herstelbedrijf heeft gestaan alvorens naar NL te exporteren?

Ik vermoed dus dat ik maar rustig wacht op herstel van de JCW van Rob. Heb ook geen haast tot de Pinda van mijn vrouw een nieuw baas(innet)je heeft.
One life, live it!
- frankie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Lekker middagje zo
. Apeldoorn is volgens mij best een lastige stad om fatsoenlijk een auto te kopen, vele kaf tussen het koren zeg maar
Het lage oliepeil zou ik nummer 2 echt voor laten staan. Daar zijn ze nogal vatbaar voor zeg maar, net als een Alfa twinspark. Staat er naast die bestuurdersstoel een flesje olie?
Het verhaal met de exportpapieren kan natuurlijk van alles zijn, misschien geimporteerd door een autobedrijf en pas na een half jaar verkocht. Als ik een autobedrijf zou hebben zou ik hem ook pas op kenteken zetten als ik hem verkoop en niet eerder. Scheelt toch weer een paar honderdjes BPM en dus extra marge.


Het lage oliepeil zou ik nummer 2 echt voor laten staan. Daar zijn ze nogal vatbaar voor zeg maar, net als een Alfa twinspark. Staat er naast die bestuurdersstoel een flesje olie?
Het verhaal met de exportpapieren kan natuurlijk van alles zijn, misschien geimporteerd door een autobedrijf en pas na een half jaar verkocht. Als ik een autobedrijf zou hebben zou ik hem ook pas op kenteken zetten als ik hem verkoop en niet eerder. Scheelt toch weer een paar honderdjes BPM en dus extra marge.
- Erwinner
- Be Mini
- Locatie: Baarn
Bericht
Scherp! Was inderdaad het flesje Helix dat ik er zelf maar ingegooid heb. Hoe moeilijk is dat nou om af en toe de peilstok eens er in te steken? Was er inderdaad al bang voor dat dit soort beestjes net niet echt fijn vinden zonder smering. Zo'n busso v6 met 7L(!) olie kan nog wel wat missen, maar dit hoogtoerige 1.6je zal het vast niet fijn vinden....frankie schreef:Het lage oliepeil zou ik nummer 2 echt voor laten staan. Daar zijn ze nogal vatbaar voor zeg maar, net als een Alfa twinspark. Staat er naast die bestuurdersstoel een flesje olie?.
One life, live it!
- louisvdd76
- De Scheurende Rechter
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
Bericht
Adelaar en nog meerdere zaken in Apeldoorn zou ik even links laten liggen... Krijg je gewoon geen warm gevoel van.
Succes met je zoektocht!
Succes met je zoektocht!
- Ruby
- Leerling Mini lid
- Locatie: Ff onder schiphol
Bericht
Even over de hulpkoppelingscylinder, ben bang dat het eerder de koppeling is.
Had zelf ook zo'n geluidje, leek op iets wat droog/stroef liep.
Dacht ook de hulpkoppeling, maar de bak kon er mooi onder uit.
Koppeling is een zwak van de s-en zeker als er al wat km's op staan.
Heb btw weer een gtv gekocht, v6 cup, orgineel
Voor nu naast de s, mis de v6 toch wel een beetje ...
Had zelf ook zo'n geluidje, leek op iets wat droog/stroef liep.
Dacht ook de hulpkoppeling, maar de bak kon er mooi onder uit.
Koppeling is een zwak van de s-en zeker als er al wat km's op staan.
Heb btw weer een gtv gekocht, v6 cup, orgineel

Voor nu naast de s, mis de v6 toch wel een beetje ...
...
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Witte bekleding is wellicht mooi, maar wil je dat echt in je cabrio? Zelfs bij af-en-toe openrijden komt er zo'n zweem van roet en stof over alles aan de binnenkant van de auto, en witte bekleding wordt daar niet mooier van op lange termijn.
Dat de auto niet meer dealeronderhouden is, snap ik als ik zie dat de laatste keer bij Mini Den Haag was voor een inspectie-II. Over de servicegerichtheid van die dealer zijn nogal wat meningsverschillen.
Ik weet dat de MINI Specialist in Rosmalen (Klijn) veel auto's in Duitsland inkoopt en dan verkoopt. Staan zij ook in het onderhoudsboekje? De kwaliteit van Minis die daar vanaf komt is hoger dan veel van die schimmige bedrijfjes.
Zéker een JCW heeft natuurlijk hogere kans om grijs geïmporteerd te zijn in het verleden (gewoon omdat die actie voor een JCW financieel gewoon meer pecunia scheelt dan voor een Cooper). Of de auto echt schade heeft gehad kun je haast niet meer achterhalen, tenzij er nu een clublid opstaat en zegt "hé die mini ken ik".
Dat de auto niet meer dealeronderhouden is, snap ik als ik zie dat de laatste keer bij Mini Den Haag was voor een inspectie-II. Over de servicegerichtheid van die dealer zijn nogal wat meningsverschillen.
Ik weet dat de MINI Specialist in Rosmalen (Klijn) veel auto's in Duitsland inkoopt en dan verkoopt. Staan zij ook in het onderhoudsboekje? De kwaliteit van Minis die daar vanaf komt is hoger dan veel van die schimmige bedrijfjes.
Zéker een JCW heeft natuurlijk hogere kans om grijs geïmporteerd te zijn in het verleden (gewoon omdat die actie voor een JCW financieel gewoon meer pecunia scheelt dan voor een Cooper). Of de auto echt schade heeft gehad kun je haast niet meer achterhalen, tenzij er nu een clublid opstaat en zegt "hé die mini ken ik".
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
- louisvdd76
- De Scheurende Rechter
- Contacteer:
- Locatie: Molenhoek
- Erwinner
- Be Mini
- Locatie: Baarn
Bericht
Hihi... Moet inderdaad zeggen dat dat zeker een plaatje is. Ben benieuwd of die 18" jetsers icm met verlaging nog beetje comfort geeft.
@Ruby: Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel meer werk het is om tegelijk de hele koppelingsdrukunit aan te pakken als er toch al aan de hulpkoppelingscilinder gesleuteld wordt. Zal eens aan Rob vragen of het niet slim is beiden tegelijk aan te pakken als de koppelingsplaat zelf niet al recent verversd is.
En zo'n GTV Cup v6 lijkt me inderdaad een plaatje! Is het inderdaad die UK RHD geworden? Ga je die nog proberen aan te passen of ga je gewoon lekker rechtsgestuurd rijden. Wel makkelijk met inparkeren
@Ruby: Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel meer werk het is om tegelijk de hele koppelingsdrukunit aan te pakken als er toch al aan de hulpkoppelingscilinder gesleuteld wordt. Zal eens aan Rob vragen of het niet slim is beiden tegelijk aan te pakken als de koppelingsplaat zelf niet al recent verversd is.
En zo'n GTV Cup v6 lijkt me inderdaad een plaatje! Is het inderdaad die UK RHD geworden? Ga je die nog proberen aan te passen of ga je gewoon lekker rechtsgestuurd rijden. Wel makkelijk met inparkeren

One life, live it!
- Sven
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Enschede
Bericht
Persoonlijk, afgaande op bovenstaand verhaal en jou wens om een perfecte auto te vinden.... Dan lees ik toch net ff iets teveel puntjes waaraan wat gebeuren moet of waaraan wat scheelt...
Aan de andere kant, als je goed kunt poetsen en knutselen kun je er wel een strakke auto van maken. Goede poetsbeurt, evt plastics vervangen.
Onderhoudt zou ik wel meer van willen weten, metname lage oliepijl etc.... Das niet echt gunstig zegmaar....
@Rob Vul je olie ff bij voordat Erwinner komt
Aan de andere kant, als je goed kunt poetsen en knutselen kun je er wel een strakke auto van maken. Goede poetsbeurt, evt plastics vervangen.
Onderhoudt zou ik wel meer van willen weten, metname lage oliepijl etc.... Das niet echt gunstig zegmaar....
@Rob Vul je olie ff bij voordat Erwinner komt

- Erwinner
- Be Mini
- Locatie: Baarn
Bericht
De JCW van Rob gaan we zaterdag bewonderen, maar net kwam ik nog een 'bargain' tegen. Weliswaar geen JCW èn al absurd veel km's gereden èn moet nog op NL kenteken gezet worden, maar zo op het eerste gezicht wel een mooie MCS met alles wat je maar wensen kan...
Scheelt weer dikke paar duizend euri die dan op de bank kan blijven staan voor onderhoud...
Scheelt weer dikke paar duizend euri die dan op de bank kan blijven staan voor onderhoud...

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=222724621
Merk: MINI
Model: Cooper S Cabrio
Bouwjaar: 02 / 2005
Verkoopprijs: € 8.750,-
Kilometerstand: 182203 km
Vermogen: 125 kW
One life, live it!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Ja aanschafprijs van die Cool Blue R52 is laag, maar de invoer-BPM is toch niet erg verminderd als de kilometerstand heel hoog is?
Er zit ook geen windscherm in. Dat ga je missen.
Stoelverwarming zit er wel op , dat vinden veel mensen erg fijn. Er is op die foto van de knoppen van stoelverwarming/spiegelverstelling ook nog een andere knop zichtbaar , geen idee wat dat is. Heb ik nog nooit gezien.
Er wordt geadverteerd met "Electronic Stability Program" maar die naam bestaat niet op R52. Ze zullen wel DSC bedoelen. (dat zie ik op het instrumentenpaneel).
Nu staat de auto op Belgisch kenteken, maar ik heb sterk het idee dat dit de auto is waarin ik in aug-2008 heb proefgereden die bij MINI Amersfoort te koop stond. (zoveel minis zijn er niet in deze kleur en alle opties zijn gelijk aan waarin ik toen reed).Maar ik ben onzeker.
Er zit ook geen windscherm in. Dat ga je missen.
Stoelverwarming zit er wel op , dat vinden veel mensen erg fijn. Er is op die foto van de knoppen van stoelverwarming/spiegelverstelling ook nog een andere knop zichtbaar , geen idee wat dat is. Heb ik nog nooit gezien.
Er wordt geadverteerd met "Electronic Stability Program" maar die naam bestaat niet op R52. Ze zullen wel DSC bedoelen. (dat zie ik op het instrumentenpaneel).
Nu staat de auto op Belgisch kenteken, maar ik heb sterk het idee dat dit de auto is waarin ik in aug-2008 heb proefgereden die bij MINI Amersfoort te koop stond. (zoveel minis zijn er niet in deze kleur en alle opties zijn gelijk aan waarin ik toen reed).Maar ik ben onzeker.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"