Hallo allemaal,
Mijn naam is Ruud, 38 jaar, woonachtig nabij Roermond.
Op 1 oktober moet ik mijn huidige (lease) auto, een 118d, inleveren, dus zijn mijn vrouw en ik op zoek naar een Mini Cooper.
Naast de 1 serie bestaat ons wagenpark uit een 2008er Seat Altea XL (familieschuit) en een 1999er BMW Z3 Coupe 2.8 (funwagen). De Cooper is een auto die we al lang leuk vinden, maar het kwam er nooit van om er een te rijden. Nu de 1 eruit moet is dit de kans! We hebben ons budget op zo'n 8K tot 10K EUR gezet. Dus het gaat waarschijnlijk een R50 worden voor dat budget.
Qua kleur willen we "veilig" gaan zitten (qua verkoopkansen over tig jaar), dus zilver, blauw, zwart. Lichtmetalen velgen zijn een must, liefst 16" of 17". Airco is ook een harde eis (climate control is geen must, als het maar fris blijft in de auto). Aangezien het voor ons een "daily" wordt, geen sportonderstel of zo (heb ik nu onder de 1, ligt perfect maar stuitert wel nog al).
Ik heb me al ingelezen in waar op te letten en kwam al uit bij de volgende aandachtspunten:
- stuurbekrachtigingspomp (vooral 2001-2003 modellen)
- thermostaathuis (alle 2001-2006 modellen)
- versnellingsbak (2001-2004 modellen (pre-facelift))
- voorruit snel gebarsten (alle minis)
Dus het lijkt me dat een exemplaar met een complete onderhoudshistorie essentieel is.
De Mini dealers hier in Limburg (Maassche Venlo en Keram Maastricht) beginnen pas bij 15K voor een One. Maar aangezien ik dicht bij Duitsland woon heb ik al gekeken hier net over de grens (gebied PLZ 4).
Er staat een Cooper bij de BMW dealer in Dusseldorf (helaas zo'n "on-hyperlinkable" website, het is iig een zilveren R50, 2003, 88dkm, voor 9.950EUR incl 1 jaar Europlus garantie) . Hier ga ik morgenvroeg kijken.
En eentje bij een VW dealer net voor Dusseldorf. Hopelijk kan ik hier morgen op de terugweg even langs.
Ook zag ik dat de forum specialist "Spenki" een hele mooie Cooper heeft staan. Heeft met 110dkm wel wat meer gelopen dan de twee hierboven, maar heeft wel weer specifiek onderhoud al gehad die die km's misschien minder erg maken.
Kortom, ik hoor graag van jullie of er nog dingen zijn waar ik op moet letten (is er een technische FAQ die ik kan printen en mee kan nemen naar Dusseldorf morgen?). Of dat er mooie Coopers te koop staan die passen binnen de wensen en grenzen hierboven.
Groet, Ruud
Dutchy's voorstelronde
- JorisD
- Be Mini
- Locatie: Den Haag
Bericht
Hoi Ruud,
Klinkt goed. Als "verkoopbaarheid" een grote rol speelt, zou ik ook altijd gaan voor een mini met airco en bij voorkeur ook panoramadak:)
Mooie 17 inch velgen koop je voor een paar honderd euro er apart bij natuurlijk.
Verder heb ik zelf een cooper met sportstoelen gehad, echt wel een stuk beter dan de normale stoelen waar je meer op en niet in zit. Wellicht kun je ook nog luxe uitgevoerde One's in je zoektocht meenemen, de motor van de One valt namelijk erg gemakkelijk en goedkoop naar Cooperspecificaties te chippen.
Spenki staat bekend om kennis en goede levering van Mini's dus zou daar zeker even gaan kijken.
Zag trouwens op marktplaats ook nog een paar interessante coopers staan.
Qua FAQ's staat er in ieder geval een algemene op autoweek, kan wellicht helpen om die even door te lezen.
Succes!
Klinkt goed. Als "verkoopbaarheid" een grote rol speelt, zou ik ook altijd gaan voor een mini met airco en bij voorkeur ook panoramadak:)
Mooie 17 inch velgen koop je voor een paar honderd euro er apart bij natuurlijk.
Verder heb ik zelf een cooper met sportstoelen gehad, echt wel een stuk beter dan de normale stoelen waar je meer op en niet in zit. Wellicht kun je ook nog luxe uitgevoerde One's in je zoektocht meenemen, de motor van de One valt namelijk erg gemakkelijk en goedkoop naar Cooperspecificaties te chippen.
Spenki staat bekend om kennis en goede levering van Mini's dus zou daar zeker even gaan kijken.
Zag trouwens op marktplaats ook nog een paar interessante coopers staan.
Qua FAQ's staat er in ieder geval een algemene op autoweek, kan wellicht helpen om die even door te lezen.
Succes!
- zmorf
- Bijna verslaafd
- Dutchy
- One wheel wonder
- Locatie: Limburg
Bericht
Nee, zover had ik nog niet naar beneden gescrolled. Volgens RDW is ie nog niet verkocht (laatste tenaamstelling in 2007). Deze is dan wel groen
, maar gaat mee op het lijstje.
Thanks!zmorf schreef:Heb je deze al bekeken ?
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16509
Nee, zover had ik nog niet naar beneden gescrolled. Volgens RDW is ie nog niet verkocht (laatste tenaamstelling in 2007). Deze is dan wel groen

- Dutchy
- One wheel wonder
- Locatie: Limburg
Bericht
Ik dacht altijd dat met atmosferische motoren eigenlijk niet echt "merkbare" chiptuning te realiseren was.
Vertel?JorisD schreef:Hoi Ruud,
Wellicht kun je ook nog luxe uitgevoerde One's in je zoektocht meenemen, de motor van de One valt namelijk erg gemakkelijk en goedkoop naar Cooperspecificaties te chippen.

- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Welkom Ruud!
je begint je zoektocht inderdaad al goed
die Groene Cooper is zeker het aanschouwen waard, en wat betreft verkoopbaarheid, een mini is sowieso redelijk waardevast, dat scheelt ook alweer wat bij verkoop 
Wat Joris schrijft over het chippen van een One; het verschil in de One en Cooper is dat de one 90 pk heeft en de cooper 116pk. de motoren zijn vrijwel identiek, alleen het vermogen is wat aangepast. dit houd in dat het vermogen van een One heel eenvoudig en veilig is te chippen naar 116 (of iets meer) PK. als je het hele technischie verhaal erachter wilt weten zou ik even met Beek autoracing bellen, die zijn gespecialiseerd in MINI's. en kunnen dit chippen dus ook goed voor je regelen.
het voordeel voor het aanschaffen van een One is dus dat die meestal goedkoper zijn als een cooper, en je voor hetzelfde budget een luxere / jongere auto kunt kopen. daarbij komt dat je op een one waarschijnlijk minder BPM etc betaald als op een Cooper als je de auto uit Duitsland haalt.
Heel veel succes met zoeken!
ben benieuwd waar je mee thuis komt
Groet,
Mark
je begint je zoektocht inderdaad al goed


Wat Joris schrijft over het chippen van een One; het verschil in de One en Cooper is dat de one 90 pk heeft en de cooper 116pk. de motoren zijn vrijwel identiek, alleen het vermogen is wat aangepast. dit houd in dat het vermogen van een One heel eenvoudig en veilig is te chippen naar 116 (of iets meer) PK. als je het hele technischie verhaal erachter wilt weten zou ik even met Beek autoracing bellen, die zijn gespecialiseerd in MINI's. en kunnen dit chippen dus ook goed voor je regelen.
het voordeel voor het aanschaffen van een One is dus dat die meestal goedkoper zijn als een cooper, en je voor hetzelfde budget een luxere / jongere auto kunt kopen. daarbij komt dat je op een one waarschijnlijk minder BPM etc betaald als op een Cooper als je de auto uit Duitsland haalt.
Heel veel succes met zoeken!
ben benieuwd waar je mee thuis komt

Groet,
Mark
- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
Welkom
!
Goede keuze om voor een MINI te gaan
. Je hebt je zo te zien al goed verdiept in de zaken waar je op moeten letten bij de aankoop van een MINI
. De groene Cooper die MaVaEe te koop heeft staan lijkt me inderdaad zeker het overwegen waard. Een dikkere en completere Cooper zal je niet snel vinden in die prijsklasse.
Succes met je zoektocht!

Goede keuze om voor een MINI te gaan


Succes met je zoektocht!

- Dutchy
- One wheel wonder
- Locatie: Limburg
Bericht
wat een (ongenuanceerde) horrorstory.
Toch zie ik op de Mini Cooper myreview pagina alleen maar vier en vijf sterren ratings.
Morgen maar eens zelf ervaren met de twee proefritten in Duitsland.
Praktische vraag: past een gewone bierkrat (24 flesjes) met zijn lange kant van voor naar achteren in de kofferbak? (niet dat we met de Mini naar getraenkemarkt in Duitsland gaan, maar voor het idee
)

Toch zie ik op de Mini Cooper myreview pagina alleen maar vier en vijf sterren ratings.
Morgen maar eens zelf ervaren met de twee proefritten in Duitsland.
Praktische vraag: past een gewone bierkrat (24 flesjes) met zijn lange kant van voor naar achteren in de kofferbak? (niet dat we met de Mini naar getraenkemarkt in Duitsland gaan, maar voor het idee

- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
die horrorverhalen kun je van elk type auto wel vinden denk ik. Ik denk dat de ervaringen die we hier hebben een beter beeld geven. Veel MINI's, veel ervaringen.
Ik zou als ik jullie was zeker eens gaan kijken bij de groene MINI Cooper van MaVaEe (Maarten). Een nette volle Cooper in een supernette en goed onderhouden staat.
Voor wat betreft die garantie die veelal in Dld wordt gegeven (eurogarantie). Vaak moet je de reparatie's zelf voorschieten en daarna gaan terugvragen aan de garantiegever (verkoper). Dit kan natuurlijk gemakkelijk problemen opleveren. (die ervaring heb ik tenminste) Hou daar dus rekening mee.
Suc6 met jullie zoektocht!

Ik zou als ik jullie was zeker eens gaan kijken bij de groene MINI Cooper van MaVaEe (Maarten). Een nette volle Cooper in een supernette en goed onderhouden staat.
Voor wat betreft die garantie die veelal in Dld wordt gegeven (eurogarantie). Vaak moet je de reparatie's zelf voorschieten en daarna gaan terugvragen aan de garantiegever (verkoper). Dit kan natuurlijk gemakkelijk problemen opleveren. (die ervaring heb ik tenminste) Hou daar dus rekening mee.
Suc6 met jullie zoektocht!
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- BRG
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: NL
Bericht
Hallo Ruud, welkom hier. Je duikt iig al volop in de materie.
De horrorverhalen kan ik je inderdaad van elkeauto wel vertellen. Ik heb inmiddels mijn 3e MINI en geen enkel uitzonderlijk probleem gehad.
Zoals al meer geadviseerd is de BRG van MaVaEe een leuke complete Cooper in een heel mooie kleur. Wellicht de moeite waard om te gana kijken. Veel succes met zoeken en plezier hier op t forum. Groet en tot meets, Huib
De horrorverhalen kan ik je inderdaad van elkeauto wel vertellen. Ik heb inmiddels mijn 3e MINI en geen enkel uitzonderlijk probleem gehad.
Zoals al meer geadviseerd is de BRG van MaVaEe een leuke complete Cooper in een heel mooie kleur. Wellicht de moeite waard om te gana kijken. Veel succes met zoeken en plezier hier op t forum. Groet en tot meets, Huib
- Dutchy
- One wheel wonder
- Locatie: Limburg
Bericht
We hebben eens zitten puzzelen met de prijzen van de twee auto's waar ik morgen in ga rijden.
Ik heb al een Duitse (of Oostenrijkse? iig Duitstalige) prijslijst van maart 2003. Geeft een goed beeld van wat er destijds op een Cooper Chili zat.
Heb nu natuurlijk alleen nog een Nederlandse prijslijst nodig met de BPM bedragen, zodat ik kan berekenen hoeveel BPM totaal was in 2003 en waar dan weer 18% van over blijft wat ik nog moet aftikken
Dus als iemand een linkje heeft (of als je 'm als PDF hebt mag je 'm ook mailen, PM me dan even voor emailadres)
Ik heb al een Duitse (of Oostenrijkse? iig Duitstalige) prijslijst van maart 2003. Geeft een goed beeld van wat er destijds op een Cooper Chili zat.
Heb nu natuurlijk alleen nog een Nederlandse prijslijst nodig met de BPM bedragen, zodat ik kan berekenen hoeveel BPM totaal was in 2003 en waar dan weer 18% van over blijft wat ik nog moet aftikken

Dus als iemand een linkje heeft (of als je 'm als PDF hebt mag je 'm ook mailen, PM me dan even voor emailadres)
- Dutchy
- One wheel wonder
- Locatie: Limburg
Bericht
Vandaag twee proefritten gehad in twee Duitse Coopers.
Een Pure Silver bij de BMW/Mini dealer in Dusseldorf. Chili uitvoering, met daar bovenop nog lekker wat opties, goed onderhouden (net inspectie II gehad op 1 september 2010) en met 1 jaar Europlus garantie. Reed strak en zuiver, vering en comfort viel me alleszins mee, was gevoelsmatig soepeler dan mijn 118d met zijn ///M onderstel.
De andere was een Indi Blauw, ook Chili maar verder niet bijzonder "volgeladen". Deze had meteen vanaf dat de motor aanging een gierende stuurbekrachtigingspomp. Bak was moeilijk in 1 te krijgen (toen ie eenmaal warm was ging dat wel), aan het einde van de proefrit lekker stukje Autobahn gereden, nadat ik van de afrit kwam en stond te wachten bij het stoplicht liep ie niet helemaal zuiver rond, trilde een beetje. Als kers op de taart kreeg ik de auto met geen mogelijkheid in de achteruit bij de dealer voor de deur. Na wel tien keer proberen (Weer stukje vooruit, achteruit laten rollen) ging de pook met luid gekraak dan toch in "R". Duidelijk geen exemplaar om te kopen.
De Cooper van MaVeEe was afgevallen (schijnt lastig te verkopen te zijn, iets waar we juist voor wilden waken). Roy had nog gePMd over de Cooper die hij had staan, maar toch weer meer kilometers 110K ipv 90K en 80K voor de twee Duitse Coopers.
Dus zojuist heb ik Mini Düsseldorf gebeld dat we de ziveren Cooper gaan kopen!
Snelle foto's van vanmorgen:



Strakjes tik wel even wat meer over de auto.
Een Pure Silver bij de BMW/Mini dealer in Dusseldorf. Chili uitvoering, met daar bovenop nog lekker wat opties, goed onderhouden (net inspectie II gehad op 1 september 2010) en met 1 jaar Europlus garantie. Reed strak en zuiver, vering en comfort viel me alleszins mee, was gevoelsmatig soepeler dan mijn 118d met zijn ///M onderstel.
De andere was een Indi Blauw, ook Chili maar verder niet bijzonder "volgeladen". Deze had meteen vanaf dat de motor aanging een gierende stuurbekrachtigingspomp. Bak was moeilijk in 1 te krijgen (toen ie eenmaal warm was ging dat wel), aan het einde van de proefrit lekker stukje Autobahn gereden, nadat ik van de afrit kwam en stond te wachten bij het stoplicht liep ie niet helemaal zuiver rond, trilde een beetje. Als kers op de taart kreeg ik de auto met geen mogelijkheid in de achteruit bij de dealer voor de deur. Na wel tien keer proberen (Weer stukje vooruit, achteruit laten rollen) ging de pook met luid gekraak dan toch in "R". Duidelijk geen exemplaar om te kopen.
De Cooper van MaVeEe was afgevallen (schijnt lastig te verkopen te zijn, iets waar we juist voor wilden waken). Roy had nog gePMd over de Cooper die hij had staan, maar toch weer meer kilometers 110K ipv 90K en 80K voor de twee Duitse Coopers.
Dus zojuist heb ik Mini Düsseldorf gebeld dat we de ziveren Cooper gaan kopen!

Snelle foto's van vanmorgen:
Strakjes tik wel even wat meer over de auto.
- mini cabrio
- Volledig MINI minded!
Bericht
Gefeliciteerd!!!
ziet er goed uit!!
zitten alleen crown spokes onder volgens mij (is de velg van de 2e gen) maar dat is verder geen probleem...
Wanneer word ie gehaald??
ziet er goed uit!!
zitten alleen crown spokes onder volgens mij (is de velg van de 2e gen) maar dat is verder geen probleem...

Wanneer word ie gehaald??
Onze sponsors