Beste bezitters van deze fantastische auto,
Ik ben Niels Agterberg, momenteel in het bezit van een Alfa 145 en rond aan het kijken voor een nieuwe auto. Op een dag kom je dan je bed uit, ga je naar een van de vele auto-verkoop sites en valt je oog op een Mini Cooper. Wetende dat het ongetwijfeld als vreemd wordt beschouwd dat je voor je 20e een Mini wil kopen, laat staan dat iedereen je gaat vertellen hoe onverstandig het is, klik je het scherm weg. Werken-eten-slapen en de volgende dag toch nog even kijken. Wat is ie mooi, en stiekem ook nog best zuinig als je een alfa gewend bent. Wegenbelasting? Ook niet schokkend. Help! Ik krijg hem niet meer uit mijn hoofd.
Elke keer als ik kijk probeer ik mezelf enigszins tot rust te manen, maar hij roept me. :D Maar zoals het een waar Hollander betaamt, kijken kijken, en dan eerst maar eens informeren. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Allereerst ga ik uiteraard vragen wat zijn jullie ervaringen met de auto's? Betrouwbaar zoals je dat wenst of veel kinderziektes en vreemde storingen? (Het zou gaan om een auto uit 2002/2003)
Het verbruik van 1 op 15?? Haalbaar??
Onderhoud; Als je prijzen van onderdelen vergelijkt met andere merken, waar staat de mini dan? Wat zijn jullie kwijt aan een gemiddelde servicebeurt? Wat is het onderhoudsinterval? Distributieriem of -ketting?
Zijn er zaken waar je in het geval van de MINI specifiek op moet letten? Zoals je bij mijn huidige auto moet kijken naar draagarmen en dat soort zaken. Waar liggen de zwaartepunten?
Zoals jullie misschien wel lezen; Ik weet niets van MINI's; Ben alleen wel verliefd ;) Desalniettemin hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen en de juiste tips kunnen geven bij de aanschaf van een nieuwe auto.
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Niels Agterberg
Mini kopen?? Help!!
- JorisD
- Be Mini
Bericht
Hoi Niels,
Ik kan je maar een tip geven .... Beter dan een Mini wordt het niet... al helemaal niet als je het met een Alfa vergelijkt
Op deze site staat heel veel informatie, ondermeer ook over de pre-facelift Mini coopers, deze staan ondermeer bekend om problemen met hun versnellingsbakken, maar zo is er bij alle auto's wel iets denk ik. Ook over kosten van servicebeurten en wat nog meer kun je van alles vinden..
1 op 15 moet je met een Cooper trouwens wel redden, maar als je iets zuinigs wil, moet je toch aan een Blue Motio oid.. Als je van rijden houdt en het na een rit jammer wilt vinden dat je "nu al" op de plaats van bestemming bent, dan is er maar één keuze
Ook is er nog een betere keuze en dat is een S
Succes met je overweging!
Ik kan je maar een tip geven .... Beter dan een Mini wordt het niet... al helemaal niet als je het met een Alfa vergelijkt

Op deze site staat heel veel informatie, ondermeer ook over de pre-facelift Mini coopers, deze staan ondermeer bekend om problemen met hun versnellingsbakken, maar zo is er bij alle auto's wel iets denk ik. Ook over kosten van servicebeurten en wat nog meer kun je van alles vinden..
1 op 15 moet je met een Cooper trouwens wel redden, maar als je iets zuinigs wil, moet je toch aan een Blue Motio oid.. Als je van rijden houdt en het na een rit jammer wilt vinden dat je "nu al" op de plaats van bestemming bent, dan is er maar één keuze

Ook is er nog een betere keuze en dat is een S

Succes met je overweging!

- Niels_A
- Leerling Mini lid
Bericht
Het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven, helaas :P
Het zal voor mij gaan om een 1.6 met 116 pk, 1 op 15 is prima. Alleen een Cooper S kan ik gewoonweg niet betalen...
Wanneer is de facelift geweest? Het woordje "ondermeer" is niet al te positief natuurlijk ;) Welke 'typische' problemen zijn er nog meer?
Het zal voor mij gaan om een 1.6 met 116 pk, 1 op 15 is prima. Alleen een Cooper S kan ik gewoonweg niet betalen...
Wanneer is de facelift geweest? Het woordje "ondermeer" is niet al te positief natuurlijk ;) Welke 'typische' problemen zijn er nog meer?
- JJJJ
- Volledig MINI minded!
Bericht
Wij wilden ook al jaren een Mini en steeds uitgesteld. Nu zijn we sinds 3 weken eigenaar van een Mini en direct spijt dat we het al die jaren voor ons uitgeschoven hebben!
En wij werden ook voor volslagen idioot
aangezien, omdat wij 2 kleine kinderen hebben van 3 1/2 en 9 maanden. Maar die hebben er geen moeite mee hoor!
Qua kosten en onderhoud kan ik je niets meegeven, enkel dat het Minivirus er altijd zal zijn en je niet meer los zal laten, dus gewoon doen en
aan de rest!
Re: Mini kopen?? Help!!
Niels, ik kan je maar 1 ding aanraden: doen!Niels_A schreef:Wetende dat het ongetwijfeld als vreemd wordt beschouwd dat je voor je 20e een Mini wil kopen, laat staan dat iedereen je gaat vertellen hoe onverstandig het is
Wij wilden ook al jaren een Mini en steeds uitgesteld. Nu zijn we sinds 3 weken eigenaar van een Mini en direct spijt dat we het al die jaren voor ons uitgeschoven hebben!
En wij werden ook voor volslagen idioot

Qua kosten en onderhoud kan ik je niets meegeven, enkel dat het Minivirus er altijd zal zijn en je niet meer los zal laten, dus gewoon doen en

- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hi Niels,
Ik red geen 1:15 met m'n pre-facelift Cooper. Als ik alleen op de snelweg 100 rij wel.
Ik rij het meeste binnen de bebouwde kom en op 80-wegen met veel rotondes en mijn gemiddelde verbruik is tussen de 11 en 12,5.
De versnellingsbak is inderdaad het "grootste" probleem van de pre-facelift (2001-2004) maar mijn Cooper uit 2001 heeft 173.000 km gereden zonder bakproblemen. Het is dus geen Wet van Meden en Perzen.
Verder is een zwak punt het koelvloeistof reservoir, deze lekt vaak.
Blijf weg van de CVT (automaat).
Check eens deze buyersguide van NAM.
Op de site van Beek staan onderhoudsprijzen vermeld, hier laat ik m'n MINI onderhouden. Deze prijzen verschillen niet heel veel met de BMW/MINI dealer. Alleen overlegt Beek meer en beter.
De MINI heeft een distributieketting
Hopelijk ben je hiermee weer een beetje verder.
Verder kunnen we het je niet uit je hoofd praten, wij zijn ook allemaal verliefd
Groetjes Rianne
Ik red geen 1:15 met m'n pre-facelift Cooper. Als ik alleen op de snelweg 100 rij wel.
Ik rij het meeste binnen de bebouwde kom en op 80-wegen met veel rotondes en mijn gemiddelde verbruik is tussen de 11 en 12,5.
De versnellingsbak is inderdaad het "grootste" probleem van de pre-facelift (2001-2004) maar mijn Cooper uit 2001 heeft 173.000 km gereden zonder bakproblemen. Het is dus geen Wet van Meden en Perzen.
Verder is een zwak punt het koelvloeistof reservoir, deze lekt vaak.
Blijf weg van de CVT (automaat).
Check eens deze buyersguide van NAM.
Op de site van Beek staan onderhoudsprijzen vermeld, hier laat ik m'n MINI onderhouden. Deze prijzen verschillen niet heel veel met de BMW/MINI dealer. Alleen overlegt Beek meer en beter.
De MINI heeft een distributieketting
Hopelijk ben je hiermee weer een beetje verder.
Verder kunnen we het je niet uit je hoofd praten, wij zijn ook allemaal verliefd

Groetjes Rianne
- Niels_A
- Leerling Mini lid
Bericht
Inderdaad een neef die Jorn heet! Heeft ook in Groningen gestudeerd/gewoond, aangezien jij daar nog steeds zit ;) Small world.
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Word inderdaad moeilijk om er niet voor te gaan. Haha. Maar ik blijf alle reacties met belangstelling lezen!
Automaat is in ieder geval niet aan de orde. Dan heeft het in mijn ogen niet al te veel meer sportief rijden te maken :P
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Word inderdaad moeilijk om er niet voor te gaan. Haha. Maar ik blijf alle reacties met belangstelling lezen!
Automaat is in ieder geval niet aan de orde. Dan heeft het in mijn ogen niet al te veel meer sportief rijden te maken :P
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik zou niet alleen reacties afwachten maar ook deze site eens goed doorspitten en dan niet alleen de problemen van mensen lezen want het is inherent aan een forum dat mensen zich pas melden als er problemen zijn. De mensen die alleen maar plezier van een auto hebben melden dat niet elke week in een nieuwe topic.
Lees eens een aantal Show Your Rides door en dan heb je denk ik wel een goed idee van de Mini.
Lees eens een aantal Show Your Rides door en dan heb je denk ik wel een goed idee van de Mini.
- BRG
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hoi Niels, doen!
Ik heb zelf een Cooper 2002 gehad. Deze had 120K gelopen en geen enkel technisch probleem. Verbruik wel rond de 1 op 10, maar dat beinvloedt je natuurlijk voor het grootste gedeelte zelf
Daarna nog 2 andere MINI's gehad en met beide ook geen enkel probleem.
Alle informatie vind je hier op t forum. Succes met je MINI-virus en sterkte met je keuze!
Ik heb zelf een Cooper 2002 gehad. Deze had 120K gelopen en geen enkel technisch probleem. Verbruik wel rond de 1 op 10, maar dat beinvloedt je natuurlijk voor het grootste gedeelte zelf

Daarna nog 2 andere MINI's gehad en met beide ook geen enkel probleem.
Alle informatie vind je hier op t forum. Succes met je MINI-virus en sterkte met je keuze!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Welkom Niels
Denk dat Cannuccia het uitstekend beschreven heeft.
Zet al die ratio voorts uit je hoofd, en doe waar je je goed bij voelt. Het is wat duurder met een Mini, maar ook wel erg gaaf.
Ik kan wel tig redenen opsommen waarom ik geen Mini zou moeten kopen. Maar toch, de emotie he (Mini Love)
In jouw poll kon ik overigens maar 1x stemmen en geen 3x (Ja JA! en JA!!).
Denk dat Cannuccia het uitstekend beschreven heeft.
Zet al die ratio voorts uit je hoofd, en doe waar je je goed bij voelt. Het is wat duurder met een Mini, maar ook wel erg gaaf.
Ik kan wel tig redenen opsommen waarom ik geen Mini zou moeten kopen. Maar toch, de emotie he (Mini Love)

In jouw poll kon ik overigens maar 1x stemmen en geen 3x (Ja JA! en JA!!).

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Blue Chaser
- Volledig MINI minded!
- Niels_A
- Leerling Mini lid
Bericht
Je hoopt eigenlijk stiekem dat het je afgeraden wordt, dat zou het makkelijkst zijn ;) Morgen maar even bij een dealer in de buurt kijken die er een aantal heeft staan. 1 dezer maanden hoop ik mijn Mini te kunnen 'showen' op het forum haha. Vrees dat ik er niet meer vanaf kom.
Elke mini die ik vandaag zie rijden kijk ik uitgebreid na, al 30 keer dezelfde lijst met occasions afgestruind, en dat al een week lang.. (En stiekem nog wel langer ook)
Zometeen mijn bed op zoeken, nog even uit het raam kijken en me indenken dat hij er al staat. Zo snel mogelijk maar eens sturen; kan niet wachten!
Elke mini die ik vandaag zie rijden kijk ik uitgebreid na, al 30 keer dezelfde lijst met occasions afgestruind, en dat al een week lang.. (En stiekem nog wel langer ook)
Zometeen mijn bed op zoeken, nog even uit het raam kijken en me indenken dat hij er al staat. Zo snel mogelijk maar eens sturen; kan niet wachten!
- Blue Chaser
- Volledig MINI minded!