Even buurten bij het zustermerk...

Stel je hier even voor.
Joop!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Even buurten bij het zustermerk...

07 nov 2014, 22:34

...even een stukje knippen en plakken (en updaten)... :wink:

Lees hier al met enige regelmaat een tijdje mee en ben hier aanbeland na een aantal keer het forum bezocht te hebben n.a.v. een web-adres op o.a. Driving-Fun forum en andere fora, waaronder het BMW3seriesForum waar ik zelf ook moderator ben.

Wie ben ik?

Ik ben Joop (35), in het dagelijks leven werkzaam als projectleider bij een architectenbureau in het midden van het land. Bij dit bureau kan ik me zowel met de vormgeving als de techniek bezighouden, wat een leuke mix oplevert wat je in een autohobby terug ziet komen.

Als liefhebber van de Bauhaus-architectuur ("Less is More"en "Form Follows Function") kan ik de vormgeving van Duitse auto's dan ook erg waarderen. Het merk BMW staat bovenaan mijn lijstje, op gelijke voet met Porsche. De stap daadwerkelijk richting het Porsche-bezit zetten, blijkt nog wel een grote... De iconische MINI zal altijd Brits blijven, maar sinds in handen van de Duitsers nog immer even aantrekkelijk.

Het BMW-virus heb ik opgepakt na een stuk gestuurd te hebben in een E34-M5 en vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb gehaald tot op heden rijd ik nog steeds BMW.

De auto's die ik voor mijn huidige auto heb gehad zijn:
- BMW E36-318i (M40) sedan (1992);
- BMW E36-318i (M43) LCI sedan (1998);
- BMW E46-320Ci (M54) coupe (2001);
- BMW E46-320Ci (M54) LCI coupe (2003);
- BMW E92-325i Coupe (2006)

...en op dit moment rijd ik al weer 3,5jr in een E92 330iA met M-sport pakket (2008), wat voor mijn doen eigenlijk lang is, aangezien er na 2jr meestal weer wat anders staat (m.u.v. de eerste die na 5mnd al het veld ruimde). Autorijden is voor mij vooral voor de fun bedoeld, al wordt de auto ook zakelijk gebruikt en per saldo vooral bedoeld als liefhebberij van de sportieve rijstijl. Het autootje wil af en toe nog wel eens een stukje Ring zien, waar ik enkele leden van dit forum ook al wel eens heb gespot.

Afbeelding

Er zal aankomend jaar toch wel een opvolger gaan komen, maar op dit moment spoken er diverse scenario's door mijn hoofd:
- Weer een BMW, maar ja wat voor eentje? Een 2er coupe of een 4er coupe? Afgelopen zomer al uitgebreid wezen proefrijden in en om München, maar kan nog slecht een keuze maken tussen de twee... Aangezien ik de atmosferische zescilinder vaarwel moet gaan zeggen. Zie ook het verslag op het 3seriesforum: BMW on Demand: F22 M235i vs F32 435i M-sport coupe
- Toch de stap zetten naar mijn eigenlijke vervolgdroom; de Porsche en dan de stuurauto van het stel de Cayman (weliswaar de 987, vanwege het budget); kan ik toch nog even blijven genieten van de 'ouderwets' lekker atmosferische zescilinder boxer.
- Of toch iets heel anders en waarvoor ik me hier maar eens voorstel, een autootje eveneens uit de BMW-stal: Een New MINI. Dit zou dan een F56 Cooper S moeten worden. Met de laatste (landelijke) actie van MINI wederom zeer prettig kennis gemaakt met de laatste generatie en ondanks dat de auto voorwielaangedreven is en een knap beetje minder vermogen heeft als de 3er coupe blijft het toch een erg leuke stuurauto, waarbij ieder landweggetje een verkapte rallyproef wordt. :ralley Belangrijkste nog is dat je onmogelijk met een lang gezicht kunt in- en uitstappen. De Cooper S in John Cooper Works uitvoering, die nog moet uitkomen, heeft wel de voorkeur. Een strak sturende MINI blijft leuk, zo ik ook heb mogen ervaren met de MINI Coupe Cooper S JCW van forumlid PjV

Vooral voor de F56 Cooper S ben ik vooral benieuwd naar de mannen (en vrouwen) die inmiddels al overgestapt zijn naar deze laatste generatie om te zien wat ze er van vinden en wat er nog meer van te maken valt. Misschien dat de logge Bimmer dan toch voor een speelse MINI het veld gaat ruimen.
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Even buurten bij het zustermerk...

07 nov 2014, 23:22

Leuke introductie! MINI's gaan steeds meer op BMW's lijken, dus ik kan me goed voorstellen dat je de overstap overweegt. Het voordeel van de MINI is dat je een hele nieuwe auto koopt en dat is met de Porsche niet. De nieuwe 2 en 4 serie kunnen mij ook erg bekoren, dus volgens mij kan je geen verkeerde keuze maken 8) Veel succes met je zoektocht en er komt vast weer wat moois ipv je 3 serie!
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2014, 09:21

Hey Joop, als een Cayman haalbaar voor je, lijkt die keuze me erg snel gemaakt! :)
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

08 nov 2014, 09:33

Vele mensen en dus vele meningen. Als je het zelf echt in overweging wilt nemen over te stapoen van een 330 naar een cooper s, dan is mijn eerste reaktie. Regel minimaal 1 week een cooper s zo dat je echt kunt ervaren of dit jou ook voor langere tijd bevalt. Trek daarna zelf je conclusie.
Joop!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

08 nov 2014, 09:55

Hoi Martijn, dat lijkt een gemakkelijke overweging; echter in Nederland komt er maar heel af en toe een Cayman voorbij die helemaal voldoet, maar het aanbod blijft heel beperkt. In Duitsland zoeken is nog wel een optie, maar dan wil ik me toch beperken tot de dealers en 'm dan als het lukt via een Porsche Centrum in Nederland binnenhalen, om diverse redenen. Maar ook een auto vinden in Dld valt nog wel wat tegen eerlijk gezegd. Het autootje blijft me zeker trekken zoals je weet.

@Casr: daar heb je op zich wel een punt. Aan de andere kant van de overweging staat er toch een MINI te trappelen, die ik helemaal naar wens zou kunnen samenstellen vanaf nieuw zoals Ward ook al aangaf; de vraag is alleen of zo'n auto ook echt leuk blijft als hij er een jaartje staat. Je voelt wel aan de auto dat hij meer aan kan dan de 192PK waar BMW hem mee wegstuurt. Vandaar dat ik bij Ekris ook nog even een lijntje heb uitstaan naar de komst van de JCW versie.
Ik weet dat PJV hier op het forum eenzelfde stap heeft gezet (weliswaar het coupeetje) en nog steeds zonder spijt als ik zijn auto topic teruglees. Om praktische redenen hoef ik een ato niet te hebben, anders was een Cayman al direct afgevallen en qua ruimte is een MINI al groot genoeg, maar ik heb liever een kleiner (gooi-en-smijt-)autootje. Op dat vlak zou een 4er coupe eigenlijk al afvallen, aangezien ik mijn eigen 3er al aan de forse kant vind.

Even rationeel gezien is de 4er coupe de meest voor de hand liggende en rationele keuze op dit moment als je alle factoren bij elkaar optelt (looks/fun-factor/zakelijk gebruik/value-for-money) en voelt ook als de meest volwassen auto aan.

Keuzes, keuzes... :s :wink:
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2014, 09:57

Van de week toevallig in een F56 op pad geweest, en dat is echt zo'n auto die heel leuk is als je hem een paar dagen meekrijgt als je BMW in onderhoud is! ;)
Joop!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

08 nov 2014, 10:05

Daar ben ik idd. eigelijk wel een beetje bang voor... Hoe (erg) leuk dat ding ook is, zeker als je er een beetje mee gaat sporten in Sport-stand met de plofjes uit de uitlaat bij gas los, wat zeker bijdraagt aan de smile op je face, maar ja, voor hoelang? Zeker omdat dit de enige auto zal zijn die voor de deur staat.

Financieel gezien blijft zo'n MINI wel een aantrekkelijke optie, al schrijven ze inmiddels ook stevig af vanaf nieuw.

Een andere optie die nog ter overweging staat is het kopen van een eenvoudig (doch leuk) autootje voor door de week en een fun-auto voor in het weekend. Dan is een first of second gen MINI Cooper ook nog een optie en kan ik rustig gaan zoeken naar wat voor erbij.
Laatst gewijzigd door Joop! op 08 nov 2014, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

08 nov 2014, 10:09

Ik snap heel goed dat je deze drie merken hoog op je lijstje hebt staan. Ik heb ook 2 Audis gehad, maar dat geeft zeer weinig driving fun. Nu dus weer een getunede 3.20d Msport station voor de lange stukken en vakanties en een mcs voor de dagelijkse 15km naar het werk. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik 40k bij elkaar sparen en voor een mooie M3 gaan.
Cheek-O
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 nov 2014, 10:25

Joop! Welkom hier!

Ik zie je 2 of 3 keer zeggen: Maar voor hoelang?
:D

Vraag eens aan de mensen hier of ze na 2 of 3 jaar nog steeds lachen en fun hebben!:p

Nu snap ik wel dat je het misschien bedoeld qua vermogen.. Dat je daar te snel aan went..
Maar die glimlach is haaaast niet weg te toveren!
R53 "Black Diamond" To Protect And Serve
R59S

Afbeelding
Website
Joop!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

08 nov 2014, 10:32

Had ik natuurlijk kunnen weten op een enthousiast MINI forum... :mrgreen:

Juist om die reden ook een collega laten kennismaken met het merk... Laat hij maandag nou zijn eerste MINI (een mooie 1st gen MINI One Park Lane) gaan ophalen.... :rijden
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 nov 2014, 11:40

Na ruim 2,5 jaar dagelijks in een MINI, ben ik erg blij dat ie nu alleen maar voor de fun is! ;)
louisvdd76
De Scheurende Rechter
Contacteer:
Nederland

08 nov 2014, 12:51

Omdat ons forum het leukste is??
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

08 nov 2014, 13:53

hondema schreef:Ik snap heel goed dat je deze drie merken hoog op je lijstje hebt staan. Ik heb ook 2 Audis gehad, maar dat geeft zeer weinig driving fun. Nu dus weer een getunede 3.20d Msport station voor de lange stukken en vakanties en een mcs voor de dagelijkse 15km naar het werk. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik 40k bij elkaar sparen en voor een mooie M3 gaan.
Ook met een audi kun je veel driving fun hebben. Rij nu zelf een a6 3.0 TFSI van 2010. Luchtvering, quattro, tiptronic, ruim 1850 kg maar zodra je de bak op sportstand zet en de luchtvering op dynamic heb je een compleet andere auto. Rijbeleving vollop :mrgreen:
Joop!
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

08 nov 2014, 16:24

Zo zie je maar hoe de rijbeleving per persoon verschilt... :mrgreen:

...persoonlijk niets mis met Audi's. Prachtig ontwerpen, misschien iets teveel eenheidsworst, maar who cares, maar het rijden is voor mij te clean en te perfect. Of het moet echt in de RS-hoek terug te vinden zijn...

...ieder zijn ding. :icon_top:

@Hondema: een M3 ook al eens onderzocht, maar met de dik 30k km per jaar is zo'n auto financieel niet echt leuk. Als zo'n auto als enige auto voor de deur staat, dan wordt hij ook gebruikt waarvoor hij gemaakt is. M.a.w. dan loopt de onderhoudsrekening wel hard op en met de kilometrage loopt de afschrijving nog harder op. Daarom de Cayman die financieel dichter bij mijn 330i en een 335i staat, ondanks het P-logo.

louisvdd76 schreef:Omdat ons forum het leukste is??
...dan ken ik nog wel een leuk (merk- en typegebonden) forum. :wink: :mrgreen: :icon_top:

Vind het vooral leuk om eens lekker te brainstormen met gelijkgestemden en liefhebbers.
PjV
Be Mini
Be Mini

08 nov 2014, 19:26

Hey Joop!

Lang niet gezien, volgens mij was jouw proefrit de laatste keer.
(Heeft niets met je rijstijl te maken trouwens :mrgreen: )

Ik ben nog steeds heel blij dat ik de bmw weg heb gedaan, ik vond 'm ook aan de grote/logge kant.
Feitelijk is de E92 330i geen echte stuurauto, maar een gt met prachtige lijnen.
Maar de smile die ik van de mini krijg is - ook na 1 jaar en 9 maanden en zo'n 90.000km - niet weg te krijgen.
Ik heb 'm laten tunen en gevoelsmatig is de mini nu sneller dan de bmw, maar of dat ook echt zo is?
Maar goed, het ging mij vooral om de reaktie/precisie bij het sturen, en eigenlijk zou dat nog wel wat beter mogen.
De Noble was daarin de eindbaas, nog nooit heb ik in een auto gereden die dat benaderde, zelfs niet met een Porsche GT3.
Toch wel grappig met een stuurkolom uit een Ford Fiesta :s
Ik ben zelf niet zo'n fan de van de F56 (dat zeg ik met een ongewone dosis tact).
Als ik de specs en overhang zie lijkt 't mij geen verbetering, maar anderen zijn er enthousiast over en ik heb 'm nog niet gereden.

Persoonlijk lijkt me een 1M wel wat voor jou, zijn die niet veel goedkoper minder duur in het onderhoud dan de M3?

Gr., Peter
Afbeelding

Terug naar “Who are U?”