
Onlangs goed gebruik kunnen maken van dit forum (en YouTube) toen ik een plotselinge ratel uit de motor kreeg. Klonk niet best en leek sterk op geluid uit filmpjes op YouTube van Mini's met losse distributiekettingen. Maar dealer vermoedde versleten drijfstanglagers (zag ook wat licht metaalvijlsel in oliefilter) en wilde hem open gaan maken. Moest gaan rekenen op een ruilmotor, 6.000 euri bij de dealer ("en dan zit ie er nog niet in").

Vond het raar want ik heb altijd goed op de olie gelet. Dus dicht laten maken en naar een specialist gebracht. De distributieketting bleek toch het euvel, en zowel spanner als ketting is vervangen. Deze garage zag geen noemenswaardig metaalvijlsel in oliefilter en ook geen overmatige slijtage in de kop. Inmiddels rijd ik alweer vier maanden rond.

Dealer blijft erbij dat zij het carter eraf hadden moeten halen om de diagnose volledig te kunnen stellen. Hun (naar eigen zeggen beste) monteur kan niet het verschil constateren tussen een rammelende ketting en een versleten drijfstanglager zonder hem open te maken.

