Ik ben Maarten, 40 jaar en kom uit een dorp onder de rook van Arnhem waar ik samen met mijn vrouw en onze zoon van 3 heerlijk woon.
Momenteel nog geen Mini in het bezit maar we zijn er wel aan toe

Ooit begonnen in een levensgevaarlijke Citroen AX die alleen aan de voorzijde verlaagd was maar achter niet en die dus bij elke bocht het liefst rechtdoor wilde:


Na deze over de 200K km te hebben gezet was ie helemaal op.
Toen een demo auto gekocht bij de Citroen dealer: Een Saxo 1.6 VTS waar ik wel het een en ander aan heb verbouwd (foto moet ik nog even opzoeken, kan ik helaas nergens meer vinden.
Dit was ook meteen de auto waar ik de minste ellende mee heb gehad van alle auto's. Door het verlagen en 16" velgen lag ie als een blok op de weg en reed door het lichte gewicht als een kart. Qua beleving komt deze dan ook het meest met een Mini overeen denk ik.
Daarna werd het tijd voor een "grote mensen auto" en wederom gezwicht voor een Citroen, dit keer een C4 coupé:


Een heerlijke auto om te rijden, maar wat een problemen bak! De meest rare storingen heb ik met dit ding gehad in de 6 jaar dat ik hem heb gereden. Van weigerende cruisecontrol en elektrische ramen (die overigens weer werkten als ik een flinke mep op de deurbekleding gaf) tot aan de motor die spontaan afsloeg zodra je de koppeling intrapte. Onverklaarbaar stotteren tot 4x toe de bobinestraat moeten vervangen, bekleding op de vloer en de stoelen die na 140.000km al begon te slijten en ga zo maar door..
Toen helemaal klaar mee.. Omdat er voorzichting plannen kwamen voor gezinsuitbreiding op zoek naar een station. Een zwager reed al een (saaie) V70 en ik ben altijd gek geweest van dat model.
Dus zelf ook een V70 aangeschaft en die in de jaren daarop helemaal na wens aangepakt. Uiteindelijk zag hij er zo uit:


Het was een heerlijke auto maar heb er wel ontzettend veel onderhoud aan gehad. De grootste "pijn" was een ander motorblok toen bleek dat er een scheurtje in de cilinderwand zat (origineel 2.4t blok, schijnt een kwaal te zijn). Hierop wel de mogelijkheid gepakt om er meteen een potenter blok in te zetten met als resultaat een 286pk en 432Nm koppel.
Heerlijk sturen en vooral grappig omdat menig weggebruiker geen idee had dat zo'n oude Volvo zo snel kon zijn.
Maargoed, een aantal jaren veel plezier van gehad, maar er bleven telkens weer nieuwe problemen opspelen welke weer geld en tijd kosten om op te lossen.
Als 1e auto niet handig omdat we hem dagelijks nodig hadden.
Toen we ook nog eens een ander huis kochten en daar meer tijd voor nodig hadden ging de kogel door de kerk en moest ik met pijn in m'n hart afscheid nemen.
Daarvoor in de plaats kwam een oersaaie, maar degelijke (en toegegeven heerlijk cruisende) Toyota Avensis.

Met zijn 150PK maar nauwelijks vooruit te branden, maar heerlijk onthaastend. En met de nieuwe velgen ook iets aangenamer om naar te kijken.

Deze auto heb ik puur rationeel gekocht, ik wilde een grote betrouwbare auto met zo weinig mogelijk km's.
Deze had 36.000km op de teller toen we hem 1,5jaar geleden kochten en rijd nog altijd als nieuw.

Mijn vrouw rijdt al een jaar of 5 vrijwel probleemloos in een Toyota Yaris van de 1e generatie. Het apparaat doet het altijd, vraagt weinig onderhoud en benzine en er is eigenlijk behalve afbladderende lak helemaal niets mis mee.

Tijdens een poetsbeurt
Maar goed, allemaal leuk en aardig, als zelfverklaard autoliefhebber heb ik nu natuurlijk niets om mijn lusten op bot te vieren...


Dus de Yaris gaat het veld ruimen voor iets leukers. Er stonden aardig wat auto's op mijn lijstje. Een Saab 9-3 Cabrio Aero (1e type tot 2003 met de dikke bumpers), een Saab 9-5 2.3T die ook leuk te tunen zijn, een Volvo C70 van het 1e model (al dan niet een cabrio) met een T5 blok.
Allemaal geweldige ideeën, maar omdat mijn vrouw er het meest in gaat rijden heeft zij het laatste woord.
Zij wilde altijd al een Mini en na de aanschaf van een Mini door mijn neef ben ik ook helemaal om.
Ik heb het altijd al geweldig leuke auto's gevonden en zeker het personaliseren spreekt me erg aan..

Dus na een paar weekjes nadenken, wikken en wegen ben ik ook helemaal om en moet er gewoon een Mini komen.
Ik heb me al enigszins ingelezen maar heb natuurlijk nog vele vragen en daarom heb ik me hier aangemeld. Ik hoop hier meer informatie te vinden over welke modellen juist wel en ander weer niet en wat de beste keuze zal zijn voor ons.
Het budget is grofweg tussen de 3500 en 4500 euro maar ik neig naar de Bovag Garantie en dus zal het dan 4500 euro moeten worden.
Ik denk niet dat ik voor dat bedrag een goede R53 Cooper S te vinden zal zijn (maar word graag verbeterd) dus ik denk dan meer aan een R50 Cooper vanaf de facelift van 2004 met dus de nieuwe versnellingsbak.
Overigens vraag ik me ook af in hoeverre een One eventueel te chippen is naar het vermogen van een Cooper en in hoeverre daarvoor andere onderdelen voor zijn gebruikt.
Ik ben niet heel handig, maar een beetje klussen durf ik zelf wel aan en vind ik ook leuk. De luxe dat het een 2e auto is betekent ook dat het niet erg is als ie eens een weekje niet rijdt omdat ik er mee aan het hobby-en ben. We kunnen beide op de fiets naar het werk en we hebben natuurlijk de Avensis staan.
Maargoed, alweer een enorm boekwerk geschreven zo en ik wil jullie niet nu al bij mijn eerste bericht vervelend....

Groeten,
Maarten