Ik ben Thom en ik rij sinds februari een R53 Cooper S uit 2006 en ik kijk ook al een tijdje mee op het forum. Als eerst, wat een heerlijke auto om te rijden!
hiervoor reed ik een Panda 100HP waar ik erg veel lol aan heb gehad, maar ik was toch opzoek naar wat meer comfort en luxe.
Ik had altijd al gekeken naar de Cooper S en dan specifiek de R53 omdat deze een supercharger heeft en dat toch weer even iets anders is dan al die turbo motoren. Het was duidelijk dat het een facelift R53 moest worden ivm de lsd, iets meer vermogen en het betere interieur.
Na wat proefrijden kwam ik op een blauwe Cooper S uit met panorama dak, Harman Kardon geluid en nog wat meer leuke extra's. Dit is hem dan:

Nou, helemaal geweldig! Maar er was wel iets mis mee, maar dat wist ik. Wanneer je vanaf lage toeren vol gas gaf hikte de motor een beetje tussen de 2500 rpm en 3500rpm. Dit leek heel erg op een probleem in de ontsteking. Dus na een tijdje heb ik de bobine, bougies en bougiekabels vervangen en was het probleem opgelost. Mooi

Maar er bleek nog een ander probleem te zijn die ik tijdens de proefrit niet opmerkte, de distributie ketting. Dit was eerst niet heel erg en nadat ik de kettingspanner had vervangen was het probleem ook weg. Zo staat je trots dan half uit elkaar op de oprit:

Nou, dit vervangen, tijd voor de volgende upgrade/reparatie. De remmen waren niet in bijzonder goede staat, maar dit wist ik. Dus ik een setje mooie gegroefde Brembo remmen en remblokken besteld voor alle 4 de hoeken en zo staat de Mini weer half uit elkaar op de oprit, maar ik moet zeggen, het is wel leerzaam en scheelt toch weer wat geld wat je normaal aan arbeid kwijt bent. Oh ja, gelijk maar de velgen wit geplastidipt. Remt toch een stuk fijner zo'n nieuwe set.

De voorbanden van de Mini waren bijna toe aan vervanging en ik kon een setje Michelin Pilot Sport 4 banden kopen voor een leuke prijs, wel 21545 R17 ipv 205/45 R17, maar datpast prima. Dus de bandjes ook gelijk maar laten vervangen. Alleen jammer dat de plastidip beschadigd is door het wisselen van de banden, dus plastidip je velgen na de bandenwissel....................
Zo, met een setje verse banden en remmen was het tijd voor een tripje richting de Italiaanse alpen, wat een genot om met de Mini door de Alpen te rijden! Genoeg vermogen! Stuurt lekker! Heerlijk pano dakje

Hier op Passo Maniva

Maar de kettingspanner vervangen mocht niet baten en de ketting rammel kwam terug. Eerst alleen na een koude start voor een paar tellen, toen ook bij warme start en daarna bleef die constant rammelen. Vlak hierna kreeg ik nog de (inmiddels) bekende drie lampjes op te snelheidsmeter van o.a. ABS. Gauw maar laten repareren en de mannen van Beek autoracing hebben hier goed bij geholpen. Hierbij is de distributieketting vervangen, ABS sensor links voor en de tikkende aandrijfas is ook gelijk vervangen. Zo, de Mini doet het weer.
Na al deze tripjes moet ik wel zeggen dat de Mini niet spaarzaam met olie om gaat. Ik vul elke 3000km ongeveer 1 liter olie bij, ik had gevraagd aan de mannen van Beek of dit normaal was en ze zeiden dat ik niet al te veel zorgen moest maken en maar gewoon olie bij moest vullen. De olie is tenminste goedkoper dan een motor revisie.........
Toen stond er nog een lang weekend op de planning om naar de Franse alpen te gaan, even lekker door de bergen rijden en mooie passen pakken. Ik zou donderdag vertrekken, maar de zaterdag voor vertrek reed ik een buizerd aan op de snelweg, de foto zegt genoeg:

Het was een flinke klap en de hele auto zat vol glas, maar gelukkig had ik en mijn passagier verder niks behalve wat glas op ons. Uiteindelijk heeft Schadenet Vianen de auto maandag bij de berger opgehaald en was de auto woensdag klaar. Top werk!!! En gelukkig was deze schade verzekerd, de ruit, ruitenwissermechaniek, ruitenwisser arm, ruitenwisser bladen, plastic gril moesten vervangen worden en de motorkap gepolijst.
Zo, dus met de gerepareerde Mini gingen ik en mijn broertje richting de Franse Alpen. We hebben daar een paar dagen heerlijk rond gereden en genoeg campers op de passen kunnen inhalen. Nog steeds, wat een heerlijke auto voor dat soort berg weggetjes. En wat maakt die supercharger een heerlijk geluid!
Sta je dan met je Mini op 2802 meter hoogte op de Col de la Bonette.

De Mini is niet ontzien, maar heeft het goed gehouden tijdens de vakantie we kwamen zonder problemen terug in Nederland.
Nu heb ik thuis een 3D printer staan en kwam ik laatst een mooie mod tegen: https://www.thingiverse.com/thing:3369054

Deze mod ga ik van het weekend maar printen en die K&N filter moet ook maar besteld worden.
Zo, Dat ben ik dus met mijn Mini verhaal. Ik had wat minder problemen verwacht, maar ik vind het ondanks alles nog steeds een erg leuke auto!
Groet,
Thom