Ik ga morgen proefrijden in een R60 Countryman Cooper S All4, deze auto staat bij een Nederlandse dealer die 'm uit Belgie heeft gehaald.
Ik heb van heb de bon met opties van hem gekregen maar nu staat er een optie tussen:
S843A Reductie van vermogen
Nu staat er bovenaan de bon "Performance (KW) 120", volgens technische specs zou deze Mini 135 KW moeten hebben.
Het vreemde is als ik de optielijst ophaal via de elders in dit forum genoemde site met het chassisnummer dan staat er bovenin "Vermogen 135"
Nu heb ik ook ergens gelezen dat dit in Belgie een optie is voor leaseauto's, waarschijnlijk gunstiger voor de belasting o.i.d.
Weet iemand of de auto nu daadwerkelijk teruggeschroefd is qua vermogen en of dat makkelijk te verwijderen is al dan niet door de officiële Mini dealer?
S843A Reductie van vermogen
- Stefman
- Leerling Mini lid
- Locatie: Zoetermeer
- BurnoutBram
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bree
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
In België worden inderdaad wel vaker auto's een tikje terugggeschroefd om in een lagere 'Fiscale PK' regeling te komen. Of dat makkelijk terug te zetten is moet je navragen bij je dealer en/of chiptuner.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Is dat niet een bureaucratische handeling?
Want ik heb hier ook weleens gelezen dat er helemaal geen vermogensverschil is, alleen op papier om idd beter uit te komen zoals Bram beschrijft.
Ga uit van het beste, dat het een papieren kwestie is, anders vragen of een NL-dealer de software opnieuw kan installeren?
Want ik heb hier ook weleens gelezen dat er helemaal geen vermogensverschil is, alleen op papier om idd beter uit te komen zoals Bram beschrijft.
Ga uit van het beste, dat het een papieren kwestie is, anders vragen of een NL-dealer de software opnieuw kan installeren?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- BurnoutBram
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bree
- Casper
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Re: S843A Reductie van vermogen
In Nederland word dit ook gedaan me neef heeft een nieuwe 3 serie bij de Beier gekocht zo'n corporate of business model. Die zijn ook allemaal iets terug geschroefd qua vermogen. Je merkt er bijna niets van echter er zit 1 heel belangrijk nadeel aan op het trekgewicht van de auto staat 0 BMW wil niet hebben dat deze modellen met een trekhaak worden uitgerust dus als je overweegt zo'n model te kopen dan is dit iets waar je rekening mee dient te houden.
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
- Stefman
- Leerling Mini lid
- Locatie: Zoetermeer
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Ik hoop dan maar dat het inderdaad een papier kwestie is. Het is natuurlijk lastig te beoordelen of het vermogen teruggeschroefd is aangezien ik nog nooit in een dergelijke Mini heb gereden. Ik rij nu een BMW 118i Cabrio met 140 pk dus dit zou wel een stuk sneller aan moeten voelen.
Ik ga ook voor het eerst automaat rijden, ben erg benieuwd hoe dat is. Heb wel vaker automaat gereden in een BMW maar dit is toch iets anders lijkt me.
Ik ga ook voor het eerst automaat rijden, ben erg benieuwd hoe dat is. Heb wel vaker automaat gereden in een BMW maar dit is toch iets anders lijkt me.
To infinity and beyond
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Rij een R56 S-JCW Automaat en is geweldig! Ff mee leren rijden plus de juiste setting vinden, maar dan wil je ook niet meer naar zo'n handbak! Alhoewel ik me wel afvraag hoe die 120kw zich verhoudt tov het gewicht van de CM....
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Ik heb een Countryman Cooper S All4, ook met automaat. Rijdt lekker comfortabel hoor! Het is niet een gooi-en-smijt wagen als een MINI hatch of coupe. Maar dat ligt meer aan het hogere gewicht en de hogere afmetingen, dan dat de automaat het laat afweten. Sportstand gebruik ik eigenlijk nauwelijks, de flippers op het stuur vaker. Even terugschakelen voor een wat snellere inhaalactie bijv. De automaat schakelt ook wel zelf terug bij gasgeven, maar neemt er net 1 a 2 tellen meer voor.
De MINI-dealer zou die optie S843A er wel voor je kunnen uithalen, je motormanagement krijgt dan een nieuwe mapping.
De BIV (belasting inverkeerstelling voor Belgie) ligt voor een 163pk/120kw rond de 1200 euro, en voor de 184pk/135kw rond de 2500 euro. Da's toch wel effe een verschilletje...
De MINI-dealer zou die optie S843A er wel voor je kunnen uithalen, je motormanagement krijgt dan een nieuwe mapping.
De BIV (belasting inverkeerstelling voor Belgie) ligt voor een 163pk/120kw rond de 1200 euro, en voor de 184pk/135kw rond de 2500 euro. Da's toch wel effe een verschilletje...
- BurnoutBram
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bree
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Kleine opmerking Ajede. Tot voor kort had je gelijk maar tegenwoordig wordt in Vlaanderen de BIV anders berekend dan in Brussel en Wallonië. Handig toch!
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Echt???? Wordt voor het Franstalige deel op een andere manier belasting berekend en geheven als voor het NL-deel? Jeetje...ik dacht dat onze belastingregeltjes al ingewikkeld waren. Maar goed, de discussie over "optie S843A gereduceerd vermogen" gaat nu wel een heel andere kant op....BurnoutBram schreef:Tot voor kort had je gelijk maar tegenwoordig wordt in Vlaanderen de BIV anders berekend dan in Brussel en Wallonië. Handig toch!
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Deze optie code kun je via ncs-expert verwijderen en dan heb je het volledige vermogen weer tot je beschikking. Daar hoeft geen tuner aan te pas te komen.
- Casper
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Re: S843A Reductie van vermogen
Alles kan, maar feit blijft dat als de dealer er achter komt dat je hebt laten klooien in de computer de dag dag tegen je fabrieksgarantie kan zeggen. En aan het feit dat er trekgewicht 0 kilo op je kenteken staat kan je niets veranderen. En de dealer zelf haalt de beperking er niet af dat is niet bespreekbaar volgens de dealerCasR schreef:Deze optie code kun je via ncs-expert verwijderen en dan heb je het volledige vermogen weer tot je beschikking. Daar hoeft geen tuner aan te pas te komen.
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Breda
Bericht
Re: S843A Reductie van vermogen
Zonder hier een discussie te willen opstarten over of de fabrieksgarantie vervalt, ligt dit toch net even iets anders. In dit geval is er sprake van in of uitschakelen van de reeds af fabriek in de auto aanwezige mogelijkheden. Net zoals het comfort sluiten van ramen, dak en portieren, de tijd instellen hoe lang de verlichting nog dient te branden nadat je de auto hebt afgesloten enz.
Het motormanagement wordt niet opnieuw (extern) geprogrammeerd, wat bij tuning wel gebeurd en ook te achterhalen valt. Het vervallen van deze optie code is te vergelijken met het permanent aanzetten van een sportstand.
Een mini dealer zal dit ook voor je willen doen, het kan alleen mogelijk zijn dat niet iedere dealer van deze mogelijkheid op de hoogte is. Niet iedere dealer weet alles tot in detail van de auto's die ze verkopen.
Maar boven alles, het is je eigen keuze. niets hoeft.
Trekgewicht van de auto staat vermeld op het CVO of kenteken bewijs. Als daar inderdaad een trekgewicht staat van 0 kg dan weet je het zeker.
Het motormanagement wordt niet opnieuw (extern) geprogrammeerd, wat bij tuning wel gebeurd en ook te achterhalen valt. Het vervallen van deze optie code is te vergelijken met het permanent aanzetten van een sportstand.
Een mini dealer zal dit ook voor je willen doen, het kan alleen mogelijk zijn dat niet iedere dealer van deze mogelijkheid op de hoogte is. Niet iedere dealer weet alles tot in detail van de auto's die ze verkopen.
Maar boven alles, het is je eigen keuze. niets hoeft.
Trekgewicht van de auto staat vermeld op het CVO of kenteken bewijs. Als daar inderdaad een trekgewicht staat van 0 kg dan weet je het zeker.
Onze sponsors