In de toekomst wil ik mijn MCS R53 voorzien van Beek Tuning Stage V, oftewel:
- 17% compressor pulley
- CatCams nokkenas
- Beek Software
Er wordt aangeraden een grotere IC te plaatsen om het vermogen te behouden.
Na wat leeswerk op diverse forums twijfel ik nu tussen 2 IC's: de GP en de GRS.
De GP zelf schijnt 240 euro te kosten, maar i.c.m. de kap kost hij bij Beek 432 euro. De GRS kost inclusief verzending uit de UK 491 euro. Het prijsverschil tussen de GP i.c.m. kap en de GRS vind ik te overzien, en ik neig dan eerder naar de GRS. Het prijsverschil tussen de GP zonder kap en de GRS is echter wel erg groot.
Mijn vragen zijn:
- Wat is de functie van de (dure) kap, buiten het OEM uiterlijk?
- Volstaat de GP bij bovengenoemde Tuning Stage of is de koelcapaciteit op het randje (uitgaande van "sportief" rijden op een warme zomerdag)?
Graag jullie advies.
Welke IC i.c.m. Beek Tuning Stage V?
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
De GRS heeft sowieso meer koelvermogen, hij is namelijk een stuk groter. De GP kan niet zonder die kap, aangezien dat de air-diverter is, die de lucht door de koelribben stuwt. Als je wat naslagwerk doet, zul je zien dat de Forge, GRS en GP intercooler elkaar niet heel erg veel ontlopen. Ik had eerst een Forge, nu een GRS en m.i. werkt de GRS beter. Mijn IAT's zijn weer wat lager. Als het prijsverschil van een paar tientjes je niet deert, zou ik voor de GRS gaan, vanwege de grotere koelcapaciteit en omdat ie er (vind ik) een stuk beter uitziet onder de kap, omdat de diverter er niet op geschroeft zit, maar tegen de onderzijde van de motorkap wordt bevestigd.
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Daveke, bedankt voor je respons.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat de GP niet (goed) functioneert zonder de afdekplaat, dus in principe zou je dan kunnen zeggen dat deze IC 432 euro kost. Tenzij je een andere, goedkopere oplossing voor de air-diverter vindt.
Wordt de GRS compleet geleverd en is het 'plug & play', of moeten er nog aanpassingen worden gedaan en/of extra dingen worden aangeschaft voordat hij gemonteerd kan worden?
En heb jij de IC ook uit de UK laten komen of zijn er nog andere mogelijkheden voor aanschaf? Ik overweeg om hem bij www.lohen.co.uk te bestellen.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat de GP niet (goed) functioneert zonder de afdekplaat, dus in principe zou je dan kunnen zeggen dat deze IC 432 euro kost. Tenzij je een andere, goedkopere oplossing voor de air-diverter vindt.
Wordt de GRS compleet geleverd en is het 'plug & play', of moeten er nog aanpassingen worden gedaan en/of extra dingen worden aangeschaft voordat hij gemonteerd kan worden?
En heb jij de IC ook uit de UK laten komen of zijn er nog andere mogelijkheden voor aanschaf? Ik overweeg om hem bij www.lohen.co.uk te bestellen.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Klopt, de GP kost 432 euro, die kap heb je gewoon nodig om de IC goed te laten werken. De GRS is compleet, met air diverter - maar ik zou zoals dangixxer al eens heeft laten zien alleen de air diverter onder de motorkap monteren, niet het verlengde deel van de hood scoop. Het is een plug and play systeem. Oude er vanaf, nieuwe erop. Ik heb via een ander forum gekocht, maar Lohen is wel een betrouwbare zaak die goede service leveren. Je zou eventueel ook kunnen overwegen om direct bij GRS te bestellen, en dan ook direct voor de Motorsport variant gaan
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Dat is een mooi aanbod! Ik hou het zeker in mijn achterhoofd.
Bedankt voor al je info en natuurlijk je aanbod!

Bedankt voor al je info en natuurlijk je aanbod!

- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
Bericht
GP IC kan je ook zo'n Alta air-diverter op zetten.
Geen idee hoe duur die dan wordt, ik ben tot heden nog erg blij met mn standaard GP IC.
Geen idee hoe duur die dan wordt, ik ben tot heden nog erg blij met mn standaard GP IC.
MINI COOPER S R53 pre-facelift

- dangixxer
- Bijna verslaafd
Bericht
GRS is een heel goede keuze!
Ik ben er zeer tevreden over
En zoals Daveke zegt...het onderste deel van de diverter NIET monteren!
Zo zie je het logo van GRS door je scoop
wat niet alleen "cool" is om naar te kijken
maar in gelijkwaardige omstandigheden zakte mijn IAT's met 1,5 graden! Dus ook nog eens efficiënt!
Ik ben er zeer tevreden over
En zoals Daveke zegt...het onderste deel van de diverter NIET monteren!
Zo zie je het logo van GRS door je scoop

maar in gelijkwaardige omstandigheden zakte mijn IAT's met 1,5 graden! Dus ook nog eens efficiënt!
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Bedankt voor jullie bijdrage.
Mijn voorkeur gaat uit naar de GRS.
Zijn er al ervaringen met de Motorsport variant? Deze kost 25 pond meer en presteert volgens GRS nog beter.
Zijn er al ervaringen met de Motorsport variant? Deze kost 25 pond meer en presteert volgens GRS nog beter.
- dangixxer
- Bijna verslaafd
Bericht
Er is een italiaan die het verschil tussen gewone en motorsport getest heeft en die had 5pk meer...
Nooit een bewijs van gezien, en na deze week 30 runs gedaan te hebben bij het afstellen van mijn MINI heb ik maar al te goed gezien hoeveel runs kunnen verschillen...!!! Beetje relativeren dus
Al win je er maar eentje mee....
Voor het verschil in prijs zou ik zeker voor de motorsport gaan! (heb zelf een gewone)Brightness schreef:Bedankt voor jullie bijdrage.
Er is een italiaan die het verschil tussen gewone en motorsport getest heeft en die had 5pk meer...
Nooit een bewijs van gezien, en na deze week 30 runs gedaan te hebben bij het afstellen van mijn MINI heb ik maar al te goed gezien hoeveel runs kunnen verschillen...!!! Beetje relativeren dus

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Die 25 pond is inderdaad ook nog wel te overzien. Als je daar ook nog eens 5 pk voor terug zou krijgen is het natuurlijk helemaal mooi, maar aangezien het op de site van GRS zelf genoemd wordt zal het wel niet helemaal objectief zijn. Idd relativeren dus...dangixxer schreef:Voor het verschil in prijs zou ik zeker voor de motorsport gaan! (heb zelf een gewone)
Nooit een bewijs van gezien, en na deze week 30 runs gedaan te hebben bij het afstellen van mijn MINI heb ik maar al te goed gezien hoeveel runs kunnen verschillen...!!! Beetje relativeren dus![]()

- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
Onze sponsors