RDCi bandenspanningsensoren inleren

Cuprani
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

RDCi bandenspanningsensoren inleren

06 sep 2025, 11:19

Heeft er iemand ervaring met RDCi bandenspanningsensoren inleren?
Gaat dit automatisch bij nieuwe sensoren?

Het originele BMW onderdeelnummer is volgens mij 36106867147
Gaat in mijn geval om een F56 van 2019.

Origineel bij BMW kosten ze 88 euro per stuk.
Je krijgt dan een BMW onderdeel, maar BMW maakt zelf uiteraard geen sensoren. Die kopen ze ook gewoon in.

Wanneer je aftermarket velgen koopt stoppen ze er nooit originele sensoren in.
Ik zie online Chinese varianten (die je denk ik meestal krijgt). Maar ook Bosch sensoren.
Het zou mij verbazen als de originele ook niet gewoon de Bosch sensoren zijn met een BMW logo.

Chinese zijn te koop voor rond de 20 euro per stuk, en die van Bosch voor 25 euro.
Zie: HIER.

Weet iemand of deze gewoon gaan werken?
En is het een kwestie van monteren, en gaan rijden. Of moeten ze gecodeerd of ingeleerd worden?
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

Re: RDCi bandenspanningsensoren inleren

07 sep 2025, 23:27

Zover ik weet moeten ze ingeleerd worden. Ik had voor mijn 2de generatie MINI een winterset gekocht en had bij een bandenbedrijf in de buurt AUTEL universele TMPS sensoren laten monteren (incl montage 200€). Je kon ook kiezen voor duurdere variant die 40€ per set duurder waren maar wel met vergelijkbare OEM kwaliteit, nog altijd goedkoper dan de originele dealer BMW/MINI.
Ze moesten de sensoren wel inleren en dat lijkt me voor de 3de generatie niet anders.

Laatst een set 18" inch zomerwielen overgenomen voor mijn 3de generatie CM maar die kwamen dus van een 3de generatie CM af dus daar hoefde ik niets voor te doen want die werden meteen herkent door mijn CM.

Ik denk dat je bij elke goed bandencentrum terecht kan dus misschien gewoon eens info inwinnen wat het kost inclusief aanschaf en montage.

Succes,

Milco
Vespaman
Enthousiast
Enthousiast

Re: RDCi bandenspanningsensoren inleren

08 sep 2025, 00:13

Hoeven niet ingeleerd te worden. Had een complete set winterbanden bij de dealer gekocht, zaten ze uiteraard al in. Maar kon gewoon de velgen monteren, op spanning brengen, even de druk resetten via de boordcomputer en nooit problemen gehad.

Je zou die anderen kunnen proberen, maar werken ze niet, ben je als nog weer de pineut met demonteren, monteren etc. Kost je uiteindelijk ook weer geld.....

Zelf zou ik de originel bij de dealer halen, wel iets duurder, maar doen ze het niet kan je gewoon terug gaan en heb je geen gezeur.
Maar die keuze laat ik aan jou.

Kortom niet inleren, doen het gewoon.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”