Vandaag begonnen met het verwijderen van de cilinderkop.
Lekker opgeschoten totdat 1 bout van de uitlaat weigerde om los te komen.
Gelukkig is het een van de bovenste maar toch.
Nadat mijn vinger bekneld raakte ben ik voor vandaag bloedend klaar
Morgen weer een dag.
Weer een stapje verder.
Gisteren twee uur bezig geweest om de hydraulische motorsteun te verwijderen.
Natuurlijk brak de bus los, inwendig, waarmee de steun op de blak was bevestigd.
Vandaag de klepeppen verwijderd en de kop schoongemaakt.
Na heel veel klussen.
De kop sdchoongemaakt, nieuwe uitlaatkleppen, nieuwe uitlaatklepstoters.
Nieuwe zuigerveren, nieuwe bigend lagers.
Alle apakkingen vervangen tijd voor de eerste preofrit.
Ales liep mooi, 10km door de stad gereden.
Daarna tijd voor de snelweg.....
Helaas viel het mij op dat de motor "koud" bleef, temp. meter tot de helft en toen gebeurde het, koppaking er uit geblazen.
Terug naar het gereedscap....balen.
Dat is balen! Ooit heb ik eens een koppeling er drie keer achter elkaar in moeten zetten en dat betekent de hele motor er uit bij de Cooper S.
Ik neem aan dat je een werkplaats handboek hebt die de correcte volgorde van de bouten geeft met de juiste aanhaalmomenten en nieuwe kopbouten hebt genomen? En dat de kop nog recht is of afgevlakt is. Als het thermostaathuis er af is geweest dan is het verkeerd om terug monteren van de thermostaat een veel voorkomende vergissing, dan gaat die nooit open als de motor warm is.
Ik heb het haynes werkplaatshandboek.
Netjes alles getorkt volgens de specs.
Niks aan het koelsysteem gedaan behalve leeg laten lopen en gevuld, ontlucht.
Temperatuurmeter bleef steken op de helft.
Uit de kachel kwam warme lucht dus dacht ik prima.
Denk dat het puur pech is.
Morgen komt de mini terug van het bergingsbedrijf.
Motor maar weer uit elkaar halen en kijken wat de schade is.
Er gaat zeker een nieuwe thermostaat en waterpomp in.
Hopelijk is de kop niet beschadigd.
We gaan het zien.
Update:
Andere motor gekocht en gemonteerd, helaas was dat een versleten motor.
Geen oliedruk bij stationair draaien.
Dus motor er maar weer uit en helemaal uit elkaar gehaald. (Geen boutje/moertje vast laten zitten)
Alle lagers en pakkingen vervangen, zuigers en boring nagemeten.
Dat was alles goed, nieuwe zuigerveren gemonteerd en de motor weer in elkaar gezet.
Motor loopt weer, mooi oliedruk bij stationair draaien.
So far So good.
Helaas blijft de foutmelding misfire cilinder-1 terug komen. (grrr)
[image][/image]
Tevens is mijn linker elektrische raam er mee gestopt.
Als ik de schakelaar bedien hoor ik wel geluid bij de motor van het raam maar er beweegt niks.
Nu moet je het raam 20cm laten zakken om hert raam te demonteren maar dat gaat dus niet.
Iemand nog een tip om dit aan te vliegen?
Zo, je bent zeker een volhouder met het sleutelen aan de motor. Hopelijk vind je het probleem met de misfire ook nog eens.
Kun je het kleine raampje niet een beetje met de hand helpen, als je gezoem van het motortje hoort? Grote zijraam laten zakken, en dan heb je redelijk mooie grip. Mogelijk een kabeltje gebroken, of van de schijven/katrollen af gegleden...
Het is een mini cabriolet die heeft geen klein raampje.
Het motortje zoemt niet maar geeft meer een bonkje (tik)
Iets loopt mechanisch vast denk ik.
Kijkt wat lastig om de hoek
Nog wel met een endoscoop gekeken maar kon niks verdachts zien.
Oh, wacht... Je raam in de deur?? Ik dacht het kleinere raampje aan de achterzijkant. Die heeft de cabrio juist, de hatch niet. Bij de deur kun je het paneel eraf halen, om dan in of via de deur te kijken. Maar je hebt daar wel een speciaal tooltje nodig, volgens de werkplaatshandleiding.
Dit om de "wieltjes" los te draaien, die het raam vastklemmen.
afbeelding.png (34.22 KiB) 19 keer bekeken
Maar goed, het deurpaneel moet er sowieso af, en misschien kun je dan ook het mechanisme met de hand bewegen. Geen idee, zelf geen ervaring mee. Maar er zijn hier sleutelaars genoeg op het forum. Mogelijk kunnen zij uit ervaring vertellen wat mogelijk is.