@ Hans
Dan blijf je denk ik wel erg lang op 2 soorten banden rijden, want de achterbanden van een voorwielaandrijver slijten erg langzaam (normaliter).
advies:
Wissel voor en achter om, of wissel om en monteer alvast achter andere banden en brand de voorbanden dan weer op.
(moet binnen een paar duizend KM te doen zijn, en je hebt nog een hoop lol ook.)
Banden
- MINIJCW
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Eindhoven
Bericht
, maar ja het zijn nog wel mijn winterbanden, en misschien ook wel "ons bin zunig"
Ik ben al aan het oefenenHans schreef:@MINIJCW zoals jij rijdt gaat het setje nogwel 3jaar mee lachuh
demijne is nu echt op na 18000km, wil ook non flats maar me achterbanden zijn nog top!! ben een zunnige nederlander he! de dealer adviseerd om nieuwe voorbanden te nemen ipv omwisselen.. tja..


- Sepp
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: De Lier
Bericht

"We've got a thing that's called...MINI love"
@Allen met minder positieve mening mbt runflats: Zou het kunnen dat er tussen diverse merken en types runflats wezenlijke verschilllen zitten?
Ik heb Dunlop SP9000 runflats en die zijn echt goed. Op m'n vorige auto heb ik gereden met zowel Continental Sport Contact als Pirelli P Zero Nero. Allebei goede banden maar in vergelijking met de Dunlop's die ik nu onder de MINI heb deel ik de mening mbt de nadelen (te hard, te weinig gevoel) niet. Misschien zijn de andere merken runflats minder dan die van Dunlop?
Over zo'n reparatiesetje met pluggen, lijm, enz:
Zie je je dit al doen in donker, in de regen, op de vluchtstrook met
voorbij gierend verkeer???
Ik heb Dunlop SP9000 runflats en die zijn echt goed. Op m'n vorige auto heb ik gereden met zowel Continental Sport Contact als Pirelli P Zero Nero. Allebei goede banden maar in vergelijking met de Dunlop's die ik nu onder de MINI heb deel ik de mening mbt de nadelen (te hard, te weinig gevoel) niet. Misschien zijn de andere merken runflats minder dan die van Dunlop?
Over zo'n reparatiesetje met pluggen, lijm, enz:
Zie je je dit al doen in donker, in de regen, op de vluchtstrook met
voorbij gierend verkeer???

"We've got a thing that's called...MINI love"
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Uhm, denk dat dit minder werk is dan een reservewiel monteren wat een NON MCS(c) rijder moet doen. Zeker als ie al jaren half vastgeroest onder de auto hangt...Sepp schreef:Over zo'n reparatiesetje met pluggen, lijm, enz:
Zie je je dit al doen in donker, in de regen, op de vluchtstrook met
voorbij gierend verkeer???
- grand_cru
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Roeselare
Bericht
Ik heb ook de SP9000 runflats, en ben er héél erg tevreden over. Ja, misschien iets harder, ze lossen ook iets sneller (ik pomp ze op 2,3 kg.) en slijten behoorlijk, maar wat een grip op droog wegdek!!!
Groetjes
Jan
Inderdaad Sepp, en nogal veelSepp schreef:@Allen met minder positieve mening mbt runflats: Zou het kunnen dat er tussen diverse merken en types runflats wezenlijke verschilllen zitten?

De Dunlop is een "performance" band, terwijl zowel de Goodyear en Pirelli multi purpose "all weather" banden zijn: dus zolang het niet te koud wordt of niet sneeuwt, heb je aan de Dunlops wel een erg goede set hoorSepp schreef:Ik heb Dunlop SP9000 runflats en die zijn echt goed. Op m'n vorige auto heb ik gereden met zowel Continental Sport Contact als Pirelli P Zero Nero. Allebei goede banden maar in vergelijking met de Dunlop's die ik nu onder de MINI heb deel ik de mening mbt de nadelen (te hard, te weinig gevoel) niet. Misschien zijn de andere merken runflats minder dan die van Dunlop?

Ik heb ook de SP9000 runflats, en ben er héél erg tevreden over. Ja, misschien iets harder, ze lossen ook iets sneller (ik pomp ze op 2,3 kg.) en slijten behoorlijk, maar wat een grip op droog wegdek!!!
Groetjes
Jan

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: In die Heimat
Bericht
Pa of Henk, knoop een autoambulance achter de MB en kom mij maar halen!
Nee, daarom is er de mobiele telefoon!Sepp schreef:Over zo'n reparatiesetje met pluggen, lijm, enz:
Zie je je dit al doen in donker, in de regen, op de vluchtstrook met
voorbij gierend verkeer???

Pa of Henk, knoop een autoambulance achter de MB en kom mij maar halen!

- MINIJCW
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Eindhoven
Bericht
Sepp schreef:Ik heb Dunlop SP9000 runflats en die zijn echt goed. Op m'n vorige auto heb ik gereden met zowel Continental Sport Contact als Pirelli P Zero Nero. Allebei goede banden maar in vergelijking met de Dunlop's die ik nu onder de MINI heb deel ik de mening mbt de nadelen (te hard, te weinig gevoel) niet. Misschien zijn de andere merken runflats minder dan die van Dunlop?
Ik heb er ook de dunlop runflat opzitten en vind het ook een prima band, maar idd op die beruchte 25 november afgelopen jaar, kan je de grip wel vergeten. Dat was ook een van de redenen dat ik er nu de winterbanden op heb zittengrand_cru schreef:De Dunlop is een "performance" band, terwijl zowel de Goodyear en Pirelli multi purpose "all weather" banden zijn: dus zolang het niet te koud wordt of niet sneeuwt, heb je aan de Dunlops wel een erg goede set hoor![]()
Ik heb ook de SP9000 runflats, en ben er héél erg tevreden over. Ja, misschien iets harder, ze lossen ook iets sneller (ik pomp ze op 2,3 kg.) en slijten behoorlijk, maar wat een grip op droog wegdek!!!
Groetjes
Jan
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
De dunlop is mij juist afgeraden (door een Mini-rijder die ook wel van gummen houdt
), moest ff zorgen dat ik er Pirelli's onder kreeg.
Allereerst lijkt het me onverstandig om run flat en gewoon te "mengen" (voor het 1, achter het ander). Volgens mij zijn de eigenschappen van die banden dusdanig anders dat het mogelijk gevaarlijke situaties kan opleveren.
Zowiezo moet je altijd zorgen dat de beste banden achter zitten. Redenatie? Als je ergens grip verliest, dan wil je dat voor hebben; schuiven over de voorwielen (onderstuur) is redelijk makkelijk te corrigeren. In tegenstelling als hij achter uit breekt (overstuur), dan moet je snel, alert en juist reageren om de auto nog onder controle te houden (van schrik het gas loslaten is dan bijvoorbeeld geen goed idee, terwijl dat wel een reflex is - en bij onderstuur wel weer redelijk goed uitpakt). Daar komt nog bij dat als je er nieuwe banden op ligt en je doet dat voor, dat dan de balans van de auto ineens helemaal omslaat t.o.v. wat je gewend bent, namelijk ineens veel meer grip voor (daar worden helemaal versleten banden vervangen door nagelnieuwe), en relatief minder achter (blijven dezelfde half versleten banden).
Gelukkig pakt bovenstaande ook nog voor de "zunige Hollander" wel goed uit, want op deze manier schuif je je "oude" achterbanden die nog redelijk OK zijn naar voren, zodat je ze daar verder kunt oprijden. Zo schuiven je banden altijd door van achter naar voor.
Maar nogmaals, ik denk dat deze redenatie minder slim is om toe te passen als je van runflat naar gewone banden wil gaan. Dan kan je beter de banden halverwege van voor naar achter en van achter naar voor zetten zodat ze allemaal ongeveer tegelijk op zijn. Op zich ga je dan dus tegen bovenstaand verhaal in, maar aangezien je het nooit hebt over het combineren van nagelnieuwe banden met (half) versleten is dat denk ik minder een probleem.

Allereerst lijkt het me onverstandig om run flat en gewoon te "mengen" (voor het 1, achter het ander). Volgens mij zijn de eigenschappen van die banden dusdanig anders dat het mogelijk gevaarlijke situaties kan opleveren.
Zowiezo moet je altijd zorgen dat de beste banden achter zitten. Redenatie? Als je ergens grip verliest, dan wil je dat voor hebben; schuiven over de voorwielen (onderstuur) is redelijk makkelijk te corrigeren. In tegenstelling als hij achter uit breekt (overstuur), dan moet je snel, alert en juist reageren om de auto nog onder controle te houden (van schrik het gas loslaten is dan bijvoorbeeld geen goed idee, terwijl dat wel een reflex is - en bij onderstuur wel weer redelijk goed uitpakt). Daar komt nog bij dat als je er nieuwe banden op ligt en je doet dat voor, dat dan de balans van de auto ineens helemaal omslaat t.o.v. wat je gewend bent, namelijk ineens veel meer grip voor (daar worden helemaal versleten banden vervangen door nagelnieuwe), en relatief minder achter (blijven dezelfde half versleten banden).
Gelukkig pakt bovenstaande ook nog voor de "zunige Hollander" wel goed uit, want op deze manier schuif je je "oude" achterbanden die nog redelijk OK zijn naar voren, zodat je ze daar verder kunt oprijden. Zo schuiven je banden altijd door van achter naar voor.
Maar nogmaals, ik denk dat deze redenatie minder slim is om toe te passen als je van runflat naar gewone banden wil gaan. Dan kan je beter de banden halverwege van voor naar achter en van achter naar voor zetten zodat ze allemaal ongeveer tegelijk op zijn. Op zich ga je dan dus tegen bovenstaand verhaal in, maar aangezien je het nooit hebt over het combineren van nagelnieuwe banden met (half) versleten is dat denk ik minder een probleem.
Ik dacht toch dat niet 1 Mini met runflat banden standaard een reservewiel heeft (wel optie?), MCS of niet. MCS is wel de enige die altijd runflat banden heeft en (correct me if I'm wrong) ook niet een reservewiel eronder zou kunnen hangen, al zou hij willen.peter schreef:Uhm, denk dat dit minder werk is dan een reservewiel monteren wat een NON MCS(c) rijder moet doen. Zeker als ie al jaren half vastgeroest onder de auto hangt...
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- Eelke
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Zeist
Bericht
Je maakte toch echt het onderscheid tussen MCS-rijders en non-MCS-rijders
Verder niet zo boeiend, je punt is gemaakt. Alleen de aanleiding van je punt klopte niet echt, dat is het enige waar ik even op wees.

Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
- BommelXP
- Leerling Mini lid
- Contacteer:
- Locatie: Odense, Denemarken
Bericht
Ik zou altijd zorgen dat de nieuwste, en meestal beste banden achterop liggen. Bij remmen op nat wegdek komt al het gewicht op de voorwielen te staan, waardoor de achterkant zeer snel zijn grip kan verliezen.Cooperdriver schreef:@ Hans
Dan blijf je denk ik wel erg lang op 2 soorten banden rijden, want de achterbanden van een voorwielaandrijver slijten erg langzaam (normaliter).
advies:
Wissel voor en achter om, of wissel om en monteer alvast achter andere banden en brand de voorbanden dan weer op.
(moet binnen een paar duizend KM te doen zijn, en je hebt nog een hoop lol ook.)
- Hans J
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Sliedrecht
- hansie
- Mod virus alert!
- Locatie: Best
Bericht
Bij remmen slip je niet: ABS
Bij (hogere) bochtsnelheden kun je wel de achterzijde verliezen door te weinig grip en dan moet je erg snel zijn om te corrigeren. Maar ook daar heeft de Mini een (optioneel) systeem voor: niet het ASC maar ??
Ik heb standaard dunlops maar amper gebruikt omdat ik nu Goodyear winterbanden in runflat heb, bevallen best goed maar ook (iets minder)stug wat waarschijnlijk door het beter koude bestendige rubber komt.
Bij (hogere) bochtsnelheden kun je wel de achterzijde verliezen door te weinig grip en dan moet je erg snel zijn om te corrigeren. Maar ook daar heeft de Mini een (optioneel) systeem voor: niet het ASC maar ??
Ik heb standaard dunlops maar amper gebruikt omdat ik nu Goodyear winterbanden in runflat heb, bevallen best goed maar ook (iets minder)stug wat waarschijnlijk door het beter koude bestendige rubber komt.
Onze sponsors