Daar ben ik ook nog niet zo over uit bij welke temp hij in zou moeten slaan, maar wat het grootste funest is, er zit geen thermo schakelaar in de radiateur zoals bv Peugeot. Bij de R53 gaat het via de temp sensor op het blok-> ECU -> ECU stuur fan aan, maar er zit bij de koefan een weerstand in die heel vaak stuk gaan, waar door de lage stand van de koelvin niet werkt.
Zoek maar eens op resistor coolingfan R53, dan lees je daar ook nog wat over. Ik zit er ook over te denken om gewoon schakelaar tussen te plaatsen zodat ik zelf de fan aan en uit kan doen, kan digitaal de temp zien en met file rijden loopt het heel rap op
Motor overhit Cooper S R53
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- A i r
- 4 op een rij!
Bericht
Re: Motor overhit Cooper S R53
Idd bij 105ºC gaat de ventilator op stand 1 aan. Bij 112ºC gaat ie op de hoogste stand draaien.
De eerste stand (weerstand op de ventilator zelf) vaak kapot waardoor alleen de hoogste stand het nog doet.
De eerste stand (weerstand op de ventilator zelf) vaak kapot waardoor alleen de hoogste stand het nog doet.
- Dimi
- One wheel wonder
Bericht
Re: Motor overhit Cooper S R53
Heb vandaag al eens grondiger kunnen meten en heb ook deze link gevolgd: (zal degene met koelvinproblemen wel bekend voorkomen waarschijnlijk).
Bij draaiende motor en stilstand met de airco op kreeg ik uiteindelijk toch batterijspanning uit de voeding naar de laagste stand. De bedrading naar koelvin toe lijkt me dus oke. Bij weerstandsmeting op de stekker van de koelvin kreeg ik tussen massa en laagste stand telkens een droge 1 (waarmee de multimeter volgens mij oneindig wilt aanduiden). Tussen massa en de hoogste stand van de koelvin gaf de multimeter ongeveer 0,17 Ohm aan. Hieruit lijkt het dus dat de resistor in de koelvin stuk is. Maar wanneer ik de stekker dan opnieuw aansluit gaat de koelvin op interval draaien met tussenpozen van ongeveer 40sec tot een minuut. Ervan uitgaande dat de interval dan gebruikt maakt van de laagste stand lijkt de koelvin dan weer wel normaal te werken.
Ik ben nog nooit tot 105 graden motortemperatuur gegaan uit voorzichtigheid (al lijkt me dit niet heel veel kwaad te kunnen) maar zal dit morgen eens proberen om zo zeker te kunnen zeggen of de laagste stand van de koelvin dan blijft draaien of niet. Heb tegelijk een afspraak gemaakt om de multiriem te vervangen, kan wel pas binnen 2 weken. Dan kan dit ook zeker uitgesloten worden.
Bij draaiende motor en stilstand met de airco op kreeg ik uiteindelijk toch batterijspanning uit de voeding naar de laagste stand. De bedrading naar koelvin toe lijkt me dus oke. Bij weerstandsmeting op de stekker van de koelvin kreeg ik tussen massa en laagste stand telkens een droge 1 (waarmee de multimeter volgens mij oneindig wilt aanduiden). Tussen massa en de hoogste stand van de koelvin gaf de multimeter ongeveer 0,17 Ohm aan. Hieruit lijkt het dus dat de resistor in de koelvin stuk is. Maar wanneer ik de stekker dan opnieuw aansluit gaat de koelvin op interval draaien met tussenpozen van ongeveer 40sec tot een minuut. Ervan uitgaande dat de interval dan gebruikt maakt van de laagste stand lijkt de koelvin dan weer wel normaal te werken.
Ik ben nog nooit tot 105 graden motortemperatuur gegaan uit voorzichtigheid (al lijkt me dit niet heel veel kwaad te kunnen) maar zal dit morgen eens proberen om zo zeker te kunnen zeggen of de laagste stand van de koelvin dan blijft draaien of niet. Heb tegelijk een afspraak gemaakt om de multiriem te vervangen, kan wel pas binnen 2 weken. Dan kan dit ook zeker uitgesloten worden.
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Motor overhit Cooper S R53
105 kun je prima even doen hoor. Ik heb er wel eens ooit eentje tot 120 laten draaien toen ik er echt zeker van moest zijn dat ie stuk was. Daarna wel met een gewone fan koel geblazen..
- Ronsworld
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Oldeberkoop
Bericht
Re: Motor overhit Cooper S R53
Als je meter 1 aangeeft dan is dit niet oneindig, maar gewoon 1 Ohm, oneindig is 0.
Als je weet welke draden (van de fan) de massa en de laagste stand stand is, dan sluit je de massa aan op de massa, en gooi je een + op de laagste stand van de connector dan zie je vanzelf of hij wel of niet draait.
En weet je of de weerstand stuk is, simpel.
Neem wel een niet al te dunne draad, hij lust nog wel een paar Ampères..
Suc6,
Ron.
Als je weet welke draden (van de fan) de massa en de laagste stand stand is, dan sluit je de massa aan op de massa, en gooi je een + op de laagste stand van de connector dan zie je vanzelf of hij wel of niet draait.
En weet je of de weerstand stuk is, simpel.
Neem wel een niet al te dunne draad, hij lust nog wel een paar Ampères..
Suc6,
Ron.
- Dimi
- One wheel wonder
Bericht
Re: Motor overhit Cooper S R53
Multiriem is nu 2 weken geleden vervangen geweest en nog steeds gaat tot de temperatuurmeter tot ongeveer 96-98° en blijft dan staan. Zou er een temperatuursensor stuk kunnen zijn? En kan je deze controleren of ze nog goed werken?
Onze sponsors